۱۰ روش نگهداری گیلاس ? و کمپوت گیلاس برای مدت طولانی

۱۰ روش نگهداری گیلاس ? و کمپوت گیلاس برای مدت طولانی


8 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش نگهداری گیلاس و کمپوت گیلاس برای مدت طولانی

بهترین روش نگهداری گیلاس روشی است که بتواند طعم شیرین و ظاهر جذاب و قرمز رنگ گیلاس‌ها را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند. آیا می‌توان میوه حساسی مثل گیلاس را در فریزر نگهداری کرد؟ اما بهترین روش نگهداری گیلاس به مدت طولانی چیست؟ آیا چیزی در مورد روش‌های خانگی و طبیعی نگهداری طولانی مدت گیلاس می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش نگهداری گیلاس به مدت طولانی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه نگهداری گیلاس و روش نگهداری طولانی کمپوت گیلاس پاسخ خواهیم داد.

 

 

بهترین روش نگهداری گیلاس

 

بهترین روش نگهداری گیلاس

 

اگر چه قرار دادن گیلاس‌های تازه و قرمز روی میز یا کانتر آشپزخانه می‌تواند هوس‌انگیز باشد، اما این بدترین روش نگهداری گیلاس است که موجب می‌شود گیلاس‌ها خیلی زود ظاهر شاداب خود را از دست بدهند و خراب و غیر قابل مصرف شوند. گیلاس از آن دسته میوه‌هایی است که نباید برای مدت طولانی در بیرون از یخچال قرار بگیرد و باید بعد از خرید هر چه سریع‌تر آن را در یخچال بگذارید. گرما موجب تجزیه بافت گیلاس و خراب شدن آن می‌شود.

از طرف دیگر به طور کلی گیلاس تنها برای چند روز در یخچال قابل نگهداری است، اما اگر دوست دارید از گیلاس در دیگر فصول سال نیز استفاده کنید، باید از روش‌های دیگر استفاده کنید. قرار دادن گیلاس در فریزر و یا خشک کردن گیلاس نیز روش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا در سایر ایام سال نیز به گیلاس دسترسی داشته باشید. اما طریقه خشک کردن و فریزر کردن گیلاس چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های نگهداری گیلاس آشنا شوید.

 

۱- گیلاس را در ظرف بدون درب قرار دهید

 

گیلاس را در ظرف بدون درب قرار دهید

 

شاید برایتان جالب باشد اما بهترین روش نگهداری گیلاس آن است که میوه را در یک ظرف بریزید و بدون درب و یا هیچگونه پلاستیک در یخچال قرار دهید. گذاشت درب ظرف و یا سلفون پیچ کردن میوه موجب تجمع رطوبت در گیلاس‌ها می‌شود و به روند خراب شدن آن‌ها سرعت می‌بخشد.

گیلاس باید به گونه‌ای در یخچال قرار بگیرد که هیچ چیز دیگری روی آن نباشد تا هوا به راحتی بین میوه‌ها حرکت کند و در ظرف رطوبت ایجاد نشود. با این روش می‌توانید حداقل برای ۱ هفته و حتی گاهی بیشتر گیلاس‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۲- گیلاس‌ها را موقع مصرف بشویید

 

رطوبت بزرگ‌ترین دشمن گیلاس است. زمانی که گیلاس شسته می‌شود، رطوبت از طریق حفره انتهای ساقه گیلاس، وارد میوه می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا گیلاس شما خیلی زود کپک بزند و پوسیده شود. بهتر است گیلاس‌ها را به صورت نشسته در یخچال بگذارید و هر زمان که قصد خوردن آن را دارید، به همان مقداری گیلاس بشویید و مصرف کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیک بیسکویت به ۲ روش ساده و شکلاتی

 

۳- ساقه گیلاس را جدا نکنید

 

ساقه گیلاس را جدا نکنید

 

تا زمانی که گیلاس‌ها را نشسته‌اید و قصد مصرف آن را ندارد، نباید ساقه میوه را جدا کنید. همانطور که گفته شد فرورفتگی اتصال ساقه به گیلاس محل تجمع رطوبت است و جدا کردن ساقه گیلاس سبب ورود رطوبت به میوه و در نتیجه خراب شدن آن می‌گردد. ساقه گیلاس را تنها در زمان شستشو و یا خوردن گیلاس جدا کنید تا میوه خراب نشود.

 

۴- گیلاس‌ها را منجمد کنید

 

گیلاس‌ها را منجمد کنید

 

یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های خانگی و طبیعی نگهداری طولانی مدت گیلاس فریز کردن آن است. از آن جایی که فصل گیلاس کوتاه است و خیلی زود تمام می‌شود، می‌توانید برای نگهداری این میوه لذیذ برای سایر فصول سال، آن را در فریزر قرار دهید. برای نگهداری گیلاس در فریزر باید گیلاس‌های تازه و سالم را انتخاب کنید. در صورتی که گیلاس شما نرم و دارای زدگی است، بهتر است آن را بپزید و به صورت مربا گیلاس و یا مارمالاد گیلاس استفاده کنید.

برای فریز کردن گیلاس‌ها باید آن‌ها را بشویید و سپس در صورت تمایل با روش‌های هسته‌گیری گیلاس هسته آن را جدا کنید. گیلاس‌های هسته گرفته را در یک سینی کم عمق بریزید و برای یک ساعت در فریزر بگذارید. سپس سینی را از فریزر خارج کنید و گیلاس‌ها را داخل زیپ کیپ یا کیسه زیپ‌دار بریزید. این کار از چسبیدن گیلاس‌ها به هم جلوگیری می‌کند. درب پلاستیک گیلاس را کاملاً محکم ببندید تا عطر و طعم گیلاس بعد از منجمد شدن تغییر نکند.

 

۵- گیلاس‌های سالم و ناسالم را جدا کنید

 

اگر به دنبال بهترین روش نگهداری گیلاس هستید، پس بهتر است حتماً به این نکته توجه کنید. بعد از خرید گیلاس باید آن را از کیسه‌ای که گیلاس‌ها را در آن خریدار کرده‌اید، جدا کنید. سپس گیلاس‌های کبود شده یا ضربه خورده را جدا کنید. اگر سالم هستند، می‌توانید از آن‌ها برای تهیه مارمالاد روی انواع کیک و چیز کیک استفاده کنید. سایر گیلاس‌ها را در یک کاسه کم عمق بریزید و در یخچال بگذارید.

 

۶- گیلاس‌ها را دور از نور خورشید قرار دهید

 

گیلاس‌ها را دور از نور خورشید قرار دهید

 

یکی دیگر از نکاتی که باید برای نگهداری گیلاس به مدت طولانی بدانید، دور نگه داشتن آن از نور آفتاب و گرما است. نور آفتاب حتی برای مدت کوتاه می‌تواند ظاهر سفت و درخشان گیلاس را چروک و کدر کند و روی طعم و خواص گیلاس نیز تأثیر بگذارد. برای افزایش ماندگاری گیلاس و همچنین حفظ مزه و ظاهر آن باید گیلاس‌ها را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

 

۷- گیلاس را دور از سایر مواد غذایی نگهداری کنید

 

گیلاس را دور از سایر مواد غذایی نگهداری کنید

 

گیلاس از آن دسته میوه‌هایی است که سریع طعم و مزه سایر مواد غذایی را خود جذب می‌کند. به منظور افزایش ماندگاری و حفظ عطر و طعم گیلاس بهتر است آن را در اطراف مواد غذایی که بوی خاصی می‌دهند، قرار ندهید. غذاهایی که در آن‌ها سیر به کار رفته و همچنین غذاهای گوشتی که بوی خاصی دارند و ممکن است با قرار گرفتن در کنار گیلاس سبب تغییر بو و مزه آن شوند را دور از گیلاس نگه دارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چوربای ترکیه به 2 روش با مرغ و بدون مرغ

 

۸- گیلاس‌ها را خشک کنید

 

یک روش دیگر که در لیست بهترین روش نگهداری گیلاس قرار دارد، خشک کردن آن است. برای خشک کردن گیلاس می‌توانید آن‌ها را بشویید. فر را برای ۱۰ دقیقه با دمای ۷۴ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس یک لایه کاغذ روغنی روی سینی فر پهن کنید و گیلاس‌ها را برای حدود ۶ ساعت در فر بگذارید تا به آرامی خشک شوند.

در صورت تمایل می‌توانید گیلاس را بعد از شستن داخل سینی بچینید و برای چند روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. بهتر است قبل از خشک کردن گیلاس هسته آن را جدا کنید.

 

کدام گیلاس‌ها ماندگاری بیشتری دارند؟

 

کدام گیلاس‌ها ماندگاری بیشتری دارند؟

 

برای نگهداری گیلاس به مدت طولانی باید از ابتدا یک گیلاس باکیفیت خریداری کنید. در زمان خرید گیلاس سعی کنید به دنبال گیلاس‌هایی باشید که ظاهر آن‌ها براق و گوشتی است. گیلاس‌های کدر به هیچ عنوان ماندگاری بالا و طعم خوبی ندارند. هر چقدر پوست گیلاس درخشان‌تر، صاف‌تری، بدون شکاف و بدون چین و چروک باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

وجود لکه‌های کم رنگ قهوه‌ای رنگ بدون حالت نرمی روی گیلاس‌های روشن هیچ تأثیری بر کیفیت آن‌ها ندارد. اما برای خرید گیلاس قرمز باید گیلاس‌هایی را انتخاب کنید که رنگ آن‌ها به صورت یکنواخت قرمز است و ظاهر میوه براق و بدون کدری باشد.

 

روش نگهداری کمپوت گیلاس

 

برای افزایش ماندگاری کمپوت گیلاس خانگی باید از میوه‌های تازه و بدون لک برای درست کردن کمپوت استفاده کنید. به منظور ماندگاری بیشتر کمپوت گیلاس باید شیشه کمپوت را در آب بجوشانید و هوای داخل شیشه را به طور کامل خارج کنید تا کمپوت دیرتر خراب شود.

برای خارج کردن هوای داخل شیشه نیز می‌توانید بعد از درست کردن کمپوت آن را برعکس قرار دهید تا هوای اضافی خارج شود. اگر درب کمپوت گیلاس باز نشود، می‌توانید آن را برای حدود ۱ سال بیرون از یخچال نگه دارید. در صورت باز کردن درب کمپوت گیلاس آن را در یخچال بگذارید و قبل از یک هفته مصرف کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش نگهداری گیلاس چیست؟

 

بهترین روش نگهداری گیلاس آن است که میوه را دور از نور خورشید، داخل ظرف در باز و داخل یخچال قرار دهید. برای جلوگیری از تغییر مزه گیلاس‌ها بهتر است مواد غذایی که بوی زیادی دارند را در اطراف میوه نگذارید.

 

طریقه نگهداری گیلاس برای زمستان چگونه است؟

 

یک شیوه عالی نگهداری گیلاس به مدت طولانی قرار دادن آن در فریزر است. برای این کار باید از گیلاس‌های سالم، رسیده و بدون لک استفاده کنید.

 

 

منابع: marthastewart، simplyrecipes

کالابرگ الکترونیک