طرز تهیه سس پستو ایتالیایی به ۳ روش مرحله به مرحله

طرز تهیه سس پستو ایتالیایی به ۳ روش مرحله به مرحله


29 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سس پستو ایتالیایی
سس پستو یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع سس در دنیا است و از همین رو آشنایی با طرز تهیه سس پستو ایتالیایی می‌تواند به شما کمک کند تا غذاهای مختلف را با طعم و مزه لذیذتری مصرف کنید. سس پستو انواع مختلفی دارد و معمولاً به صورت سبز و قرمز تهیه می‌شود. سس پستو جزو انواع سس پرطرفدار برای پاستا با مرغ است. شما دستور تهیه سس پستو را بلد هستید؟ طرز تهیه سس پستو با گوجه فرنگی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش سس پستو خانگی و خوشمزه به ۳ روش سس پستو سبز یا سس پستو ریحان، سس پستو قرمز و سس پستو سفید مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تهیه سس پستو خوشمزه و مخصوص پاسخ خواهیم داد.

سس پستو چیست؟

سس پستو چیست؟
سس پستو درواقع یک نوع سس ایتالیایی برای غذا است. نام این سس از کلمه pestare به معنای له کردن و کوبیدن گرفته شده است. برای صدها سال سس پستوی اصل با کوبیدن مواد سس در هاون آماده می‌شد. رومیان در قدیم از این روش برای آماده کردن سس استفاده می‌کردند. بعدها استفاده از میکسر موجب شد تا درست کردن سس پستو بسیار راحت‌تر شود.

طرز تهیه سس پستو به روش ایتالیایی اصل

طرز تهیه سس پستو ایتالیایی اصل

مواد لازم برای تهیه سس پستو مخصوص سبز به روش ایتالیایی

  • برگ ریحان تازه: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گردوی خرد شده: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سیر: ۴ حبه
  • پنیر پارمزان رنده شده: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن زیتون: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه سس پستو سبز به روش ایتالیایی اصل

معمولاً در طرز تهیه سس پستو ایتالیایی از برگ ریحان تازه استفاده می‌شود، از همین رو این سس عطر و طعم بی‌نظیری دارد. البته برای درست کردن سس پستو از اسفناج هم استفاده می‌کنند. اما سس پستو در اصل سس پستوی ریحان است. از سوی دیگر برای درست کردن سس پستو از دانه کاج استفاده می‌شود اما اگر شما دانه کاج در دسترس ندارید از مغز گردو استفاده کنید. شما می‌توانید در عرض چند دقیقه و به راحتی یک سس پستوی اصل و حرفه‌ای به روش ایتالیایی در خانه آماده کنید.

مرحله اول؛ شستن ریحان برای سس پستو سبز

شستن ریحان برای درست کردن سس پستو
ریحان مهم‌ترین بخش از طرز تهیه سس پستو خوشمزه و مخصوص است. در دستور تهیه سس پستو به روش ایتالیایی ابتدا باید برگ ریحان را از ساقه آن جدا کنید و به خوبی بشویید. سپس در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله دوم؛ میکس کردن مواد سس پستو سبز

میکس کردن مواد سس پستو
در طرز تهیه سس پستو ایتالیایی باید برگ ریحان، گردو، سیر و پنیر پارمزان رنده شده را داخل غذاساز یا میکسر بریزید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم، اضافه کردن روغن زیتون به سس پستو ریحان

در مرحله سوم از آموزش سس پستو ریحان باید روغن زیتون را به سس اضافه کنید. بعد از این که همه مواد با هم ترکیب شدند، روغن زیتون و آب لیمو ترش را اضافه کنید. مواد را با قاشق خوب هم بزنید و در انتها کمی نمک و فلفل سیاه به سس اضافه نمایید.

طرز تهیه سس پستو قرمز با گوجه فرنگی

طرز تهیه سس پستو قرمز با گوجه فرنگی

مواد لازم برای تهیه سس پستوی قرمز با گوجه فرنگی

  • گوجه فرنگی خشک: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گردو خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • بادام زمینی: ۳ قاشق غذاخوری
  • ادویه اورگانو: ۱ قاشق غذاخوری
  • ریحان خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • سس فلفل تند: نصف قاشق چای‌خوری
  • آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۳ سیر
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه سس پستو قرمز با گوجه فرنگی

سس پستو قرمز یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع سس پستو است که برخلاف سس پستوی سبز و کلاسیک ظاهری قرمز رنگ دارد. طعم این سس به دلیل ترکیب شدن با گوجه خشک و انواع ادویه بسیار زیاد است. شما می‌توانید این سس خوشمزه خانگی را در عرض چند دقیقه آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سس پستو قرمز با گوجه فرنگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ خرد کردن گوجه خشک

خرد کردن گوجه خشک
در طرز تهیه سس پستو قرمز باید از گوجه خشک استفاده کنید. برای خرد کردن گوجه خشک باید آن را داخل میکسر بریزید تا کاملاً پودری و یکدست شود.

مرحله دوم؛ میکس کردن مواد سس پستو قرمز

در دومین مرحله از طرز تهیه سس پستو با گوجه فرنگی خشک باید گردو، پنیر پارمزان، ادویه اورگانو، جعفری خرد شده، ریحان خرد شده، رب گوجه فرنگی، سس تند، آب لیمو ترش و سیر را داخل میکسر بریزید و خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن روغن زیتون به سس پستو

اضافه کردن روغن زیتون به سس پستو
بعد از ترکیب شدن همه مواد با هم در این مرحله از تهیه سس پستو خوشمزه و مخصوص با گوجه خشک باید روغن زیتون را به سس اضافه کنید و خوب هم بزنید. شما می‌توانید مقدار روغن زیتون این سس را با توجه به غلظت سس کم یا زیاد کنید. در انتها مزه سس را بچشید و در صورت نیاز مقدار لیمو ترش و ادویه سس را بیشتر کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سس پستو

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سس پستو
  • در دستور تهیه سس پستو می‌توانید به جای گردو از مغز بادام هندی، بادام زمینی و پسته نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سس پستو ایتالیایی با بادام می‌توانید بادام را کمی در ماهیتابه تفت دهید. این کار موجب می‌شود تا سس پستو شما طعم بهتری پیدا کند. برای بو دادن بادام می‌توانید آن‌ها را برای ۵ تا ۸ دقیقه داخل فری که از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم شده نیز قرار دهید.
  • در طرز تهیه سس پستو با اسفناج می‌توانید به جای برگ ریحان تازه از اسفناج تازه استفاده کنید. برای طعم بهتر سس پستو بهتر است از ترکیب برابر اسفناج و ریحان در سس پستو استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سس پستو سبز خوشمزه برای انواع غذا با مرغ و درست کردن انواع پاستا می‌توانید از انواع ادویه نیز استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا سس شما طعم بهتری پیدا کند.
  • اگر در تهیه سس پستو ریحان و روغن زیتون را در میکسر ترکیب کنید، روغن زیتون شما به دیواره دستگاه می‌چسبد از همین رو بهتر است بعد از میکس کردن مواد، آن را داخل کاسه بریزید و بعد روغن زیتون را اضافه کنید.
  • در دستور اصلی آموزش سس پستو ریحان اصل از دانه کاج در تهیه سس استفاده می‌شود.
  • شما می‌توانید از سس پستو در کنار انواع غذاها مثل مرغ، استیک گوشت، انواع سالاد، پاستا، نودل، ساندویچ، پیتزا و همچنین تزئین غذاهای گیاهی با سویا استفاده کنید.
  • بعد از طرز تهیه سس پستو ایتالیایی می‌توانید سس را در ظرف درب بسته برای ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید.
  • در طرز تهیه سس پستو سفید باید سس را بدون هیچ‌گونه سبزیجاتی آماده کنید. یعنی تمام این مراحل را بدون اضافه کردن سبزیجات در روش اول و گوجه فرنگی خشک در روش دوم تهیه سس پستو، طی کنید. سپس برای داشتن رنگ سفید سس پستو می‌توانید مقدار کمی سس مایونز به آن اضافه کنید.
  • جالب است بدانید که برخی افراد سس پستو را برای صبحانه و با نان تست و تخم مرغ سرو می‌کنند.
  • در صورتی که قصد دارید سس پستو را در فریزر قرار دهید، می‌توانید پنیر را حذف کنید. سپس آن را درون قالب‌های کوچک یخ یا داخل زیپ کیپ‌های کوچک بریزید و در فریزر قرار دهید.
  • برای تهیه سس پستو خوشمزه و مخصوص هیچ‌گاه از ریحان خشک به جای ریحان تازه استفاده نکنید.
  • در طرز تهیه سس پستو قرمز می‌توانید به جای گوجه خشک از گوجه تازه میکس شده نیز استفاده کنید. برای این کار باید گوجه پوره شده را کمی تفت دهید تا غلیظ شود.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد سس پستو

طرز تهیه سس پستو ایتالیایی چگونه است؟

در طرز تهیه سس پستو ایتالیایی باید برگ ریحان، گردو (دانه کاج یا بادام زمینی و …)، سیر و پنیر پارمزان رنده شده را داخل غذاساز یا میکسر بریزید و سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید.

سس پستو خوشمزه و مخصوص با گوجه فرنگی چطور آماده می‌شود؟

شما می‌توانید در دستور تهیه سس پستو قرمز گوجه فرنگی خشک را با گردو، پنیر پارمزان، ادویه اورگانو، جعفری خرد شده، ریحان خرد شده، رب گوجه فرنگی، سس تند، آب لیمو ترش و سیر ترکیب کنید و سبزی ریحان یا اسفناج را از ترکیب سس پستو قرمز حذف کنید.

سس پستو سفید چطور درست می‌شود؟

در طرز تهیه سس پستو سفید باید سس پستو را بدون هیچ‌گونه سبزیجاتی آماده کنید. یعنی تمام این مراحل را بدون اضافه کردن سبزیجات در روش اول و گوجه فرنگی خشک در روش دوم تهیه سس پستو طی کنید. برای داشتن رنگ سفید سس پستو می‌توانید مقدار کمی سس مایونز به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه موهیتو به 10 روش کافی شاپی با طعم های مختلف

منابع: allrecipes، simplyrecipes

کالابرگ الکترونیک