۱۳ خوراکی خوشمزه تقویت حافظه | بهترین تغذیه روزهای امتحان

۱۳ خوراکی خوشمزه تقویت حافظه | بهترین تغذیه روزهای امتحان


2 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 خوراکی خوشمزه تقویت حافظه | بهترین تغذیه روزهای امتحان

قبل از امتحان چه بخوریم؟ در ایام امتحانات اگر فرزند شما دائم از خستگی و خواب‌آلودگی شکایت می‌کند، شاید وقت آن رسیده است که رژیم غذایی فرزندتان را بررسی کنید. اما بهترین تغذیه روزهای امتحان چیست و چگونه حافظه فرزند خود را تقویت کنیم و با تغذیه استرس امتحان را کاهش دهیم؟ غذا برای تقویت حافظه ضروری است. مهم است که فرزند شما در روزهای مدرسه و به خصوص در دوره‌ی امتحانات تغذیه‌ی مناسبی داشته باشد و خوراکی‌هایی را مصرف کنند که انرژی کافی را برای فعالیت ذهنی او تامین کنند. یکی از راه‌های تقویت هوش و حافظه رعایت کردن یک رژیم غذایی صحیح و اصولی است. ۱۰ مورد از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه به عنوان خوراکی ایام امتحانات که می‌تواند به تقویت حافظه و تقویت آمادگی عملکرد ذهنی فرزند شما کمک کنند را می توانید از سرویس سلامت در مجله  کوروش مطالعه کنید . 

 

۱- بلغور جو دوسر

 

مواد غذایی مفید برای مغز

 

بهترین تغذیه روزهای امتحان چیست؟ درمان تقویت حافظه جا دادن مواد غذایی مفید و به درد بخور در برنامه غذایی روزانه به صورت منظم است. روز امتحان فرزندتان با یک صبحانه‌ی مقوی و مفصل از غلات کامل شروع کنید. «جو دوسر» یکی از بهترین غلات برای صبحانه است که سرشار از آنتی‌اکسیدان، کربوهیدرات و فیبر است.

مصرف جو دوسر برای صبحانه باعث می‌شود در طول روز، قند به طور مداوم به مغز برسد و این سبب افزایش حافظه و تقویت ذهن می‌شود. بلغور جو دوسر را با شربت افرا و میوه‌های فصل مخلوط کنید تا از سرماخوردگی جلوگیری کند. بلغور جو دو سر را به صورت انواع اوتمیل خوشمزه شکلاتی، موزی و غیره برای کودکان و دانش‌آموزان درست کنید تا از فواید اوتمیل و جو دو سر برای سلامت بدن بهره‌مند شوید.

 

بیشتر بخوانید: خواص امگا ۳ برای بدن

 

۲- اسفناج

 

خواص بی نظیر اسفناج برای مغز

 

سبزی اسفناج غنی از مواد مغذی و سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به علاوه اسفناج حاوی کلسیم هم است که در رشد فرزند شما نقش دارد. وادار کردن کودک به خوردن سبزیجات می‌تواند یک چالش سخت باشد، بنابراین سعی کنید سبزیجات را با میوه‌های مختلف مخلوط کرده و یک نوشیدنی مقوی برای درس خواندن درست کنید.

یا سبزیجاتی مثل اسفناج را با گوشت چرخ کرده ترکیب و کوفته درست کنید. به هر حال وجود اسفناج در تغذیه برای روز امتحان فرزندتان می‌تواند آنقدر مفید باشد که این زحمات را به جان بخرید. نرگسی اسفناج (املت اسفناج)، سوپ اسفناج و عدسی، اسفناج پلو، خورش آلو اسفناج با مرغ یا گوشت، بورانی اسفناج و پاستا پنه آلفردو با اسفناج را هم بچه‌ها می‌پسندند و هم بزرگترها.

 

۳- گوشت قرمز

 

گوشت و بهبود حافظه

 

آهن موجود در «گوشت قرمز» با پروتئین‌های موجود در مغز استخوان ترکیب می‌شود و هموگلوبین ایجاد می‌کند که اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند. جریان مداوم اکسیژن به کاهش احساس بی‌حالی و خواب آلودگی و تمرکز پایین یا عدم تمرکز کمک می‌کند و سبب ارتقا کیفیت عملکرد ذهن و فعایت ذهنی می‌شود. منابع جایگزین آهن عبارتند از: لوبیا، غذاهای دریایی و غلات غنی شده با آهن.

 

۴- ماست یونانی

 

ماست یونانی غذایی مفید برای مغز و روزهای امتحانات

 

ماست یونانی حاوی باکتری‌های سالم است، که به تقویت سیستم ایمنی و هضم غذا در بدن کمک می‌کنند. ماست نه تنها «فلور روده‌» کودک را بهبود می‌بخشد، بلکه شیرینی کمی هم که در آن وجود دارد به اندازه‌ی کافی قند برای بدن اون تامین ‌می‌کند تا بتواند بدون افتادن قند خون، در طول روز دوام بیاورد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد اسفناج و نارنگی به 4 روش خوشمزه و مجلسی

ماست یونانی همراه با غذا یا در ترکیب با میوه‌های مختلف یک تغذیه مناسب برای مطالعه در ایام امتحانات است و سبب تقویت و ارتقا عملکرد ذهنی می‌شود. علاوه بر این برای داشتن خواب عمیق در دوران کنکور بهتر است شب‌ها قبل از خواب هم کمی ماست بخورید.

 

بیشتر بخوانید: یوگا برای درمان افسردگی و استرس

۵- کره‌ی بادام زمینی مناسب برای صبحانه روز امتحان

 

گرسنگی اغلب می‌تواند حواس کودک شما را از هر کاری که انجام می‌دهد پرت کند. کره بادام زمینی در عین حال که کودک شما را سیر نگه می‌دارد، باعث از بین رفتن احساس گرسنگی می‌شود. منیزیم موجود در کره بادام زمینی اثر آرام بخشی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد که می تواند به کودکانی که از بیش فعالی و عدم تمرکز رنج می برند کمک کند.

 

۶- بلوبری منبعی مناسب برای تقویت حافظه

 

«بلوبری» علاوه بر اینکه به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش معروف است، می‌تواند ذهن کودک را هم تقویت کند. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که خوردن بلوبری باعث بهبود حافظه و افزایش قابلیت یادگیری می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مواد معدنی موجود در بلوبری به عملکرد شناختی بهتر در مغز ما کمک می‌کند. بنابراین بهتر است بلوبری را به عنوان یک خوراکی برای روز امتحان فرزندتان و جزو ویتامین‌های مفید برای درس خواندن در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: دمنوش های گیاهی برای بهبود عملکرد ذهن و مغز

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

۷- سالمون سرشار از اسیدهای اشباع نشده

 

ماهی سالمون مناسب برای عملکرد مغز

 

با خوردن صبحانه مقوی برای تقویت حافظه می‌توانید به سلامت ذهن خود کمک کنید. بدن انسان نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا ۳ تولید کند و ما فقط می‌توانیم آن‌ها را از ماهی‌های روغنی، مانند ماهی آزاد و سالمون به دست بیاوریم.

این ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای بهبود تمرکز و تقویت حافظه پیشنهاد می‌شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین می‌توانند برای سلامت چشم مثل معجزه عمل کنند و به عنوان مکمل، برای قسمت‌های مختلف مغز عمل کنند. با ماهی غذاهای خوشمزه در ایام امتحانات درست کنید. ماهی شکم پر، سبزی پلو ماهی و قلیه ماهی را هم بچه‌ها و هم بزرگتر‌ها حتما می‌پسندند.

 

بیشتر بخوانید: روش موثر کنترل و درمان نشخوار فکری

 

۸- مغز گردو

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

درست مثل ماهی سالمون و سایر ماهی‌های چرب، گردو هم حاوی انبوهی از کنسانتره امگا ۳ و پروتئین‌هایی است که برای بالا بردن سطح انرژی عالی هستند. این آجیل مفید را می‌توانید در وعده‌ی صبحانه‌ روز امتحان فرزند خود بگنجانید یا به عنوان میان وعده، همراه با میوه و شیر در کیف مدرسه‌ی او بگذارید. یک میان وعده‌ی مفید به عنوان خوراکی در روز امتحان می‌تواند مغز و بدن کودک را برای آن روز آماده کند.

 

۹- آووکادو؛ میوه‌ای خاص با خواص بسیار

 

در فصل امتحانات چی بخوریم؟ آووکادو سرشار از اسید های اشباع نشده

 

چربی‌های اشباع نشده‌ی موجود در میوه آووکادو، به عملکرد بهتر اعصاب کودک کمک می‌کند و او را برای مدت طولانی‌تری هوشیار نگه می‌دارد. اگر بچه‌های شما طعم آووکادو را دوست ندارند، سعی کنید به جای آن از روغن آووکادو استفاده کنید و مقداری از آن را به غذای روز امتحان آن‌ها اضافه کنید.

 

۱۰- تخم مرغ یکی از غذاهای اصلی برای تقویت حافظه

 

یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و درس خواندن «تخم مرغ» است. انواع تخم مرغ‌ به دلیل اینکه حاوی تنوع زیادی از مواد مغذی هستند، اغلب به عنوان مولتی ویتامین طبیعت شناخته می‌شوند.

تخم مرغ به ویژه شامل مواد مغذی ضروری برای عملکرد مغز، از جمله ویتامین B12، کولین و سلنیوم است. علاوه بر این، تخم مرغ حاوی لوتئین، یک رنگدانه‌ی کاروتنوئید است که با بهبود عملکرد بینایی و ذهنی مرتبط است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم آن را به عنوان یک خوراکی برای روز امتحان در وعده‌ی صبحانه کودک‌تان بگنجانید .

 

۱۱- کاکائو؛ فعال کننده مغز

 

حتما بخوانید  22 خواص شلیل برای کبد چرب، لاغری، پوست، قلب، سرطان و ...

کاکائو مناسب برای بهبود عملکرد مغز

 

در فصل امتحانات چه بخوریم؟ ما به عنوان والدین معمولا به کودکان‌مان توصیه می‌کنیم که در مصرف انواع کاکائو زیاده‌روی نکنند؛ اما لازم است بدانید که این ماده‌ی غذایی به عنوان خوراکی برای روز امتحان مفید است.

کاکائو دارای بیشترین مقدار فلاونوئید نسبت به سایر مواد غذایی است؛ به همین دلیل مصرف محصولات کاکائویی غنی از فلاونوئید می‌تواند به طور مطلوب بر سلامت مغز و حافظه تأثیر و کاهش استرس امتحان تاثیر بگذارد .

 

۱۲- آب؛ بهترین نوشیدنی تقویت حافظه برای ایام امتحانات

 

دمنوش مقوی برای درس خواندن چی بخورم؟ «آب» بهترین نوشیدنی برای روزهای امتحان است. بله درست است که آب یک میان وعده نیست، با این حال برای کودک شما مهم و مفید است.

در واقع بهترین نوشیدنی برای تقویت حافظه آب است. کمبود آب در بدن و مغز ممکن است باعث ایجاد مشکلات در تمرکز کردن، حافظه و سلامت مغز شود. کودک شما با مصرف آب، نسبت به زمان‌هایی که تشنه است و بدنش کمبود آب دارد، عملکرد بهتری در فکر و یادگیری خواهد داشت .

مواد مغذی مناسب برای مغز

 

۱۳- چغندر؛ عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

 

چغندر برای تقویت حافظه

 

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت حافظه برای ایام امتحانات «چغندر یا لبو» است. شاید افراد زیادی نباشند که از این خوراکی مفید و در عین حال خوشمزه در رژیم غذایی و صبحانه یا دیگر وعده‌‌های غذایی استفاده می‌کنند. ولی چغندر را به شکل‌های مختلف و حتی در تهیه انواع سالاد هم می‌توانید به کار ببرید.

چغندر موجب کاهش التهاب می‌شود و به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضدسرطانی بالایی دارد. این سبزی، به خروج سم از خون کمک شایانی می‌کند و نیترات طبیعی موجود در آن موجب راحت‌ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین چغندر از خوراکی‌هایی است که باعث افزایش تمرکز و تقویت حافظه می‌شود.

با چغندر می‌توانید توانایی انجام تمرینات سنگین را بالا ببرید و عملکرد خود را بهبود ببخشید. چغندر را به‌صورت آب‌پز هم می‌توانید بخورید یا با استفاده از آن، ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم با دیگر سبزیجات درست کنید.

 

بهترین صبحانه روز امتحان برای تقویت حافظه

 

یکی از توصیه‌های طلایی کنکور خوردن صبحانه است. در میان لیست بهترین تغذیه روزهای امتحان به صبحانه اهمیت زیادی بدهید. در حالت عادی صبحانه برای کودکان ضروری است اما در ایام امتحانات که بچه‌ها حسابی مشغول کار فکری و درس خواندن هستند باید به صبحانه اهمیت بیشتری بدهیم. روز‌هایی که بچه‌ها برای امتحانات به مدرسه می‌روند بایستی طبق موارد گفته شده صبحانه‌ای مقوی برای آنها تهیه کنید. گرچه صبحانه می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی مورد نیاز فرد را در روز تامین کند اما تاثیرات زیادی می‌تواند بر روی هوش و حافظه کودکان داشته باشد.

بخشی از کاری که صبحانه برای بدن انجام می دهد تامین انرژی است. پس سعی کنید علاوه بر مواد غذایی یاد شده در بالا حتما مواد کربوهیدرات‌دار مانند نان و نشاسته را به وعده صبحانه روز امتحان اضافه کنید. زیرا در غیر این صورت فرد دچار کاهش قند خون شده و عملکرد مغز پایین می‌آید. برای صبحانه باید ترکیبی از ویتامین‌ها و قند و چربی‌های اشباع نشده را در صبحانه بگنجانیم تا در زمان امتحان عملکرد مغز در حالت مناسبی قرار داشته باشد.

رعایت الگوی غذایی سالم و ورزش کردن در ایام امتحانات مهم است. اگرچه یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، مهم‌ترین عامل سلامتی و کارایی بهتر مغز و تقویت حافظه است اما تحقیقات نشان می‌دهند که انواع غذا به خصوص خوراکی‌هایی که در بالا گفته شد می‌توانند در تقویت حافظه و عملکرد ذهنی کمک کنند و آنها را به گزینه‌ای عالی برای دانش آموزان و خوراکی برای روز امتحان آن‌ها تبدیل کند.

اگر می‌خواهید عملکرد ذهنی‌تان را بالا ببرید و سلامت کلی خود و خانواده‌تان را بهبود ببخشید، سعی کنید چند غذای ذکر شده در بالا را به رژیم خود و کودک‌تان اضافه کنید. تقویت حافظه و قبولی در امتحانات همیشه مکمل یکدیگر هستند.

 

 

منبع ؛women’s weekly

کالابرگ الکترونیک