علت تلخی گریپ فروت چیست + روش های گرفتن تلخی آن

علت تلخی گریپ فروت چیست + روش های گرفتن تلخی آن


10 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت تلخی گریپ فروت چیست + روش های گرفتن تلخی آن

علت تلخی گریپ فروت چیست؟ چرا گریپ فروت برای بعضی‌ها تلخ است و برخی دیگر حس می‌کنند این میوه شور است؟ چطور تلخی گریپ فروت را بگیریم؟ آیا حتما باید به گریپ فروت شکر اضافه کنیم تا بتوانیم با مزه آن کنار بیاییم؟ نحوه گرفتن آب گریپ فروت و نگهداری آن چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به این همه سوالات پاسخ می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چطور بدون داشتن حس بد، گریپ فروت را در برنامه غذایی‌تان جا دهید و از خواص و فواید گریپ فروت برای سلامتی بهره کافی ببرید.

 

 

چرا گریپ فروت محبوبیت زیادی ندارد؟

 

چرا گریپ فروت بین مرکبات محبوبیت زیادی ندارد؟

 

نیازی به آمار و ارقام نیست. همه ما می‌دانیم که در سبد خرید خانوار، گریپ فروت نسبت به دیگر مرکبات به میزان کمتری خریده و خورده می‌شود. این در حالی است که اغلب می‌دانیم گریپ فروت برای ما مفید است.

به طور خاص، ویتامین C و A موجود در گریپ فروت، بسیار زیاد است، کالری و قند کمی دارد و منبع عالی فیبر است. بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده، این میوه همچنین فواید سلامتی بی‌شماری از جمله کمک به کاهش وزن و کاهش کلسترول دارد.

با این وجود، از بین تمام انواع مرکبات، یکی از معدود گزینه‌ها برای خرید است. چرا بیشتر از این میوه مغذی بهره نمی‌بریم؟ پاسخ ساده است؛ چون گریپ فروت تلخ است.

خبر خوب این که مجبور نیستید اجازه دهید طعم تلخ گریپ فروت، شما را از خوردن آن محروم کند یا این میوه را فقط برای درمان خانگی سرماخوردگی یا دیگر مشکلات سلامتی و به اجبار مصرف کنید.

حتی لازم نیست گریپ فروت را با شکر آغشته کنید تا بتوانید طعم آن را تحمل کنید. در ادامه چند نکته ساده به شما یاد می‌دهیم تا گریپ فروت را به راحتی در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

 

 

علت تلخی گریپ فروت چیست؟

 

علت تلخی گریپ فروت چیست؟

 

ترکیبات تلخ توسط گروهی از گیرنده‌های چشایی [نوعی گیرنده‌های جفت شده با پروتئین G] در دهان احساس و درک می‌شوند. تقریبا ۲۵ ژن در ژنوم انسان وجود دارند که ژن‌های گیرنده TASTE 2 (TAS2R یا T2R) مامور تشخیص طعم تلخ هستند. به بیان ساده‌تر، در کل، این ۲۵ ژن کمک می‌کنند تا طعم‌های متفاوت را به شکل متفاوتی تجربه کنیم.

در عین حال، عوامل دیگری هم در درک تلخی، شوری، تندی و دیگر مزه‌ها دخیل هستند که شامل محل زندگی، قومیت، اصل و نسب و غیره می‌شوند. این عوامل می‌توانند واکنش عملکردی متفاوتی را برای افراد مختلف ایجاد کنند.

تلخی در برخی از مرکبات مثل پرتقال و گریپ فروت، به خاطر وجود «لیمونوئیدها» است. «لیمونین» و «نومیلین» دو ترکیب عمده از گروه لیمونوئیدها هستند که به میوه‌ها طعم تلخ می‌دهند. غلظت بالای این ترکیبات به ویژه لیمونین در گریپ فروت و کنستانتره آن باعث ایجاد پدیده تلخی (dylayed bitterness) می‌شود.

مقدار لیمونین موجود در گریپ فروت به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل میزان رسیدن یا کال بودن گریپ فروت، موقعیت و شرایط پرورش آن، نحوه لقاح این میوه، رطوبت خاک و … می‌شود. حتی نحوه و روش گرفتن عصاره و دستگاهی که عصاره میوه با آن گرفته می‌شود هم می‌تواند بر میزان تلخی گریپ فروت تاثیر بگذارد.

 

علت تلخی آب گریپ فروت چیست؟

 

علت تلخی آب گریپ فروت چیست

 

علاوه بر وجود «لیمونین» در گریپ فروت، تلخی آب گریپ فروت بیشتر به خاطر ترکیباتی مثل «لیمونین» و «نارنجین» است که یک «گلیکوزید فلاوونوییدی» است. آب گریپ فروت بسیار اسیدی است و به همین دلیل همیشه طعم تلخ دارد (درجه تلخی آن تا یک درجه است). البته طعم این میوه کمی به شیرینی هم می‌زند.

همچنین روی پوست گریپ فروت آغشته به یک روغن ضروری است که باعث طعم تلخ برای این میوه می‌شود. یعنی اگر روغن پوست گریپ فروت به مغز گریپ فروت برسد، آن را تلخ می‌کند.

 

نحوه گرفتن آب گریپ فروت

 

بخش مهمی از ترکیبات تلخ در آب گریپ فروت، به روش‌ گرفتن عصاره آن بر می‌گردد. چون این ترکیبات از پوست وارد آب میوه می‌شوند. این یعنی ممکن است بدون این که بدانید، آب گریپ فروت را به صورت صحیح و اصولی نگرفته باشید.

برای آبگیری این میوه، سعی کنید از آبمیوه گیری دستی استفاده کرده و بعد تفاله آن را جدا کنید و فقط آب آن را بنوشید تا تلخی نداشته باشد. در ضمن اگر می‌خواهید آب گریپ فروت را برای چند ساعت یا چند روز نگه دارید، آن را در ظروف شیشه‌ای در دار بریزید و در یخچال نگه دارید.

این کار باعث می‌شود آب این میوه کمتر در معرض هوا قرار داشته باشد و در نتیجه به مرور زمان تلخ‌تر نشود.

 

بیشتر بخوانید: خواص و عوارض خوردن گریپ فروت در بارداری

 

گریپ فروت ترش است یا تلخ؟

 

گریپ فروت ترش است یا تلخ؟

 

شاید جالب باشد بدانید که از دید برخی‌ها، گریپ فروت تلخ نیست، بلکه ترش است. این موضوع به این دلیل است که شیرینی گریپ فروت، تا حدی تلخی این میوه را متعادل می‌کند و به جای اینکه زبان طعم تلخ را حس کند، آن را ترش مزه تشخیص می‌دهد.

با این حال، بسته به نوع و گونه گریپ فروت، طعم آن ممکن است تلخی بیشتر یا کمتر، شیرینی یا ترشی متفاوتی داشته باشد. در ضمن بدن افراد هم احتمال دارد در تشخیص یک طعم قوی‌تر از طعم‌های دیگر باشد. بنابراین ممکن است دو نفر از یک گریپ فروت بخورند ولی هر یک طعم متفاوتی را حس کنند.

 

راه‌های گرفتن تلخی گریپ فروت

 

حالا که در مورد علت تلخی گریپ فروت اطلاعات بیشتری پیدا کردید، می‌توانید بدون این که از مواد مغذی آن کم کنید، با روش‌های ساده، تلخی گریپ فروت را از بین ببرید یا کاهش دهید. می‌توانید از روش‌های زیر برای رفع تلخی گریپ فروت استفاده کنید:

 

*اضافه کردن مقداری عسل طبیعی، دانه هل و گلاب به آب گریپ فروت. این ترکیب مانند یک مصلح عمل می‌کند و علاوه بر رفع تلخی آب گریپ فروت، طبع آن را هم معتدل می‌کند.

* گریپ فروت تازه را با یک پنیر نرم که به راحتی پخش می‌شود، مثل پنیر گوسفندی یا پنیرهای خامه‌ای بخورید. یک لایه پنیر را روی گریپ فروت بمالید و بعد آن را سرو کنید.

* گریپ فروت را نصف کنید و آن را به مدت ۴ تا ۶ دقیقه زیر لایه‌های گوشت در حال پخت قرار دهید. گرما گوشت را کاراملی می‌کند و قندهای طبیعی میوه را خارج می‌کند.

* گریپ فروت تازه را به سالاد سبز اضافه کنید. مخصوصا اگر سالاد حاوی مواد نمکی مثل پنیر فتا یا ماهی دودی باشد، ترکیب بسیار خوشمزه‌ای را به وجود می‌آورد.

* حتما قبل از آبگیری گریپ فروت، قسمت‌های سفید میوه را کاملا جدا کنید.

* گریپ فروت (یا آب گریپ فروت) را به اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید. این میوه را با دیگر میوه‌های شیرین یا ترش در میکسر بریزید و با هم بزنید تا یکدست شود.

*اضافه کردن شکر قهوه‌ای و عسل هم می‌تواند به گرفتن تلخی گریپ فروت کمک کند. می‌توانید به هر لیوان آب گریپ فروت یا ترکیب آب گریپ فروت و کمی آب نارنگی، یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنید.

 

برای گرفتن تلخی گریپ فروت نمک بهتر است یا شکر؟

 

برای گرفتن تلخی گریپ فروت نمک بهتر است یا شکر؟

 

هر چند ممکن است غیر قابل تصور به نظر برسد، اما نمک – نه شکر – می‌تواند تا حدی زیادی تلخی طعم گریپ فروت را از بین ببرد. مطمئنا، اگر به میزان کافی شکر را روی گریپ فروت بپاشید، طعم تلخ و ترش آن را از بین می‌برد، اما نمک در واقع به جای پوشاندن این طعم‌ها، این مزه‌ها را متعادل می‌کند.

اساسا کاری که نمک انجام می‌دهد این است که طعم تلخ و ترش قوی گریپ فروت را خنثی می‌کند تا در نهایت طعم آن به نظر شیرین‌تر برسد.

 

روش نگهداری آب گریپ فروت بدون تلخ شدن

 

آب گریپ فروت را به صورت تازه میل کنید. گریپ فروت هم مثل لیمو شیرین، اگر مدتی بماند، طعم آن تلخ‌تر می‌شود. اگر هم می‌خواهید آن را برای مدت بیشتری نگه دارید، حتما از بطری‌هایی استفاده کنید که هوا به آن‌ها وارد نشود و با اکسیژن هوا، واکنش نشان ندهد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گریپ فروت

 

سوالات متداول

 

علت تلخی گریپ فروت و عصاره آن چیست؟

 

علت تلخی گریپ فروت و عصاره آن چیست؟

 

تلخی در برخی از مرکبات مثل پرتقال و گریپ فروت، به خاطر وجود «لیمونوئیدها» است. «لیمونین» و «نومیلین» دو ترکیب عمده از گروه لیمونوئیدها هستند که به میوه‌ها طعم تلخ می‌دهند.

 

برای کم کردن تلخی گریپ فروت را با چی بخوریم؟

 

برای رفع یا کم کردن تلخی گریپ فروت اضافه کردن نمک بهترین روش است. گریپ فروت را می‌توانید با عسل، پنیر خامه‌ای، در ترکیب با دیگر سبزیجات در سالاد، با دیگر میوه‌ها و به روش اسموتی میل کنید.

 

منابع: forbes / willystreet/ thekitchn/ thrivecuisine

 

کالابرگ الکترونیک