طرز تهیه خورش ریواس به ۲ روش با گوشت قرمز و مرغ

طرز تهیه خورش ریواس به ۲ روش با گوشت قرمز و مرغ


16 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش ریواس

خورش ریواس یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورش‌ فصلی است که در کنار مزه فوق‌العاده‌ای که دارد، برای بدن بسیار مفید است. معمولاً طرز تهیه خورش ریواس بسیار ساده است و شباهت زیادی به خورش کرفس دارد. شما می‌توانید خورش ریواس را هم با مرغ و هم با گوشت درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ریواس به ۲ روش با گوشت و با مرغ آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش تهیه خورشت ریواس پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه خورش ریواس با گوشت

 

طرز تهیه خورش ریواس با گوشت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم: ۱۰۰ کالری
زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت: ۱۲۰ ساعت

 

مواد لازم در طرز تهیه خورش ریواس (برای ۴ نفر)

 

  • نعناع: ۵۰ گرم
  • جعفری: ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • ریواس تازه: ۵۰۰ گرم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • گوشت خورشتی: ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • لیمو عمانی: ۲ عدد

 

 

مراحل پخت خورش ریواس با گوشت قرمز

 

مراحل پخت خورش ریواس با گوشت قرمز

 

ریواس یک نوع ساقه ترش و پر از فایده است که برای درست کردن خورش ریواس خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو خورشت ریواس طعم بسیار متفاوت و لذیذی نسبت به سایر خورش‌ها دارد. برای درست کردن خورش ریواس با گوشت قرمز می‌توانید هم از گوشت خورشتی و هم گوشت قلقلی استفاده کنید. اما خورش ریواس غذای محلی کجاست؟ خورش ریواس غذای محلی کردستان است. در ادامه می‌توانید با مراحل پخت خورش ریواس با گوشت قرمز به صورت تکه‌ای آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ تفت دادن پیازها برای درست کردن خورش ریواس

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش ریواس باید در یک قابلمه پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. بعد از این که روغن داغ شد پیاز را به روغن اضافه کنید و خوب در روغن تفت دهید تا پیاز سبک شود. سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن گوجه فرنگی

 

در دومین مرحله از آموزش تهیه خورشت ریواس باید رب گوجه فرنگی را به پیاز سرخ شده اضافه کنید. سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و خوب در روغن تفت دهید. سرخ کردن رب گوجه فرنگی را تا زمانی ادامه دهید که رنگ آن باز شود و طعم خامی رب از بین برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی لیته میوه به ۲ روش با میوه های تابستانی و زمستانی

 

 

مرحله سوم؛ تفت دادن گوشت خورش ریواس

 

بعد از سرخ کردن رب، در این مرحله از طرز تهیه خورش ریواس باید گوشت‌ها را به صورت قورمه‌ای ریز کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. گوشت را خوب با سایر مواد ترکیب کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب به خورش ریواس

 

اضافه کردن آب به خورش ریواس

 

بعد از این که گوشت‌ها را برای چند دقیقه تفت دادید، در این مرحله از آموزش تهیه خورشت ریواس باید به اندازه ۳ لیوان آب جوش به مواد خورش اضافه کنید. حال درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا گوشت خورش پخته شود.

 

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن نعناع و جعفری به خورش

 

زمانی که گوشت در حال پختن است جعفری و نعناع را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. حال مقداری روغن در یک ماهیتابه بریزید و سبزیجات را مقداری سرخ کنید. سپس در حین پخت گوشت خورش، سبزیجات خرد شده را نیز به خورش ریواس اضافه کنید.

 

 

مرحله ششم؛ خرد کردن ریواس‌ها برای خورش

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش ریواس باید به سراغ ریواس‌ها بروید. ابتدا ریواس‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس ریواس را به قطعات ۳ تا ۵ سانتی‌متری برش دهید.

 

 

مرحله هفتم؛ تفت دادن ریواس

 

بعد از این که همه ریواس‌ها را خرد کردید، در این مرحله از آموزش پخت خورش ریواس باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و ریواس‌ها را برای مدت ۲ دقیقه تفت دهید. مراقب باشید که بیش از حد ریواس را تفت ندهید. زیرا این کار موجب له شدن ریواس می‌شود.

 

 

مرحله هشتم؛ اضافه کردن لیمو عمانی و ریواس به خورش

 

بعد از این که خورش ریواس تا حدی جا افتاد در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، لیموها را سوراخ کنید و به همراه کمی نمک به خورش اضافه کنید. سپس در ۵ دقیقه آخر پخت خورش ریواس باید ریواس‌های تفت داده شده را نیز به خورش اضافه کنید.

 

 

مرحله نهم؛ سرو کردن خورش ریواس

 

بعد از این که ریواس را به خورش اضافه کردید، مراقب باشید که خورش شما بیش از حد نجوشد، زیرا این کار موجب له شدن ریواس می‌شود. بهتر است این خورش را با آب کم سرو کنید و اجازه دهید خوب جا بیفتد. در نهایت می‌توانید این خورش خوشمزه را با برنج آبکش یا برنج کته میل کنید.

 

 

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ

 

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ

 

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ شباهت زیادی به پخت خورش ریواس با گوشت دارد. برای این کار باید برای این مقدار مواد گفته شده در دستور بالا ۵۰۰ الی ۶۰۰ گرم مرغ را به صورت مربعی خرد کنید یا از چند تکه ران و سینه مرغ در خورش استفاده کنید. سپس می‌توانید سایر مراحل طرز تهیه خورش ریواس را همانند روشی که در بالا گفته شد دنبال کنید. از آنجایی که مرغ زودتر از گوشت قرمز پخته می‌شود، خورش ریواسی که با مرغ درست می‌شود نیز زودتر آماده خواهد شد.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی یخی شلیل به 5 روش با طعم بازاری

 

خورش ریواس با لپه و خورش ریواس با لوبیا

 

خورش ریواس در اصل بدون لپه و بدون لوبیا درست می‌شود، ولی برخی افراد در طرز تهیه این خورش از لپه یا لوبیا نیز استفاده می‌کنند. برای این کار می‌توانید به اندازه ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم لپه را برای ۲ ساعت در آب خیس دهید. برای اضافه کردن لپه به خورش بهتر است لپه را با گوشت کمی تفت دهید.

 

اگر خورش ریواس با لوبیا را می‌پسندید، لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب لوبیا را عوض کنید. سپس از همان ابتدای پخت خورش و همراه با گوشت، لوبیاها را اضافه کنید که بپزند.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش ریواس

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش ریواس

 

  • در طرز تهیه خورش ریواس می‌توانید برای طعم بیشتر غذا می‌توانید مقداری آبغوره به آن اضافه کنید.

 

  • برای خوش عطر و طعم شدن خورش ریواس می‌توانید کمی زعفران آب شده به خورش اضافه کنید.

 

  • ریواس طعم ترشی دارد و از همین رو برخی افراد به اندازه ۲ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه می‌کنند.

 

  • خورش ریواس طعم ترش و ملسی دارد، از همین رو سعی کنید مقداری آبغوره و لیمو عمانی کمتری به آن اضافه کنید تا خورش شما بیش از حد ترش نشود.

 

  • اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورش ریواس اختیاری است، اما این کار موجب خوش رنگ‌تر شدن خورش شما می‌شود.

 

  • برای رنگ و طعم دادن به خورش ریواس می‌توانید از رب انار یا رب آلوچه نیز استفاده کنید.

 

  • برخی افراد برای پخت خورش ریواس از مقداری سیر نیز استفاده می‌کنند. در صورتی که از بوی سیر در غذا خوشتان می‌آید می‌توانید مقدار کمی سیر رنده شده یا پودر سیر به خورش اضافه کنید.

 

  • در طرز تهیه خورش ریواس با گوشت قلقلی می‌توانید گوشت را با پیاز میکس کنید و به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ نمایید. سپس قلقلی ها را به خورش اضافه کنید.

 

  • خورش ریواس غذای اصیل شهرهای زیادی است و بیشتر در کردستان و مشهد طبخ می‌شود.

 

  • خورش ریواس را به همین ترتیب با سبزی قورمه سبزی هم می‌توانید درست کنید.

 

 

خواص فوق‌العاده ریواس

 

ریواس طبع سردی دارد و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است. ریواس حاوی مقدار زیادی فیبر، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فولات، ویتامین C و ویتامین K است. این ساقه پر از فایده، ملین و اشتهاآور است و فواید زیادی برای معده و کبد دارد. مصرف ریواس برای افرادی که دوست دارند وزن کم کنند، بسیار مفید است.

 

ریواس برای درمان کبد چرب و پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز مؤثر است. مصرف ریواس می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کند و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

 

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه خورش ریواس با گوشت چرخ کرده چگونه است؟

 

در طرز تهیه خورش ریواس با گوشت چرخ کرده باید گوشت را با پیاز میکس کنید و به صورت قلقلی درآورده و سرخ نمایید. سپس می‌توانید گوشت قلقلی را به خورش ریواس اضافه کنید.

 

 

خورش ریواس غذای محلی کجاست؟

 

خورش ریواس غذای اصیل شهرهای زیادی است و بیشتر در کردستان و مشهد طبخ می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک