۱۰ مورد از بیماری های شایع در فصل گرما و روش های پیشگیری از آن ها

۱۰ مورد از بیماری های شایع در فصل گرما و روش های پیشگیری از آن ها


25 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ مورد از بیماری های شایع در فصل گرما و روش های پیشگیری از آن ها

بیماری‌های شایع فصل گرما با شروع فصل تابستان و بالا رفتن دمای هوا، سرو کله‌شان پیدا می‌شود. این بیماری‌ها در برخی مواقع، نه تنها به شما آسیب می‌رسانند بلکه ممکن است موجب بروز بیماری‌های و اختلالات سلامتی دیگر هم بشوند. گرما جزو مواردی است که می‌تواند کل بدن، از جمله پوست، چشم و سیستم داخلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر در فصل گرما، احتیاط‌های لازم را انجام ندهید، باید منتظر یک بیماری تابستانی باشید که آرامشتان را به هم خواهد زد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی بیماری‌های شایع در فصل گرما می‌پردازیم و راه‌های پیشگیری از بروز آن‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

۱- گرمازدگی

 

گرمازدگی یا هایپرترمی یکی از بیماری‌های شایع تابستانی

 

گرمازدگی یا هایپرترمی یکی از بیماری های شایع در فصل گرما است که به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم ایجاد می‌شود. علائم گرمازدگی در حالت خفیف شامل سردرد، سرگیجه و ضعف و در موارد شدیدتر منجر به بیهوشی، سکته گرمایی، نارسایی اندام‌ها و در نهایت مرگ می‌شود.

مهم‌ترین نکته برای درمان گرمازدگی، سرد کردن بدن با کمک آب، هوای سرد یا کمپرس یخ است. همچنین می‌توانید خنک‌سازی داخلی را با شست‌وشوی معده یا مقعد با خنک یا سرد کردن آن ناحیه انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: علائم گرمازدگی در کودکان و نوزادان

 

۲- مسمومیت غذایی

 

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تابستانی «مسمومیت غذایی» است که در اثر مصرف آب یا غذای آلوده ایجاد می‌شود. آب و هوای گرم و مرطوب، محیطی حاصلخیز برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند که منجر به آلودگی مواد غذایی می‌شود.

مسمومیت غذایی در فصل گرما توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها، سموم و مواد شیمیایی منتشر می‌شود که پس از ورود به بدن انسان باعث شروع درد معده، حالت تهوع، اسهال یا استفراغ می‌‌شود. گوشت خام، مواد غذایی که در فضای باز توسط فروشندگان کنار جاده فروخته می‌شوند و آب آلوده ناقلان رایج میکروب‌های بیماری‌زا هستند.

 

۳- کم‌ آبی بدن

 

تعریق زیاد و کم آبی بدن

 

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در تابستان رخ می‌دهد، تعریق زیاد بدن است که در صورت جبران نکردن کمبود آن، بدن با کم آبی یا دهیدراسیون مواجه می‌شود. در طول تابستان، حتی خیلی وقت‌ها بدون اینکه متوجه شویم، بدن مقدار زیادی آب و املاح را به شکل عرق از دست ‌می‌دهد. کم شدن آب بدن باید به شکل‌های مختلف و مصرف نوشیدنی‌های سالم و مفید جبران شود تا بدن دوباره بتواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

 

۴- اوریون

 

یکی دیگر از بیماری های شایع در فصل گرما، «اوریون» است. اوریون یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که عمدتا در کودکان در اوج گرمای تابستان رخ می‌دهد. این بیماری ویروسی از طریق عطسه یا سرفه فرد مبتلا به آن، به افراد نزدیک به فرد مبتلا به اوریون، منتقل می‌شود. در این بیماری، غده «پاروتید» قسمت جلوی گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تورم، درد و تب شدید می‌شود.

 

۵- آبله مرغان

 

آبله مرغان از رایج‌ترین بیماری‌ها در تابستان

 

«آبله مرغان» هم از رایج‌ترین بیماری‌ها در تابستان است که علائم شایع شامل دَلَمه، تاول، خارش پوست، قرمزی، تب شدید، از دست دادن اشتها و سردرد می‌شود.

 

۶- سرخک

 

این بیماری شایع تابستانی یک عفونت تنفسی مسری است که توسط ویروس ایجاد می‌شود. علائم اولیه آن شامل تب بالا، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد و قرمزی چشم است. این علائم بعدا به شکل بثورات پوستی، تب، سرفه، آبریزش بینی و لکه‌های کوچک سفید داخل دهان ظاهر می‌شوند. بثورات در بیشتر موارد در اطراف خط مو و صورت دیده می‌شوند.

 

۷- تیفوئید یا حصبه

 

تیفوئید، تب تیفوئید یا حصبه

 

«تیفوئید»، «تب تیفوئید» یا «حصبه» یکی از بیماری های شایع در فصل گرما است که از طریق نوشیدن آب آلوده منتقل می‌شود. علائم شایع حصبه عبارتند از تب بالا، خستگی، ضعف، درد شکم، سردرد و از دست دادن اشتها.

 

۸- آفتاب سوختگی

 

«آفتاب سوختگی» ناشی از اشعه ماورای بنفش (UV) خورشید است که به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه مضر فرابنفش خورشید ممکن است منجر به بروز بثورات دردناک روی پوست شود.

 

۹- بثورات حرارتی

 

بثورات حرارتی بر روی پوست در گرما

 

این بیماری شایع در فصل گرما به صورت بثورات قرمز یا صورتی ظاهر شده و معمولا در مناطقی از بدن که پوشیده از لباس است، دیده می‌شود. بثورات حرارتی معمولا در آب و هوای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتند و در کودکان شایع‌تر هستند. این بثورات زمانی ایجاد می‌شوند که مجاری عرق، مسدود و متورم می‌شوند و به شکل نقطه‌ها یا جوش‌های ریز روی پوست ظاهر می‌شوند. این اختلال پوستی اغلب با خارش همراه هستند.

 

۱۰. سایر بیماری‌های منتقله از طریق آب

 

چند بیماری شایع دیگر تابستانی شامل بیماری اسهال، اسهال خونی و وبا شایع ترین بیماری‌های فصل گرما هستند که از طریق نوشیدن آب آلوده منتقل‌ می‌شوند.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از بیماری‌های شایع در فصل گرما

 

راهکارهایی برای جلوگیری از بیماری های شایع در فصل گرما

 

*در فصل تابستان و هوای گرم، به میزان زیادی آب بنوشید. مصرف مایعاتی مثل آب نارگیل، دوغ و آب لیمو را در این فصل افزایش دهید. هم در خانه و هم در سفر تا جای ممکن بدنتان را هیدراته نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که روزانه حداقل ۱۰-۱۲ لیوان آب می‌نوشید.

*لباس‌های گشاد با رنگ روشن بپوشید چون لباس‌های تیره گرمای بیشتری را جذب می‌کنند و لباس‌های تنگ اجازه نمی‌دهند بدن شما عرق کند. لباس‌هایی را که جنس سبک و جاذب مانند پنبه دارند، انتخاب کنید.

*هنگام مسافرت یا در حین فعالیت‌های خارج از منزل، از ورزش‌های سنگین خودداری کنید. برای انجام ورزش یک مکان سایه‌دار یا تهویه‌دار را انتخاب کنید که در صورت لزوم جایی برای استراحت داشته باشید.

*هرگز در ماشینی که در معرض آفتاب است، ننشینید. در ضمن سعی کنید وسیله نقلیه خود را در سایه پارک کنید.

*در صورت آفتاب سوختگی ناشی از اشعه خورشید، از کمپرس‌های یخ و مسکن‌ها برای التیام صدمات ناشی از این مشکل استفاده کنید.

*در فصل تابستان دست‌های خود را به درستی بشویید و بهداشت عمومی را در هنگام دست زدن به غذا و خوراکی‌های مختلف رعایت کنید. همچنین از شستن دست‌های خود، قبل از دست زدن یا پختن مواد غذایی غافل نشوید تا از عفونت‌های ناشی از غذا و آب جلوگیری کنید.

*هر بار که به دستشویی می‌روید، دست‌های خود را کاملا تمیز بشویید.

*از خوردن غذاهایی که نپخته یا کم‌پخته شده‌اند و کنار خیابان به فروش می‌رسند، بپرهیزید. در کل تا جای ممکن از غذا خوردن در بیرون خانه اجتناب کنید. سعی کنید از میوه‌ها و سبزیجات تازه مثل هندوانه، خیار، نیشکر و انبه استفاده کنید.

*پنجره‌ها را در ساعات آفتابی مثل حوالی ظهر یا بعد از ظهر بسته نگه دارید تا گرما در داخل خانه به دام نیفتد.

*برای جلوگیری از درد چشم و گسترش بیشتر عفونت‌های چشمی، دست‌های خود را به‌ درستی تمیز کنید. چشم‌های خود را با آب تمیز بشویید و اگر داروی خاصی استفاد می‌کنید، برای کاهش درد مصرف کنید.

*واکسیناسیون با MMR (سرخک، اوریون، سرخجه) در برابر بیماری‌های عفونی مفید است. اگر شما یا فرزندتان در برابر این ۳ عفونت واکسینه نشده‌اید، باید زودتر واکسیناسیون را انجام دهید.

*از مواد یا پمادهای دافع پشه استفاده کنید و از ورود به مکان‌های پرورش زنبور خودداری کنید.

*در گرمای هوا پوست خود را با کرم ضد آفتاب استاندارد با حداقل ۱۵ SPF، بپوشانید و از آن در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کنید.

*بیماری‌های شایع در فصل گرما معمولا در طول روز رخ می‌دهند. بنابراین از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اجتناب کنید، به خصوص در ساعات ظهر تا حدود ساعت ۳ بعد از ظهر و زمانی که اشعه‌های خورشید مستقیما عمود می‌تابند، از قرار گرفتن در محیط با دما و حرارت بالا بپرهیزید.

*هنگام مسافرت یا فعالیت در فضای باز با کلاه و عینک آفتابی استاندارد از خود در برابر نور و گرمای خورشید محافظت کنید. کلاه و عینک آفتابی از برخورد اشعه‌های مضر فرابنفش به نقاط حساس صورت جلوگیری می‌کنند و صورت شما را شاداب و بدون چین و چروک نگه می‌دارند.

 

سوالات متداول

بیماری های شایع در فصل گرما از چه راهی منتقل می‌شوند

بیماری های شایع در فصل گرما از چه راهی منتقل می‌شوند؟

 

طیف بیماری‌های تابستانی وسیع هستند و اصلی‌ترین عامل بروز این بیماری‌ها، گرما یا نور شدید خورشید و خوردن آب و غذای آلوده است.

 

کدام بیماری‌های شایع در فصل گرما از راه آب منتقل می‌شوند؟

 

بیماری‌های ویروسی مثل حصبه، سرخک، اوریون، اسهال، وبا و آبله مرغان از بیماری‌های شایع در گرما هستند که از طریق آب آلوده بروز پیدا می‌کنند.

 

منبع: neubergdiagnostics

کالابرگ الکترونیک