طرز تهیه دلمه بادمجان به ۲ روش در فر و قابلمه + فیلم آموزشی

طرز تهیه دلمه بادمجان به ۲ روش در فر و قابلمه + فیلم آموزشی


1 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه بادمجان

طرز تهیه دلمه بادمجان در فر و قابلمه

طرز تهیه دلمه بادمجان را بلد هستید؟ شاید به آن اندازه که دلمه برگ مو خورده یا درست کرده باشید، در میان انواع دلمه مجلسی و ساده دلمه بادمجان یا بادمجان شکم پر در لیست و برنامه غذاهایی تان نبوده باشد. شما می توانید این غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده را با آب و تاب و مواد بیشتر و متفاوت تر از دلمه برگ مو درست کنید. طیف موادی هم که در طرز تهیه دلمه بادمجان به عنوان یک خوراک با گوشت چرخ کرده و برنج می توانید استفاده کنید آن قدر گسترده است که به راحتی نیاز و سلیقه خودتان را می توانید رفع و اعمال کنید. در سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه دلمه بادمجان را با انواع گوشت و مواد و به روش پخت در قابلمه و فر به شما آموزش می دهیم. فیلم آموزش طرز تهیه دلمه بادمجان را هم تماشا کنید.

 

دلمه بادمجان متعلق به کدام شهر است؟

 

دلمه بادمجان متعلق به کدام شهر است؟

 

هر چند دلمه بادمجان را یک غذای تبریزی و متعلق به شهرهای ترک زبان می دانند ولی شمالی ها هم آن را به شیوه مشابه درست می کنند و به مواد مورد استفاده در طرز تهیه دلمه بادمجان، سبزی های معطر محلی و مواد دیگر اضافه می کنند. البته این غذا یک غذای محبوب در سراسر دنیاست و به آن stuffed eggplant گفته می شود. در کشورهای مختلف دنیا مثلا ایتالیا، آلمان و … هم با مواد مختلف و البته به روش مشابه درست می شود.

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه دلمه کلم برگ تبریزی «

 

فوت و فن های طرز تهیه دلمه بادمجان

 

فوت و فن های پخت دلمه بادمجان

 

  • در طرز تهیه دلمه بادمجان می توانید هم از بادمجان قلمی و هم از بادمجان دلمه ای استفاده کنید و نگران دانه دار بودن آن نباشید چون قرار است داخل آن را خالی کنید. ولی در صورت دلخواه می توانید از گوشت بادمجان که آن را خالی کرده اید، در مواد مورد استفاده در طرز تهیه دلمه بادمجان هم استفاده کنید. گوشت بادمجان را می توانید به صورت رنده یا خرد شده به مواد اضافه و سرخ کنید.

 

  • پوست دلمه ها را نگیرید چون تا حدی باعث حفظ شکل و شمایل دلمه بادمجان خواهند شد. فقط در صورت دلخواه به شیوه دلخواهتان به صورت راه راه یا شطرنجی طرح بدهید.

 

  • موقع بیرون آوردن مغز و گوشت بادمجان، مراقب باشید دیواره و ته بادمجان را سوراخ نکنید.

 

  • اگر قسمت سر بادمجان را بریده اید و می خواهید مواد را داخل بادمجان بریزید دقت داشته باشید که مقدار زیادی مواد را داخل بادمجان نفشارید. چون لپه و برنج بعد از پخت، حجیم تر می شوند و احتمال باز شدن و ترکیدن بادمجان وجود دارد.

 

  • در کنار بادمجان شکم پر می توانید گوجه فرنگی یا فلفل دلمه را هم مانند بادمجان خالی کنید و داخل آن ها را هم از مواد دلمه بریزید و با آن ها هم دلمه گوجه فرنگی و فلفل درست کنید.
حتما بخوانید  ۱۳ غذای سنتی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا و ایران + عکس

 

  • در طول مدتی که دلمه ها در حال پخت هستند، چند بار از سس گوجه فرنگی، روی دلمه بریزید تا دلمه ها خشک نشوند.

 

  • اگر گیاه خوار هستید می توانید گوشت چرخ کرده را حذف و با سویا جایگزین کنید. سویا را از قبل بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

 

  • اگر در طرز تهیه دلمه بادمجان می خواهید از گوشت مرغ استفاده کنید، از قسمت فیله ای انتخاب و بعد از پخت با ادویه ها، آن را ریش ریش کنید.

 

طرز تهیه دلمه بادمجان به روش تبریزی ها

 

دلمه بادمجان به روش تبریزی ها

 

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

بادمجان: ۸ عدد

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

سبزی دلمه (تره، جعفری، ترخون، نعنا): ۵۰۰ گرم

برنج: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

لپه: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۲ عدد متوسط

سیر: ۲ حبه

روغن: به میزان لازم

تخفیفات لبنیات افق کوروش

رب گوجه فرنگی: ۴ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوری

پنیر پیتزا: در صورت دلخواه و به میزان دلخواه

 

مراحل پخت دلمه بادمجان

 

مرحله اول؛ انتخاب و برش زدن بادمجان ها

 

همین ابتدای کار تصمیم بگیرید که از کدام نوع بادمجان می خواهید استفاده کنید؛ بادمجان قلمی یا دلمه ای؟ ولی خیالتان راحت باشد که با هر دو مدل می توانید دلمه بادمجان درست کنید. اگر بادمجان قلمی و باریک تر دارید، باید آن را به صورت افقی یا طولی برش بزنید و به دو نیمه مساوی تقسیم کنید و اگر بادمجان دلمه ای دارید که کوتاه تر و گردتر است، می توانید سر آن را جدا کنید، داخل بادمجان را خالی کنید و در نهایت بعد از ریختن مواد، مثل ظرف، در آن را با خلال دندان فیکس کنید.

در این مرحله بادمجان ها را بشویید و بعد از برش زدن (به شیوه دلخواه) داخلشان را خالی کنید. به اندازه ۲ سانتی متر ضخامت برای بادمجان نگه دارید. بادمجان ها را در آب نمک بیندازید تا آب قهوه ای آن ها گرفته شود.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن گوشت دلمه

 

یک پیاز را نگینی ریز یا رنده کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا وقتی کمی تغییر رنگ داد. نمک، زردچوبه، فلفل و هر ادویه ای که دوست دارید، اضافه کنید. ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را به مواد بیفزایید. حرارت را بسیار ملایم کنید و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید تا گوشت، طعم رب و ادویه ها را به خود بگیرد.

 

طرز تهیه خورش قیمه با عطر و طعم نذری

 

مرحله سوم؛ سبزی دلمه را آماده کنید

 

سبزی دلمه را ریز و ساطوری خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا از خامی بیفتد. می توانید در ظرفی جدا، آن را سرخ کنید. در همین حین، سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد یا له کنید. سیرها را با سبزی تفت دهید در حدی که عطر آن ها خارج شود. سپس سبزی ها را به مایه گوشت اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ برنج و لپه را آماده کنید

 

برنج و لپه را حداقل حدود ۱ ساعت قبل در دو ظرف جداگانه و در آب بخیسانید.

در یک قابلمه کوچک مقداری آب و نمک بریزید و برنج را از آبی که در آن خیسانده اید جدا کنید و بجوشانید. برنج را نباید زیاد بپزید و خیلی نرم کنید. مغز برنج باید خام بماند و غشای اطراف آن نرم شده باشد. وقتی به اندازه کافی جوش خورد و نرم شد، آن را آبکش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربا توت فرنگی مجلسی و خوشمزه در 30 دقیقه بدون شکرک

لپه ها را هم در یک قابلمه با آب و روی حرارت ملایم بپزید و وقتی نرم شد، آن را آبکش کنید.

 

مرحله پنجم؛ مخلوط و آماده کردن مواد داخل دلمه بادمجان

 

مخلوط و آماده کردن مواد داخل دلمه بادمجان

 

پس از پخت برنج و لپه، آن ها را به مواد (گوشت و سبزی دلمه) اضافه کنید. دو قاشق زعفران دم کرده غلیظ را  در این مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان اضافه کنید و تفت بدهید. اگر حس می کنید مایه دلمه نپخته با سفت است، به اندازه ۱/۲ لیوان دسته دار آب در تابه بریزید و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید کمی مواد با هم بپزند. مواد را بچشید تا از یکدست بودن طعم آن مطمئن شوید و در صورت لزوم نمک یا ادویه دلخواهتان را اضافه کنید.

 

مرحله ششم؛ پر کردن دلمه بادمجان

 

بادمجان ها را آب بکشید و بگذارید خشک شوند. مواد یا مایه دلمه بادمجان را داخل بادمجان ها بریزید و آن ها را پر کنید. اگر سر بادمجان ها را بریده اید، دوباره سر جایش قرار دهید و فیکس کنید و اگر از پهنا برش زدید می توانید به صورت افقی نگه دارید و روی آن ها را پنیر پارمزان و پنیر پیتزا هم بریزید.

 

مرحله هفتم؛ درست کردن سس و پختن دلمه بادمجان

 

درست کردن سس و پختن دلمه بادمجان

 

یک پیاز باقی مانده را رنده یا نگینی ریز خرد کنید و در یک تابه یا قابلمه بریزید و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. ۲ قاشق رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ پس بدهد و از خامی بیفتد. کمی نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه های دلخواه خود را اضافه کنید. به اندازه ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید جوش بیاید و غلیظ شود.

بادمجان ها را در سس بچینید و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد، پس از نرم شدن کامل مواد و پختن، حرارت را قطع و بادمجان ها را سرو کنید.

 

طرز تهیه دلمه بادمجان در فر

 

طرز تهیه دلمه بادمجان در فر

 

فر را قبل روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در سینی فر یک لایه ورق آلومینیومی قرار دهید به طوری که کف و دیواره های آن را بپوشاند. دلمه ها را در طرف بچینید و روی آن را فویل بکشید. روی فویل را چند سوراخ ایجاد کنید. ۲۰ دقیقه ظرف را در فر قرار دهید. سپس بیرون بیاورید و دلمه بادمجان را سرو کنید.

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی

 

طرز تهیه دلمه بادمجان با بادمجان شکم پر به روش شمالی ها

 

طرز تهیه دلمه بادمجان با بادمجان شکم پر به روش شمالی ها

 

شمالی ها در طرز تهیه دلمه بادمجان کمی متفاوت عمل می کنند و به مواد داخل دلمه بادمجان، پودر گردو و دانه های انار هم اضافه می کنند. سسی هم که در طرز تهیه دلمه بادمجان شمالی استفاده می شود، معمولا ترش یا ملس است چون بادمجان ها را در سس رب انار و ادویه می پزند. حدود ۱۵ دقیقه کافی است تا دلمه های بادمجان در سس و روی حرارت ملایم بپزند. حتی می توانید پوست بادمجان ها را در این روش بگیرید.

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه دلمه برگ مو «

 

کالابرگ الکترونیک