طرز تهیه ترشی هلو به ۳ روش مرحله به مرحله

طرز تهیه ترشی هلو به ۳ روش مرحله به مرحله


15 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی هلو

ترشی هلو و ترشی چاقاله هلو یکی از خوشمزه ترین ترشی های تابستانی است که شاید افراد زیادی طعم آن را نچشیده باشند. اما در طرز تهیه ترشی هلو، از مواد ساده و راحتی استفاده می شود و درست کردن این ترشی میوه مجلسی هم آسان است. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش، طرز تهیه ترشی هلو را به صورت مرحله به مرحله به شما یاد می دهیم.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی هلو

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی هلو

 

  • هلوهایی را که در طرز تهیه ترشی هلو استفاده می کنید، از نوع سالم و بدون لک یا کرم خوردگی انتخاب کنید. می توانید حتی از هلو های سفت و کال هم برای ترشی کردن استفاده کنید.

 

  • اگر می خواهید پوست هلو را بگیرید و هلوی بدون پوست را به صورت ترشی درآورید، هلوها برای ۱ تا ۲ دقیقه در آب جوش بیندازید. سپس آن ها را از آب جوش بیرون بیاورید و رویشان را آب سرد بریزید.

 

  • میزان شکری را که در طرز تهیه ترشی هلو به کار می برید، بستگی به طبع شما دارد. ولی برای این که ترشی شما زیادی ترش و غیر قابل خوردن نشود، بهتر است در ترشی، از آن استفاده کنید.

 

  • میزان نمکی را که در طرز تهیه ترشی هلو به کار می برید، به دلخواه شما بستگی دارد و می توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. ولی اگر میزان نمک خیلی کم باشد یا آن را حذف کنید، ترشی هلو بافت ترد خود را بعد از رسیدن از دست می دهد و شل می شود.

 

  • استفاده از زردچوبه در طرز تهیه ترشی هلو، اختیاری است و برای خوش رنگ شدن ترشی در صورت دلخواه استفاده می شود.

 

  • برای ترشی ها، بهتر است از بطری های شیشه ای استفاده کنید. بطری ها را حتما بشویید و کاملا خشک کنید تا استریل شود و بعد از درست شدن ترشی، مواد داخل آن کپک نزند. بطری ها به هیچ وجه نباید خیس باشند.

 

  • بعد از این که ترشی ها را در بطری شیشه ای ریختید، در ظرف را محکم ببندید. به مدت ۱ شبانه روز، بطری ها را وارونه قرار دهید تا گاز موجود در بطری ها خارج شود.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه کباب با طعم ماست و لیمو روی منقل و در تابه

 

  • بطری های ترشی را در دمای محیط و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. بعد از آماده شدن و رسیدن ترشی و هنگامی که از آن ها استفاده می کنید، ترشی را به یخچال منتقل کنید.

 

 

طرز تهیه ترشی هلو ساده

 

ترشی هلو ساده

 

مواد لازم

 

هلو (رسیده یا کال): ۱۰ عدد

چوب دارچین: ۲ عدد

نمک: ۱ قاشق چای خوری

شکر: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه)

سیاه دانه: ۱ قاشق چای خوری

سرکه سفید: به میزان لازم

میخک (آسیاب نشده): ۱ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: هلو ها را بشویید و خرد کنید

 

هلو ها را بشویید و خرد کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی هلو، هلوها را به خوبی بشویید و هسته آن ها را جدا کنید. هلو ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. هر چه ابعاد هلوهای خرد شده کوچک تر باشد، یا باریک تر باشند، ترشی زمان کمتری برای رسیدن نیاز دارد. وقتی هلوها آب اضافی خود را از دست دادند، در یک قابلمه بریزید و به آن ها سرکه اضافه کنید. میزان سرکه باید به اندازه ای باشد که روی تکه های هلو را بپوشاند.

 

 

بیشتر بخوانید: «طرز تهیه ترشی جغاله بادام و فواید و مضرات بادام سبز برای بدن»

 

 

مرحله دوم: سرکه و هلو را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید

 

قابلمه حاوی سرکه و هلو را روی حرارت قرار دهید و حرارت را زیاد کنید. اجازه دهید سرکه شروع به جوشیدن کند. ۳ دقیقه بعد، حرارت را خاموش کنید. صبر کنید تا مخلوط سرکه و هلو از دما بیفتد و خنک شود.

 

 

مرحله سوم: سرکه و هلو را با دیگر مواد، در بطری بریزید

 

بعد از خنک شدن مواد داخل قابلمه، آن ها را در بطری های شیشه ای بریزید. در یک کاسه جداگانه نمک، شکر، میخک، سیاه دانه را با هم مخلوط کنید. به هر بطری به اندازه مساوی از مخلوط بریزید. چوب های دارچین را به بطری ها اضافه کنید. وقتی همه مواد تمام شدند، در بطری را روی آن بگذارید و محکم ببندید. سپس آن ها را به مدت یک ماه در محیطی خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا آماده استفاده شوند.

 

 

طرز تهیه ترشی هلو با تمبر هندی

 

ترشی هلو با تمبر هندی

 

مواد لازم

 

هلو: ۵۰۰ گرم

تمر هندی: ۲۵۰ گرم

سرکه: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۱۵۰ گرم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: سرکه و تمبر هندی را با هم مخلوط کنید

 

در اولین قدم برای طرز تهیه ترشی هلو با تمبر هندی، سرکه و تمر هندی را در یک کاسه بریزید تا تمر هندی در سرکه حل شود. ۱۲ ساعت صبر کنید تا هسته ها و پوسته، جدا و با سرکه حل شوند. سپس مخلوط را از یک صافی رد کنید تا هسته ها و پوسته های درشت از مخلوط جدا شود.

 

 

مرحله دوم: شکر را اضافه کنید و بجوشانید

 

مخلوطی را که از صافی عبور دادید، روی حرارت قرار دهید. شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید دانه های شکر حل و محلول کمی غلظت پیدا کند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی سرد شود.

حتما بخوانید  خواص و فواید گل کلم و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

مرحله سوم: هلوها را خرد و اضافه کنید

 

در این فاصله که مخلوط سرکه و تمبر هندی در حال خنک شدن است، هلو ها را بشویید و خرد کنید. آب اضافی آن ها را خشک کنید و در یک بطری شیشه ای خشک، تمیز و استریل شده بریزید. (می توانید هلو ها را قبل از ریختن در بطری، کمی بخارپز و سپس سرکه و تمر هندی را به آن اضافه کنید.) مخلوط سرکه و تمر هندی را به هلو ها اضافه کنید و درب ظرف را محکم ببندید. بطری ها را در جای خشک  و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید هلو و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه ترشی چاقاله هلو

 

ترشی چاقاله هلو

 

مواد لازم

 

چاقاله هلو: ۱ کیلوگرم

فلفل تند تازه: ۲ عدد

سرکه: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: ۳ تا ۴ حبه

زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری (دلخواه)

سبزی ترشی (نعنا، گشنیز و ترخون): به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: سرکه، آب و نمک را روی حرارت بجوشانید

 

ابتدا در یک ظرف مناسب، آب، سرکه و نمک را بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. زردچوبه را به آن ها اضافه کنید. اجازه دهید همه مواد حل شوند و بعد حرارت را قطع کنید تا سرکه و آب از دما بیفتد.

 

 

مرحله دوم: چاقاله های هلو را آماده کنید

 

چاقاله های هلو را در مقدار آب و نمک بریزید و با دست پرزهای چاقاله هلو را تا جای ممکن پاک کنید. آن ها خلالی یا نگینی خرد کنید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند.

 

 

مرحله سوم: همه مواد را در بطری بریزید

 

هلو های خرد شده را در بطری های شیشه ای تمیز و استریل شده بریزید و روی آن ها را مخلوط سرکه، آب، نمک و زردچوبه بریزید. روی آن ها را سبزی ترشی بریزید. در ظرف را محکم ببندید و شیشه ها را وارونه بگذارید. بعد از ۱۰ روز ترشی چاقاله هلو آماده سرو می شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

روش طرز تهیه ترشی خرمالو و لیته خرمالو

 

طرز تهیه ترشی کلم قرمز مجلسی

 

 

سخن پایانی

 

طرز تهیه ترشی هلو یا میوه های دیگر

 

در طرز تهیه ترشی هلو می توانید از میوه های دیگر هم استفاده کنید و ترشی هلو را به صورت ترکیبی با میوه هایی مثل زردآلو، سیب و … هم تهیه کنید. اضافه کردن چاشنی ها و سبزی ها هم به سلیقه شما بستگی دارد ولی طرز تهیه ترشی هلو یا میوه های دیگر هم شبیه دستوری است که در بالا به آن پرداختیم.

 

 

کالابرگ الکترونیک