طرز تهیه انواع لوبیا پلو به سبک شهرهای مختلف

طرز تهیه انواع لوبیا پلو به سبک شهرهای مختلف


12 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع لوبیا پلو

لوبیا پلو یکی از اصیل ترین و پر طرفدارترین غذاهای ایرانی است که به روش های مختلفی طبخ می شود. برخی افراد برای پخت این غذا از گوشت چرخ کرده یا تکه ای استفاده می کنند و برخی دیگر با استفاده از مرغ، گوشت قلقلی و یا سویا درست می کنند. به هر حال این غذا طعم فوق العاده لذیذی دارد و رعایت کردن برخی نکات می تواند به خوشمزه تر شدن آن کمک کند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با طرز تهیه انواع لوبیا پلو آشنا شوید.

 

 

شوید لوبیا پلو با مرغ

 

طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

 

شوید لوبیا پلو یا یا لوبیا پلو شوشتری یکی از لذیذترین انواع لوبیا پلو است که طریقه درست کردن آن با طرز تهیه انواع لوبیا پلو متفاوت است. برخلاف سایر انواع لوبیا پلوها که با استفاده از لوبیا سبز و رب گوجه فرنگی درست می شوند، به وسیله لوبیا چشم بلبلی و شوید به همراه مرغ آماده می شود. این غذا طعم بسیار لذیذی دارد و به روش های مختلفی تهیه می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ «

 

 

لوبیا پلو مجلسی با گوشت یا تکه ای

 

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده یا تکه ای

 

لوبیا پلو مجلسی غذایی که بیشتر افراد آن را دوست دارند و از گذشته های دور به عنوان غذایی محبوب شناخته می شد. این لوبیا پلو همان سبک آشنا و محبوب لوبیا پلو است که با عطر دلپذیر و ظاهر خوش رنگش همه را مجذوب خود می کند. طرز تهیه لوبیا پلو ساده بسیار راحت است و شما می توانید این غذا را با استفاده از گوشت، مرغ و سویا تهیه کنید. اما اصیل ترین نوع لوبیا پلوی مجلسی با استفاده از گوشت تکه ای یا گوشت چرخ کرده آماده می شود. مهم ترین مواد اولیه برای درست کردن این غذای خوشمزه، گوشت، لوبیا سبز خرد شده، رب گوجه فرنگی، مقداری پوره گوجه فرنگی، زعفران و پیاز است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت یا تکه ای «

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

 

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

 

برای درست کردن لوبیا پلو همیشه مجبور نیستید که از گوشت و مرغ استفاده می کنید. آماده کردن این غذا به صورت کاملا گیاهی نیز امکان پذیر است. برای درست کردن لوبیا پلو بدون گوشت روش های مختلفی وجود دارد. در یک طرز تهیه لوبیا پلو ساده بدون گوشت لازم نیست هیچ جایگزینی برای گوشت و مرغ تعیین کنید. تنها می توانید با ترکیب کردن لوبیا سبز، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، سیر و پیاز با برنج یک غذای خوش عطر و طعم تهیه کنید.

در صورت تمایل نیز می توانید به جای گوشت در لوبیا پلو از سویا استفاده کنید. برای این کار بهتر است حتما سویا را خیس دهید و سپس خوب چرخ کنید تا بافت آن در غذا شبیه به گوشت شود. از آن جایی که در طرز تهیه لوبیا پلو ساده از گوجه فرنگی استفاده می شود، بهتر است برنج را حتما ۳۰ دقیقه در آب و نمک خیس دهید. سپس در صورتی که برنج را به صورت دمی آماده می نید، آب کمتری در غذا بریزید تا شل نشود.

حتما بخوانید  28 خواص پوست هندوانه برای سلامت بدن و مضرات آن + نحوه مصرف

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت «

 

 

لوبیا پلو با مرغ

 

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

 

طرز تهیه انواع لوبیا پلو آن قدر متنوع است که هر فرد با هر سلیقه ای می تواند عاشق این غذا می شود. برخی از افراد به هر دلیل به خوردن گوشت علاقه ندارند و اغلب از خوردن غذاهای گوشتی اجتناب می کنند. این افراد می توانند با اضافه کردن مرغ به جای گوشت به لوبیا پلو این غذا را مطابق میل خودشان تغییر دهند. برای درست کردن لوبیا پلو با مرغ هم می توانید از مرغ پخته ریش ریش شده استفاده کنید. هم اینکه مرغ ها را به صورت مربعی خرد کنید و سرخ نمایید و در غذا به کار ببرید.

اگر دوست ندارید مرغ با غذای شما ترکیب شود، می توانید یک استانبولی ساده درست کنید. سپس مرغ را به صورت جداگانه در روغن سرخ کنید یا بپذید و در کنار غذا سرو نمایید. به هر حال این غذا به هر شکلی که آماده شود، بسیار لذیذ خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ «

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با لوبیا چشم بلبلی

 

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

 

لوبیا پلو شیرازی که طرز تهیه آن بسیار شبیه به شوید لوبیا پلو شوشتری است، یکی دیگر از انواع خوشمزه لوبیا پلو است. این غذا با استفاده از ترکیب شوید، لوبیا چشم بلبلی و گوشت و مرغ تهیه می شود و عطر و طعم بی نظیری دارد. وجود لوبیا چشم بلبلی در این غذا موجب شده که خاصیت های متمایزی نسبت به سایر غذاها داشته باشد. از طرف دیگر این غذا در اکثر مواقع در کنار تکه های مرغ سرخ شده یا گوشت قلقلی سرو می شود.

اما شما می توانید لوبیا پلوی شیرازی را به روش های مختلفی آماده کنید. در کنار این لوبیا پلو درست کردن سالاد شیرازی را فراموش نکنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. جالب است بدانید که برخی افراد برای درست کردن لوبیا پلو شیرازی مقداری رب یا پوره گوجه فرنگی نیز به آن اضافه می کنند. این موضوع کاملا سلیقه ای است و طعم جالبی به غذا می بخشد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی «

 

 

دستور پخت استامبولی پلو قالبی

 

طرز تهیه استامبولی پلو قالبی

 

استانبولی پلو یا استامبولی پلو نوع دیگری از لوبیا پلو است که گاهی اوقات با لوبیا سبز و برخی اوقات نیز بدون آن تهیه می شود. برای دست کردن استامبولی پلو قالبی شما به سیب زمینی، گوجه فرنگی خرد شده، رب گوجه فرنگی و برنج نیاز دارید. بسیاری از افراد استامبولی پلو را بدون گوشت و مرغ تهیه می کنند. شما می توانید مواد اولیه این غذا را مطابق با سلیقه خودتان تغییر دهید. فراموش نکنید که برای درست کردن استامبولی پلو قالبی بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید تا برنج کته شما عطر و طعم بهتری به خود بگیرد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۳ مدل دسر بیسکویتی زعفرانی مجلسی به روش یخچالی

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه استامبولی پلو قالبی «

 

 

دستور تهیه لوبیا پلو تبریزی

 

طرز تهیه لوبیا پلو تبریزی

 

یکی دیگر از انواع لوبیا پلو که با لوبیا چشم بلبلی تهیه می شود و ظاهری شبیه به لوبیا پلو شیرازی و شوشتری دارد، لوبیا پلو تبریزی است. برای درست کردن این سبک لوبیا پلو از ترکیب ادویه های معطری مثل دارچین، فلفل سیاه و زیره سیاه در کنار شوید و لوبیا چشم بلبلی استفاده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی تبریزی «

 

 

نکاتی که باید در مورد طرز تهیه انواع لوبیا پلو بدانید

 

نکاتی که باید در مورد طرز تهیه انواع لوبیا پلو بدانید

 

  • برای خوش عطر شدن انولع لوبیا پلو می توانید مقداری سیر رنده شده به آن اضافه کنید.

 

  • در دستور پخت لوبیا پلو چشم بلبلی برای راحتی کار بهتر است از شوید خشک به جای شوید تازه استفاده کنید.

 

  • در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای دونفره اگر تکه های گوشت بزرگ است، بهتر است آن را به صورت جداگانه بپذید.

 

  • در روش تهیه لوبیا پلو با هویج معمولا از گوشت چرخ کرده استفاده می شود. هویج طعم فوق العاده ای به لوبیا پلو می دهد.

 

  • در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی بهتر است گوشت را به خوبی ورز دهید و عطم دار کنید تا منسجم تر شود.

 

  • برای پخت لوبیا پلو دونفره می توانید مقدار ادویه ها و سیر غذا را با توجه به ذائقه خودتان تنظیم کنید.

 

  • در دستور تهیه انواع لوبیا پلو می توانید از مقداری سبزی معطر تازه یا خشک نیز استفاده کنید تا لوبیا پلوی شما خوش عطر تر شود.

 

  • ته دیگ سیب زمینی یک گزینه بی نظیر در طرز تهیه لوبیا پلو ساده است، پیشنهاد می شود حتما آن را امتحان کنید.

 

  • برای درست کردن استامبولی پلو یا لوبیا پلوی قالبی بهتر است از یک قابلمه چدنی و نچسب استفاده کنید تا ته دیگر به قابلمه نچسبد و فرم بهتری بگیرد.

 

  • اضافه کردن مقداری زعفران آب شده به طرز تهیه انواع لوبیا پلو موجب می شود تا رنگ فوق العاده جذاب تری پیدا کند.

 

  • برای درست کردن لوبیا پلو سعی کنید از رب کمتری استفاده کنید و بیشتر از پوره گوجه فرنگی در کنار زعفران استفاده نمایید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

تنوع در روش پخت لوبیا پلو و به کار بردن انواع پروتئین و سبزیجات مفید در کنار هم برای تهیه این غذا موجب شده تا هم خواص زیادی برای سلامت داشته باشد و هم عطر و طعم آن بسیار دلچسب شود. همانطور که مشاهده کردید، این غذا به روش های مختلفی تهیه می شود و امتحان کردن هر یک از انواع آن می تواند برای شما جذاب باشد. پیشنهاد می شود برای متنوع شدن لوبیا پلو حتما این روش های امتحان کنید و از طعم آن در کنار خانواده لذت ببرید.

 

 

کالابرگ الکترونیک