۲ طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی + فیلم آموزش

۲ طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی + فیلم آموزش


15 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی + فیلم آموزش

طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی مرحله به مرحله به 2 روش

حلوای هویج از جمله خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی است. اصالت دستور تهیه حلوای هویج به استان های آذربایجان غربی و شرقی برمی گردد. اهالی ارومیه این حلوای خوشمزه را به عنوان یک خوراکی ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان و مناسبت هایی مثل شب یلدا و چهارشنبه سوری هم درست می‌کنند. طرز تهیه حلوای هویج مجلسی به ۲ روش و فوت و فن های آن همراه با فیلم آموزش تهیه را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه حلوای هویج با آرد گندم و شیر

 

طرز تهیه حلوای هویج با آرد گندم

مواد لازم تهیه حلوا هویج برای ۲۰ نفر

 

  • هویج: نیم کیلوگرم
  • آرد گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • هل: ۱ قاشق مرباخوری
  • شیر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

 

مراحل طرز تهیه حلوا هویج با شیر خانگی

 

خوشمزه ترین حلوای هویج

 

در این روش از طرز تهیه حلوای هویج، برای تهیه حلوا، به جای آب از شیر استفاده می‌کند. به همین خاطر طعم غلیظ‌تری دارد. اگر می‌خواهید این حلوا را برای تعداد کمتری افراد بپزید و آماده کنید، مواد را به همان نسبت کمتر در نظر بگیرید. برای پخت این حلوای مناسب برای ماه رمضان یا مناسبت‌های خاص، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ پختن هویج با شیر

 

در اولین مرحله از دستور حلوای هویج با شیر باید هویج ها را پوست بگیرید. سپس هویج‌ ها را قطعه قطعه کنید و به همراه شیر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا هویج ها کاملاً نرم و پخته شوند.

معمولاً این مرحله حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. سپس هویج ها را با استفاده از میکسر یا گوشتکوب کاملاً پوره کنید. شیر را می‌ توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی تهیه کنید.

 

مرحله دوم؛ تفت دادن آرد

 

در این مرحله از دستور حلوای هویج با شیر باید آرد را یک بار الک کنید. سپس یک ماهیتابه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید. آرد را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. مراقب باشید که رنگ آرد تغییر نکنید و تیره نشود.

بعد از تفت دادن آرد دوباره آن را الک کنید تا آرد گلوله گلوله نشود. سپس آرد را به ماهیتابه منتقل کنید. برای خرید آرد می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای مجلسی و نکات طلایی آن

حتما بخوانید  لاغری و سم زدایی با بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا رژیم اسموتی

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن کره یا روغن به آرد

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن کره یا روغن به آرد

 

در این مرحله از دستور حلوای هویج مجلسی باید آردهای الک شده را دوباره کمی تفت دهید و سپس روغن را اضافه کنید و آرد و روغن را خوب ترکیب کنید و هم بزنید. اگر دوست داشته باشید می توانید به جای روغن مایع از کره نیز استفاده کنید.

تنها موضوعی که باید بدانید این است که اگر به جای کره از روغن استفاده می کنید، حتماً ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته دار کره آب شده به ماهیتابه اضافه کنید تا حلوای شما چسبنده نشود. روغن مایع و کره را می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن پوره هویج به حلوا

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه حلوا هویج مجلسی باید پوره هویج را در یک ماهیتابه دیگر بریزید. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و شکر را نیز به پوره هویج اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا شکر آب شود و با هویج ترکیب شود.

برای خرید شکر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی می‌توانید اقدام کنید.

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن گلاب و هل به حلوا

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بعد از اضافه کردن شکر به پوره هویج، در این مرحله از طرز تهیه حلوای هویج باید گلاب و هل را اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و مواد را به آرد و روغن تفت داده شده اضافه کنید. مواد را روش شعله گاز مدام هم بزنید تا حلوا هویج کمی جمع شود.

زمانی که حلوای هویج فرم گرفت و کمی سفت شد، یعنی آماده است. می توانید این حلوای خوشمزه را در ظرف مناسب سرو کنید و سپس آن را با خلال پسته و بادام تزئین نمایید. انواع عرقیات از جمله گلاب و همچنین هل را به روش تلفنی، اینترنتی و حضوری می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد و نکات آب ننداختن آن

 

طرز تهیه حلوای هویج ارومیه

 

طرز تهیه حلوای هویج ارومیه

مواد لازم برای تهیه حلوای هویج ارومیه

 

  • هویج: ۵۰۰ گرم
  • شیره انگور: ۲ لیوان فرانسوی
  • شکر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی
  • گردو ریز خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی
  • هل سابیده شده: ۱ قاشق مرباخوری
  • گلوکز: ۱ قاشق مرباخوری
  • گلاب: ۱ استکان
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری (اضافه کردن زعفران اختیاری است)
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه حلوا هویج با زعفران

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

حلوای هویج ارومیه مجلسی

 

برای طرز تهیه حلوای هویج رنده شده، به جای پوره کردن یا پختن هویج، هویج‌ها را بشویید، پوست بگیرید و با قسمت ریز، رنده کنید. هویج‌ها را در تابه با کمی روغن یا کره تفت دهید. ادامه مراحل را مانند روشی که در ادامه آموزش خواهیم داد، انجام دهید.

 

مرحله اول؛ پختن هویج رنده شده

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوای هویج ارومیه برای درست کردن حلوا هویج زعفرانی ابتدا هویج‌ها را بشورید، پوست بگیرید و سپس رنده کنید. هویج‌های رنده شده را در یک قابلمه مناسب بریزید سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه شکر و هویج با هم بمانند تا کمی آب بیندازند.

بعد از این مدت قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به مدت یک ساعت بپزید.

 

مرحله دوم، اضافه کردن سایر مواد به حلوای هویج

 

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کتلت عدس بدون گوشت با طعم عالی و لذیذ

بعد از یک ساعت شیره انگور را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا شیره انگور ته نگیرد. اجازه دهید حلوا ده دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزد. بعد از این زمان زعفران، هل سابیده شده و گردوی خرد شده را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. برای خرید زعفران و گردو می‌توانید از فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری اقدام کنید.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن ژلاتین و گلاب به حلوای هویج

 

ژلاتین را با دو قاشق آب سرد مخلوط کنید و به همراه گلوکز مایع به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز آب حلوا کشیده شود و حدود ۲ قاشق غذاخوری شیره انگور در قابلمه باقی مانده باشد.

در مرحله آخر گلاب را اضافه کنید. برای این‌ که عطر گلاب حفظ شود بعد از یک یا دو دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. روی حلوا هویج ارومیه‌ای را با گردو یا پسته تزیین کنید. این حلوا را با چای میل کنید.

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه فرنی ساده و قالبی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه حلوای هویج

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه حلوای هویج

 

  • در دستور حلوای هویج لازم نیست آرد را همانند سایر انواع حلوا، خیلی تفت دهید. در واقع تفت دادن زیاد آرد موجب تیره شدن رنگ آن می شود؛ اما حلوای هویج نباید خیلی تیره شود.

 

  • حلوای هویج معمولاً حالتی چسبناک دارد و به همین در طرز تهیه آن از روغن زیادی استفاده می شود.

 

  • در صورت تمایل می توانید به جای هویج رنده شده، از تفاله هویجی که آب گرفته اید، برای تهیه این حلوای خوشمزه استفاده کنید.

 

  • در طرز تهیه حلوای هویج با شیر می توانید به جای شیر از آب نیز استفاده کنید.

 

  • در حلوای هویج هر چقدر مقدار هویج شما بیشتر باشد، حلوا خوشمزه تر خواهد شد.

 

  • برای درست کردن هویج بهتر است هویج را کاملاً له و پوره کنید تا ذرات آن در حلوا مشخص نباشد.

 

  • برای درست کردن حلوای هویج با شیر به جای استفاده از آرد گندم می توانید از آرد سفید یا آرد برنج و حتی آرد نان باگت نیز استفاده کنید.

 

  • به جای شیره انگور می‌توانید از شیره خرما هم در طرز تهیه حلوای هویج استفاده کنید. شیره خرما را می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

  • اگر از قالب سیلیکونی برای فرم دادن حلوای هویج استفاده می‌کنید، لازم نیست آن را چرب کنید. ولی در صورت استفاده از قالب‌های دیگر، بهتر است قالب را با کمی روغن چرب کنید یا کف آنها را کاغذ روغنی بیندازید.

 

سوالات متداول

 

برای طرز تهیه حلوا هویج، به جای آرد گندم از چه چیزهایی می‌توان استفاده کرد؟

 

اگر برای تهیه حلوا هویج، آرد گندم در دسترس ندارید، می‌توانید از آرد برنج، نشاسته یا نان باگت آسیاب شده استفاده کنید.

 

قالب مناسب برای تهیه حلوا هویج چیست؟

 

اگر می‌خواهید حلوای هویج شما جلوه و فرم زیباتری بگیرد، از قالب‌های مخصوص استفاده کنید. قالب‌های سیلیکونی بهترین گزینه هستند. حلوا را تا زمانی که گرم است در قالب بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا سفت شود. سپس قالب را در یخچال بگذارید. بعد از ۴ تا ۶ ساعت، حلواها کاملا فرم می‌گیرد و به راحتی می‌توانید آنها را خارج کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک