ترکیب ادویه ماکارونی چیست + مواد لازم و طرز تهیه انواع آن

ترکیب ادویه ماکارونی چیست + مواد لازم و طرز تهیه انواع آن


7 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ادویه ماکارونی

یکی از رازهای خوشمزه شدن ماکارونی، استفاده از بهترین طعم دهنده ماکارونی در مایه یا سس ماکارونی است. ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلفی برای خوش‌عطر و خوش‌طعم‌تر شدن پاستا، لازانیا و ماکارونی به کار می‌روند. همچنین استفاده از سس مخصوص ماکارونی می‌تواند طعم آن را بسیار ارتقا دهد. معمولا ادویه ماکارونی با گوشت و ادویه ماکارونی با سویا و به صورت گیاهی، در عین شباهت‌ها، تفاوت‌هایی هم با هم دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما مواد لازم و طرز تهیه ادویه ماکارونی و بهترین طعم دهنده‌های آن را به شما خواهیم گفت.

بهترین ادویه و چاشنی‌ها برای ماکارونی و لازانیا با گوشت و بدون گوشت

ادویه و چاشنی های ماکارونی و لازانیا با گوشت و بدون گوشت

استفاده از سبزی‌ها، ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف در طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده، ماکارونی با سویا، ماکارونی با مرغ و نیز انواع پاستا و لازانیا و در کل انواع غذا و فینگرفود با ماکارونی می‌تواند طعم آن را بسیار خوشمزه کند و بوی زهم گوشت چرخ کرده، بوی زهم مرغ و حتی سویا را بگیرد.

در ترکیب ادویه ماکارونی از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود که شما می‌توانید بنا به سلیقه خود، آنها را کمتر در نظر گرفته یا حذف کنید. ادویه‌های متداول برای ماکارونی را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

در ضمن شما می‌توانید انواع ادویه، انواع ماکارونی، گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ و سویا را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- فلفل قرمز

در طرز تهیه برخی ماکارونی‌ها مثل پاستا آرابیتا (با ماکارونی فرمی یا اسپاگتی)، استفاده از فلفل قرمز تند یا چیلی، ضروری است، چون این پاستا باید تند و تیز باشد. اما در تهیه دیگر انواع ماکارونی می‌توانید از پودر فلفل قرمز به مقدار کم برای طعم‌ دادن بیشتر استفاده کنید.

۲- فلفل سیاه

این فلفل به اندازه فلفل قرمز، تند نیست ولی عطر زیادی دارد. به همین خاطر، جزو جدانشدنی انواع ادویه غذا از جمله ادویه ماکارونی به حساب می‌آید. بد نیست بدانید فلفل سیاه بعد از برداشت شدن، پخته و بعد استفاده می‌شود. این ادویه برای اینکه عطر خود را به خوبی آزاد کند، باید پودر شود.

۳- زردچوبه

زردچوبه جزو ادویه‌های ماکارونی

زردچوبه جزو ادویه‌هایی است که علاوه بر عطر، رنگ خوبی هم به ماکارونی می‌دهد. می‌توانید به آب جوشی که ماکارونی را در آن می‌جوشانید هم مقداری پودر زردچوبه اضافه کنید تا ماکارونی‌ها خوشرنگ شوند. فقط مراقب باشید میزان زردچوبه را زیاد در نظر نگیرید، چون طعم ماکارونی سس تلخ می‌شود.

۴- تخم گشنیز

تخم گشنیز عطر فوق‌العاده‌ای دارد، در حالی طعم آن، نه تند و نه تلخ است. در ضمن خواص بسیار زیادی هم برای سلامت عمومی بدن دارد. تخم گشنیز برای استفاده در ادویه ماکارونی و سایر ادویه غذا بهتر است ابتدا تفت داده شده و بعد آسیاب شود ولی به صورت تفت نداده هم عطر زیادی دارد.

۵- پودر زنجبیل

خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای پودر زنجبیل (طرز تهیه پودر زنجبیل)، از زنجبیل تازه رنده یا خرد شده در مایه سس ماکارونی استفاده کنند. زنجبیل طعم تندی دارد ولی تندی آن از فلفل قرمز کمتر است. خودتان هم می‌توانید زنجبیل تازه را حلقه حلقه کرده و خشک کنید تا برای عطر دادن به غذاهایتان از آن کمک بگیرید.

۶- دارچین

دارچین برای عطر و طعم دادن به سس ماکارونی

دارچین هم به صورت پودری و هم به صورت چوب خشک شده برای عطر و طعم دادن به سس ماکارونی به کار می‌رود. اگر از چوب دارچین استفاده می‌کنید، بعد از پخت غذا، آن را بیرون بیاورید. استفاده از چوب دارچین، از تیره شدن مایه ماکارونی یا پاستا هم جلوگیری می‌کند. اما پودر دارچین هم همان طعم، رایحه و خواص دارچین را دارد و می‌توانید در ترکیبات ادویه ماکارونی به کار ببرید.

حتما بخوانید  7 روش ساده برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری

۷- پودر فلفل پاپریکا

پودر فلفل پاپریکا (طرز تهیه فلفل پاپریکا) از خشک و آسیاب کردن فلفل دلمه‌ای قرمز به دست می‌آید، بنابراین ته‌مزه شیرین و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. این ادویه را خودتان هم به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید و به عنوان یکی از ادویه‌های ماکارونی استفاده کنید.

پودر فلفل پاپریکا را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۸- ادویه کاری

ادویه کاری از ترکیب چند ادویه مختلف درست شده است و عطر و طعم عالی دارد. این ادویه ته‌مزه تلخ دارد ولی اگر به‌اندازه در ادویه ماکارونی آن را مصرف کنید، می‌توانید هم از طبع گرم و هم از خواص فوق‌العاده ادویه کاری، نهایت بهره را ببرید.

۹- پودر یا گرد لیمو عمانی

پودر یا گرد لیمو عمانی بریا سس پاستا

برای اضافه کردن طعم ترش به سس ماکارونی، پودر لیمو عمانی یک انتخاب بسیار خوب است. اگر می‌خواهید پودر لیمو عمانی کمترین تلخی را داشته باشد، بهتر است آن را بشکنید و هسته‌ها را بیرون بیاورید، یا فقط از پرک لیمو عمانی در سس خود استفاده کنید. البته به جای پودر لیمو عمانی می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

۱۰- پودر سیر

سیر جزو جدانشدنی ادویه ماکارونی است و خواص زیادی برای سلامتی دارد. اما می‌توانید به جای پودر سیر یا سیر خشک از سیر تازه رنده یا خرد شده، استفاده و از ترکیب ادویه‌ ماکارونی آن را حذف کنید. طرز تهیه پودر سیر در خانه بسیار کار راحتی است. خودتان هم می‌توانید آن را درست کنید.

۱۱- پودر پیاز

برای استفاده سریع از پیاز، می‌توانید از پودر پیاز (طرز تهیه پودر پیاز) در ترکیب ادویه ماکارونی استفاده کنید. اگر از پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) برای گرفتن بوی زهم گوشت، مرغ یا سویا استفاده می‌کنید، می‌توانید پودر پیاز را از ادویه حذف کنید ولی افزودن آن هم طعم ادویه را خراب نمی‌کند.

پیاز داغ آماده منجمد را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۱۲- رزماری

رزماری از ادویه های سس پاستا از گوشت چرخ‌کرده

رزماری در اصل جزو چاشنی‌هایی است که اگر در تهیه سس پاستا از گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌کنید، می‌توانید در مایه سس بریزید تا بوی زهم گوشت را بگیرد. نیازی نیست رزماری را پودر کنید. چند برگ رزماری اضافه کرده و بعد از پخت سس، آنها را خارج کنید. فقط مراقب باشید نباید رزماری زیادی بریزید چون طعم مایه سس تلخ می‌شود.

در ادامه به شما می‌گوییم برای درست کردن انواع ماکارونی با گوشت و سویا چطور ادویه مخصوص درست کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر پیاز نصف قاشق غذاخوری
پودر سیر نصف قاشق مرباخوری
زردچوبه نصف قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل نصف قاشق غذاخوری
تخم گشنیز نصف قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق غذاخوری
ادویه کاری نصف قاشق غذاخوری
پودر فلفل پاپریکا نصف قاشق غذاخوری
پودر سیر نصف قاشق غذاخوری
پودر آویشن نصف قاشق غذاخوری
پودر گلپر نصف قاشق غذاخوری
گرد لیموعمانی نصف قاشق غذاخوری
میخک ۱/۴ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
جوز هندی ۱ عدد
هل سبز ۷ عدد

 

مدت زمان آماده‌سازی و تهیه ادویه ماکارونی: ۱۵ دقیقه

طرز تهیه ادویه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه ادویه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

اگر از مرغ یا گوشت چرخ کرده در سس یا مایه ماکارونی استفاده می‌کنید، برای گرفتن بوی این گوشت‌ها و طعم‌ دادن به سس، ادویه‌های ماکارونی شامل دانه هل، میخک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین و دیگر ادویه‌هایی را که در جدول بالا به آنها اشاره شده است، در آسیاب، پودر و الک کرده و بسته به میزان ماکارونی که می‌خواهید بپزید، آن را به سس ماکارونی اضافه کنید. برای نگهداری ادویه‌ها، آنها را در بطری تمیز دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با سویا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر پیاز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر آویشن ۱ قاشق چای‌خوری
گرد لیموعمانی ۱ قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر فلفل پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری
ادویه کاری نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری

 

زمان آماده‌سازی و تهیه ادویه ماکارونی با سویا: ۱۵ دقیقه

طرز تهیه ادویه ماکارونی بدون گوشت با سویا

طرز تهیه ادویه ماکارونی بدون گوشت با سویا

در این ادویه به خاطر اینکه از گوشت استفاده نمی‌کنید، به مواد کمتری نیاز دارید. برای طرز تهیه ادویه ماکارونی گیاهی، باید همه مواد را در آسیاب، پودر کرده و الک کنید. سپس به سس ماکارونی اضافه کنید و بقیه ادویه را در بطری تمیز و خشک دربسته، در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه میگو سرخ شده در ۲ مرحله + نکات خوشمزه شدن آن

مواد لازم برای چاشنی پاستا ایتالیایی یا ماکارونی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی خشک ریحان ۲ قاشق غذاخوری
پونه کوهی خشک ۱ قاشق غذاخوری
برگ خشک آویشن ۱ قاشق چای‌خوری
پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری

 

زمان آماده‌سازی و تهیه چاشنی پاستا ایتالیایی: ۱۰ دقیقه

طرز تهیه چاشنی پاستا ایتالیایی

طرز تهیه چاشنی پاستا ایتالیایی

برای اینکه عطر ادویه‌های ماکارونی بیشتر و خود ماکارونی و پاستا خوشمزه‌تر شود، می‌توانید به سبک ایتالیایی‌ها، از ترکیب سبزی‌های خشک استفاده کنید. برای تهیه این چاشنی، پونه کوهی خشک، برگ آویشن خشک، ریحان خشک و پودر سیر را در آسیاب پودر کرده و الک کنید. سپس مقداری از این چاشنی روی ماکارونی یا پاستا بریزید.

بهتر است در هنگام دم کردن ماکارونی، این چاشنی را اضافه کنید. بقیه ادویه را می‌توانید در بطری‌های تمیز، دربسته و خشک بریزید و در جای خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید.

رازهای خوشمزه شدن ماکارونی و ادویه آن

رازهای خوشمزه شدن ماکارونی و ادویه آن

  • هر چند میزان استفاده از ادویه ماکارونی و لازانیا، سلیقه‌ای است اما اگر ادویه را خیلی زیاد به کار ببرید، هم ماکارونی شما تلخ و هم بدرنگ می‌شود. در ضمن ادویه زیاد، اجازه نمی‌دهد طعم واقعی غذا را بچشید.
  • اگر از چاشنی‌هایی مثل زعفران در ماکارونی استفاده می‌کنید، افزودن زعفران را به زمان انتهایی پخت، موکول کنید تا عطر آن باقی‌ بماند.
  • در این ادویه‌ها، از نمک و میزان آن نام برده نشده است ولی شما می‌توانید میزان نمک را به اندازه دلخواه در نظر گرفته و به سس ماکارونی اضافه کنید.
  • ترکیب ادویه ماکارونی و لازانیا یکسان است و می‌توانید برای هر دو، بسته به گیاهی یا دارای گوشت بودن ماکارونی، یکی را انتخاب کنید.
  • برای تزیین روی ماکارونی می‌توانید از سبزی‌های معطر تازه مثل نعناع، جعفری و ریحان خرد شده استفاده کنید.
  • برای خواندن جزییات بیشتر درباره رازهای خوشمزه شدن ماکارونی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره ادویه مخصوص ماکارونی

بهترین زمان اضافه کردن ادویه کی هست؟

اگر زمانی که گوشت، مرغ یا سویا را تفت می‌دهید، ادویه را اضافه کنید، عطر آن خارج شده و باعث خوشمزه و خوش‌عطر شدن ماکارونی می‌شود.

چرا سس ماکارونی تلخ می‌شود؟

۱-اگر نسبت ادویه‌ها را زیاد در نظر بگیرید، سس و خود ماکارونی تلخ می‌شود.

۲- اگر ادویه‌ها را روی شعله زیاد و به مدت طولانی تفت دهید، می‌سوزد و تلخ می‌شود. همین که عطر آنها خارج شود، کافی است.

ماندگاری ادویه ماکارونی چقدر است؟

به خاطر استفاده از مواد خشک، ادویه ماکارونی فاسد نمی‌شود ولی به مرور طعم و رنگ اصلی خود را از دست می‌دهد. بسته به ظرف و مکان نگهداری، ادویه ماکارونی را تا ۶ ماه می‌توانید با کیفیت قابل قبول استفاده کنید.

 

محصولات مرتبط