طرز تهیه کیک لبو با پف زیاد به ۳ روش در فر و بدون فر

طرز تهیه کیک لبو با پف زیاد به ۳ روش در فر و بدون فر


16 دی 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

کیک لبو جزو انواع کیک خوشمزه پاییزی و زمستانی است که آن را می‌توانید به عنوان شیرینی کم هزینه و آسان شب یلدا هم درست کنید. کیک لبو یا کیک چغندر قرمز به عنوان یک دسر با لبو آنقدر خوشرنگ و اشتهاآور است که حتی اگر جزو کسانی هستید که طبع‌شان چندان به شیرینی‌جات متمایل نیست از چشیدن مزه آن پشیمان نمی‌شوید. اگر هم کار کردن با فر برای‌تان دشوار است یا فر در دسترس‌تان نیست، نگران نباشید. طرز تهیه کیک لبو خوشرنگ با پف زیاد را با استفاده از فر و بدون فر را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه کیک لبو خوشرنگ با لبوی خام و پف زیاد

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
روغن یا کره نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
پوست لیموی تازه و رنده شده ۲ قاشق چای‌خوری
کشمش پلویی ۱۵۰ گرم
مغز گردوی خرد شده ۱۰۰ گرم (اختیاری)

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان تقریبی پخت کیک لبو در فر: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک لبو بدون شیر در فر

طرز تهیه کیک لبو خوشرنگ با پف زیاد

برای تهیه کیک لبو با پف زیاد، ابتدا باید مایه کیک لبو را درست کنید و بعد آن را در قالب ریخته و در فر یا قابلمه بپزید. کیک لبو با شیر هم درست می‌شود اما این طرز تهیه کیک لبو بدون شیر است. ترتیب و جزییات طرز تهیه کیک لبو را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد و وسایل کیک لبو را آماده کنید

برای تهیه کیک ساده و اسفنجی لبو با فر، قبل از هر کاری فر را گرم کنید. اگر فر شما برقی یا گازی و بدون فن است، دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اگر فرتان از نوع فن‌دار است، دمای آن را روی ۱۶۰ سانتی‌گراد بگذارید. سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را با دقت جدا کنید و در دو ظرف جداگانه بگذارید.

مرحله دوم: لبو را رنده کرده و قالب را آماده کنید

لبوی خام را رنده کنید. اگر می‌خواهید تکه‌های لبو را به چشم ببینید این کار را با قسمت درشت رنده انجام دهید. کف قالب را با کره یا روغن چرب کنید و کف و دیواره آن را کاغذ روغنی بیندازید. می‌توانید به دیواره‌ها و بدنه قالب، کمی آرد هم بپاشید تا در انتها کیک به قالب نچسبد و بعد از پخت، به راحتی از قالب جدا شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه سوخاری مرحله به مرحله + فیلم آموزش

می‌توانید کره، روغن و آرد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: کره، شکر و پوست لیمو را هم بزنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک لبو قرمز و پف‌دار، کره را با شکر و پوست لیموی رنده شده مخلوط کنید و با همزن به هم بزنید. طوری کره را به هم بزنید که رنگ مخلوط به دست آمده کرمی و بافت آن هم پف‌دار شود. سپس سفیده تخم‌ مرغ‌ها را اضافه کنید. بعد از اینکه حدود ۲ دقیقه با همزن مواد را مخلوط کردید، زرده‌‌ها را اضافه کنید و دو دقیقه دیگر به هم بزنید.

برای تهیه شکر و تخم مرغ به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد کیک لبو را اضافه کنید

لبوی رنده‌شده و کشمش را به مواد کیک اضافه کنید و هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مایه کیک یکدست شود. آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید و در انتها آرد و بیکینگ پودر را هم به تدریج و در سه مرحله بیفزایید و باز هم بزنید. وانیل و مغز گردوی خرد شده را هم اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را در قالب کیک بریزید و روی آن را صاف و یکدست کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو، وانیل، کشمش پلویی و بیکینگ پودر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: کیک لبو را در فر بپزید

قالب کیک را در قسمت وسط فر قرار دهید و تا زمان پخت، درب فر را باز نکنید. به خاطر داشته باشید که اگر به هر دلیلی درب فر را قبل از پخت باز کنید، کیک شما به اندازه کافی پف نخواهد کرد. بعد از پخت، کیک لبو را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه سرد شود. قالب را در ظرف جدا برگردانید و روی کیک را با خامه فرم گرفته، میوه‌های مختلف یا حتی برش‌های لبوی پخته تزیین کنید.

برای تهیه خامه به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: علت خمیر شدن انواع کیک و روش‌های جلوگیری آن

روش طرز تهیه کیک لبو بدون فر در قابلمه

برای پختن کیک لبو بدون فر، یک قابلمه بزرگ‌تر از قالبی که مواد را در آن ریخته‌اید، انتخاب کنید و وسیله‌ای مثل قالب فلزی کوچک مخصوص برش سیب‌ زمینی کف آن بگذارید تا نقش پایه داشته باشد. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا  گرم شود.

قالبی را که در آن مواد مخصوص کیک لبو ریخته‌اید، روی پایه‌ها بگذارید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. شعله گاز را تا آخرین درجه کم کنید. می‌توانید از شعله‌پخش‌کن هم استفاده کنید. در این حالت اگر درب ظرف را هم برداشتید، نیازی به نگرانی بابت پف نکردن کیک لبو ندارید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه حلوا سفید ماه رمضان با آرد برنج، افغانی و مازندرانی

بعد از ۴۵ دقیقه یا یک ساعت می‌توانید کیک لبو با پف زیاد و خوشرنگ را میل کنید. در صورت تمایل روی کیک را با خامه فرم گرفته قنادی تزیین کنید. کیک لبو را به صورت کاپ کیک و در قالب‌های کاپ کیک هم می‌توانید درست کنید.

روش تهیه کیک با پودر لبو

یکی دیگر از روش‌های تهیه کیک لبو برای تولد، مهمانی، شب یلدا و …، استفاده از پودر لبو (طرز تهیه پودر لبو) برای رنگ دادن به کیک اسفنجی ساده است. در این روش کمی پودر لبو را با آب جوش مخلوط کنید و به جای رنگ طبیعی از آن در طرز تهیه کیک اسفنجی استفاده کنید. در این روش، کیک اسفنجی شما، علاوه بر رنگ قرمز، طعم لبو هم به خود می‌گیرد ولی طعم آن به اندازه کیک لبویی که با لبوی تازه درست می‌شود، نیست.

فوت و فن‌های پخت کیک لبو پف و اسفنجی

فوت و فن‌های پخت کیک لبو پف و اسفنجی

  • هنگام هم زدن مواد، مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به یکباره به مواد اضافه نکنید. اگر هر بار یک سوم این مخلوط را در مایه خود بریزید، باعث پوک شدن بافت کیک می‌شود.
  • سعی کنید ظروفی که با لبو تازه در تماس بوده‌اند، به سرعت بشویید تا رنگ نگیرند. می‌توانید از نمک درشت برای از بین بردن لکه رنگی خشک و سفت شده روی تخته برش و ظروف استفاده کنید و راحت‌تر از شر لکه‌ها خلاص شوید.
  • در طرز تهیه کیک لبو با شیر باید از نصف لیوان شیر برای تهیه کیک استفاده کنید. می‌توانید شیر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه کیک لبو شکلاتی باید از مقداری پودر کاکائو نیز در مایه کیک استفاده کنید. می‌توانید پودر کاکائو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک لبو

چرا کیک لبو قرمز نشد؟

چرا کیک لبو قرمز نشد؟

ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا کیک لبویی که درست کرده‌اید، بعد از پخت قرمز نشده است؟! باید بگوییم که کیک لبو در حالت طبیعی، بعد از پخت، رنگ زرد مایل به صورتی یا قرمز کمرنگ می‌گیرد. اگر می‌خواهید کیک لبویتان کاملا قرمز باشد، باید مقداری رنگ خوراکی به مواد کیک اضافه کنید. حتی افزودن آب لبو هم باعث ایجاد رنگ قرمز غلیظ به کیک نخواهد شد.

چه کار کنیم که کیک لبو پف‌دار شود؟

برای ایجاد بافت اسفنجی و پفکی برای کیک لبو، باید مواد را به ترتیب و میزانی که در مراحل طرز تهیه کیک لبو توضیح داده شد، با همزن دستی یا برقی بزنید تا کاملا پف‌دار شود. در حین پخت کیک نیز، به هیچ وجه درب فر یا قابلمه را باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

 

 

کالابرگ الکترونیک