فواید رژیم زیتون و انجیر برای لاغری و درمان بیماری ها + دستور رژیم

فواید رژیم زیتون و انجیر برای لاغری و درمان بیماری ها + دستور رژیم


1 دی 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رژیم زیتون و انجیر چگونه رژیمی است؛ خواص و فواید آن

درباره رژیم زیتون و انجیر برای لاغری و کاهش وزن چیزی شنیده‌اید؟ این رژیم خاص نه تنها بر روی درمان چاقی و تنظیم وزن و تناسب اندام تاثیرگذار است، بلکه حتی باعث درمان آرتروز، دردهای مزمن و نازایی نیز می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش علاوه بر اینکه به شما می‌گوییم رژیم زیتون و انجیر چیست، دستور رژیم انجیر و زیتون را می‌گوییم و به بررسی خواص و فواید زیتون و انجیر و ترکیب این دو برای درمان انواع بیماری و مضرات ترکیب انجیر و زیتون می‌پردازیم.

 

رژیم زیتون و انجیر چیست؟

 

رژیم زیتون و انجیر چیست؟

 

اهمیت دو میوه زیتون و انجیر را نمی‌توان نادیده گرفت. از نظر مبلغین دینی انجیر و زیتون از میوه‌های بهشتی و کامل هستند. هر دوی آنها شامل املاح و ویتامین‌های بسیار زیادی بوده و معمولا مصرف آنها در کنار هم بسیار توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین رژیم‌های غذایی که به تنظیم وزن و سلامت بدن کمک می‌کند، رژیم زیتون و انجیر است. در این مقاله به رژیمی که دکتر سیدعلی ابوالحبیب، تجویز کرده است پرداخته‌ایم.

 

دستور رژیم انجیر و زیتون

 

کافی است تا به مدت ۱۴ روز متوالی هر روز ۲۱ عدد انجیر و ۲۱ عدد زیتون را در وعده‌های متفاوت میل کنید. بهتر است این میزان انجیر و زیتون بین ۳ تا ۶ وعده غذایی تقسیم‌بندی شود. شما می‌توانید آنها را به صورت ترکیبی و یا جدا جدا مصرف کنید. چیزی که در این رژیم غذایی مهم است، عدم مصرف برخی خوراکی و مواد غذایی است.

 

در این ۱۴ روز شما از خوردن سایر غذاها، کشیدن سیگار، مصرف چای، میوه و هر نوع ماده غذایی باید پرهیز کنید. تنها خوردنی مجاز در این رژیم، آب است. گاهی لازم است تا رژیم را پس از مدتی فاصله، دوباره تکرار کنید. دقت کنید زیتونی که در این رژیم مصرف می‌کنید نباید زیتون شور باشد. برخی ترجیح می‌دهند از زیتون پرورده استفاده کنند. استفاده از این نوع زیتون در صورتی که شور نباشد، مشکلی ندارد.

آیا می توان  از رژیم زیتون و انجیر بدون محدودیت در کنار سایر غذاها استفاده کرد؟

 

اگر گرفتن رژیم ۱۴ روزه زیتون و انجیر برای‌تان سخت است، می‌توانید یک رژیم عادی همراه با مصرف سایر مواد غذایی بگیرید. فقط کافی است که هر شب ۷ عدد انجیر و صبح‌ها ۷ عدد زیتون به همراه غذا بخورید. این رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی سلامت جسم، کاهش التهاب و جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

 

رژیم زیتون و انجیر چه فوایدی دارد؟

 

رژیم زیتون و انجیر چه فوایدی دارد؟

 

یک مجله تخصصی در زمینه سلامت و غذا، فواید بسیار زیادی از ترکیب زیتون با انجیر و مصرف آن را ذکر کرده است. بسیاری از مقالات سلامت و پزشکی ترکیب رژیم زیتون و انجیر را یک عنصر جادویی عنوان کرده‌اند. عنصری که بر روی سلامت مغز تاثیر شگرفی دارد. با توجه به مقاله منتشر شده در مجله «امیزینگ لینوتریشس» این رژیم یکی از مفیدترین رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای به حساب می‌آید.

 

با وجود تفاوت انجیر و زیتون از نظر ظاهری، فواید مشترک شگفت‌انگیزی در آنها وجود دارد. در مقاله‌ای از این مجله آمده است؛ خوردن انجیر و زیتون می‌تواند بر روی سلامت قلب، استخوان ها، مو و پوست بسیار تاثیرگذار باشد. انجیر و زیتون باعث کاهش کلسترول و کنترل سطح قند خون می‌شوند. ترکیب انجیر و زیتون باعث پیشگیری از ابتلا به انواع خاصی از سرطان می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر انگلیسی بانوفی پای

 

 

اگر زیتون و انجیر را با هم بخورید چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟

 

«هلث فود ارگانیک» در مقاله‌ای با عنوان «آیا می‌دانید اگر انجیر و زیتون را با هم بخورید، چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد؟» می‌نویسد: رژیم زیتون و انجیر یک معجزه است. این وب سایت اطلاعاتی را منتشر کرده که در آن نشان می‌دهد یک تیم ژاپنی عنصر متالوئید را با مخلوط کردن زیتون و انجیر استخراج کردند.

 

اما متالوئید چیست؟ بین فلزات و غیر فلزات، گروهی از عناصر شناخته شده به معنی نیمه رساناها یا فلزوئیدها هستند که عناصری هستند که بین فلزات و غیر فلزات خواص متوسطی دارند. در واقع متالوئیدها دارای خواص واسطه‌ای بین فلزات و غیرفلزات هستند.

 

متالون، مسئولیت طراوت بدن و حفظ جوانی را بر عهده دارد. مغز در سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی این ماده را در بدن انسان ترشح می‌کند. سپس از ۴۰ سالگی به‌تدریج نسبت آن کم می‌شود. مصرف همزمان انجیر و زیتون به بهبود بینایی کمک می‌کند. زیرا این ترکیب حاوی ویتامین A است. وجود آهن در زیتون باعث ساخت گلبول‌های قرمز خون می‌شود. رژیم زیتون و انجیر از چشم در برابر بیماری‌های مختلف مانند گلوکوم و… محافظت می‌کند.

 

این ترکیب علاوه بر ویتامین A به دلیل داشتن ماده الکتانال، باعث کاهش فشار خون بالا و به طور کلی محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین به زنان توصیه می‌شود که این مخلوط را بعد از دوران یائسگی مصرف کنند، زیرا می‌تواند احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. این مخلوط حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش ابتلا به بیماری‌های بدخیم کمک می‌کند. میوه انجیر حاوی کلسیم و مواد معدنی لازم برای ساخت و تقویت استخوان‌ها و محافظت از آنها است. همین موضوع باعث می‌شود تا مصرف انجیر از پوکی استخوان جلوگیری کند.

 

ارزش غذایی

 

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم زیتون:

 

  • کالری: ۱۴۶ کیلو کالری
  • فیبر: ۳.۳ گرم
  • پروتئین: ۱.۳ گرم
  • چربی: ۲ گرم
  • قند: ۱۰ گرم
  • گوگرد: ۲۷ میلی گرم
  • فسفر: ۲۴ میلی گرم
  • کلر: ۲۴ میلی گرم
  • سدیم: ۱۲۸ میلی گرم
  • منیزیم: ۲ میلی گرم
  • کلسیم: ۱۲۲ میلی گرم
  • آهن: ۹.۲ میلی گرم
  • مس: ۲۸.۱ میلی گرم
  • منگنز: ۲ میلی گرم
  • ید: ۰.۰۱۱ میلی گرم
  • ویتامین A بیست میکرو گرم

 

 

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم انجیر خام:

 

  • انرژی: ۷۴ کیلو کالری
  • کربوهیدرات: ۱۹.۱۸ گرم
  • پروتئین: ۰.۷۵ گرم
  • چربی: ۰.۳۰ گرم
  • آب: ۷۹.۱۱ گرم
  • فیبر: ۲.۹۰ گرم
  • قند: ۱۶.۲۶ گرم
  • ویتامین A: هفت گرم
  • ویتامین (E): ۰.۱۱ میلی گرم
  • ویتامین (K): ۴.۷۰ میکرو گرم
  • ویتامین (C): ۲ میلی گرم
  • تیامین: ۰.۰۶ میلی گرم
  • ریبوفلاوین: ۰.۰۵ میلی گرم
  • نیاسین: ۰.۴۰ میلی گرم
  • کلین: ۴.۷۰ میلی گرم
  • پانتوتنیک اسید: ۰.۳۰ میلی گرم
  • ویتامین (B6): ۰.۱۱ میلی گرم
  • فولات: ۶ میکرو گرم

آیا رژیم زیتون و انجیر باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

 

آیا رژیم زیتون و انجیر باعث کاهش وزن می‌شود؟

 

انجیر به کاهش وزن و حفظ ثبات وزن سالم برای بدن انسان کمک می‌کند، چرا که سرشار از فیبر است. فیبر باعث احساس سیری در فرد می‌شود و فرایند هضم را بهبود می‌بخشد. انجیر حاوی درصد بالایی فیبر است که عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و در نتیجه از بروز عارضه یبوست نیز در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. رژیم زیتون و انجیر تاثیر زیادی در ثبات وزن سالم دارد.

 

آیا رژیم زیتون و انجیر برای پوست مفید است؟

 

مخلوط زیتون و انجیر می‌تواند از پوست انسان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. رژیم زیتون و انجیر از پوست در برابر سرطان و پیری زودرس محافظت می‌کند. این ترکیب حاوی ویتامین E، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان فراوان است. همه این مواد در سلامت پوست و شادابی آن تاثیرگذار هستند.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه دسر شب یلدا با بیسکویت به روش یخچالی ساده و راحت

 

معجزه ترکیب انجیر خشک در روغن زیتون را می‌دانید؟

 

معجزه ترکیب انجیر خشک در روغن زیتون را می‌دانید؟!

 

جدا از رژیم میوه زیتون و انجیر، ترکیب انجیر خشک در روغن زیتون نیز یک ترکیب خوشمزه و حتی دارویی محسوب می‌شود. انجیر در روغن زیتون، ترکیبی است که معمولا در مناطق ساحلی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب معجزه آسا یک داروی طبیعی و بی‌خطر برای بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود. افرادی که دارای مشکلات معده، هموروئید، یبوست، کلسترول بالا، آنمی یا کم خونی، آسم و برونشیت هستند می‌توانند از این ترکیب استفاده کنند.

 

در برخی مقالات اشاره شده که این ترکیب در درمان طبیعی ناباروری نیز بسیار تاثیرگذار است. انجیر یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی کلسیم است که جایگزین بسیار خوبی برای درمان افرادی است که به لبنیات حساسیت دارند. این میوه قلیایی بوده و از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. زیتون نیز علاوه بر خواص و فواید بسیار زیاد، خاصیت ضد پیری داشته و برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید است.

 

ترکیب انجیر خشک با روغن زیتون حاوی ریز مغذی‌های بسیار مفیدی برای بدن است. روغن زیتون حاوی چربی‌های اشباع نشده سالم و ترکیب پلی فنول است که یک باکتری مفید ضد‌میکروبی است. انجیر خشک موجود در روغن زیتون منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.

 

فرمول تهیه انجیر خشک در روغن زیتون چیست؟

 

برای تهیه این مخلوط شگفت‌انگیز، کافی است تا ۴۰ عدد انجیر خشک معمولی را در یک شیشه بریزید و سپس روغن زیتون را تا بالای انجیرها در شیشه پر کنید. درب شیشه را ببندید و ۴۰ روز صبر کنید. در طول این ۴۰ روز روغن زیتون زیادی جذب انجیرها می‌شود. پس از این مدت زمان، می‌توانید درب شیشه را باز کرده و هر روز قبل از هر وعده غذایی یک انجیر بخورید.

 

 

مضرات و عوارض رژیم زیتون و انجیر چیست؟

 

آیا رژیم زیتون و انجیر عوارضی هم دارد؟

 

رژیم زیتون و انجیر در کنار خواص و فواید زیادی که دارد، باید به درستی اجرا شود. اگر قرار است از این رژیم استفاده کنید، بهتر است به صورت مکرر آن را در برنامه رژیمی خود قرار ندهید. بین هر دوره وقفه‌ای ایجاد کنید. درست است که هم انجیر و هم زیتون خواص زیادی برای بدن دارند. اما مصرف بیش از حد آنها نیز ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

 

زیتون حاوی فلزات سنگینی مانند گوگرد، لیتیوم و قلع است. گاهی مصرف زیاد این فلزات برای بدن مناسب نیست. در برخی از افراد مصرف بیش از حد زیتون باعث بی‌خوابی و اختلالات تنفسی می‌شود. حساسیت به این میوه اگر چه بسیار نادر است اما در برخی موارد مشاهده شده است.

 

طبع گرم انجیر می‌تواند باعث خونریزی در شبکیه چشم و حتی روده شود. به همین دلیل گفته می‌شود از خوردن زیاد آن در فصل زمستان جلوگیری کنید. انجیر در عین حال میزان زیادی اوکسالات دارد. اوکسالات در بدن مانع جذب کلسیم می‌شود. این میوه کمی سنگین است و مصرف زیاد آن باعث دل درد و نفخ نیز می‌شود.

 

 

سوالات متداول

 

آیا رژیم انجیر و زیتون حساسیت‌زا هم هست؟

 

برخی از افراد به زیتون حساسیت دارند. گاهی اوقات مصرف انجیر باعث ایجاد آلرژی می‌شود. بنابراین به رژیم انجیر و زیتون نیز حساس خواهند بود. عوارض این حساسیت بر روی دهان و گلوی فرد خود را نشان می‌دهد.

 

رژیم انجیر و زیتون برای فشار خون بالا مضر نیست؟

 

کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، با مصرف زیاد زیتون با مشکلاتی چون سرگیجه مواجه می‌شوند. بنابراین استفاده از این رژیم به آن‌ها توصیه نمی‌شود.

 

آیا ترکیب انجیر و روغن زیتون باعث درمان ناباروری می‌شود؟

 

بله در برخی مقالات معتبر اشاره شده که این ترکیب در درمان طبیعی ناباروری نیز بسیار تاثیرگذار است. همچنین برخی تحقیقات  نشان می‌دهد که روغن زیتون فرابکر ممکن است برای باروری مفید باشد.

 

کالابرگ الکترونیک