۲۷ روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک + روش های پیشگیری

۲۷ روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک + روش های پیشگیری


16 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان سریع سوختگی پوشک نوزاد

چطور سوختگی پای نوزاد با پوشک را درمان کنیم؟ اگر به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید حتما دانستن روش‌های درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک می‌تواند برای شما کارساز باشد. اغلب نوزادان زمانی که از پوشک استفاده می‌کنند، دچار سوختگی در ناحیه پا می‌شوند. در این شرایط شما می‌توانید با استفاده از کرم‌هایی ساده و بی‌ضرر و به کار بردن روش‌های خانگی، مشکل سوختگی پای نوزاد با پوشک را برطرف کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با درمان سوختگی پای نوزاد با پوشک و درمان ادرار سوختگی نوزاد به چند روش مختلف آشنا شوید.

 

علت سوختگی پای نوزاد با پوشک چیست؟

 

علت سوختگی پای نوزاد با پوشک

 

«بثورات پوستی» یک نوع بیماری شایع است که معمولاً در اثر تحریک، عفونت یا آلرژی ایجاد می‌شود. زمانی که پوشک برای مدت طولانی روی پوست بماند یا مدفوع با پوست تماس پیدا کند، پوست کودک تحریک می‌شود. از طرف دیگر این موضوع ممکن است در اثر عفونت ایجاد شود. از آنجایی‌ که ادرار سطح PH پوست را تغییر می‌دهد، باکتری‌ها و قارچ‌ها به راحتی در این فضا رشد می‌کنند. از سوی دیگر چون پوشک از گردش هوا جلوگیری می‌کند، محیط گرم و مرطوب را برای رشد باکتری‌ها مستعد می‌کند.

عامل بعدی آلرژی یا حساسیت پوستی نوزاد است که ممکن است در اثر استفاده از پوشک، دستمال مرطوب یا شوینده‌های مختلف ایجاد شود. برخی اوقات خوراندن غذاهای جدید به کودک موجب تغییراتی در مدفوع کودک می‌شود و راش پوستی ایجاد می‌کند.

برخی مواقع هم مصرف آنتی‌بیوتیک توسط مادر یا نوزاد موجب می‌شود باکتری‌های مفید بدن از بین بروند و در چین‌های عمیق پوست بثورات پوستی ایجاد شود. این مشکل معمولاً به وسیله مخمری به نام «کاندیدا آلبیکنس» (Candida albicans) ایجاد می‌شود.

علائم سوختگی پای نوزاد با پوشک

 

علائم سوختگی پوشک نوزاد

 

سوختگی معمولاً علائم خاصی روی پوست کودک ایجاد می‌کند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • قرمز شدن پوست
  • تاول‌های کوچک
  • ایجاد جوش‌های ریز روی پوست
  • پوسته‌پوسته شدن پوست

بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض پوشک نوزاد

درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک

 

بهترین درمان برای رفع سوختگی پای نوزاد با پوشک این است که پوست را خشک نگه دارید و عوامل محرک را از او دور کنید. در ادامه می‌توانید با راهکارهای درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک آشنا شوید.

۱- استفاده از کرم‌های موثر

یکی از ساده‌ترین راهکارهای درمان خانگی راش پوشک (سوختگی با پوشک) یا ادرار سوختگی استفاده از کرم هیدروکورتیزون (استروئیدی) ملایم (۰/۵ درصد تا ۱ درصد) برای ۲ بار در روز به مدت ۳ تا ۵ روز است. اگر راش پوستی در اثر عفونت قارچی ایجاد شده است، می‌توانید از یک کرم ضد‌قارچ استفاده کنید.

استفاده از محصولات با درصد بالای ماده معدنی «روی» نیز از پوست در برابر رطوبت محافظت می‌کند. می‌توانید از پماد آ-د یا زینک اکساید نیز برای تسکین و محافظت از پوست نوزاد در برابر بثورات استفاده کنید.

۲- شستشوی مرتب کودک

 

شستشوی مرتب کودک

 

بهتر است کودک را روزانه به حمام ببرید و یا پاهای او را قبل از تعویض پوشک با آب گرم بشویید. این کار موجب می‌شود تا آلودگی‌ها از سطح پوست تمیز شوند و حساسیت پوستی کاهش پیدا کند.

استفاده از دستمال مرطوب را متوقف کنید و به جای آن از یک شوینده ملایم بدون رنگ و بدون بو برای شستشوی کودک استفاده کنید. دستمال مرطوب از برندهای معتبر بازار از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه بستنی سیب و دارچین خوشمزه و مقوی

۳- حمام جو دوسر

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از جو دوسر می‌تواند التهاب و تحریک پوست را کاهش دهد و موجب از بین رفتن خارش و درد بثورات پوستی شود. برای این کار باید در وان حمام یا یک تشت مقداری جو دوسر را با آب گرم ترکیب کنید و کودک را برای چند دقیقه در آن بنشانید.

جو دوسر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

۴- استفاده از روغن نارگیل

از خواص روغن نارگیل این است که موجب نرم شدن و مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود. این روغن خاصیت ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضد‌ویروسی دارد و به از بین رفتن سوختگی پوشک نوزاد کمک می‌کند. برای این کار باید روزانه ۱ تا ۲ بار چند قطره روغن نارگیل روی محل سوختگی بمالید.

۵- استفاده از روغن درخت چای

 

استفاده از روغن درخت چای برای درمان سوختگی پای نوزاد

 

روغن درخت چای یکی از بهترین روش‌های درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک است. این روغن ضدعفونی‌کننده، ضد‌باکتری، ضد‌ویروس و ضد‌قارچ است و استفاده از آن برای ۱ تا ۲ بار در روز موجب بهبود سوختگی پای کودک در اثر پوشک می‌شود.

۶- استفاده از ترکیب آب و سرکه سیب

یکی دیگر از روش‌هایی که برای درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک استفاده می‌شود، ترکیب سرکه سیب و آب است. از خواص سرکه سیب این‌که یک ضدعفونی‌کننده قوی است که در درمان ادرار سوختگی بسیار موثر است.

برای این کار باید ۱ قاشق سرکه سیب را با ۱ لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس یک پارچه نخی و نرم را به این محلول آغشته کنید و باسن نوزاد را با آن تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که این محلول نیاید روی زخم‌های باز و سوختگی‌های شدید استفاده شود.

سرکه سیب را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۷- قرار دادن ماست روی محل سوختگی

از خواص ماست این است که خاصیت خنک‌کنندگی دارد و به رفع التهابات پوستی و کاهش درد و خارش نیز کمک می‌کند. برای این کار باید مقداری ماست بدون طعم و طبیعی را روی باسن نوزاد بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه کودک را بشویید. برای تهیه ماست از برندهای معتبر بازار از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

۸- ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید

 

ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی پای نوزاد

 

بدون شک ژل آلوئه ورا همیشه بهترین درمان برای کاهش التهاب و تحریک پوست است. استفاده از ژل طبیعی آلوئه‌ورا می‌تواند درد و التهاب را برطرف کند و باکتری‌های مضر را از بین ببرید.

به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از آلوئه‌ورا ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست کودک امتحان کنید و اگر مشکلی ایجاد نشد، برای درمان ادرار سوختگی و سوختگی پای نوزاد با پوشک استفاده کنید.

۹- ماساژ وازلین روی محل سوختگی

از فواید وازلین این است که خاصیت مرطوب‌کنندگی و ضدالتهابی دارد. استفاده از وازلین مانع ورود میکروب به پوست نوزاد می‌شود و از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. برای این کار باید روزانه ۲ بار از مقداری وازلین روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید. وازلین را هم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

۱۰- استفاده از شی باتر

شی باتر یک مرطوب کننده قوی طبیعی است که به دلیل خواص ضد‌التهابی و تسکین‌دهندگی که دارد برای درمان سوختگی نوزاد با پوشک بسیار مناسب است. برای این کار باید پای نوزاد را بشویید. سپس مقداری از شی باتر را روی محل مورد نظر بمالید.

۱۱- ریختن چند قطره شیر مادر روی پای نوزاد

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

ریختن چند قطره شیر مادر روی پای نوزاد برای سوختگی پای نوزاد

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید «شیر مادر» بهترین پماد برای ادرار سوختگی کودکان است. شیر مادر موجب بهبود زخم و التهاب می‌شود. برای این کار باید چند قطره شیر را روی ناحیه مورد نظر بریزید و اجازه دهید خشک شود.

۱۲- عدم استفاده از مواد عطری و رنگی

سعی کنید برای کودک همیشه از شوینده‌ها و پوشک‌های بدون عطر و رنگ استفاده کنید. عطر و رنگ موجود در محصولات عطری موجب تحریک پوست و ایجاد سوختگی پای نوزاد می‌شود. بهتر است برای شستن لباس‌های کودک نیز حتما از شوینده‌های ملایم و مخصوص استفاده کنید.

برای تهیه پودر و صابون لباسشویی مخصوص لباس‌های نوزاد از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

۱۳- مالیدن مقداری عسل روی پوست

 

مالیدن مقداری عسل روی پوست برای درمان سوختگی پای نوزاد

 

از خواص درمانی عسل طبیعی زیاد شنیده‌ایم. عسل از زمان‌های قدیم برای درمان سوختگی استفاده می‌شد. یکی از روش‌های درمان سوختگی پای نوزاد این است که مقداری عسل را به‌تنهایی یا در ترکیب با ماست روی محل سوختگی بمالید و ۱۵ دقیقه بعد پای کودک را بشویید. عسل به کاهش علائم سوختگی و درمان آن کمک زیادی می‌کند.

حتما بخوانید  ۲۰ راز خوشمزه‌تر شدن سالاد الویه خانگی به روش رستورانی

برای تهیه عسل باکیفیت از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

۱۴- استفاده از پماد گیاهی کالاندولا

«پماد کالاندولا» بهترین پماد برای سوختگی پای نوزاد دختر و پسر است. مطالعات نشان می‌دهد که این پماد درست مثل ژل طبیعی آلوئه ورا التهابات پوستی را درمان می‌کند و در برطرف کردن درد ادرار سوختگی بسیار موثر است.

۱۵- روغن زیتون برای درمان ادرار سوختگی

برای درمان ادرار سوختگی نوزاد در خانه می‌توانید مقداری روغن زیتون طبیعی را روی محل سوختگی بمالید و این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید تا با خواص روغن زیتون برای پوست، سوختگی پای نوزاد برطرف شود. برای تهیه روغن زیتون از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

۱۶- عدم استفاده از پوشک در تمام طول روز

 

عدم استفاده از پوشک در تمام طول روز

 

برای این که سوختگی پای نوزاد سریع‌تر خوب شود، باید در معرض هوا قرار بگیرد. بهتر است چند ساعت در روز کودک را روی یک زیرانداز ضدآب قرار دهید و او را بدون پوشک بگذارید تا محل سوختگی سریع‌تر خوب شود.

۱۷- حمام آب و نشاسته ذرت

یک روش درمان خانگی برای ادرار سوختگی کودکان این است که ۱ فنجان نشاسته ذرت را به وان آب گرم کودک اضافه کنید. سپس کودک را برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل وان قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این روش نباید برای سوختگی‌های قارچی انجام شود. برای تهیه نشاسته از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

۱۸- گلاب برای سوختگی پای نوزاد

برای درمان سریع سوختگی پای نوزاد با پوشک می‌توانید از خواص گلاب استفاده کنید. گلاب، قرمزی ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد و به بهبود ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای درمان ادرار سوختگی نوزاد حتما از گلاب خالص استفاده کنید تا موثر باشد.

برای تهیه انواع عرقیات از جمله گلاب باکیفیت از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله گرفتن بچه از پوشک

روش‌های جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

 

روش‌های جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

 

برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد با پوشک باید پوشک را به موقع عوض کنید و از خشک بودن پوشک کودک مطمئن شوید. در ادامه می‌توانید با نکاتی کاربردی برای جلوگیری از سوختگی پای بچه در اثر ادرار آشنا شوید.

  • برای جلوگیری از ادرار سوختگی شدید نوزاد پسر و دختر باید پوشک کثیف را در اسرع وقت عوض کنید. بهترین حالت این است که هر ۲ ساعت یک بار پوشک را عوض کنید.
  • قبل از تعویض پوشک حتما بدن و پاهای کودک را با آب گرم بشویید و خوب خشک کنید.
  • در زمان خشک کردن کودک از یک پارچه نرم استفاده کنید و از کشیدن آن روی پوست حساس کودک اجتناب کنید.
  • پوشک را بیش از حد سفت نبندید، زیرا این کار موجب تحریک پوست می‌شود.
  • از کرم یا پماد مناسب سوختگی پای نوزاد بعد از هر تعویض پوشک استفاده کنید.
  • اگر پوست کودک شما حساس است، به دنبال پوشک‌های بدون عطر و رنگ برای نوزاد باشید و به جای استفاده از دستمال مرطوب از آب گرم برای تمیز کردن کودک استفاده کنید.
  • ممکن است کودک به مارک خاصی از پوشک حساسیت داشته باشد، در این صورت بهتر است برند پوشک او را عوض کنید. برای تهیه پوشک بچه از برندهای باکیفیت بازار از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.
  • برخی اوقات مصرف غذاهای اسیدی توسط مادر یا نوزاد موجب حساس شدن پوست نوزاد می‌شود. سعی کنید غذاهای اسیدی را از رژیم غذایی نوزاد حذف کنید و اگر خودتان به او شیر می‌دهید، مراقب مصرف این غذاها در رژیم غذایی خودتان هم باشید.

سوالات متداول

بهترین درمان سوختگی پای کودک در اثر اسهال چیست؟

برای درمان سوختگی شدید پای نوزاد در اثر اسهال باید به طور مرتب پوشک را عوض کنید، پای نوزاد را با آب ولرم بشویید و از پمادهای ضدسوختگی استفاده کنید.

آیا ممکن است سوختگی پای کودک در اثر حساسیت به پوشک باشد؟

بعضی از کودکان به برخی مارک‌های پوشک حساسیت دارند. در این شرایط باشد از برند پوشک دیگری استفاده کنید.

 

منابع: kidshealth، medicalnewstoday، mayoclinic، medicinenet

کالابرگ الکترونیک