طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت با سویا

طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت با سویا


12 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کوفته-تبریزی-بدون-گوشت

اگر بخواهیم فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی تهیه کنیم بدون شک یکی از آنها کوفته تبریزی است. کوفته تبریزی یکی از خوشمزه ترین انواع کوفته در دنیاست و به خاطر سس خوشرنگش یک غذا با رب گوجه لذیذ است. در این مطلب از مجله کوروش می‌خواهیم طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت را به شما بگوییم. به این ترتیب حتی اگر در رژیم گیاهخواری هستید نیز می‌توانید برای غذای سحری و افطار گیاهی این کوفته تبریزی مجلسی لذیذ با لپه و سویا را تهیه کنید و از طعم خوب این غذای خوشمزه با سویا برای شام یا ناهار لذت ببرید.

 

تاریخچه کوفته تبریزی اصل و راز وا نرفتن و ترک نخوردن آن

 

کوفته آن‌قدر در تاریخ آشپزی ایران نقش مهمی دارد که نادرمیرزا قاجار در کتاب آشپزی خود از آن نام برده است. همیشه وقتی حرف از کوفته به میان می‌آید یک سوال تکراری مطرح می‌شود: «چه کار کنیم کوفته وا نره». همانطور که از نام آن مشخص است، راز یک کوفته بی نقص در کوبیدن گوشت است. در زمان‌هایی که چرخ گوشت و غذاساز نبود برای تهیه کوفته گوشت را در هاون‌های بزرگ می‌کوبیدند. کوبیدن گوشت باعث می‌شود چربی آن خارج شود و به اصطلاح «پی» بدهد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید علت ترک خوردن کوفته تبریزی چیست باید بگوییم ورز دادن ناکافی. برای جلوگیری از وا رفتن کوفته لازم است گوشت را ۲ یا ۳ بار با مواد دیگر چرخ کنید و در آخر حسابی با دست ورز بدهید.

 

 

کوفته-تبریزی-بدون-گوشت

 

ترکیب سبزی کوفته تبریزی هم سوالی است که معمولا در مرحله بعد پرسیده می‌شود. انتخاب سبزی کوفته تبریزی کمی سلیقه‌ای است و در بعضی مناطق کشور مواردی را به آن اضافه یا از آن کم می‌کنند. اما نعنا، مرزه، ترخون، پیازچه، تره، جعفری و ریحان همگی از سبزیجات معطر مورد استفاده برای کوفته هستند. شما می‌توانید ترکیبی از این سبزیجات را برای کوفته تبریزی بدون گوشت به کار ببرید.

 

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل مجلسی بدون گوشت با سویا

 

مواد لازم

 

برنج: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

سویا: ۱ و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی

لپه: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی

پیاز: ۲ عدد

آلو برغانی یا خورشتی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

زرشک: ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۱ عدد

آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری

رب: ۲ قاشق غذاخوری

سبزی کوفته: ۸ قاشق غذاخوری (ترخون، مرزه، تره، جعفری، پیازچه، نعنا)

زردچوبه: ۱/۲ قاشق غذاخوری

 

 

مرحله اول: پختن مواد اولیه کوفته تبریزی

 

آلوها را در آب ولرم خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. از آن جا که کوفته‌ها قرار است باز هم در سس مخصوص بپزند، برنج و لپه و را نیم‌پز بردارید. سویا را می‌توانید با آب گرم خیس کنید. اما برای گرفتن بوی سویا بهتر است اجازه دهید سویا با آب و یک یا دو عدد سیر و کمی زردچوبه ۵ دقیقه بجوشد. سپس سویا را آبکش کنید و کمی با دست فشار بدهید تا آب اضافی آن خارج شود.

 

کوفته-تبریزی-بدون-گوشت

 

مرحله دوم: مخلوط کردن و ورز دادن کوفته

 

برنج، لپه و سویا چرخ کنید. پیاز را می‌توانید با مواد چرخ کرده یا جداگانه رنده کنید. تخم مرغ را بشکنید و مواد کوفته تبریزی را مخلوط کنید. زرشک، آرد نخودچی، سبزیجات معطر خردشده، زردچوبه، نمک و فلفل را به آنها اضافه کنید. حالا می‌رسیم به مرحله اصلی یعنی ورز دادن مایه کوفته. مواد کوفته تبریزی را با دست ورز بدهیم تا خوبه به هم بچسبند و کوفته‌ها در حال پخت وا نروند. مواد کوفته تبریزی با سویا از مواد کوفته تبریزی با گوشت نرم‌تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد. مواد را یکساعت در ظرفی درپوشیده در یخچال قرار بدهید تا استراحت کند.

 

 

مرحله سوم: آماده‌کردن سس کوفته تبریزی

 

سس کوفته تبریزی در همه دستورها به یک روش تهیه می‌شود. یک عدد پیاز را خلال کنید و در تابه تفت دهید تا سبک شود. زردچوبه را در پیازداغ بریزید و هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس رب را به این ترکیب اضافه کنید و کمی تفت بدهید تا رنگ باز کند. ۳ لیوان آب روی آن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا آرام آرام بجوشد. نیمی از آلوها را به سس اضافه کنید.

 

کوفته-تبریزی-بدون-گوشت

 

مرحله چهارم: درست کردن کوفته‌ها

 

مواد را از یخچال بیرون بیاورید. یک کاسه آب سرد کنار دستتان قرار دهید. دستتان را خیس کنید . کمی از مواد کوفته تبریزی بردارید، چند آلو میان آن گذاشته و با دست آن را گرد کنید. دستانتان را مدام خیس کنید تا مواد به آن نچسبد. کوفته را یکی یکی در سس قرار دهید. در قابلمه را نگذارید. هر از گاهی کمی از سس را با ملاقه روی آنها بریزید تا طعم سس به خورد آنها برود. پس از گذشت یک ساعت در قابلمه را بگذارید تا کوفته‌ها کاملا بپزند. پس از حدود ۱۵ دقیقه کوفته تبریزی بدون گوشت شما آماده است. نوش جان!

 

کالابرگ الکترونیک