طرز تهیه آش رشته افغانی (آش رشته بدخشی) مرحله به مرحله

طرز تهیه آش رشته افغانی (آش رشته بدخشی) مرحله به مرحله


8 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش رشته افغانی

آیا تا به حال آش رشته افغانی یا «آش رشته بدخشی یا بدهشی» خورده‌اید؟ مردم افغانستان هم مثل ایرانی‌ها، آش رشته دارند اما روش تهیه و مواد به کار رفته در این آش، با آش رشته ایرانی‌ها کمی فرق دارد. اما این مدل آش رشته بدخشانی هم بسیار خوشمزه است و به درست کردن و خوردن آن می‌ارزد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش رشته افغانی و نکات پخت و خوشمزه شدن آش رشته افغانستان می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه آش رشته افغانی (۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیاز ۲ عدد درشت
گوجه فرنگی ۳ عدد متوسط
نخود ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا قرمز ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته آش ۲ بسته
رب گوجه ۱ قاشق چای‌خوری
اسفناج تازه ۲۰۰ گرم
گشنیز تازه ۱۰۰ گرم
سیر ۳ حبه
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، زیره، آویشن و تخم گشنیز به مقدار دلخواه
آب ۴ تا ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست چکیده یا کشک به مقدار دلخواه (برای تزیین)
نعناع خشک به مقدار دلخواه (برای تزیین)
روغن سرخ کردنی ۵ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش رشته افغانی: ۲ تا ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه آش رشته افغانی (بدخشی)

مراحل طرز تهیه آش رشته افغانی

اگر می‌خواهید یک آش رشته رستورانی یا آش رشته نذری متفاوت و خوشمزه درست کنید که مواد و مخلفات کمتری نسبت به آش رشته ایرانی‌ها دارد، می‌توانید مراحل طرز تهیه آش رشته افغانستانی را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: حبوبات را خیس کنید

در ابتدا، برای تهیه آش بدخشی، نخود و لوبیا قرمز را تمیز کرده و در دو ظرف جدا بریزید. روی هر کدام را مقداری آب بریزید و حداقل ۲ ساعت تا ۱۲ ساعت بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. در این مدت، چند بار آب روی حبوبات را دور بریزید و با آب تازه پر کنید.

برای خرید انواع حبوبات مثل نخود و لوبیا قرمز می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: حبوبات آش را بپزید

برای شروع آشپزی، نخودها و لوبیاها را آبکش کنید و در ۲ قابلمه جداگانه بریزید. روی هر کدام مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید نخود و لوبیا بپزند و نرم شوند. برای پخت سریع‌تر می‌توانید از زودپز استفاده کنید یا به جای نخود و لوبیای تازه، از کنسرو آن‌ها در دستور پخت آش رشته افغانی استفاده کنید که نیاز به پخت نداشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی به روش تهرانی و تبریزی

کنسرو حبوبات را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: سبزیجات آش را آماده کنید

اسفناج و گشنیز تازه را پاک کنید و بشویید. بعد از اینکه سبزی‌ها آب خود را از دست دادند، آن‌ها را خرد کنید. خیلی سبزی‌ها را ریز و ساطوری خرد نکنید. بهتر است اندازه خرد کردن سبزی‌های در حد ۱ یا ۲ سانتی‌متری باشد تا در آش دیده شوند. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و نگینی ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: سیر، پیاز و گوجه فرنگی را تفت دهید

در این مرحله باید پوست پیاز‌ها و سیرها را بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را در آن بار بگذارید روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا وقتی که طلایی و سبک شوند سیرها را اضافه کنید و تفت دهید تا حدی که فقط بوی سیر بلند شود.

پودر زیره، آویشن و تخم گشنیز، زردچوبه و فلفل سیاه را به این ترکیب اضافه کنید و چند ثانیه با سیر و پیاز تفت دهید. سپس گوجه‌ فرنگی‌های نگینی شده را اضافه کنید و تفت دهید تا سرخ شوند و طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ادویه مثل پودر زیره، آویشن، زردچوبه، فلفل سیاه، انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد، سیر داغ و پیاز داغ منجمد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: بقیه سبزیجات را اضافه کنید

وقتی گوجه فرنگی‌ها سرخ شدند و طعم خامی نداشتند، رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه خانگی) را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ باز کند. بعد نوبت به اضافه کردن اسفناج و گشنیز می‌رسد. کمی گشنیز و اسفناج را تفت دهید تا نرم شوند و آب بیندازند.

رب گوجه فرنگی باکیفیت را به صورت حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: رشته آش را اضافه کنید

در این مرحله، به محتویات قابلمه روی حرارت، آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید سبزی‌ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند و نرم شوند. سپس رشته‌های آش را به قابلمه اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا رشته‌ها کمی نرم شوند.

برای خرید رشته آش باکیفیت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله هفتم: حبوبات پخته را اضافه کنید

بعد از نرم شدن رشته‌ها، حبوبات پخته و آبکش شده را اضافه کنید و هم بزنید. درب قابلمه را دوباره نیمه‌باز بگذارید و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا آش‌تان لعاب بیندازد و طعم‌ها به خورد هم بروند. وقتی آش رشته افغانی، به غلظت کافی رسید، طعم آن را بچشید و به اندازه کافی، نمک اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا نمک به خورد آش برود. سپس حرارت را قطع کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به خوشمزه و مجلسی با گوشت

مرحله هشتم: آش رشته افغانی را سرو کنید

در آخرین مرحله، بعد از جا افتادن آش رشته افغانی، آن را در ظرف‌های سرو بریزید. روی آش رشته بدخشی (افغانی) کمی ماست چکیده یا کشک بریزید و نعناع خشک بپاشید. می‌توانید مقداری سماق هم اضافه کنید. آش رشته افغانستانی شما آماده است. نوش جان!

نعناع خشک، کشک و انواع ماست را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

نکات پخت آش رشته افغانی

نکات پخت آش رشته افغانی

  • به خاطر استفاده زیاد رشته آش در این آش، معمولا به اندازه کافی غلیظ است ولی اگر می‌خواهید آش شما حسابی لعاب بیندازد، می‌توانید به اندازه یک قاشق چای‌خوری آرد گندم و آب سرد را با هم مخلوط و در ۱۰ دقیقه پایانی، به آش خود اضافه کنید.
  • برای خوشمزه‌تر و مقوی‌تر شدن آش رشته افغانی، می‌توانید به اندازه ۲ لیوان از عصاره مغز قلم استفاده کرده و بقیه را آب اضافه کنید.
  • حتما گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی را با روغن سرخ کنید تا طعم آش رشته افغانی، مزه خامی رب و گوجه را ندهد.
  • در برخی از دستورهای پخت آش رشته افغانی، از چند عدد آلو بخارا هم استفاده می‌شود. در این صورت آلوها را از قبل به مدت ۱۵ دقیقه خیس کرده و همراه با سبزی‌های آش، به قابلمه اضافه کنید.
  • برای تزیین این آش، به جای ماست غلیظ می‌توانید کشک تازه هم استفاده کنید یا به جای نعناع خشک، نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ) به کار ببرید.

فرق آش رشته ایرانی و افغانی چیست؟

فرق آش رشته ایرانی و افغانی چیست؟

  1. در آش رشته افغانی از رب گوجه فرنگی و گوجه‌ فرنگی تازه استفاده می‌شود که در آش رشته ایرانی، این مواد به کار نمی‌رود.
  2. سبزی آش رشته افغانی از اسفناج و گشنیز تشکیل شده و ترکیب سبزی آش رشته ایرانی شامل شوید، تره، اسفناج (یا برگ چغندر) و گشنیز است.
  3. تنها حبوبات مورد استفاده در دستور تهیه آش رشته افغانی نخود و لوبیا قرمز است ولی در آش رشته ایرانی از نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و عدس استفاده می‌شود.
  4. مقدار رشته آش در آش رشته افغانی، بیشتر است.
  5. معمولا روی آش رشته ایرانی با کشک و پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) و سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) و روی آش رشته افغانی با ماست غلیظ و نعناع خشک تزیین می‌شود. البته این مواد می‌تواند کاملا سلیقه‌ای، تغییر کند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش رشته افغانستانی

ترکیب سبزی آش رشته افغانی چیست؟

در آش رشته افغانی فقط از اسفناج و گشنیز  و به عنوان تزیین روی آش رشته هم، از نعناع خشک استفاده می‌شود.

چه حبوباتی در آش رشته افغانی به کار می‌رود؟

تنها حبوبات مورد استفاده در طرز تهیه آش رشته افغانستانی، نخود و لوبیا قرمز است.

برای غلیظ شدن آش رشته افغانی چه کنیم؟

به خاطر استفاده زیاد رشته آش در این آش، معمولا به اندازه کافی غلیظ است ولی اگر می‌خواهید آش شما حسابی لعاب بیندازد، می‌توانید به اندازه یک قاشق چای‌خوری آرد گندم و آب سرد را با هم مخلوط و در ۱۰ دقیقه پایانی، به آش خود اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک