طرز تهیه خورش قیمه با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش رستوران

طرز تهیه خورش قیمه با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش رستوران


28 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش قیمه با مرغ

خورش قیمه با مرغ، یکی از انواع خورش قیمه خوشمزه و پرطرفدار و مناسب کسانی است که ممنوعیت خوردن گوشت قرمز دارند یا طعم مرغ را به گوشت ترجیح می‌دهند. خورشت قیمه مرغ، بسیار لذیذ است و حتی برای نذری و مهمانی‌های خود هم می‌توانید آن را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه خورش قیمه با مرغ و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه با مرغ (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (ترجیحا سینه و بدون استخوان) ۴۰۰ گرم
لپه ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
گوجه فرنگی ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
لیمو عمانی زرد ۴ عدد
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق چای‌خوری
چوب دارچین ۲ تکه
پودر هل ۱/۳ قاشق چای‌خوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
سیب زمینی ۲ یا ۳ عدد
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش قیمه با مرغ: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش قیمه با مرغ

مراحل طرز تهیه خورش قیمه با مرغ

خورش قیمه با مرغ را هم می‌توانید با مرغ بدون استخوان و هم با استخوان (ران مرغ) درست کرده و با ادویه مخصوص خورش قیمه، آن را مزه‌دار و خوش‌عطر و طعم کنید. برای طرز تهیه قیمه ساده با مرغ، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: لپه‌ها را بخیسانید

در ابتدا لپه‌ها را پاک کنید و در یک کاسه بریزید. روی لپه‌ها مقداری آب بریزید و آن‌ها را بشویید. سپس لپه‌ها را به مدت حداقل ۲ ساعت یا ۸ ساعت در آب بخیسانید و ۳ تا ۴ بار روی آن‌ها را با آب جدید جایگزین کنید تا نفخ لپه‌ها گرفته شود.

برای خرید انواع حبوبات مثل لپه می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: لپه‌ها را دو بار در آب بجوشانید

در شروع آشپزی، لپه‌ها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. روی لپه‌ها را به اندازه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب بجوشد و روی آن کف سفید تشکیل شود. وقتی لپه‌ها یک جوش خوردند، آنها را آبکش کنید. دوباره این کار را تکرار کنید تا بوی لپه نامطبوع گرفته شده و رنگ خورش شما خوشرنگ شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه

مرحله سوم: لپه‌ها را تفت دهید

یکی از پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. پیازها را با کمی روغن روی حرارت تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس لپه‌های آبکش شده را به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید. کمی زردچوبه و فلفل سیاه به لپه‌ها بزنید تا طعم خامشان گرفته شود. سپس حرارت را قطع کنید و لپه‌ها را کنار بگذارید.

برای خرید انواع روغن مایع، روغن جامد یا نیمه جامد، پیاز داغ منجمد، زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: گوشت مرغ را آماده کنید

در این مرحله، یک پیاز باقی‌مانده دیگر را هم پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورشتان را درست کنید، پیاز نگینی شده را با روغن روی حرارت بگذارید و پیاز را تفت دهید تا طلایی شود. سپس مرغ‌های تکه‌ای را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. وقتی رنگ مرغ به سفیدی رفت، زردچوبه و فلفل سیاه یا ادویه مخصوص قیمه را اضافه کنید و چند ثانیه دیگر تفت دهید.

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ  می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: لپه را اضافه کرده و قیمه را بار بگذارید

وقتی مرغ سرخ و طعم‌دار شد، لپه‌های تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید و چوب دارچین، هل و گلاب را اضافه کنید. همه مواد را به آرامی هم بزنید و به اندازه ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار، آب ولرم به قابلمه اضافه کنید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید تا لپه‌ها و گوشت به آرامی بپزند و لعاب بیندازند.

شما می‌توانید دارچین، هل و گلاب را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: سس خورشت قیمه را آماده کنید

در این فاصله، گوجه فرنگی‌ها را بشویید و رنده کنید. در یک تابه، کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. گوجه‌های رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی سرخ شوند ولی رنگشان سیاه نشود، فقط کافی است از خامی بیفتند و رنگ باز کنند. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه مخلوط گوجه و رب گوجه را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید و هر یک دقیقه یک بار، آنها را هم بزنید تا نسوزند.

برای خرید رب گوجه فرنگی باکیفیت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: سس را به قیمه اضافه کنید

بعد از کشیده شدن آب گوجه فرنگی و سرخ شدن، سس گوجه را به خورش قیمه اضافه کنید و هم بزنید. دوباره درب قابلمه را بگذارید. سپس روی لیمو عمانی‌ها چند سوراخ با چاقو ایجاد کنید و در آب ولرم بیندازید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا تلخی لیمو‌ها گرفته شود. بعد لیمو‌ها را از آب بکشید، بشویید و در قیمه بیندازید. برای اطمینان از تلخ نشدن خورش، هسته‌های لیمو عمانی را بیرون بیاورید یا فقط از پرک آن در خورش استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بال مرغ سوخاری خوشمزه و ترد با سس بوفالو

لیمو عمانی یا گرد لیمو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هشتم: خورش قیمه با مرغ را سرو کنید

وقتی لپه کاملا نرم شد و خورش قیمه، جا افتاد، زعفران و نمک خورش را اضافه کنید و چوب‌های دارچین را از قابلمه بیرون بیاورید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نمک و عطر زعفران، به خورد خورش برود. می‌توانید جداگانه ۲ یا سه عدد سیب زمینی را به صورت خلالی نازک، خرد و سرخ کنید و روی خورش بریزید یا از بادمجان سرخ شده برای روی خورش قیمه استفاده کنید. خورش قیمه با مرغ را با برنج سفید یا برنج زعفرانی سرو کنید.

زعفران، نمک و سیب زمینی خلالی منجمد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه خورش قیمه مجلسی و رستورانی با گوشت

طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و رستورانی با گوشت

متداول‌ترین روش پخت خورش قیمه نذری و مجلسی، استفاده از گوشت تکه‌ای در خورش قیمه است. در این روش، معمولا از گوشت گوسفندی خورشتی یا گوشت گوساله استفاده می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با گوشت هم روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن خورش قیمه مرغ

فوت و فن های خوشمزه شدن خورش قیمه مرغ

اگر خورش قیمه خیلی چرب شد، چه کنیم؟

ممکن است گوشتی که در خورش قیمه استفاده کرده‌اید، خیلی چرب باشد یا روغن غذا زیاد شده باشد و بعد از پخت روی خورش، روغن ببندد. برای گرفتن این روغن اضافه، در آخر پخت خورش قیمه، وقتی خورش هنوز داغ است، یک تکه یخ را داخل ملاقه بگذارید و پشت ملاقه را روی سطح خورش قیمه بگیرید. ملاقه سرد است و چربی‌ها به پشت ملاقه می‌چسبند. این چربی‌ها را جدا کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا سطح روی قیمه شفاف و روغن اضافی خورش، گرفته شود.

اگر خورش قیمه مرغ ترش شد چه کنیم؟

برای گرفتن ترشی زیاد خورش قیمه، کمی جوش شیرین به خورش اضافه کنید تا طعم ترشی را خنثی کند. البته میزان جوش شیرین را بسیار کم در نظر بگیرید، در حد نوک قاشق چای‌خوری، چون جوش شیرین زیاد باعث مسمومیت و اختلالات گوارشی خواهد شد.

چرا خورش قیمه کف می‌کند؟

دلیل کف در خورش قیمه به خاطر استفاده از لپه است. برای جلوگیری از ایجاد کف و بوی زهم لپه در خورشت قیمه، لپه را جداگانه با مقدار کمی آب در قابلمه بریزید و به مدت چند دقیقه بپزید تا نیم‌پز شود. دو بار لپه‌ها را با آب بجوشانید و آبکش کنید. سپس لپه‌ها را با روغن تفت دهید. در این صورت کف و بوی لپه در خورشت قیمه به حداقل می‌رسد و خورشت آماده شود.

 

کالابرگ الکترونیک