طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی به روش اصیل و مجلسی با طعم عالی

طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی به روش اصیل و مجلسی با طعم عالی


15 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی

مرغ ترش مازندرانی طرز پخت متفاوتی از مرغ ترش گیلانی دارد. مرغ ترش یک غذای شمالی محبوب و خوشمزه است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. مثلا برای تهیه مرغ ترش مازندرانی نیازی به لپه ندارید. مرغ ترش مازندرانی یکی از غذاهای شب یلدا در این استان شمالی ایران است. مرغ ترش مازندرانی به عنوان یک خورشت با مرغ معمولا با استفاده از مرغ، سبزی معطر، مغز گردو و رب انار درست می‌شود به همین دلیل یک غذا با رب انار لذیذ است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورشت مرغ ترش مازندرانی اصیل و خوشمزه و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای سنتی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی (برای ۴ یا ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ ۴ یا ۵ تکه
سبزی معطر (گشنیز، جعفری، برگ سیر، زلنگ، اناریجه و اوجی) ۳۰۰ گرم
مغز گردوی آسیاب شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
رب انار ۵ یا ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
آب جوش حدود ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت مرغ ترش مازندرانی: ۱ ساعت و نیم
میزان کالری در ۱۰۰ گرم مرغ ترش مازندرانی: حدود ۱۶۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورشت مرغ ترش مازندرانی

مراحل طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی

مرغ ترش یکی از معروف‌ترین خورشت‌های سنتی مازندران است که طعم بسیار لذیذی دارد و مزه آن شبیه به خورشت فسنجان با مرغ است با این تفاوت که در آن از سبزی استفاده شده است. درست کردن خورشت مرغ ترش مازندرانی در خانه بسیار راحت است. در ادامه مراحل طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ تکه‌های مرغ را مزه‌دار و سرخ کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی باید مرغ را با مقداری نمک و زردچوبه مزه‌دار کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. مرغ مزه‌دار شده را در روغن سرخ کنید و سپس مرغ‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز به طور کامل سرخ شود.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، نمک، زردچوبه و روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ سبزی مرغ ترش را در روغن سرخ کنید

در این مدت که مرغ‌ها در حال سرخ شدن هستند، بهتر است سبزی‌های مخصوص خورشت مرغ ترش را به صورت ریز خرد کنید. سپس در یک ماهیتابه دیگر مقداری روغن بریزید و سبزی‌ها را خوب سرخ کنید. برای سرخ کردن سبزی‌ها حتما از شعله ملایم استفاده کنید و مراقب باشید که سبزی‌ها نسوزند و سیاه نشوند. توجه داشته باشید که سبزی خورشت مرغ ترش نیاز به سرخ کردن طولانی ندارد و باید رنگ سبز خود را حفظ کند.

حتما بخوانید  برای آش رشته چه سبزی لازم است | بهترین ترکیب دقیق سبزی آش رشته

مرحله سوم؛ پیاز را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی که مرغ‌ها کاملا سرخ شدند، باید آن‌ها را از روغن خارج کنید. سپس پیاز را رنده کنید و در همان روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شود.

می‌توانید روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ رب انار و گردو را با پیاز تفت دهید

بعد از این که پیاز در روغن سرخ شد، باید رب انار را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. در ادامه مغز گردوی آسیاب شده را نیز اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید و خوب در روغن تفت دهید.

در صورت تمایل برای تهیه رب انار و گردو به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم؛ سبزی را به سایر مواد مرغ ترش اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ ترش ساده با رب انار باید سبزی سرخ شده را به ترکیب پیاز و رب انار (طرز تهیه رب انار) اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. طعم این ترکیب را بچشید و در صورت نیاز کمی دیگر رب انار به مواد خورش اضافه کنید. مقدار رب اناری که به این غذا استفاده می‌کنید، کاملا سلیقه‌ای است.

مرحله ششم؛ مرغ و چاشنی‌ها را به مرغ ترش اضافه کنید

حالا باید ۱ و نیم لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و کمی نمک و فلفل سیاه نیز به خورشت بزنید. مرغ‌های سرخ شده را در قابلمه بیندازید و آن را با شعله ملایم روی گاز قرار دهید تا خورشت شما برای حدود ۱ ساعت بپزد. زمانی که مرغ به طور کامل پخت و آب خورشت کم شد، خورشت مرغ ترش مازندرانی شما آماده است. می‌توانید این خورشت خوشمزه مازندرانی را با برنج کته زعفرانی یا چلو آبکش میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، فلفل سیاه و برنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی

  • برای خوشمزه‌تر شدن خورش مرغ ترش مازندرانی می‌توانید مقداری آب نارنج یا آبغوره به آن اضافه کنید. آبغوره و آب نارنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در لیست سبزی مرغ ترش مازندرانی از گشنیز، جعفری، برگ سیر، زلنگ، اناریجه و اوجی استفاده می‌شود. اما در صورتی که به این سبزی‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از جایگزین سبزی مرغ ترش استفاده کنید. در این شرایط باید از ترکیب سبزی‌هایی مثل سبزی تره و برگ سیر، گشنیز، جعفری و کمی نعنا و کمی هم ریحان استفاده کنید.
  • در طرز تهیه مرغ ترش تهرانی باید این غذا را بدون سبزی و تنها با گردو، مرغ، رب انار، پیاز و مقداری پونه خشک یا تازه تهیه کنید.
  • اگر به برگ سیر دسترسی ندارید، حتما در خورش مرغ ترش مازندرانی از مقداری سیر رنده و سرخ شده استفاده کنید. می‌توانید سیر داغ را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • قبل از اضافه کردن گردو به خورشت مرغ ترش مازندرانی حتما آن را برای چند دقیقه تفت دهید. این کار موجب می‌شود تا روغن گردو خارج شود و خورشت شما ظاهر بهتری پیدا کند.
  • برای مزه‌دار کردن خورش مرغ ترش مازندرانی می‌توانید از مقدار کمی رزماری پودر شده نیز استفاده کنید.
  • در زمان پخت مرغ ترش اصلی باید چندین بار خورشت را هم بزنید تا گردوها ته نشین نشوند و نسوزند.
  • مقدار رب اناری که برای تهیه خورشت مرغ ترش مازندرانی استفاده می‌شود، کاملا سلیقه‌ای است. بنابراین اگر دوست دارید خورشت شما ترش‌تر شود، می‌توانید از مقدار رب انار بیشتری در این غذا استفاده کنید.
  • در طرز تهیه خورشت مرغ ترش مازندرانی باید از رب انار ترش استفاده کنید. اگر رب انار شما شیرین است، حتما مقداری آب نارنج یا آبغوره به غذا اضافه کنید.
  • برای مزه‌دار کردن مرغ در خورشت مرغ ترش می‌توانید از مقداری زعفران دم‌کرده استفاده کنید. برای تهیه زعفران به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • پیشنهاد می‌شود بعد از مزه‌دار کردن مرغ چند دقیقه آن را در یخچال بگذارید و بعد سرخ کنید تا مرغ شما خوشمزه‌تر شود.
  • در دستور پخت مرغ ترش مازندرانی نباید سبزی‌ها را بیش از حد سرخ کنید. بهتر است به اندازه‌ای سبزی‌ها را سرخ کنید که رنگ سبز خود را حفظ کنند و تیره نشوند.
  • خورشت مرغ ترش مازندرانی باید بسیار غلیظ و کم آب شود و مثل خورشت فسنجان روغن بیندازد.
  • برای تزیین خورش مرغ ترش مازندرانی می‌توانید از مقداری دانه انار (روش‌های دانه کردن انار) و مغز گردو (خواص مغز گردو) استفاده کنید.
  • برای تهیه خورش مرغ ترش می‌توانید از همان ترکیب سبزی که برای مرغ و ماهی سفید شکم پر استفاده می‌شود نیز استفاده کنید.
  • بعضی هم مرغ ترش را بدون سبزی و با سایر مواد گفته شده در این دستور پخت از جمله رب انار و گردو تهیه می‌کنند.
حتما بخوانید  طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ رستورانی مرحله به مرحله

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت مرغ ترش مازندرانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت مرغ ترش مازندرانی

سبزی مرغ ترش مازندرانی چیست؟

در طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی باید از ترکیب از گشنیز، جعفری، برگ سیر، زلنگ، اناریجه و اوجی استفاده کنید و یا اگر به این سبزی‌ها دسترسی ندارید از سبزی‌هایی مثل سبزی تره و برگ سیر، گشنیز، جعفری و کمی نعنا و کمی هم ریحان استفاده کنید.

برای درست کردن مرغ ترش مازندرانی از کدام بخش‌های مرغ استفاده کنیم؟

برای تهیه مرغ ترش مازندرانی می‌توانید از سینه یا ران مرغ بنا به سلیقه خودتان استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک