طرز تهیه فوندانت با مارشمالو به روش ساده برای تزیین کیک و دسر

طرز تهیه فوندانت با مارشمالو به روش ساده برای تزیین کیک و دسر


26 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فوندانت با مارشمالو با روسی ساده برای تزیین کیک و دسر

خمیر فوندانت با مارشمالو نوعی تزیین خوراکی است که برای روی انواع کیک و انواع دسر و شیرینی به کار می‌رود. خمیر فوندانت یا آیسینگ فوندانت (fondant icing) به طور کلی در انواع متنوع شامل فوندانت‌های مایع، خمیری و فوندانت مجسمه‌سازی تولید می‌شوند. اما یکی از راحت‌ترین انواع فوندانت خمیری، فوندانت با مارشمالو یا فوندانت مارشمالو است که با مواد ساده و در زمان کمی می‌توان آن را تهیه کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه فوندانت مارشمالو و نکات تهیه و نگهداری آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه فوندانت با مارشمالو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مارشمالو ۴۵۰ گرم
روغن صاف قنادی نصف پیمانه شیرینی‌پزی (۱۰۰ گرم)
پودر قند ۹۰۰ گرم
آب سرد ۵ قاشق سوپ‌خوری
رنگ خوراکی ژله‌ای در صورت دلخواه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

میزان کالری فوندانت مارشمالو در ۱۰۰ گرم: حدود ۳۷۳ کیلوکالری

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فوندانت مارشمالو: ۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فوندانت مارشمالو

مراحل طرز تهیه فوندانت مارشمالو 

فوندانت‌ها، خمیرهای جذابی هستند که بعد از درست کردن انواع کیک و دسر می‌توانید از آن‌ها برای تزیین به عنوان آیسینگ استفاده کنید. فوندانت مارشمالو یکی از ساده‌ترین و نرم‌ترین انواع خمیر فوندانت است. برای تهیه این فوندانت، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فوندانت مارشمالو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فوندانت مارشمالو، پودر قند را از الک ریز، ۲ بار رد کنید. هر چه پودر قند (طرز تهیه پودر قند)، نرم‌تر باشد، بافت خمیر فوندانت، ابریشمی‌تر و نرم‌تر می‌شود. مارشمالوها را در یک ظرف پیرکس یا مناسب مایکروفر بریزید و آب را به آن اضافه کنید.

ظرف را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروفر بگذارید. هر ۳۰ ثانیه یک بار، ظرف را بیرون بیاورید و مارشمالوها را هم بزنید. اگر مایکروفر در دسترس ندارید، ظرف را روی حرارت بخار آب بگذارید و مارشمالوها را به روش بن‌ماری آب کنید.

مرحله دوم: مارشمالوها را آماده کنید

بعد از اینکه مارشمالوها حالت نرم و کشدار پیدا کردند، آن‌ها را از مایکروفر بیرون بیاورید یا از روی حرارت بخار آب بردارید. سپس به اندازه ۲/۳ از پودر قند الک شده را به ظرف اضافه کنید. با برس آشپزی، سطحی را که می‌خواهید روی آن خمیر فوندانت درست کنید به روغن قنادی آغشته کنید.

در صورت تمایل می‌توانید قند، روغن و انواع مارشمالو را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه ای (یالانجی دولما) به 2 روش مجلسی

مرحله سوم: خمیر فوندانت را با دست ورز دهید

دست‌های خود را بشویید و با روغن مایع چرب کنید. شروع به ورز دادن مارشمالوها روی سطح چرب شده کنید و بقیه پودر قند را به تدریج به مارشمالوها اضافه کنید. دوباره مواد فوندانت را با هم ورز بدهید. به اندازه‌‌ای که خمیر به دست نچسبد، پودر قند اضافه کنید. ممکن است کمی از پودر قند اضافه بیاید.

مرحله چهارم: رنگ را به فوندانت مارشمالو اضافه کنید

بعد از نرم شدن خمیر فوندانت، مقداری رنگ خوراکی ژله‌ای را می‌توانید به خمیر اضافه کنید. دوباره خمیر را ورز دهید. هر بار احساس کردید خمیر سفت شده است، کمی آب اضافه کنید و دوباره ورز دهید. روی سطح خمیر را کمی چرب کنید و داخل پلاستیک بپیچید و به مدت ۸ ساعت یا یک شب تا صبح، در یخچال نگه دارید. به مدت ۲ هفته می‌توانید خمیر فوندانت مارشمالو را در یخچال نگهداری کنید.

نکته: برای درست کردن فوندانت سفید از رنگ خوراکی ژله‌ای سفید می‌توانید استفاده کنید.

نکات طرز تهیه فوندانت با مارشمالو

نکات طرز تهیه فوندانت با مارشمالو

  • زمان ذوب کردن مارشمالو نباید بیشتر از ۲ و نیم دقیقه شود.
  • مارشمالو را باید حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه با دست به خوبی ورز دهید تا کاملا نرم و لطیف شود.
  • با روغنی که در طرز تهیه خمیر فوندانت مارشمالو استفاده می‌شود، باید مدام دستتان را چرب کنید و هر باز با دست چرب شده خمیر را ورز دهید تا همه روغن به خورد خمیر برود.
  • به جای روغن قنادی می‌توانید از کره هم استفاده کنید. در این صورت کره را از قبل روی حرارت، ذوب کنید.
  • فوندانت مارشمالو نسبت به فوندانت سنتی، بافت نرم‌تری دارد و مدت زمان ماندگاری آن هم بالاتر است.
  • به جای پودر قند، از شکر در طرز تهیه فوندانت با مارشمالو استفاده نکنید. چون شکر دانه‌های درشت‌تری دارد و خمیرتان بافت خوبی نمی‌گیرد. در ضمن پودر قند، حاوی مقدار کمی نشاسته است که به انسجام خمیر فوندانت کمک می‌کند. می‌توانید خودتان در خانه پودر قند درست کنید.
  • برای تزیین انواع کیک با فوندانت، روی کیک خود را با یک لایه نازک از فوندانت بپوشانید. با استفاده از وردنه، فوندانت را به آرامی روی کیک بکشید. فوندانت را با دست فشار دهید و به کناره‌های کیک فرم دهید تا محکم به کیک بچسبد. فوندانت اضافی را کات کرده و آن را صاف کنید تا یکدست به نظر برسد.
  • به خاطر داشته باشید که فوندانت را نباید روی لایه خامه‌ای کیک یا دسر بچسبانید. خمیر فوندانت باید روی کیک یا قسمت‌هایی که حالت خامه‌ای ندارند، چسبانده شود.
  • برای درست کردن انواع گل با فوندانت، روی یک سطح را پودر قند یا نشاسته ذرت پودر شده بپاشید و فوندانت مارشمالو را ورز دهید. بعد از صاف کردن فوندانت با وردنه، شکل گل را با فوندانت درست کنید.
  • اگر بعد از ورز دادن خمیر فوندانت متوجه شدید که خمیر کم کش می‌آید و زود پاره می‌شود، به اندازه یک قاشق سوپ‌خوری آب سرد، به آن اضافه کرده و مجددا خمیر را به خوبی ورز بدهید.
حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت ماهی به ۳ روش آسان و متفاوت با طعم لذیذ

روش افزودن رنگ به فوندانت مارشمالو

روش افزودن رنگ به فوندانت مارشمالو

برای اینکه به فوندانت مارشمالو رنگ اضافه کنید، مقدار کمی رنگ خوراکی را با خلال دندان به فوندانت اضافه کنید. سپس خمیر فوندانت را ورز دهید. حدود ۷ دقیقه خمیر را ورز دهید تا کاملا نرم و براق شود. به اندازه ۱ تا ۲ قطره رنگ خوراکی برای ترکیب کردن با خمیر کافی است. حتما از رنگ خوراکی ژله‌ای یا رنگ خوراکی مایع برای ترکیب کردن با فوندانت استفاده کنید چون رنگ پودری برای این کار مناسب نیست.

 اگر خمیر فوندانت خشک شد، چه کنیم؟

  • اگر فوندانت شما در هنگام کار، سفت و خشک شده است و به خوبی فرم نمی‌گیرد، می‌توانید آن را برای چند ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا نرم شود.
  • اگر خمیر فوندانت کمی خشک شد، به اندازه نصف قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و دوباره به ورز دادن ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که هر بار، بیش از نصف قاشق غذاخوری، آب اضافه نکنید تا خمیرتان شل نشود.
  • اگر در هنگام کار، خمیر فوندانت، پاره شد، با کمی آب، دستتان را خیس کنید و خمیر را دوباره به هم بچسبانید.

اصول نگهداری از فوندانت مارشمالو

برای اینکه فوندانت مارشمالو خود را نگهداری کنید تا بعدا استفاده کنید، قسمت بیرونی خمیر فوندانت را با روغن قنادی چرب کنید و در پلاستیک فریزری بگذارید. سپس خمیر پیچیده شده در پلاستیک را در یک کیسه زیپ کیپ قرار دهید تا هیچ منفذی نداشته باشد و مرطوب بماند. خمیر فوندانت را در یخچال به مدت ۱۲ روز می‌توانید نگهداری کنید.

سوالات متداول درباره درست کردن فوندانت مارشمالو

 اگر خمیر فوندانت خشک شد، چه کنیم؟

تفاوت فوندانت مارشمالو با فوندانت سنتی چیست؟

در واقع، تفاوت بسیار کمی بین فوندانت مارشمالو و فوندانت سنتی از لحاظ مواد تشکیل‌دهنده آنها وجود دارد. برای طرز تهیه فوندانت مارشمالو فقط ۳ ماده لازم دارید ولی برای درست کردن فوندانت سنتی به مواد بیشتری نیاز خواهید داشت.

البته هر دو فوندانت، بافت و مواد یکسانی دارند و فقط، فوندانت مارشمالو سریع‌تر و راحت‌تر درست می‌شود و البته ممکن است برای تازه‌کارها، بافت فوندانت مارشمالو، ابریشمی‌تر باشد، چون وقتی از مارشمالوهایی استفاده می‌کنید که از قبل تهیه شده‌اند، اولین مرحله طرز تهیه فوندانت انجام شده است.

در اصل در طرز تهیه فوندانت مارشمالو، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مارشمالو را ذوب کنید، سپس کمی آب و پودر قند اضافه کنید تا به قوام مناسبی برسد. اگر در تزیین کیک تازه‌کار هستید، استفاده از فوندانت مارشمالو را به جای فوندانت سنتی توصیه می‌کنیم.

کاربرد فوندانت با مارشمالو چیست؟

فوندانت مارشمالو هم مثل دیگر انواع فوندانت در اصل یک خمیر نرم است که از آن معمولا برای تزیین لایه‌های رویی و تزییناتی کیک و شیرینی، انواع کیک و کاپ کیک به شکل‌های گل، عروسک‌های فانتزی و … استفاده می‌شود. حتی از خمیر فوندانت به عنوان چسب خوراکی هم می‌توانید استفاده کنید و برای چسباندن سایر تزیینات روی کیک می‌توانید ابتدا روی کیک فوندانت بچسبانید.

کالابرگ الکترونیک