آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد + کدام پنیرها گلوتن دارند؟

آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد + کدام پنیرها گلوتن دارند؟


26 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع غذا با پنیر پیتزا از غذاهای سه سوته

آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد؟ این سوالی است که برای برخی افراد مخصوصا کسانی که بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن دارند، مهم است. پنیر پیتزا یکی از مواد غذایی است که علاوه بر پیتزا در طرز تهیه غذاهای دیگر هم استفاده می‌شود و جزو پنیرهای پرکاربرد است. در این مقاله از مجله کوروش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم که چه غذاهایی دارای گلوتن هستند، پنیر پیتزا چیست و شامل چه پنیرهایی می‌شود، آیا پنیرها گلوتن دارند و در نهایت آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد یا نه. این مطلب از سرویس سلامت را از دست ندهید.

 

 

پنیر پیتزا گلوتن دارد؟

 

پنیر پیتزا گلوتن دارد؟

 

برای کسانی که با مشکل عدم تحمل گلوتن مواجه‌اند، خوردن و انتخاب هر ماده غذایی با این سوال همراه است که آیا ماده غذایی که مصرف می‌کنند، گلوتن دارد یا نه! شاید خیلی‌ها گمان کنند که فقط غلات و انواع نان گلوتن دارند ولی چنین نیست.

 

در اصل گلوتن یک نام کلی برای پروتئین‌های موجود در گندم، جو و چاودار است و کسانی که به این پروتئین حساسیت دارند در هضم آن دچار مشکل می‌شوند و باید آن را از دستور غذایی خود حذف کنند. اما جالب این است که مواد غذایی یا به‌ طور طبیعی گلوتن دارند یا بعد از پخت و آماده‌سازی دارای گلوتن می‌شوند.

 

 

در چه مواد غذایی گلوتن وجود دارد؟

 

برخی مواد غذایی دارای گلوتن شامل موارد زیر است:

 

نان
برنج
گندم
جو
انواع سوپ‌
ماکارونی
غلات
مالت (آرد ذرت، آرد شیرینی‌پزی، شیر، عصاره مالت، شربت مالت، سرکه مالت)
رنگ‌های خوراکی
مخمر آبجو
نان چاودار
کنجد
پاستا
کیک
بیسکویت و …

 

از طرفی چاشنی‌ها و سس‌ها، سس سویا، ترشیجات، آبنبات و غذاهای دریایی بعد از آماده شدن دارای گلوتن‌ می‌شوند. ولی آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد؟ قبل از پاسخ به این پرسش اصلا باید بدانید پنیر پیتزا چیست و با چه موادی یا در اصل پنیرهایی درست می‌شود؟

 

 

پنیر پیتزا از چه موادی درست می‌شود؟

 

پنیر پیتزا از چه موادی درست می‌شود؟

 

شاید خیلی هنوز دقیقا ندانند که پنیر پیتزا چه پنیری است. در اصل پنیر پیتزا، به هر پنیری گفته می‌شود که برای درست کردن پیتزا از آن استفاده می‌شود. معمولا پنیر پیتزا از یک یا چند پنیر مختلف که با نسبت‌های مختلف با هم ترکیب شده‌اند، تهیه می‌شوند.

 

اگر تنها از یک پنیر به عنوان پنیر پیتزا استفاده کنید، تشخیص اینکه آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد یا نه، آسان‌تر است. اما اگر قرار است چند پنیر را با هم ترکیب کرده و یک پنیر پیتزای ترکیبی استفاده کنید، باید ببینید هر پنیر گلوتن دارد یا نه؟ پنیرهایی که به عنوان پنیر پیتزا استفاده می‌شوند، شامل چه پنیرهایی می‌شوند؟

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه نان سیب ساده و گردویی با بافت نرم و خوشمزه

 

 

بهترین پنیر برای پیتزا کدام است؟

 

دستورهای مختلفی برای طرز تهیه پیتزا وجود دارد. اگر می‌خواهید یک پیتزای عالی داشته باشید، باید بدانید که بهترین پنیرها برای درست کردن پیتزا کدامند؟ پنیر پیتزاها علاوه بر ظاهر، روی طعم پیتزا هم تاثیر مستقیمی دارند. از میان پنیرهایی که از این امتحان سربلند بیرون آمده‌اند، می‌توان به پنیرهای زیر اشاره کرد:

 

پنیر موزارلا
پنیر پروولون
پنیر چدار
پنیر پارمسان
پنیر گودا
پنیر بز
پنیر گرویر
پنیر گورگونزولا

پنیر ریکوتا

 

هرکدام از پنیرهای بالا را می‌توانید به عنوان پنیر پیتزا به کار ببرید. اما معمولا پنیرهای پیتزاها یا از پنیر موزارلا به تنهایی یا از ترکیب موزارلا با پنیرهای دیگر مثل چدار، گودا و پارمزان تهیه می‌شوند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

آیا پنیرها گلوتن دارند؟

 

حالا که پای پنیرهای بیشتری به پنیر پیتزا باز شد، باید به یک سوال کلی‌تر هم جواب بدهید. کدام پنیرها گلوتن دارند و کدام پنیرها فاقد گلوتن هستند؟ محصولات لبنی مثل پنیر ۱۰۰ درصد طبیعی، معمولا حاوی گلوتن نیستند. با این حال، گلوتن گاهی اوقات در روند تهیه و ساخت برخی از پنیرها و محصولات ساخته شده از پنیر به وجود می‌آید.

 

خواندن برچسب روی پنیر و محصولات تهیه شده از پنیر می تواند به کشف گلوتن کمک کند، اما مهم است که بدانید به دنبال چه عباراتی باشید. گلوتن اغلب به عنوان غلیظ کننده یا تثبیت کننده به محصولات پنیری اضافه می‌شود تا ماندگاری آن طولانی شود یا از جدا شدن مواد تشکیل‌دهنده جلوگیری شود.

 

 

کدام پنیرها دارای گلوتن هستند؟

 

کدام پنیرها دارای گلوتن هستند؟

 

به برخی از پنیرهای پخت و پز و پنیرهای صبحانه ممکن است برای حذف چربی یا نمک، موادی اضافه شود تا به قول معروف اصلاح شوند. این مواد ممکن است دارای ترکیبات مبتنی بر گلوتن برای بهبود بافت یا طعم باشند. پنیرهای ساده و پرچرب بدون طعم‌دهنده یا مواد اضافی معمولا بدون گلوتن هستند. پنیرهای فرآوری‌شده و پنیرهایی که دارای برچسب کم‌نمک، کم‌چرب یا بدون چربی هستند، ممکن است دارای گلوتن باشند.

 

اگر پنیر حاوی هر نوع افزودنی باشد، مانند نشاسته گندم یا نشاسته غذایی اصلاح شده، ممکن است حاوی گلوتن نیز باشد. مواد تشکیل‌دهنده در برندهای مختلف پنیر آمریکایی، پنیر کوتیج، کوسو و پنیر ریکوتا متفاوت است. برخی از آنها حاوی گلوتن و برخی دیگر فاقد گلوتن هستند. اگر سرکه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ذکر شده است، نوع سرکه استفاده شده را دوباره بررسی کنید، زیرا سرکه مالت حاوی گلوتن است.

 

پنیرهای خامه ای پرچرب معمولا بدون گلوتن هستند. فهرست مواد تشکیل دهنده پنیر خامه‌ای را که برچسب کم چرب یا بدون چربی دارد، بررسی کنید. اما در نهایت معمولا پنیرهای زیر بیشترین میزان گلوتن دارند. بنابراین حتما قبل از خوردن یا خریدن آن‌‌ها، به خوبی دقت کنید:

 

پنیر آمریکایی
پنیر آبی یا بلوچیز
انواع اسپری پنیر
پنیر کوتاژ
پنیر غیر لبنی یا پنیر وگان
پنیر پودر شده (Powdered cheese)
پنیر ریکوتا
پنیر رنده شده (Shredded cheese)

 

مهم است که به برچسب هر پنیر فرآوری شده و همچنین محصولات دارای پنیر نگاه کنید. برخی شامل گلوتن هستند و برخی دیگر نه. از طرفی اگر مواد غذایی فاقد گلوتن را برای مدتی بدون محافظ در کنار مواد غذایی گلوتن‌دار قرار دهید، به طوری که گلوتن ماده غذایی دیگر را جذب کند، احتمال گلوتن‌دار شدن آن خوراکی بالا خواهد رفت.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک وانیلی اسفنجی مرحله به مرحله

 

 

آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد؟

 

آیا پنیر پیتزا گلوتن دارد؟

 

پنیرهایی که معمولا به عنوان پنیر پیتزا به کار می‌روند و فاقد گلوتن هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

 

پنیر بری
پنیر چدار
پنیر سویسی
پنیر پارمزان
پنیر پروولون
پنیر فتا
پنیر بز

 

با این حال در مورد برخی پنیرها از جمله موزارلا یا پنیرهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که پنیر پیتزایی که استفاده می‌کنید با چه موادی تهیه شده است. اگر در طرز تهیه پنیر پیتزا، مثلا پنیر موزارلا از سرکه استفاده کنید باید بدانید که اگر برای تهیه سرکه‌ای که به کار می‌برید، از مالت (دانه جو) استفاده شده باشد، حاوی مقدار مشخصی گلوتن است.

 

همان‌طور که اشاره کردیم، گلوتن در مالت وجود دارد، پس محصولات مشتق شده از آن‌ هم دارای گلوتن خواهند بود و اگر سرکه را به عنوان جایگزین اسید سیتریک برای تهیه پنیر موزارلا به‌ کار ببرید، پنیرتان هم حاوی مقادیر از گلوتن خواهد بود. یک راه خوب این است که فقط از سرکه مقطر ساده استفاده کنید، نه از سرکه طعم دار مانند سرکه سیب.

 

همین امر در مورد نمک نیز صدق می کند، شما باید به دقت به برچسب نمک‌های طعم‌دار و دودی نگاه کنید. فقط نمک ساده بدون گلوتن است. در ضمن بد نیست بدانید که اسید لاکتیک، اسید سیتریک و مایه پنیر، به طور طبیعی حاوی گلوتن نیستند.

 

 

برچسب روی پنیرها را بخوانید

 

در حالی که بیشتر پنیرها فاقد گلوتن هستند، بسیار مهم است که برچسب‌ روی آن‌ها را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که به طور تصادفی محصول اشتباهی مصرف نمی کنید. برخی از پنیرها حاوی نشاسته غذایی اصلاح شده یا نشاسته گندم هستند.

 

بنابراین باید حسابی حواستان به مواد تشکیل‌ دهنده مواد غذایی هم مصرفی‌تان باشد. پنیر پیتزاها هم از این قاعده مستثنی نیستند. هر چند برخی پنیرها هیچ گلوتنی را در خود ندارند ولی برخی از آن‌ها طی مراحل تولید و فرآوری دارای گلوتن می‌شوند.

 

 

سوالات متداول

 

پنیر پیتزا از چه پنیری ساخته می‌شود؟

 

پنیر پیتزا از چه پنیری ساخته می‌شود؟

 

در اصل پنیر پیتزا به هر پنیری گفته می‌شود که به خاطر خاصیت کشسانی و البته طعم سازگار با مواد پیتزا، برای طرز تهیه پیتزا به کار برود. پنیرهای مختلفی به عنوان پنیر پیتزا استفاده می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها موزارلا، چدار، گودا و پارمزان است.

 

 

آیا پنیر موزارلا گلوتن دارد؟

 

بسته به روشی که پنیر موزارلا درست می‌شود، این نوع پنیر می‌تواند دارای گلوتن یا فاقد آن باشد. اگر پنیر موزارلا را به عنوان پنیر پیتزا به ‌کار می‌برید، در هنگام خرید، برچسب اطلاعات تغذیه‌ای و گلوتن فیری (فاقد گلوتن) بودن آن را بررسی کنید.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک