طرز تهیه ۱۵ غذا با رب گوجه + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۱۵ غذا با رب گوجه + فیلم آموزش تهیه


19 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۵ غذا با رب گوجه + فیلم آموزش تهیه
فهرست محتوا پنهان

غذا با رب گوجه فرنگی چی درست کنیم؟ در چه غذاهایی می‌توان از رب گوجه فرنگی استفاده کرد؟ رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های خوشمزه برای تهیه انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و همچنین برای درست کردن انواع سوپ به عنوان پیش غذا است. هر چند در برخی غذاها استفاده از این طعم‌دهنده، اختیاری است ولی این چاشنی لذیذ می‌تواند مزه غذاها را بسیار خوشمزه و متنوع کند. در این مقاله از مجله کوروش به طرز تهیه انواع غذا با رب گوجه فرنگی به همراه فیلم آموزش تهیه می‌پردازیم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

با رب گوجه چه غذاهایی درست کنیم؟

با رب گوجه چه غذاهایی می‌توان درست کرد؟ رب گوجه فرنگی از جمله طعم‌دهنده‌های اصلی غذاهای ایرانی است. از املت با رب تا مرغ ربی رستورانی و انواع خورشت و پلو جزو غذاهای خوشمزه با رب گوجه فرنگی هستند. در ادامه یک لیست از غذاهای خوشمزه با رب گوجه را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱- طرز تهیه تن ماهی با رب گوجه

 

طرز تهیه تن ماهی با رب گوجه

 

زمان پخت و آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه تن ماهی با رب

• تن ماهی: ۱ عدد
• رب گوجه فرنگی: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
• پیاز: ۱ عدد متوسط (خرد شده)
• سیب زمینی: ۱ عدد متوسط (خرد شده)
• نمک، فلفل و روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

طرز تهیه غذا با رب گوجه و تن ماهی

در طرز تهیه این غذا با رب گوجه دست‌تان باز است تا از مواد غذایی دلخواه دیگر هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید پیازها را به صورت نگینی خرد نکنید و یا از پیاز استفاده نکنید. می‌توانید در کنار تن ماهی خود مقدار کمی قارچ یا ذرت هم اضافه کنید. زمان پخت این غذا با رب گوجه کوتاه است و می‌توانید از آن به عنوان ناهار یا شام ساده و سریع استفاده کنید.

مرحله اول: سس رب گوجه فرنگی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذا با رب گوجه فرنگی حتما تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش بیندازید و اجازه دهید حرارت ببیند. رب گوجه فرنگی را در یک ظرف جدا با کمی آب حل کنید تا رقیق شود. سپس آن را در یک تابه با مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار داده و تفت دهید. رب گوجه را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند. رب گوجه تفت داده شده را کنار بگذارید.

مرحله دوم: مواد دیگر را خرد کنید و تفت دهید

در این مرحله، سیب زمینی و پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به شکل نگینی ریز خرد کنید. سیب زمینی‌ها را در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. نیازی نیست کاملا سرخ و طلایی شود. سپس آن‌ها را از تابه بیرون بیاورید و پیازهای‌ نگینی را در تابه بریزید و با روغن تفت دهید.

مرحله سوم: تن ماهی و دیگر مواد را با هم ترکیب کنید

در آخر، تن ماهی را از آب جوش بیرون بیاورید و با چنگال، بافت‌های به هم چسبیده آن را جدا کنید. تن ماهی را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید. بعد از ۱ تا ۲ دقیقه که مواد را تفت دادید، سیب زمینی را اضافه کنید. سس رب گوجه را که از قبل آماده کرده بودید، به مواد بیفزایید..

نمک و فلفل یا ادویه‌های دلخواه را به سلیقه خود اضافه کنید. بهتر است در مصرف نمک محتاط باشید چون تن ماهی معمولا حاوی نمک است. می‌توانید کمی آبلیمو هم به عنوان چاشنی اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید و این غذا با رب گوجه را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فواید و مضرات تن ماهی

۲- املت با رب گوجه فرنگی

 

املت با رب گوجه فرنگی

زمان مورد نیاز برای آماده سازی و پخت: ۱۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه املت ربی

• رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
• تخم مرغ: ۶ عدد
• نمک: ۱ قاشق چای خوری (سرصاف)
• فلفل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه املت با رب گوجه و تخم مرغ

املت را هم می‌توانید با گوجه فرنگی و هم با رب گوجه درست کنید. در طرز تهیه املت با رب گوجه، معمولا از گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود و غذا به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. البته برای طعم‌دهی بیشتر می‌توانید از طرز تهیه املت با گوجه‌ فرنگی کمک بگیرید و در این صورت باید اجازه دهید گوجه‌ها بپزند و آب‌شان تبخیر شود. سپس تخم مرغ‌ها را اضافه کنید.

مرحله اول: رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید

برای تهیه املت با رب گوجه، ابتدا تابه را روی حرارت بگذارید و روغن داخل تابه بریزید تا داغ شود. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن کمی تیره شود ولی نباید رب بسوزد چون تلخ می‌شود. در حین تفت دادن رب گوجه، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ و ادویه‌ها را اضافه کنید

بعد از این که رب گوجه سرد شد، آن را در کاسه‌ای بریزید و تخم‌مرغ‌ها را در کاسه بشکنید. نمک و فلفل را به مواد اضافه کرده و با همزن یا قاشق، به مدت ۱ دقیقه آن‌ها را مخلوط کنید تا تخم‌مرغ‌‌ها از حالت لختگی خارج شوند.

حتما بخوانید  روغن زیتون برای سرخ کردن و پخت و پز مناسب است؟

مرحله سوم: مواد را روی حرارت قرار دهید

در آخرین مرحله از طرز تهیه این غذا با رب گوجه، تابه را روی حرارت قرار دهید و در آن روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد، مواد را داخل تابه بریزید و با قاشق به سرعت مواد هم بزنید تا جایی که میزان سفتی آن با طبع‌تان سازگار باشد. شعله را خاموش و املت با رب را سرو کنید.

۳- جوجه کباب با رب گوجه

 

جوجه کباب با رب گوجه

زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
زمان پخت: ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه جوجه با رب گوجه

• سینه مرغ: ۱ عدد
• رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• ماست: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر پاپریکا و پودر سیر: به میزان دلخواه

طرز تهیه جوجه کباب با رب

برای درست کردن جوجه کباب با رب در تابه و فر، ابتدا باید جوجه‌‌ها را خرد کرده و با رب گوجه و دیگر مخلفات طعم‌دار کنید. سپس آن را استراحت داده و در نهایت داخل فر یا تابه گریل بپزید.

مرحله اول: مواد را با هم مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه جوجه کباب با رب، گوشت مرغ بدون استخوان را در قطعات کبابی خرد کنید و بشویید. بعد از این که تکه‌‌های مرغ آب خود را از دست دادند، آن‌ها را در یک کاسه بریزید و رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر پاپریکا و پودر سیر، ماست و روغن زیتون را به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله دوم: مرغ‌ها را مرینیت کنید و استراحت دهید

تکه‌های مرغ و مواد را با دست مخلوط کنید، طوری که مواد کاملا با مرغ‌ها میکس شوند و روی مرغ‌ها را مایه مرینیت بپوشاند. سپس روی ظرف را سلفون بکشید یا درب ظرف را ببندید و حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. بهتر است از شب قبل مواد را در مایه مرینیت بخوابانید تا کاملا طعم ادویه‌ و چاشنی‌ها را بگیرد.

مرحله سوم: جوجه کباب ربی را بپزید

بعد از این‌که مرغ‌‌ها آماده شدند، جوجه‌ها را سر سیخ‌های چوبی بزنید. می‌توانید بین تکه‌های مرغ را برش‌های فلفل دلمه‌ای یا گوجه‌های گیلاسی کوچک قرار دهید. همه مرغ‌ها که سیخ زده شدند، سیخ‌ها را در تابه قرار دهید و روی حرارت بگذارید. وقتی یک طرف مرغ‌ها سرخ شد، طرف دیگر را سرخ کنید.

روش تهیه جوجه کباب با رب در فر

برای درست کردن جوجه کبابی با رب گوجه در فر، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. کف سینی فر را چرب کنید و سیخ‌های جوجه را که آماده کرده‌ بودید، در سینی بچینید. سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید. سپس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه گریل را روشن کنید تا روی مرغ‌ها طلایی شود. جوجه‌ کباب با رب گوجه شما آماده است و می‌توانید آن را با برنج یا نان سرو کنید.

۴- خورش میگو

 

طرز تهیه خورش میگو

 

«خورش میگو» را به صورت خورش میگو کاری یا همان خورش میگو هندی و خورش قلیه میگو که همان خورش میگو با سبزی هم درست می‌کنند. اما در لیست انواع غذاهای ایرانی اصیل خورش میگو با رب گوجه به سبک جنوبی یا همان بندرعباسی با طعم تند و تیز حسابی مشهور و دلچسب است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای درست کردن خورش میگو با رب گوجه به سبک بندرعباسی از شب قبل باید میگوها را مزه‌دار کنید. مزه‌دار کردن میگو برای از بین بردن بوی نامطبوع میگو بسیار مهم است. مواد مرینیت کردن میگوها عبارتند از: روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، ۱ قاشق مرباخوری ادویه گراماسالا و ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید.

این مواد حسابی بوی زهم میگو را می‌گیرند و یک ترفند عالی برای گرفتن بوی زهم میگو در تهیه انواع غذا با میگو هستند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک طرز تهیه خورش میگو بزنید.

۵- مرغ ربی رستورانی

 

مرغ رستورانی با رب و بدون رب یک ناهار ساده

 

 

پخت مرغ به روش رستورانی یکی از مهارت هایی است که شاید خیلی ها از پس آن برنیایند. دلیلش هم پیروی کردن از یک سری اصول و قواعد آشپزی است که باید مرحله به مرحله انجام شود. مرغ های رستورانی علاوه بر خوش طعم و خوش عطر بودن، خوش رنگ هم هستند و ظاهر زیبایی دارند. بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای مهمانی ها به حساب می آیند.

در ضمن برای طرز تهیه مرغ رستورانی به مواد ساده و در دسترسی نیاز دارید و به راحتی می توانید آن را در خانه درست کنید. برای مشاهده مراحل تهیه مرغ رستورانی با رب گوجه فرنگی روی لینک مقاله طرز تهیه مرغ رستورانی بزنید.

۶- خورش خلال کرمانشاهی

 

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی

 

«خورش خلال بادام کرمانشاهی» یک غذای ایرانی خوشمزه و خوشرنگ پر از گوشت‌های قیمه شده، خلال بادام و زرشک و گلاب است. از زمان‌های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان و به عنوان غذای شب عید سنتی کرمانشاهی خورش خلال را به عنوان یک خورش مجلسی و رسمی تدارک می‌دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد.

کرمانشاهی‌ها اعتقاد دارند خورش خلال باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود. برای درست کردن این غذا با رب گوجه فرنگی به عنوان شام یا ناهار، روی لینک مقاله طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی بزنید.

 

 

۷- شفته یا کوفته اراکی

 

 طرز تهیه شفته اراکی

 

«شفته اراکی» یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای اراکی است. اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص شفته اراکی که در واقع نوعی کوفته است را سرو می‌کنند. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی استفاده می‌شود و سپس کوفته‌های خوشمزه داخل سس گوجه قرار می‌گیرند.

در اولین مرحله از دستور پخت شفته اراکی باید یکی از پیازها را پوست بگیرید و با رنده ریز، رنده کنید. سپس آب پیاز را بگیرید. آب پیاز را دور نریزید. هویج را پوست بگیرید و آن را هم رنده کنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، روی لینک مقاله طرز تهیه شفته اراکی بزنید.

۸- کوفته هلو

 

کوفته هلو شیرازی با رب گوجه

 

وقتی برای اولین بار اسم «کوفته هلو» را می‌شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید، اما بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است.

کوفته هلو را در سس مخصوص که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، می‌پزند. برای مشاهده مراحل پخت این غذا با رب روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته هلو شیرازی کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه گازپاچو (غذای اسپانیایی) به 3 روش قرمز، سبز و سفید

۹- ماکارونی با سس رب گوجه

 

ماکارونی با سس رب گوجه

 

«ماکارونی» یکی از محبوب‌ترین غذاها در تمامی اعصار و قرون است. تقریبا ۹۹ درصد افراد درست کردن ماکارونی یا همان اسپاگتی رشته‌ای را بلد هستند اما تعداد کمی از آن‌ها فوت و فن و رازهای یک ماکارونی قرمز و خوشمزه را بلد هستند.

اغلب مردم عادت دارند ماکارونی را با گوشت چرخ‌کرده درست کنند اما اگر قصد دارید به دلایل مختلف مصرف گوشت را در رژیم غذایی روزانه محدود کنید یا هر از چندگاهی گیاهخواری کنید ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای و فرمی با سویا هم به عنوان یک غذا با سویا گزینه ایده‌آلی است.

در پخت ماکارونی معمولا از گوجه و رب گوجه فرنگی برای تهیه سس استفاده می‌شود و می‌توان آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین انواع غذا با رب گوجه به شمار بیاوریم. برای مشاهده مراحل پخت این غذای خوشمزه، روی لینک مقاله طرز تهیه ماکارونی بزنید.

 

 

۱۰- خوراک لوبیا گرم

 

 خوراک لوبیا چیتی

 

«خوراک لوبیا چیتی» غذای بین‌المللی داغ و خوشمزه با پیاز داغ و رب گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای نونی و ساده و اتفاقا مقوی و گیاهی است. خوراک لوبیا چیتی یک ایده مناسب برای آشپزی منوی ناهار زمستانی و تابستانی و یک صبحانه خوشمزه انگلیسی است که کوچک و بزرگ دست رد به سینه آن نمی‌زند. خوراک لوبیا چیتی را بعضی با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند که اتفاقا نوع سنتی خوراک لوبیا چیتی است و بسیار هم لذیذ است.

درست کردن خوراک لوبیا چیتی یا به قول قدیمی‌ها لوبیا گرم کار سختی نیست و به روشی بسیار ساده می‌توانید آن را تهیه کنید. برای مشاهده روش پخت این غذا با رب گوجه، روی لینک مقاله طرز تهیه خوراک لوبیا گرم گرم برنید.

۱۱- کوفته تبریزی

 

کوفته تبریزی با سویا و رب گوجه

 

«کوفته تبریزی» یک غذای نونی خوشمزه برای ناهار، یک غذای مجلسی برای شام مهمانی و یک غذای تبریزی سنتی برای شام شب یلدا است. علاوه بر این کوفته از غذاهای اصلی شب عید در آذربایجان است.

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی اصل و حرفه‌ای نسخه پیچیده‌ای ندارد. تهیه کوفته تبریزی در واقع نسخه ایرانی میت‌ بال اروپایی‌هاست. برای درست کردن کوفته تبریزی در ابتدا باید دو بار گوشت را چرخ کنید. یک بار با پیاز خرد شده و بار دیگر با لپه نیم پخته و آبکش شده.

بعد از چرخ کردن گوشت باید حسابی آن را ورز بدهید تا کوفته تبریزی وا نرود و از هم نپاشد. در واقع علت اصلی ترک خوردن کوفته تبریزی ورز ندادن گوشت به اندازه کافی است. در هنگام ورز دادن گوشت کوفته کمی نمک به آن اضافه کنید.

برای مشاهده مراحل تهیه این غذا در سس رب گوجه،‌ روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی بزنید. اگر هم گیاهخوار هستید کوفته تبریزی با سویا را امتحان کنید.

 

۱۲- خورش قیمه

 

طرز تهیه خورشت قیمه با رب گوجه

 

«خورش قیمه» از جمله خورش‌های ایرانی مجلسی است که از قدیم‌الایام در مراسم مهم مذهبی به خصوص در ماه محرم و شام ماه رمضان جزو اجزای ثابت سفره نذری و غذای ایرانی بوده است.

برای درست کردن خورشت قیمه مجلسی ابتدا باید لپه خام را بشویید و در یک ظرف گود بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید لپه ها برای چند ساعت تا یک روز خیس بخورند. در این زمان تنها لازم است چند بار آب لپه ها را عوض کنید. این کار موجب می شود تا نفخ لپه از بین برود و مراحل پخت آن نیز بهتر و راحت تر انجام شود.

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه خورش قیمه به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مقاله طرز تهیه خورش قیمه بزنید.

۱۳- خورش قیسی

 

خورش قیسی با رب گوجه

 

«خورش قیسی» یا خورش قیصی یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی است. همان‌ طور که از اسم این غذا پیداست، اصلی‌ترین ماده غذایی در خورش قیسی، همان برگ زردآلو یا قیسی است. به خورش قیسی، خورش قیصی یا خورش آلو قیصی هم می‌گویند. این خورش خوشمزه و متفاوت، به عنوان یک خورش مجلسی و مخصوص برای شام مهمانی هم استفاده می‌شود.

برای درست کردن خورش قیسی با گوشت، از رب گوجه فرنگی برای خوشرنگ و خوش طعم شدن غذا استفاده می‌کنید. برای دستور تهیه خورش قیسی ابتدا باید گوشت را بپزید و بعد از پخت گوشت، قیسی و دیگر مواد را اضافه کنید. برای پخت گوشت اگر از زودپز استفاده کنید، مدت زمان کمتری برای پخت نیاز خواهید داشت.

ولی در کل تهیه خورش قیسی با گوشت، به حدود ۱ تا ۱/۵ ساعت زمان نیاز دارد تا مواد کاملا جا بیفتند و آماده سرو شوند. برای مشاهده مراحل پخت، روی لینک مقاله طرز تهیه خورش قیسی بزنید.

۱۴- خورش بامیه

 

طرز تهیه خورشت بامیه

 

«خورش بامیه» یکی از انواع غذا با رب گوجه است که هم با گوشت مرغ و هم گوشت قرمز می‌توانید تهیه کنید. گیاه‌خوارها هم می‌توانند از سویا در این خورش خوشمزه استفاده کنند. البته بعضی هم برای طعم دادن به خورش بامیه به جای رب گوجه فرنگی از تمر هندی استفاده می‌کنند.

برای درست کردن خورش بامیه مجلسی ابتدا پیاز را ریز خرد و با کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت گوسفند خرد شده و شسته شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت برگردد. ادویه شامل فلفل و زردچوبه و در صورت تمایل کمی ادویه کاری به گوشت اضافه کنید. کمی دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه خورش بامیه به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مقاله طرز تهیه خورش بامیه بزنید.

۱۵- دمی گوجه

 

دمی گوجه از انواع غذای خوشمزه با رب گوجه فرنگی

 

«دمی گوجه» یکی از انواع غذا با رب گوجه فرنگی است که البته می‌توان در تهیه آن به جای رب گوجه، از خود گوجه فرنگی هم استفاده کرد. در این غذا می‌توانید از لوبیا سبز یا سیب زمینی یا انواع گوشت هم استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه دمی گوجه یا دمپخت گوجه با سیب زمینی باید گوجه فرنگی‌ها را بشورید. سپس آن ها را کمی خرد کنید و در میکسر یا غذاساز بریزید. گوجه ها را آن قدر میکس کنید تا کاملاً پوره شوند. برای این کار می توانید از رنده نیز استفاده کنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دمی گوجه بزنید.

سوالات متداول

انواع غذا با رب گوجه فرنگی چی بپزم؟

برای ناهار یا شام می‌توانید تن ماهی با رب گوجه، املت با رب، جوجه کباب با رب گوجه، خورش قیمه، خورش قیسی، دمی گوجه و … درست کنید.

غذای ساده و راحت با رب گوجه چی درست کنم؟

املت ربی، خوراک لوبیا گرم، دمی گوجه با گوشت یا بدون گوشت جزو غذاهای ساده و راحت با رب گوجه هستند.

 

کالابرگ الکترونیک