۳۵ خواص روغن گردو و عوارض آن | طبع، مصلح و موارد مصرف

۳۵ خواص روغن گردو و عوارض آن | طبع، مصلح و موارد مصرف


29 آبان 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
35 خواص روغن گردو و عوارض آن | طبع، مصلح و موارد مصرف

روغن گردو در میان انواع روغن‌های خوراکی، یکی از کم‌مصرف‌ترین روغن‌هایی است که عمدتا به دلیل قیمت بالای آن و طعم تلخ یا گس آن، هنگام گرم شدن، کمتر در رژیم غذایی مردم گنجانده می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص روغن گردو برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو می‌پردازیم. همچنین مضرات و عوارض روغن گردو و موارد مصرف روغن گردو را هم به شما خواهیم گفت.

 

 

روغن گردو چطور به دست می‌آید؟

 

روغن گردو چطور به دست می‌آید

 

روغن گردو از گردو، فشردن مغز گردو‌، تهیه می‌شود. رنگ روغن گردو، قهوه‌ای مایل به طلایی و طعم آن، شیرین و آجیلی است. البته وقتی بیش از حد گرم شود، کمی قابض می‌شود، چون روغن گردو یک ماده با نقطه دود پایین است. این روغنی نیست که بخواهید روی حرارت زیاد استفاده کنید.

راه‌های زیادی برای تهیه روغن گردو وجود دارد. نسخه ارزان‌تر شامل خیساندن گردو به یک پایه روغنی خنثی و ارزان مانند «روغن کانولا» است. البته این لزوما روغن گردو واقعی نیست، بلکه یک نسخه تزریق شده است. انواع گرانقیمت روغن گردو مستقیما از گردوهایی به دست می‌آیند که خشک می‌شوند و سپس با فشار سرد یا پرس، روغن آنها استخراج شده و بعد گرم می‌شوند.

 

ارزش غذایی روغن گردو

 

ارزش غذایی روغن گردو

 

روغن گردو از درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌های متعددی تشکیل شده که آن را به یکی از روغن‌های گیاهی با ارزش غذایی بسیار بالا تبدیل کرده است. در ۱۰۰ گرم از روغن گردو می‌توانید مواد مغذی و ویتامین‌های زیر را پیدا کنید:

 

• انرژی (کالری) ۱۰۰ گرم روغن گردو: ۸۸۴ کیلوکالری
• کربوهیدرات: ۰.۰۰ گرم
• پروتئین: ۰.۰۰ گرم
• چربی: ۱۰۰.۰۰ گرم
• آب: ۰.۰۰ گرم
• فیبر: ۰.۰۰ گرم
• قند: ۰.۰۰ گرم
• کلسترول: ۰.۰۰ میلی گرم

 

ویتامین‌های روغن گردو (حالت طبیعی)

 

• ویتامین A: 0.00 میکروگرم
• ویتامین D: 0.00 میکروگرم
• ویتامین E : 0.40 میلی گرم
• ویتامین K: 15.00 میکروگرم

 

خواص روغن گردو برای سلامتی و زیبایی

 

خواص روغن گردو برای سلامتی و زیبایی

 

۱- خواص روغن گردو برای چشم

 

استفاده از روغن گردو برای کاهش چین و چروک‌های چشم که ناشی از مشکلات پیری یا استرس زندگی ایجاد می‌شود، مفید خواهد بود. روغن گردو، به راحتی جذب پوست می‌شود و پوست اطراف چشم را صاف می‌کند. در نتیجه چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

روغن گردو ولرم را‌ می‌توانید زیر چشم ماساژ دهید تا از سیاهی دور چشم خلاص شوید و ناحیه زیر چشم شما روشن شود. از خواص روغن گردو برای چشم، درمان سیاهی دور چشم است و لکه‌ها را رفع می‌کند، چروک را از بین می‌برد و خشکی چشم را هم درمان می‌کند. فقط یادتان باشد که مصرف روغن گردو برای چشم، باید مستمر و مداوم باشد تا اثر مثبت آن را مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روغن‌های گیاهی برای درمان سیاهی دور چشم

 

۲- روغن گردو برای مغز

 

روغن گردو روند زوال عقل و فراموشی را به تاخیر می‌اندازد. این روغن باعث تقویت عملکردهای شناختی می‌شود و از بروز التهاب و تشکیل پروتئین‌های غیر طبیعی مغز جلوگیری می‌کند. روغن گردو با بهبود جریان خون به مغز، از ابتلا به بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مختلف، جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

۳- خواص روغن گردو برای لاغری

 

اضافه کردن روغن گردو به رژیم غذایی، مثل افزودن آن به انواع سالاد به جای روغن زیتون یا روغن کنجد، یکی از روش‌های بهره بردن از خواص آن برای لاغری و کاهش وزن است. این روغن چربی‌های شکمی را از بین می‌برد و باعث ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت‌تری در فرد خواهد شد.

 

۴- خواص روغن گردو برای ابرو و مو

 

خواص روغن گردو برای ابرو و مو

 

یکی از خواص روغن گردو، پر پشت و ضخیم کردن تارهای ابرو است. روغن گردو سرشار از پتاسیم است و به رشد مو و بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. می‌توانید هر شب مقداری روغن گردو را روی ابروهایتان بزنید و بعد از مدتی شاهد رشد سریع ابروهایتان باشید.

برای استفاده از خواص گردو برای مو، مقداری از روغن گردو را با زرده تخم مرغ ترکیب کنید و آن را بر روی موها بمالید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه، روی مو و پوست سر بماند. سپس با آب و شامپو بشویید. این ماسک مو برای نرم و درخشان‌تر شدن موها مفید است.

حتما بخوانید  16 خواص خوردن زردآلو خشک در بارداری + مضرات آن

 

۵- خواص روغن گردو برای درد مفاصل

 

روغن گردو منبعی عالی از ویتامین K است. این ویتامین نقش مهمی در مقاوم سازی استخوان‌ها بر عهده دارد. طی این فرآیند، مواد معدنی ضروری در ماده‌ بنیادی استخوان، رسوب کرده و باعث افزایش استحکام و طول‌ عمر استخوان می‌شود. افزایش استحکام استخوان از شکستگی آنها پیشگیری می‌کند و اختلال‌هایی مانند پوکی استخوان، درد مفاصل و … را کاهش می‌دهد.

 

۶- فواید روغن گردو برای پوست

 

یک قاشق غذاخوری (۱۳.۶ گرم) روغن گردو حاوی بیش از ۸ گرم یا بیش از ۵ برابر مصرف از نیاز روزانه به اسید چرب امگا ۳ به نام «آلفا لینولنیک اسید» (ALA) را برآورده می‌کند. این اسید، به شکل‌گیری اجزای ساختاری پوست کمک می‌کند. وجود امگا ۳ در روغن گردو رشد پوست را نیز تحریک کرده و با اختلالات التهابی پوست مبارزه می‌کند.

علاوه بر این‌ها، روغن گردو، روند بهبود زخم را تسریع می‌کند. برای از بین بردن لک‌های صورت ناشی از جوش، درمان جای جوش یا خراش‌های سطحی نیز می‌توانید مقداری روغن گردو را روی پوستتان ماساژ دهید یا در تهیه انواع ماسک برای پوست از آن استفاده کنید.

 

۷- خواص روغن گردو برای لک صورت

 

خواص روغن گردو برای لک صورت

 

روغن گردو با محتوای بالای ویتامین E به رفع لکه‌های صورت کمک کرده و باعث روشن‌سازی پوست می‌شود. از آن جایی که تجمع رنگدانه‌ها روی پوست صورت، موجب ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود، روغن گردو می‌تواند تجمع رنگدانه‌ها را از بین ببرد و سبب روشن‌سازی پوست شود.

برای تهیه ماسک روغن گردو برای رفع لکه‌های صورت و نرمی و لطافت پوست، روغن گردو را با مقداری عسل طبیعی، پودر جو دوسر و ماست مخلوط کنید و مقداری از آن را روی پوست صورت بمالید و بگذارید تا خشک شود. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید. این ماسک را حداقل یک بار در هفته استفاده کنید.

 

۸- خواص روغن گردو برای واژن

 

عفونت ناحیه واژن، یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان است که در بلندمدت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگر شود و حتی ممکن است بدن را مستعد بروز سرطان کند. از روغن گردو به عنوان درمان عفونت‌های قارچی و برای سلامت واژن استفاده کرد.

 

۹- خواص روغن گردو برای مردان

 

علاوه بر خانم‌ها، آقایان هم می‌توانند از خواص و فواید روغن گردو برای افزایش قدرت باروری بهره ببرند. این روغن باعث افزایش تعداد اسپرم شده و شکل کلی و قدرت حرکت آنها را تقویت می‌کند. همچنین روغن گردو با بهبود جریان خون، به داشتن نعوظ بهتر و قوی‌تر کمک می‌کند و کیفیت رابطه جنسی را بالا می‌برد.

 

۱۰- روغن گردو برای کاهش فشار خون

 

روغن گردو برای کاهش فشار خون

 

روغن گردو ممکن است به کاهش فشار خون بالا که یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی، است کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از گردو می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند، این موضوع احتمالا به دلیل سطوح بالای ALA، LA و پلی‌فنول‌ها است. با توجه به اینکه روغن گردو نیز غنی از این ترکیبات است، ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.

یک مطالعه روی ۱۵ بزرگسال با اضافه وزن یا چاقی و سطح کلسترول نسبتا بالا نشان داد که مصرف روغن گردو به طور قابل توجهی عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، که به نوبه خود می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد اثرات بالقوه روغن گردو بر فشار خون، مورد نیاز است.

 

۱۱- خواص روغن گردو در ناف

 

ریختن روغن گردو در ناف می‌تواند از بروز سردردهای میگرنی و عصبی‌، گرفتگی عضلات و افزایش چربی بدن جلوگیری کند. برای استفاده از آن هر روز چند قطره از روغن گردو را در ناف خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند.

 

۱۲- خواص روغن گردو برای دیابت

 

مصرف روغن گردو به کنترل قند خون مرتبط با دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. با گذشت زمان، سطح قند خون کنترل نشده می‌تواند منجر به آسیب چشم و کلیه، بیماری قلبی و سکته شود. خوردن غذاهایی که قند خون شما را کاهش می‌دهند، از جمله روغن گردو، می‌تواند به جلوگیری از این عوارض کمک کند.

یک مطالعه بر روی ۱۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف روزانه ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) روغن گردو به مدت ۳ ماه به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c را که قند خون طولانی‌مدت را اندازه گیری می‌کند، در مقایسه با سطح پایه کاهش می‌دهد.

اثرات مفید روغن گردو بر کنترل قند خون ممکن است به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان‌های آن باشد که می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو مرتبط با سطوح بالای قند خون کمک کند.

حتما بخوانید  آیا رب انار باعث چاقی می‌شود | بهترین زمان خوردن رب انار برای لاغری

 

۱۳- خواص ضد سرطانی روغن گردو

 

خواص ضد سرطانی روغن گردو

 

برخی ترکیبات موجود در روغن گردو به جلوگیری از پیشرفت برخی سرطان‌‌ها کمک می‌کنند. به طور خاص، بدن «الاژیتانین»‌های موجود در گردو را به «اسید الاژیک» و سپس به ترکیباتی به نام «اورولیتین» تبدیل می‌کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اورولیتین‌ها به تنظیم سطوح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) – عامل خطر سرطان پروستات – کمک می‌کنند و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. مصرف گردو همچنین در مطالعات حیوانی و مشاهده‌ای با خطرات کمتر سرطان سینه و کولورکتال مرتبط است.

 

۱۴- روغن گردو و کاهش سطح کلسترول خون

 

خوردن منظم گردو به کاهش سطوح بالای تری گلیسیرید خون و کلسترول تام و LDL (بد) کمک کند، بنابراین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. این موضوع ممکن است به دلیل سطوح بالای اسیدهای چرب امگا ۳ و ترکیبات آنتی اکسیدانی گردو باشد که هر دو در روغن گردو نیز یافت می‌شوند.

یک مطالعه بر روی ۶۰ فرد بزرگسال با سطوح بالای تری گلیسیرید نشان داد کسانی که روزانه یک کپسول حاوی ۳ گرم روغن گردو را به مدت ۴۵ روز مصرف کردند، سطح تری گلیسیرید خون به میزان قابل توجهی در مقایسه با سطح پایه آنها کمتر بود. بر اساس این نتایج، افزودن روغن گردو به رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر بیماری و سکته قلبی کمک کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

۱۵- خواص روغن گردو برای کاهش التهاب

 

افزودن روغن گردو به رژیم غذایی ممکن است با التهاب مزمن مبارزه کند که با بیماری قلبی، برخی سرطان‌ها و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. یک مطالعه ۶ هفته‌ای روی ۲۳ بزرگسال با کلسترول بالا نشان داد که رژیم غذایی سرشار از ALA، یکی از اسیدهای چرب اصلی در روغن گردو، تولید پروتئین‌های التهابی را در بدن کاهش می‌دهد.

گردو همچنین غنی از پلی فنول‌هایی به نام «الاژیتانین» است که باکتری‌های روده شما آن را به ترکیبات مفید دیگری تبدیل می‌کنند.

 

عوارض و مضرات روغن گردو

 

مضرات روغن گردو

 

روغن گردو به ندرت عوارض جانبی خاصی را از خود بروز می‌دهد. در تعداد و مواردی محدود برای کسانی که مشکلات گوارشی و معده یا مشکلات قلبی-عروقی دارند، عوارضی مشاهده نشده است.

برای کسانی که مشکلات مربوط به معده دارند، ممکن است مصرف روغن گردو موجب ایجاد نفخ معده، عارضه اسهال، حالت استفراغ و تهوع کند که البته در نتیجه مصرف زیاد آن است. همچنین در کسانی که دیابت یا فشار خون دارند، ممکن است تداخل دارویی موجب ایجاد مشکلاتی شود. در این موارد، پیش از استفاده از این روغن، با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

 

موارد مصرف روغن گردو چیست

 

موارد مصرف روغن گردو چیست؟

 

باکیفیت‌ترین روغن‌های گردو، انواع فشرده سرد و تصفیه نشده هستند، چون فرآوری و حرارت می‌تواند برخی از مواد مغذی آنها را از بین ببرد و طعم تلخی ایجاد کند. علاوه بر این، استفاده از روغن گردو برای پخت و پز با حرارت بالا توصیه نمی‌شود.

 

* روغن گردو به عنوان یک روغن تکمیلی برای روی غذاهایی که در دمای اتاق سرو می‌شوند، فوق‌العاده است.

* این روغن یک افزودنی بسیار خوب برای روی غذاهای سرد نیز هست.

* طعم روغن گردو کمی آجیلی است و با نودل‌‌‌های خنک، پنیرهای کهنه و سبزیجات دلچسب به خوبی ترکیب می‌شود.

* برای استفاده از روغن گردو، مقداری از روغن گردوی فشرده سرد را روی یک سالاد دلچسب بریزید.

* این چاشنی را روی برنج دم کرده یا یک تکه ماهی کاملا برشته بریزید و آنها را طعم‌دار کنید.

* اگرچه روغن گردو بیشتر یک روغن تکمیلی است تا پخت و پز، اما می‌توان از آن برای تفت دادن ملایم یا به عنوان جایگزین برای روغن‌های دیگر در پخت استفاده کرد. (هنگام پخت غذا با روغن گردو، حرارت را کم نگه دارید. چون اگر روغن خیلی داغ شود، روغن تلخ می‌شود.)

البته گفتنی است که اگرچه روغن گردو برای استفاده در غذا خوشمزه و کاربردی است، اما کاربردهای آن فراتر از این است. برای لعاب روی کاسه‌ها و ظروف چوبی از این روغن به عنوان یک لاک ایمن استفاده می‌شود تا قطعات را در شرایط خوبی نگه دارد و از ترک خوردن جلوگیری کند.

 

روش نگهداری صحیح از روغن گردو چگونه است؟

 

بطری روغن گردو را تا زمان استفاده، درب بسته نگه دارید. پس از باز شدن، روغن گردو تا زمانی که در بسته و در جای خنک و دور از نور خورشید باشد، به مدت ۶ تا ۱۲ ماه قابل استفاده است.

 

طبع و مصلح روغن گردو چیست؟

 

طبع روغن گردو گرم و خشک است، به همین دلیل روغن گردو برای رفع دردهای مفصلی، درد گودی لگن و مفصل ران که منشا سرد و تر دارند یک ماده غذایی مفید است. مصلح روغن گردو سکنجبین و انار ترش است.

 

 

منابع: thespruceeats/ healthline

 

کالابرگ الکترونیک