۲۴ خواص چای زنجبیل برای دیابت، سرطان، لاغری و …

۲۴ خواص چای زنجبیل برای دیابت، سرطان، لاغری و …


22 دی 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص چای زنجبیل

طعم چای زنجبیل کمی شیرین و در عین حال تند است. اصل پیدایش ریشه زنجبیل در آسیای جنوب شرقی است و قرن‌هاست که در طب گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها از حالت تهوع گرفته تا سوء هاضمه و سرماخوردگی استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش ۱۶ فواید و خواص چای زنجبیل برای سلامتی را بررسی خواهیم کرد.

 

 

فواید چای زنجبیل برای سلامتی

 

فواید چای زنجبیل برای سلامتی

 

ریشه زنجبیل یک ادویه محبوب است که می‌توان آن را به انواع غذا، کیک و چیز کیک و حلوا اضافه یا از آن برای طرز تهیه چای یا دمنوش زنجبیل استفاده کرد. با اضافه کردن یک فنجان چای زنجبیل به رژیم غذایی می‌توانید از طیف وسیعی از فواید و خواص چای زنجبیل بهره ببرید.

 

۱- تقویت سیستم ایمنی بدن با چای زنجبیل

 

از جمله خواص چای زنجبیل این است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و آن را ایمن و سالم نگه دارد. زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی قوی است و به خاطر اثرات ضد التهابی که دارد، می‌تواند به حفظ و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.

 

۲- خواص چای زنجبیل برای مغز

 

بر اساس تحقیقات انجام شده، زنجبیل به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند. یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند به افزایش تمرکز و بالا بردن انرژی بدن کمک کند. در طب گیاهی، از زنجبیل برای تقویت قدرت مغز استفاده می‌شود و مطالعات اخیر، این موضوع را تأیید کرده است.

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف زنجبیل به بهبود تمرکز و توانایی‌های پردازش مغز در میان زنان میانسال کمک می‌کند. همچنین چای زنجبیل تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی «دژنراتیو» دارد. از جمله فواید چای زنجبیل اینکه حتی ممکن است به کاهش آسیب مغزی و بهبود اختلال حافظه کمک کند.

 

۳- چای زنجبیل التهاب را کاهش می‌دهد

 

چای زنجبیل التهاب را کاهش می‌دهد

 

چای زنجبیل به کاهش التهاب کمک می‌کند و قرن‌ها است که به دلیل اثرات ضد التهابی قوی که دارد، در طب گیاهی، از آن استفاده می‌شود. مطالعات اخیر این ادعا را تایید می‌کند که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است.

 

۴- خواص چای زنجبیل برای سرماخوردگی و گلودرد

 

یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند به از بین بردن علائم سرماخوردگی و گلودرد کمک کند. به ویژه، زنجبیل حاوی خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با بیماری‌هایی مثل گلو درد استرپتوکوکی کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، زنجبیل می‌تواند برای کمک به درمان بیماری‌های تنفسی استفاده شود.

حتما بخوانید  تاثیر مکمل گلوتامین در عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه

 

۵- خواص چای زنجبیل برای پریود زنان

 

اگر از قاعدگی دردناک رنج می‌برید، یک فنجان چای زنجبیل بنوشید. این دمنوش مفید می‌تواند به کاهش گرفتگی رحم و شکم کمک کند. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف دمنوش زنجبیل به اندازه مصرف داروهای مسکن مثل ایبوپروفن موثر است.

در مطالعه دیگری، چای زنجبیل و سایر فراورده‌های زنجبیل به طور موفقیت‌آمیزی مدت و شدت درد پریود را کاهش داد.

 

۶- خواص چای زنجبیل برای سیستم گوارش

 

خواص چای زنجبیل برای سیستم گوارش

 

چای زنجبیل یک کمک کننده قوی برای گوارش است و به سرعت بخشیدن به هضم غذا کمک می‌کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که یک فنجان چای زنجبیل به دلیل خواص آرام بخش و مفیدی که دارد، بعد از یک وعده غذایی اصلی یا زمانی که مشکل گوارشی دارید، هضم غذا را آسان‌تر می‌کند.

 

۷- فواید چای زنجبیل برای رفع حالت تهوع

 

نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل، راهی آسان و موثر برای تسکین حالت تهوع و آرام کردن معده است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، زنجبیل یک مسکن عالی برای رفع حالت تهوع صبحگاهی مرتبط با بارداری است.

 

۸- خواص چای زنجبیل برای کاهش درد‌های عضلانی

 

زنجبیل به کاهش درد و تسکین عضلات کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف چای زنجبیل بعد از فعالیت‌های بدنی می‌تواند به درمان درد عضلانی ناشی از ورزش کمک کند. همچنین زنجبیل درد ناشی از صدمات و بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. این چای می‌تواند به عنوان مکمل رژیم تمرینی باشد و در رژیم غذایی ورزشکاران استفاده شود.

 

۹- خواص چای زنجبیل برای سرطان

 

خواص چای زنجبیل برای سرطان

 

به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌های زنجبیل و خواص ضد التهابی آنها، زنجبیل به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می‌کند. بر اساس مطالعات، زنجبیل به مهار تشکیل سلول‌های سرطانی در بدن کمک می‌کند.

البته نوشیدن چای زنجبیل به تنهایی، برای پیشگیری از سرطان کافی نیست، ولی خوردن یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند نقش کوچکی در حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری‌های دژنراتیو داشته باشد.

 

۱۰- سلامت دهان و دندان با چای زنجبیل

 

آیا می‌دانستید یک فنجان چای زنجبیل ممکن است برای سلامت دندان‌ها مفید باشد؟ زنجبیل حاوی خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است که می‌تواند به از بین بردن پاتوژن‌های مضر دهان کمک کند. بنابراین نوشیدن این دمنوش، برای شما دندان‌های محکم و سالم را به ارمغان می‌آورد.

 

۱۱- خواص چای زنجبیل برای لاغری

 

چای زنجبیل با زنجبیل پودر شده یا تازه، خاصیت گرمازایی دارد و با افزایش دمای بدن، سوخت و ساز را افزایش داده و عمل کالری سوزی را سرعت می‌بخشد. همچنین زنجبیل با کاهش اشتها به کم کردن وزن، کمک زیادی می‌کند و به راحتی می‌تواند چربی‌های دور شکم را آب کند.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که در مجله‌ پزشکی و دارویی اروپا منتشر شد، تاثیر زنجبیل بر لاغری با داروی لاغری «ارلیستات» برابر است. همچنین زنجبیل از طریق بالا بردن کلسترول مفید خون (HDL) در کاهش سطح کلسترول خون تاثیر قابل توجهی دارد.

 

۱۲- خواص چای زنجبیل برای مردان

 

خواص چای زنجبیل برای مردان

 

زنجبیل دارای ترکیبی به نام «آرژینین» است که از ناباروری در مردان جلوگیری می‌کند. چای زنجبیل علاوه بر پتاسیم، منیزیم و ویتامین B-6، حاوی منگنز است. منگنز به ترشح هورمون جنسی تستوسترون برای افزایش میل جنسی و تولید اسپرم کمک زیادی کرده و ناباروری در مردان را درمان می‌کند.

حتما بخوانید  24 خواص روغن کنجد و عوارض آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

همچنین نوشیدن چای زنجبیل باعث می‌شود تولید سلول‌های ایمنی فاگوسیتیک در مردان افزایش یابد. این سلول‌ها مستقیما با تومورهای سرطانی مبارزه می‌کنند و باعث مرگ سلول‌های سرطانی پروستات در مردان می‌شوند.

 

۱۳- فواید چای زنجبیل برای کاهش کلسترول

 

از چای زنجبیل برای پایین آوردن میزان کلسترول بد خون می‌توان استفاده کرد. کلسترول بالای خون می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی و بسته شدن رگ‌ها شود. بهتر است این چای را با عسل مخلوط کرده و بعد از غذای اصلی بنوشید.

 

۱۴- خواص چای زنجبیل برای دیابت و قند خون بالا

 

خواص چای زنجبیل برای دیابت و قند خون بالا

 

چای زنجبیل خواص ضد دیابتی قوی دارد و خوردن آن به صورت ناشتا در طولانی‌مدت می‌تواند قند خون را به طرز چشمگیری بهبود دهد. همچنین بر اساس نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، چای زنجبیل به طور قابل توجهی HbA1c را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد.

 

۱۵- درمان آرتروز با چای زنجبیل

 

«استئوآرتریت (OA) یک مشکل شایع سلامتی است. در نتیجه این بیماری، مفاصل بدن تخریب شده و این موضوع منجر به بروز علائمی مثل درد مفاصل و سفتی آنها می‌شود. نتایج یک بررسی نشان داد افرادی که از چای زنجبیل برای درمان OA خود استفاده می‌کردند، کاهش قابل توجهی در درد و ناتوانی مشاهده کردند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ترکیبی از زنجبیل، بنه، پودر دارچین و روغن کنجد موضعی می‌تواند به کاهش درد و سفتی در افراد کمک کند.

 

۱۶- چای زنجبیل در بارداری

 

مصرف چای زنجبیل به صورتی که تعادل رعایت شود، مخصوصا در ماه‌های اولیه و برای از بین بردن تهوع و استفراغ اول صبح توصیه می‌شود. برای رفع گرفتگی‌های شکم در سه ماه اول بارداری و برای درمان بیماری‌های معده مرتبط با بارداری،‌ نوشیدن چای زنجبیل بسیار مفید است.

میزان استاندارد برای مصرف زنجبیل در بارداری به طور روزانه، یک گرم است و توصیه می‌شود در ماه‌های پایانی بارداری، در خوردن این چای، احتیاط شود.

 

خواص چای زنجبیل و زردچوبه

 

خواص چای زنجبیل و زردچوبه

 

زنجبیل با زردچوبه در بسیاری از ترکیبات چای استفاده می‌شود. زنجبیل و زردچوبه در واقع خویشاوندان نزدیک هم هستند و بسیاری از خواص مفید مشابه را دارند. برخی از فواید چای زنجبیل و زردچوبه عبارتند از:

 

*سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص
*حاوی خواص ضد التهابی
*تسکین گلودرد
*تقویت سیستم ایمنی بدن
*بهبود تمرکز ذهنی
*تسکین سردرد
*تقویت خلق و خو
*مفید برای طراوت و شادابی پوست

 

سوالات متداول

 

خواص زنجبیل یا چای سیاه چیست؟

 

می‌توانید به چای سیاه دم کرده، پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه هم اضافه کنید. از این چای برای درمان دردهای عضلانی، رماتیسم، درمان سردرد، کاهش التهاب، تسکین درد پریود و برای گرم کردن بدن استفاده کنید.

 

خواص چای زنجبیل و لیمو چیست؟

 

از خواص چای زنجبیل و آبلیموی تازه می‌توانید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل زمستان بهره ببرید. این دمنوش به همراه لیمو، به باز شدن حفره‌های بینی و رفع گرفتگی آن کمک می‌کند و گلو درد را تسکین می‌دهد. همچنین برای التیام حساسیت‌های فصلی، درمان یبوست، هیدراته کردن بدن، از بین بردن حالت تهوع، مبارزه با التهاب و داشتن خواب بهتر، مفید است.

 

منابع: healthlineartfultea

 

کالابرگ الکترونیک