طرز تهیه قورمه سبزی با توفو | قورمه سبزی وگان و بدون گوشت

طرز تهیه قورمه سبزی با توفو | قورمه سبزی وگان و بدون گوشت


28 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قورمه سبزی با توفو | قورمه سبزی وگان و بدون گوشت

درست کردن قورمه سبزی با توفو یکی از محبوب‌ترین روش‌های طبخ قورمه سبزی گیاهی است. توفو یا پنیر سویا سرشار از پروتئین است و از همین رو می‌توانید از آن به جای گوشت در انواع خورش استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه قورمه سبزی با توفو که برخی به آن توفو سبزی هم می‌گویند و فوت و فن‌های خوشمزه شدن این خورش وگان را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی توفو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی قورمه سرخ شده ۱ کیلوگرم
لوبیا قرمز ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گرد لیموعمانی ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
توفو ۵۰ گرم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
آبلیمو به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت
مدت زمان پخت قورمه سبزی گیاهی با توفو: ۳ ساعت

 

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با توفوی سرخ شده

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با توفوی سرخ شده

برای تهیه قورمه سبزی وگان با توفو مواد اصلی خورش توفو، لوبیا قرمز و سبزی سرخ شده هستند.

مرحله اول؛ لوبیا قرمز را بپزید

در اولیه مرحله باید لوبیا قرمزها را برای چند ساعت در آب بخیسانید و در این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود. سپس لوبیاها را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند.

برای تهیه لوبیا قرمز به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ پیاز داغ را آماده کنید

در این مرحله باید پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و چند دقیقه مواد را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

می‌توانید پیاز داغ منجمد، روغن سرخ کردنی و زردچوبه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ خورش را بپزید

زمانی که لوبیا پخت و نیم پز شد، در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش را در آن بپزید پیاز سرخ شده را همراه با سبزی سرخ شده مخلوط کرده و لوبیاهای نیم‌پز را هم به آن‌ها اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و کمی نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید غذا به آرامی بپزد و جا بیفتد. آماده شدن قورمه سبزی در این مرحله حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان مجلسی با کمترین روغن

برای تهیه سبزی قورمه منجمد، فلفل سیاه و نمک به صورت اینترنتی و حضوری می‌تواند خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ توفو را آماده کنید

توفو را برای تهیه قورمه سبزی آماده کنید

در این مرحله باید توفو (طرز تهیه توفو) را به اندازه دلخواه خرد کنید و برای نیم ساعت در مقداری زعفران دم کرده و آبلیمو قرار دهید تا مزه‌دار شوند. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و توفوهای مزه‌دار شده را در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.

می‌توانید زعفران و آبلیمو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ توفو را به قورمه سبزی اضافه و خورش را سرو کنید

در آخرین مرحله از پخت قورمه سبزی با توفو باید گرد لیمو عمانی و زعفران دم کرده را به خورشت اضافه کنید. زمانی که خورش به غلظت مناسب رسید، می‌توانید یک تکه یخ به خورش اضافه کنید تا روغن خورش در سطح آن جمع شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید. خورش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و بعد توفوهای سرخ شده را روی آن بچینید. این خورش طعم فوق‌العاده‌ای دارد و مزه آن تفاوت چندانی با قورمه سبزی معمولی ندارد.

برای تهیه گرد لیمو عمانی به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قورمه سبزی با توفو

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قورمه سبزی با توفو

  • برای تهیه قورمه سبزی با توفو می‌توانید به جای گرد لیمو عمانی از ۲ عدد لیمو عمانی کامل نیز استفاده کنید. اگر برای تهیه قورمه سبزی وگان از لیمو عمانی استفاده می‌کنید، حتما لیموها را سوراخ کنید و برای یک ساعت در آب ولرم قرار دهید تا خورش را تلخ نکنند. یک روش دیگر هم این است که فقط از پرک لیمو عمانی استفاده کنید. می‌توانید لیمو عمانی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در طرز تهیه قورمه سبزی با توفو می‌توانید از مقداری سویا یا قارچ خرد شده نیز استفاده کنید. در این صورت سویا یا قارچ را باید با پیاز داغ تفت دهید. می‌توانید سویا و قارچ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • قبل از سرخ کردن توفو حتما آن را برای نیم ساعت در زعفران و آبلیمو قرار دهید تا مزه‌دار شود.
  • برای این که قورمه سبزی گیاهی شما با توفو یا قورمه سبزی با قارچ و قورمه سبزی با سویا خوشرنگ شود و روغن بیندازد، باید سبزی را خیلی ریز و ساطوری خرد کنید و آن را به اندازه‌ای سرخ کنید که رنگ آن کمی تیره شود. ترفندهای لعابدار شدن قورمه سبزی را بلد هستید؟
  • برای تهیه قورمه سبزی وگان با توفو باید از سبزی معمولی قورمه سبزی تره، گشنیز، جعفری و کمی شنبلیله و اسفناج استفاده کنید
  • توفو یک نوع پنیر تهیه شده از شیر سویا است که سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامت دارد. توفو مزه خاصی ندارد و باید قبل از مصرف مزه دار و سپس سرخ شود.
  • برای تهیه قورمه سبزی با توفو می‌توانید به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی نیز استفاده کنید.
  • برای این که قورمه سبزی شما خوش عطرتر شود، می‌توانید ۱ قاشق شنبلیله خشک را برای ۳۰ ثانیه در روغن سرخ کنید و در نیم ساعت پایانی پخت خورش به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشد که اضافه کردن شنبلیله به مقدار زیاد به این خورش موجب تلخ شده طعم آن می‌شود.
  • برای مزه‌دار کردن خورشت قورمه سبزی با توفو می‌توانید در ۱۵ دقیقه نهایی پخت خورش از ۱ قاشق مرباخوری رب انار ملس (طرز تهیه رب انار) استفاده کنید. می‌توانید رب انار را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برخی افراد برای ترش و خوشمزه شدن این قورمه سبزی مقداری آبلیمو یا آبغوره به آن اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید آبغوره را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای این که قورمه سبزی گیاهی شما لعابدارتر شود، حتما در سبزی آن از مقداری اسفناج نیز استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری سیر سبز خرد شده یا سیر رنده شده به قورمه سبزی گیاهی با موادی مثل سویا یا توفو طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
  • قورمه سبزی وگان با توفو را با سبزی خشک هم می‌توانید درست کنید. روش تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک را بلد هستید؟
  • یک روش خوشمزه شدن قورمه سبزی گیاهی اضافه کردن ادویه مخصوص قورمه سبزی به آن است.
حتما بخوانید  ۷ طرز تهیه از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی با گوشت چرخ کرده + فیلم

فوت و فن‌های خوشمزه شدن قورمه سبزی با توفو

چرا قورمه سبزی وگان آبکی می‌شود؟

در صورتی که برای تهیه قورمه سبزی، سبزی را به صورت درشت خرد کنید یا سبزی را به درستی سرخ نکنید، ممکن است قورمه سبزی شما آبکی شود و لعاب نیندازد. اضافه کردن مقداری اسفناج به قورمه سبزی گیاهی مانع آبکی شدن آن می‌شود.

چرا قورمه سبزی تلخ میشه؟

اضافه کردن مقدار زیاد شنبلیله به قورمه سبزی موجب تلخ شدن مزه آن می‌شود.

چرا قورمه سبزی روغن نمیندازه؟

از آن جایی که برای تهیه قورمه سبزی وگان از گوشت استفاده نمی‌شود، باید سبزی قورمه سبزی را ریز و ساطوری خرد کنید و حسابی سرخ کنید. در غیر این صورت خورش شما روغن نمی‌اندازد. اضافه کردن چند تکه یخ در آخرین مرحله پخت خورش به آن نیز موجب جمع شدن روغن غذا در سطح آن می‌شود.

چرا قورمه سبزی شیرین می‌شود؟

در صورتی که برای تهیه قورمه سبزی از جعفری و گشنیز به مقدار زیاد استفاده کنید، طعم خورش شما کمی شیرین می‌شود و عطر خود را از دست می‌دهد.

راز سیاه شدن قورمه سبزی چیست؟

برای سیاه شدن قورمه سبزی سرخ کردن سبزی آن و پخت قورمه سبزی روی شعله ملایم گاز به مدت ۲ الی ۳ ساعت است. همچنین می‌توانید در ۱۵ دقیقه نهایی پخت خورش ۱ قاشق مرباخوری رب انار سیاه به آن اضافه کنید. با این روش هم خورش شما خوشمزه می‌شود و هم رنگ آن تیره می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک