عوارض پرخوری در شب یلدا | توصیه های تغذیه ای شب چله

عوارض پرخوری در شب یلدا | توصیه های تغذیه ای شب چله


16 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض پرخوری در شب یلدا | توصیه های تغذیه ای شب چله

پرخوری در شب یلدا چه عواقبی دارد؟ زیاده‌روی در خوراکی‌های شب یلدا ممکن است مشکلاتی برای سلامتی شما ایجاد کند. اما شما چیزی در مورد بخور نخورهای شب یلدا می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش توصیه‌های تغذیه‌ای در شب یلدا، خوراکی‌های مضر برای افراد بلغمی در شب یلدا، خط قرمزهای تغذیه‌ای شب یلدا و عوارض پرخوری در شب چله را به شما می‌گوییم.

 

پرخوری در شب یلدا چه عواقبی دارد؟

آیا می‌دانید پرخوری شب یلدا چه عواقبی دارد و چرا باید در شب چله از مصرف بیش از حد خوراکی‌ها اجتناب کنید؟ یکی از مهم‌ترین رسوم شب یلدا جمع شدن در کنار اعضای خانواده و خوردن غذاهای مختلف و تنقلات خوشمزه است. باید بدانید که مصرف خوراکی‌های متنوع شب یلدا به مقدار زیاد می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و خطر بروز افزایش فشار خون، نفخ و مشکلات گوارشی را افزایش دهد. اما مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای شب یلدا چیست؟ در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین عوارض پرخوری در شب یلدا اشاره شده است.

۱- اختلال در هضم مواد غذایی

بهتر است شب یلدا پرخوری نکنید و از خوردن همه خوراکی‌ها با هم اجتناب کنید. مصرف هم زمان هندوانه، انار، آجیل، خرمالو، مرغ و ماهی با هم از نظر طب سنتی اشتباه است و می‌تواند مشکلاتی جدی در سیستم گوارش ایجاد کند. در طب سنتی استفاده از آجیل، میوه، سبزیجات و نان در همزمان با هم ممنوع است و موجب فساد غذا در معده و بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

جالب است بدانید که مصرف مواد غذایی با دماهای مختلف می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند. درواقع اگر غذای گرم را در کنار هندوانه سرد مصرف کنید معده شما ناگهان گرم و سرد می‌شود و این موضوع می‌تواند مشکلاتی جدی در سیستم گوارش ایجاد کند.

۲- افزایش فشار خون

«آجیل» یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های شب یلدا است که معمولا نمک زیادی دارد. مصرف آجیل شب یلدا به مقدار زیاد به خصوص برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست و موجب افزایش فشار خون و چربی می‌شود. سعی کنید از آجیل‌های خام و بدون نمک به مقدار محدود استفاده کنید و مصرف آجیل‌های شور را به حداقل برسانید.

۳- افزایش قند خون

افزایش قند خون از عوارض پرخوری در یلدا

یکی دیگر از عوارض پرخوری در شب یلدا افزایش قند خون در افراد دیابتی است. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و یا قند خونتان زیاد است، بهتر است در مصرف دسرها و خوراکی‌های شیرین شب یلدا احتیاط کنید. مصرف بیش از حد میوه‌های شیرین، ژله، دسر و حتی نان و برنج در شب یلدا موجب افزایش قند خون می‌شود.

حتما بخوانید  بهترین راه های طبیعی افزایش ترشح هورمون ملاتونین

۴- افزایش کالری‌های دریافتی

خوراکی‌ها و تنقلات شب یلدا کالری زیادی دارند، پس اگر از رژیم خاصی پیروی می‌کنید، بهتر است مراقب مصرف این خوراکی‌ها باشید. شیرینی، دسر، آجیل و میوه‌های خشک که در شب یلدا سرو می‌شوند، همگی سرشار از کالری هستند و مصرف زیاد این خوراکی‌ها موجب افزایش چاقی و اضافه وزن می‌شود.

۵- اسهال و استفراغ

یکی از رایج‌ترین عوارض پرخوری در شب یلدا مشکل اسهال و استفراغ است. مصرف انواع خوراکی‌ها پشت سر هم می‌تواند موجب اسهال، استفراغ و مسمومیت غذایی شود و مشکلاتی جدی برای سیستم گوارش ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: عوارض خوردن هندوانه در شب یلدا/ چه کسانی هندوانه نخورند؟

۶- مشکل در خوابیدن

مشکل در خوابیدن از عوارض پرخوری در شب یلدا

پرخوری در شب یلدا ممکن است موجب بی‌خوابی شود و روی کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. اگر خوراکی‌های مضر در شب یلدا مصرف کنید و بدون ملاحظه مقدار زیادی خوراکی بخورید، قطعا در زمان خوابیدن با مشکل روبرو خواهید شد و از شدت سنگینی قادر به خوابیدن نخواهید بود. در بسیاری از مواقع پرخوری موجب احساس خستگی و خواب آلودگی می‌شود و این موضوع به دلیل افت قند خون و ترشح زیاد انسولین بعد از مصرف غذاهای مختلف ایجاد می‌شود. و ممکن است برخلاف حس خواب آلودگی که دارید، قادر به خوابیدن نباشید.

۷- ورم معده و نفخ

یکی از رایج‌ترین عوارض پرخوری در شب یلدا «ورم معده» است. اگر در مصرف خوراکی‌های شب یلدا زیاده‌روی کنید، ممکن است شکمتان آنقدر ورم کند که احساس سنگینی شدیدی را در معده احساس کنید و لباستان تنگ به نظر برسد. مصرف غذاهای چرب و تنقلات متنوع موجب تولید نفخ در معده و ورم معده می‌شود و احساس ناخوشایندی به شما می‌بخشد. برای رفع این مشکل باید از پرخوری اجتناب کنید و غذاها را خوب بجوید.

۸- افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب از عوارض پرخوری در شب یلدا

مصرف بیش از حد تنقلات و خوراکی‌های شب یلدا موجب افزایش ضربان قلب و تعریق بدن می‌شود. اگر در شب یلدا در مصرف خوراکی‌ها زیاده‌روی کنید، ممکن است حس کنید در سونا هستید و بدنتان شروع به داغ شدن کند. در این وضعیت معمولا ضربان قلب شدید می‌شود. فشار زیاد به معده موجب افزایش تپش قلب می‌شود که در این شرایط برای این که حس بهتری را تجربه کنید می‌توانید با آب سرد دوش بگیرید.

توصیه‌هایی که باید در مورد عوارض پرخوری در شب یلدا بدانید

توصیه‌هایی که باید در مورد عوارض پرخوری در شب یلدا بدانید

  • خوراکی‌های شب یلدا را با فاصله مصرف کنید و از خوردن هم زمان خوراکی‌ها با هم اجتناب کنید.
  • آجیل و هندوانه را به هیچ عنوان همزمان مصرف نکنید، زیرا این کار موجب بروز مشکلات گوارشی و معده درد شدید می‌شود.
  • غذاها را حدود ۳۰ تا ۴۰ بار بجوید. جویدن غذا به بهبود هضم کمک زیادی می‌کند.
  • اگر معده ضعیفی دارید، به هیچ عنوان از خوراکی‌های ترش و فرآوری شده مثل انواع لواشک به مقدار زیاد استفاده نکنید.
  • بسیاری از خوراکی‌ها و تنقلات شب یلدا شور، ترش، شیرین و چرب هستند. بهتر است در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط کنید تا دچار مشکلات مشکلاتی مثل دیابت و افزایش فشار خون نشوید.
  • بهتر است در شب یلدا به جای مصرف آجیل‌های شور از آجیل‌های خام و بدون نمک به مقدار کم استفاده کنید.
  • انار و هندوانه دو میوه فوق‌العاده در شب یلدا هستند. بهتر است این میوه‌ها را با فاصله از هم و به مقدار کم مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • به جای مصرف بی‌رویه انواع دسر شب یلدا و شیرینی‌های شب یلدا بهتر است از مقدار کم آجیل، کمی انار و هندوانه و لبو پخته استفاده کنید و دسر و شیرینی را کمتر میل کنید.
  • اگر از اضافه وزن رنج می‌برید، حتما به جای میوه خشک از میوه تازه استفاده کنید. میوه خشک کالری زیادی دارد و نباید به مقدار زیاد مصرف شود.
  • از مصرف آجیل‌های رنگی و غیرمجاز اجتناب کنید. برخی از آجیل‌ها با رنگ‌های غیرمجاز رنگ می‌شوند و از همین رو نباید از این خوراکی‌ها استفاده کنید.
  • پرخوری در شب یلدا ممنوع است و از آنجایی که در این شب تنقلات زیادی مصرف می‌کنید، بهتر است به یک شام ساده و سبک اکتفا کنید.
  • در شب یلدا سعی کنید شام شب یلدا را زودتر از همیشه میل کنید و پس از مصرف شام به هیچ عنوان از شیرینی و خوراکی‌های پرکالری مصرف نکنید.
  • یکی از توصیه‌های آجیلی شب یلدا این است که در این شب حتما از آجیل‌های تازه و سالم استفاده کنید. مصرف آجیل کهنه موجب آسیب به کبد می‌شود و خطراتی جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. از آنجایی که با نزدیک شدن به شب یلدا تب و تاب فروش آجیل‌های کهنه بیشتر می‌شود، بهتر است آجیل را زودتر تهیه کنید و یا آن را از فروشگاه‌های معتبر بخرید. تفاوت‌های آجیل کهنه با آجیل مرغوب را می‌دانید؟
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه مرغ در هواپز (ایرفرایر) به صورت شکم پر، خوراک و جوجه

در صورت تمایل می‌توانید انواع آجیل و خشکبار را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول درباره تغذیه صحیح در شب چله

مصرف کدام خوراکی‌های شب یلدا برای افراد بلغمی مضر است؟

اگر طبع شما سرد و بلغمی است، بهتر است در مصرف انار و هندوانه شب یلدا احتیاط کنید.

مقدار مصرف مجاز میوه در شب یلدا چقدر است؟

در شب یلدا نباید از سه واحد میوه بیشتر مصرف کنید. برای مثال می‌توانید از یک برش متوسط هندوانه، یک عدد خرمالوی متوسط و نصف لیوان انار در طول روز و با فاصله از هم در خوردن آن‌ها استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک