طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به ۲ روش دمی و آبکش

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به ۲ روش دمی و آبکش


6 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت
فهرست محتوا پنهان

لوبیا پلو از جمله غذاهای پر طرفدار و اصیل آشپزی ایرانی است که می توان آن را با مواد متنوعی درست کرد. این غذا به شکل های مختلفی هم طبخ می شود. هم می توانید آن را به صورت دمی درست کنید و هم به صورت آبکش. استفاده از رب گوجه و گوجه فرنگی هم در آن اختیاری است. لوبیا پلو به عنوان یک غذا با سویا و بدون گوشت هم مرسوم است. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به صورت دمی و آبکش می پردازیم. همچنین فوت و فن های خوشمزه شدن آن را به شما خواهیم گفت.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

 

فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو

 

  • در طرز تهیه لوبیا پلو ساده، می توانید گوجه فرنگی را از طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت حذف کنید. یا آن را با رب گوجه فرنگی جایگزین کنید. اگر هم رب گوجه و هم گوجه فرنگی را حذف کنید، لوبیا پلو رنگ زردچوبه می گیرد و در نهایت، زرد خواهد شد.

 

  • در طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت برای سحر و افطار گیاهخواران در ماه رمضان می توانید از سبزی های معطر تازه یا خشک استفاده کنید. اگر از سبزی معطر تازه استفاده می کنید، بهتر است قبل از استفاده، کمی آن را در روغن یا کره تفت دهید.

 

  • اگر از سبزی خشک استفاده می کنید، آن را بعد از آبکش یا دم کردن برنج، روی لوبیا پلو بریزید. سعی کنید از سبزی خشک زیاد استفاده نکنید تا طعم غذا به تلخی نزند.

 

  • بهترین سبزی برای معطر کردن لوبیاپلو، ترخون، تره، کمی گشنیز و جعفری است.

 

در لوبیا پلو می توانید از نخود فرنگی و هویج هم استفاده کنید

 

  • در لوبیا پلو می توانید از نخود فرنگی و هویج هم استفاده کنید.

 

  • اگر در طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت از سویا استفاده می کنید، حتما آن را از قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.

 

  • می توانید به جای آب جوش، از استاک گوشت یا آب قلم هم استفاده کنید. البته در این حالت چربی غذا بالا می رود و برای کسانی که چربی خون دارند، چندان مناسب نیست.

 

  • برای طعم دهی بیشتر لوبیا پلو می توانید از ادویه های دیگر مثل زنجبیل، دارچین، زیره، پودر پاپریکا و کاری هم استفاده کنید. طرز تهیه ادویه مخصوص لوبیا پلو را بلد هستید؟

 

  • لوبیا پلو را می توانید با لوبیا قرمز هم درست کنید. ولی در این غذا باید به جای لوبیاسبز پخته از لوبیا قرمز پخته استفاده کنید. بقیه مراحل پخت مانند طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت خواهد بود.
حتما بخوانید  طرز تهیه آش میوه مجلسی و خوشمزه به 4 روش مختلف با میوه تازه و خشک

 

  • لوبیا پلو بدون گوشت را می توانید با سالادهای مختلف، ماست، انواع ترشی و سبزی خوردن سرو کنید.

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت ساده (به روش آبکش)

 

لوبیا پلو بدون گوشت ساده (به روش آبکش)

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

میزان انرژی در ۱۰۰ گرم: حدود ۱۹۵ کالری

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت:۴۰ دقیقه

 

 

برنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

لوبیا سبز: ۵۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: ۳ عدد پوره شده

سیر: ۲ حبه

پیاز: ۱ عدد متوسط

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

لوبیا پلو خوشمزه و ساده

 

مرحله اول: لوبیا سبز، سیر و پیاز را خرد کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت، سر و ته لوبیاها را جدا کنید و آن ها را بشویید. وقتی آب آن ها خارج و لوبیاها خشک شدند، آن ها را به قطعات ۱/۵ تا ۲ سانتی متری خرد کنید. پیاز و سیر را پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی و سیر را خیلی ریز، خرد یا له کنید.

 

 

مرحله دوم: همه مواد را به ترتیب سرخ کنید و تفت دهید

 

در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا وقتی که طلایی و سبک شوند. سپس به آن ها سیر را اضافه کنید، در حدی که بو و عطر آن ها بلند شود. لوبیاهای سبز را به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه کمی نرم شدند، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: رب گوجه و گوجه فرنگی را به لوبیاها اضافه کنید

 

رب گوجه فرنگی را در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت اضافه کنید. اجازه دهید رب گوجه فرنگی، رنگ پس بدهد و خامی آن گرفته شود. گوجه فرنگی ها را بعد از شستن، نگینی ریز خرد یا پوره کنید. گوجه فرنگی را به لوبیا اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی «

 

 

مرحله چهارم: به مواد داخل قابلمه، مقداری آب جوش اضافه کنید

 

درب ظرف را روی آن بگذارید و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید تا لوبیاها به مدت ۱۰ دقیقه با آب گوجه بپزند. اگر از گوجه فرنگی استفاده نکرده اید، به اندازه ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی، آب جوش به لوبیا اضافه کنید. سپس حرارت را متوقف کنید.

 

 

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

 

در یک قابلمه مقداری آب بریزید تا جوش بیاید. برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. در آن کمی نمک، زردچوبه و روغن بریزید. اجازه دهید برنج کمی نرم شود ولی بخش داخلی آن سفت باشد. سپس برنج را آبکش کنید.

 

 

مرحله ششم: برنج و مایه لوبیا پلو را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید

 

برنج و مایه لوبیا پلو را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید

 

کف قابلمه را کمی روغن و زردچوبه بریزید. یک سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید. آن ها را کف قابلمه بچینید. یک لایه برنج آبکش شده را کف قابلمه بریزید و روی آن را یک لایه مایه لوبیا پلو بریزید. دوباره یک لایه برنج بریزید و لایه ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شوند.

 

 

مرحله هفتم: لوبیا پلو بدون گوشت را دم و سرو کنید

 

وقتی همه مواد لوبیا پلو تمام شد، در صورت دلخواه روی آن را مقداری سبزی معطر خشک بپاشید. در ظرف را با دم کنی روی قابلمه بگذارید. وقتی داخل قابلمه بخار گرفت، حرارت را ملایم کنید. حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بعد از پخت، لوبیا پلو بدون گوشت را در ظرف مناسب سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ تندوری یا مرغ تنوری هندی به 4 روش

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه عدس پلو با گوشت و بدون گوشت «

 

 

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت (به روش دمی با سویا)

 

لوبیا پلو بدون گوشت (به روش دمی با سویا)

 

مواد لازم برای ۴ نفر 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت:۴۰ دقیقه

 

برنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

سویا: ۲۰۰ گرم

لوبیا سبز: ۵۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

سیر: ۲ حبه

پیاز: ۱ عدد متوسط

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

لوبیا پلو با سویا

 

مرحله اول: سویاها را خیس و لوبیاها را خرد کنید

 

در طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت و با سویا، قبل از هر چیز، سویاها را حداقل از ۳۰ دقیقه قبل خیس کنید. سپس مانند روش قبل، لوبیاها را بعد از تمیز کردن بشویید. آن ها را به قطعات ۲ سانتی متری خرد کنید.

 

 

مرحله دوم:  پیاز داغ بگیرید و رب گوجه را با آن تفت دهید

 

سویاها را آبکش کنید. پوست پیاز و سیر را بگیرید و خرد کنید. در یک قابلمه، کمی روغن بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه پیازها سبک و طلایی شدند، سیر را اضافه کنید در حدی که عطر آن بلند شود. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و در روغن تفت دهید تا زنگ باز کند و طعم خام آن از بین برود.

 

 

مرحله سوم: سویاها را اضافه کنید

 

سویاهای آبکش شده را در قابلمه بریزید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. لوبیاها را اضافه کنید و بعد از تفت دادن، برای ۵ دقیقه در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا نرم شوند.

 

 

مرحله چهارم: برنج را همراه با آب جوش به قابلمه اضافه کنید

 

برنج را که از قبل خیس کرده اید، به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. آب جوش را به آن اضافه کنید. در حدی که به اندازه یک بند انگشت آب، بالای برنج باشد. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. اجازه دهید آب برنج تبخیر و برنج نرم شود.

 

 

مرحله پنجم: سبزی معطر، زعفران و دارچین را اضافه کنید

 

روی برنج را برای عطر بیشتر به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ بریزید. می توانید در این مرحله به لوبیا پلو بدون گوشت، سبزی معطر خشک هم اضافه کنید. یا کمی دارچین روی آن بپاشید. در قابلمه را با دم کنی روی آن بگذارید. وقتی داخل قابلمه بخار پیچید حرارت را روی ملایم تنظیم کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رشته پلو مجلسی «

 

 

مرحله ششم: لوبیا پلو با سویا را دم و سرو کنید

 

لوبیا پلو با سویا را دم و سرو کنید

 

۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا لوبیا پلو بدون گوشت با سویا، دم بکشد. بعد از دم کشیدن، حرارت را قطع کنید ولی در ظرف را برندارید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج به کف قابلمه نچسبد. می توانید کف قابلمه را در یک سینی آب سرد قرار دهید تا به راحتی آن را برگردانید. لوبیا پلو را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت «

 

 

کالابرگ الکترونیک