طرز تهیه مرغ ترش به روش گیلانی (رشتی) + ترکیب سبزی

طرز تهیه مرغ ترش به روش گیلانی (رشتی) + ترکیب سبزی


14 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش مرغ ترش به روش گیلانی (رشتی) + ترکیب سبزی

مرغ ترش رشتی از جمله خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذا با مرغ برای ناهار و جز انواع غذا با رب انار است. نکته جالب توجه در مورد این خورش با مرغ که ممکن است برخی را به اشتباه بیندازد این است که مازندرانی‌ها معمولا خورش مرغ ترش شمالی را به روشی دیگر درست می‌کنند و ترکیب خورش مرغ ترش مازندرانی هم با خورش مرغ ترش گیلانی تا حدودی متفاوت است. خورشت مرغ ترش رشتی به عنوان یک غذا با مرغ و برنج یک گزینه عالی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است. اما چگونه خورشت مرغ ترش را به روش گیلانی درست کنیم؟ با آموزش ترکیب سبزی معطر مرغ ترش رشتی، نسبت سبزی مرغ ترش و طرز تهیه مرغ ترش گیلانی همراه ما در سرویس آشپزی از  مجله کوروش باشید تا طرز تهیه این غذای محلی گیلانی را یاد بگیرید.

 

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ ترش اصلی رشتی (برای ۶ تا ۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ ۸ تکه (ترجیحا ران و کتف)
سیر ۴ حبه
پیاز ۲ عدد متوسط
فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و زردچوبه به مقدار لازم
لپه ۲۰۰ گرم
نعناع تازه و ساطوری خرد شده ۳ شاخه
سبزی مرغ ترش ۱ کیلوگرم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
لیمو عمانی ۲ عدد
رب انار ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت مرغ ترش گیلانی: ۶۰ دقیقه

کالری ۱۰۰ گرم مرغ ترش گیلانی: حدود ۱۵۹ کیلوکالری

نکته: ترکیب سبزی خورش مرغ ترش رشتی شامل: جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خالواش، زلنگ یا همان چوچاق، اناریجه و اوجی است.

اگر به سبزی محلی دسترسی نداری برای ۱ کیلوگرم پاک شده شامل: گشنیز، جعفری، تره و برگ سیر تازه است یا از ترکیب سبزی قورمه به همراه مقداری نعناع استفاده کنید.

مراحل آموزش مرغ ترش با لپه به روش رشتی ها

خورشت مرغ ترش گیلانی یا همان مرغ ترش با سبزی یکی از غذاهای ایرانی اصلی و پرطرفدار شمالی‌های عزیز به خصوص شهر رشت است.

مراحل آموزش مرغ ترش شمالی به روش رشتی ها

مرحله اول؛ آماده کرده سبزیجات معطر مرغ ترش

برای درست کردن مرغ ترش رشتی ترکیب دقیق سبزی مهم است. اگر سبزی محلی ندارید در واقع ترکیب سبزی این خورش شبیه ترکیب سبزی قورمه سبزی است و کمی نعنا هم به آن اضافه می‌شود. سبزی‌ها را بشویید و ساطوری و ریز خرد کنید. سپس سبزی را بپزید و جداگانه سرخ کنید (درست مثل نحوه سرخ کردن سبزی قورمه).

حتما بخوانید  طرز تهیه 6 مدل دسر با بستنی و ژله مجلسی و کافی شاپی

عکس سبزی مرغ ترش

مرحله دوم؛ شستن مرغ و خرد کردن آن

مرغ را بشورید و به قطعات دلخواه تقسیم کنید.

برای تهیه گوشت مرغ به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ پختن لپه به صورت جداگانه

لپه‌ها را جداگانه بپزید و سپس آب لپه را دور بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید لپه را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن مرغ با پیاز و سیر در مرغ ترش

در یک قابلمه پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و همراه پیاز سرخ کنید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. تکه‌های مرغ را اضافه کنید و با پیاز سرخ شده تفت دهید. لپه‌ها را هم اضافه کنید و به آرامی کمی تفت دهید که له نشوند. سیرها را جداگانه رنده و سرخ کنید. سیر تفت داده شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

شما می‌توانید زردچوبه، روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و سیر داغ را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن سبزی مرغ ترش

وقتی مرغ‌ها کمی سرخ شدند و رنگ مرغ عوض شد سبزی مرغ ترش را هم که تفت داده بودید اضافه کنید. مقداری آب جوش، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مواد اضافه کنید (در حدی که آب فقط یک بند انگشت روی مواد را بگیرد). کمی شعله گاز را زیاد کنید و وقتی خورش به قل قل خوردن افتاد، شعله گاز را کم کنید تا مرغ ترش رشتی روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد و به روغن بیفتد.

می‌توانید نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ اضافه کردن چاشنی‌ها به مرغ ترش گیلانی

برای چاشنی خورش مرغ ترش گیلانی مثل تهیه قورمه سبزی می‌توانید به آن لیمو عمانی اضافه کنید. یک ساعت مانده به پایان پخت مرغ ترش گیلانی، لیمو عمانی را اضافه کنید. به جای لیمو عمانی از دو قاشق غذاخوری رب انار (طرز تهیه رب انار) هم می‌توانید استفاده کنید. خورشت مرغ ترش رشتی با لپه شما بعد از ۱ ساعت آماده است.

خورشت مرغ ترش را با برنج چلو، کته ساده یا برنج زعفرانی سرو کنید.

برای تهیه برنج، لیمو عمانی و رب انار به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

روش تهیه خورشت مرغ ترش گیلانی با گردو

این روش تهیه مرغ ترش بدون گردو بود. اضافه کردن مغز گردو هم به خورش مرغ ترش گیلانی اختیاری است. اگر می‌خواهید گردو اضافه کنید آن‌ها را ریز خرد کنید و همراه با پیازها تفت دهید تا به روغن بیفتد (مثل طرز تهیه خورش فسنجون).

می‌توانید مغز گردو را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم طرز تهیه مرغ ترش گیلانی

نکات مهم طرز تهیه مرغ ترش گیلانی

  • اضافه کردن لپه به مرغ ترش رشتی اجباری نیست. می‌توانید مرغ ترش گیلانی را بدون لپه هم درست کنید.
  • گیلانی‌های قدیمی یک یا دو عدد تخم مرغ را هم می‌زدند و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به خورش مرغ ترش اضافه می‌کنند ولی اضافه کردن تخم مرغ کاملا اختیاری است و می‌توانید اصلا آن را اضافه نکنید.
  • طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی و بابلی هم مثل مرغ ترش گیلانی است. در انواع خورشت مرغ شمالی روش پخت تقریبا مانند روش بالا است.
  • طرز تهیه مرغ ترش گیلانی بدون گردو هم بسیار مرسوم است و حذف گردو مشکلی ایجاد نمی‌کند هر چند خورش مرغ ترش با گردو لذیذتر می‌شود.
  • اگر در طرز تهیه مرغ ترش گیلانی اصیل از گردو استفاده می‌کنید، حتما گردو را چند دقیقه در روغن تفت دهید تا خورش شما بهتر روغن بیندازد.
  • اصلی‌ترین سبزی مرغ ترش گیلانی چوچاق و خالواش است، اما اگر به این سبزی‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از سبزی جایگزین برای تهیه مرغ ترش گیلانی استفاده کنید. در این شرایط می‌توانید علاوه بر ترکیبات گفته شده از بالا از ترکیب ریحان، گشنیز، جعفری، نعناع و برگ سیر هم استفاده کنید.
  • طعم خورشت مرغ ترش گیلانی باید کمی ترش باشد، برای ترش کردن این غذا می‌توانید از آبلیمو، لیمو عمانی، آبغوره و یا آب نارنج تازه استفاده کنید. برای تهیه آب نارنج و آبلیمو به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برای این که خورش مرغ ترش شما عطر و طعم بهتری پیدا کند، می‌توانید از مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ در این غذا استفاده کنید. برای تهیه زعفران به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • مهم‌ترین تفاوت مرغ ترش گیلانی با مرغ ترش مازندرانی وجود لپه در ترکیبات مرغ ترش گیلانی است.
  • برای تهیه مرغ ترش گیلانی با لپه می‌توانید از ران و کتف یا سینه مرغ استفاده کنید.
  • برای غلیظ شدن بافت خورشت مرغ ترش گیلانی باید مقداری آرد گندم یا آرد برنج را با آب ترکیب کنید و در مرحله آخر پخت به خورش اضافه کنید. می‌توانید آرد گندم و آرد برنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در طرز تهیه مرغ ترش گیلانی می‌توانید مرغ را حذف کنید و این خورش را فقط با تخم مرغ تهیه کنید. تخم مرغ را مثل قدیمی‌ها در مرحله آخر بزنید و به خورشت اضافه کنید.
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه اسنک بادمجان با نان، بیسکویتی و پنیری در فر و تابه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مرغ ترشی گیلانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مرغ ترشی گیلانی

چگونه مرغ ترش را بدون سبزی و بدون گردو درست کنیم؟

برای درست کردن این مرغ ترش که دیگری شبیه مرغ ترش شمالی نیست و یک جور خوراک مرغ با طعم ترش است، مرغ را باید با پیاز و زردچوبه کمی تفت دهید و سپس با مقداری آب به همان ترتیب گفته شده در این دستور بپزید. طعم ترش این مرغ به خاطر اضافه کردن لیمو عمانی یا رب انار به آن است.

ترکیب سبزی محلی شمالی برای تهیه خورشت مرغ ترش چیست؟

ترکیب سبزی خورش مرغ ترش رشتی شامل: جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خالواش، زلنگ، اناریجه و اوجی است. اگر به سبزی محلی دسترسی نداری برای ۱ کیلوگرم پاک شده شامل: گشنیز، جعفری، تره و برگ سیر تازه است یا از ترکیب سبزی قورمه به همراه مقداری نعناع استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک