معروف ترین غذاهای سنتی مشهد | ۳۰ غذا و دسر مشهدی + فیلم

معروف ترین غذاهای سنتی مشهد | ۳۰ غذا و دسر مشهدی + فیلم


26 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 43 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین غذاهای سنتی مشهد | 30 غذا و دسر مشهدی + فیلم

غذاهای محلی و سنتی مشهد از اصیل‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی هستند. مشهدی‌ها در زمینه تهیه انواع شیرینی و دسر خوشمزه و متفاوت هم حرفی برای گفتن دارند. اگر طرز تهیه انواع شیرینی، دسر و غذای مشهدی را بلد باشید می‌توانید تنوع برنامه غذایی هفتگی خود را دو چندان کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه غذاهای سنتی و معروف مشهدی برای شام و ناهار و دستور پخت معروف‌ترین دسر و شیرینی‌های مشهد را به شما آموزش بدهیم.

معروف‌ترین انواع دسر، شیرینی و غذاهای محلی و سنتی مشهد

معروف‌ترین انواع دسر، شیرینی و غذاهای محلی و سنتی مشهد

مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی، تاریخی و مذهبی ایران است که هر سال، از میلیون‌ها زائر و گردشگر ایرانی و خارجی پذیرایی می‌کند. وجود بارگاه امام هشتم شیعیان و همچنین، آرامگاه برخی از مشهورترین بزرگان شعر و ادب ایران از جمله فردوسی این شهر را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است.

اما استان خراسان و شهر مشهد یکی از قطب‌های مهم گردشگری غذا در ایران هم هست. به همین خاطر در این‌ مقاله قصد داریم بیش از هر چیز روی طرز تهیه انواع غذا سنتی و محلی معروف مشهدی و معرفی برخی از معروف‌ترین رسپی‌های مشهد و استان خراسان تمرکز کنیم.

به این ترتیب، وقتی صحبت از سوغات و غذای محلی مشهد به میان می‌آید، لیست مفصلی از انواع دسر، شیرینی و غذاهای سنتی مشهدی در اختیار خواهید داشت.

راستی، شما برای درست کردن انواع، شیرینی‌ها، دسرها و غذاهای مشهدی به مواد اولیه متنوعی مانند  گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، گوشت گوسفند، انواع حبوبات و غلات، برنج، چاشنی و ادویه جاتی مثل زعفران، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پیاز داغ، رب گوجه، روغن و … نیاز دارید. تمام این محصولات را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

خورش ریواس مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/خورش ریواس مشهدی

«خورش ریواس مشهدی» یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهدی با طعمی ترش است که معمولا در فصل بهار با گوشت مرغ، گوشت بوقلمون، گوشت قرمز تکه‌ای یا حتی با کوفته قلقلی و البته ریواس درست می‌شود.

خورش ریواس مشهدی برخلاف خورش ریواس کردستان لپه ندارد و روش طبخ آن تقریبا شبیه خورشت کرفس است. برای درست کردن این خورشت خوشمزه ایرانی، ابتدا جعفری و نعنای تازه را پاک کنید و ساقه‌ها و برگ‌های زرد و سفت را دور بریزید. برگ‌های سبز و تازه این سبزی‌ها را به خوبی بشویید و در سبد بریزید تا آب اضافی‌شان خارج شود. سپس، جعفری و نعنای تازه و شسته را ساطوری و ریز کنید.

برگ‌های ریواس را نیز جدا کنید و ساقه‌های آن را پوست بگیرید. حالا، ساقه‌های ترد و بدون پوست ریواس را بشویید و در ابعاد ۲ سانتی‌متر برش بزنید. این سبزیجات را کنار بگذارید تا در مراحل بعد به خورشت ریواس مشهد اضافه کنید.

پیاز را هم با مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری روغن روی حرارت متوسط تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در فاصله سرخ شدن پیاز، گوشت گوسفندی را بشویید و پس از خشک کردن در ابعاد دلخواه برش بزنید. قطعات گوشت گوسفندی را داخل قابلمه حاوی پیاز و ادویه بریزید. این ترکیب را هم بزنید تا همه قسمت‌های گوشت کاملا تفت ببیند و تغییر رنگ بدهد.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات پخت این خورشت ترش مزه و دوست‌داشتنی روی لینک طرز تهیه خورش ریواس مشهدی کلیک کنید.

مرغ یخنی مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/مرغ یخنی مشهدی

«مرغ یخنی» یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی مشهدی است که با مرغ و پیاز داغ فراوان درست می‌شود. یخنی مرغ مشهدی علیرغم دستور پخت ساده‌ای که دارد یک غذای مجلسی مشهدی است.

برای تهیه مرغ یخنی مشهدی ابتدا لازم است مرغ را آماده کنید. مرغ را در اندازه مناسب خرد کنید. تکه‌های مرغ را بشویید. سپس آنها را آبکش کنید و اجازه دهید تا آب اضافه از آبکش خارج و مرغ‌ها خشک شوند. برای تهیه مرغ یخنی مشهدی لازم است که مرغ‌ها قبل از طبخ، مزه‌دار شوند.

تکه‌های مرغ را که از قبل آماده کرده‌اید را با ادویه‌های معطر شامل پودر پاپریکا، ادویه کاری، پودر هل، پودر میخک، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مزه‌دار کنید. بعد از آنکه تکه‌های مرغ حسابی به ادویه‌ها آغشته شدند روی آن را سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند.

سپس، پیاز شسته و خلالی را روی حرارت با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در ادامه نوبت به اضافه کردن سیر است. سیر را به صورت ریز خرد و یا رنده کنید. به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. مقداری فلفل سیاه و زردچوبه نیز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها از بین برود.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات پخت این غذای لذیذ و محلی خراسان رضوی روی لینک طرز تهیه مرغ یخنی مشهدی کلیک کنید.

چنگالی مشهد

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/چنگالی مشهد

چنگال، چنگالی یا چنگمال یک غذای قدیمی، ساده و خوشمزه است که هم در سیستان و بلوچستان و هم در کرمان و خراسان تهیه می‌شود. در مشهد، گناباد و افغانستان (مالیدگی، به فارسی افغانستانی) نیز این غذا طرفداران زیادی دارد و در اکثر این شهرها و استان‌ها به روش تقریبا مشابهی تهیه می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه غذای چنگالی باید یک ماهیتابه کوچک را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس مقداری روغن حیوانی در آن بریزید و صبر کنید تا گرم شود. بعد از این که روغن داغ شد، حرارت را خاموش کنید.

نان تافتون را با دست یا به کمک قیچی خرد کنید و در روغن داغ بریزید. میزان روغنی که برای تهیه این غذا استفاده می‌شود، کاملا سلیقه‌ای است. اگر دوست دارید غذای شما کم چرب‌تر باشد، می‌توانید از مقدار روغن کمتری استفاده کنید.

برای آشنایی کامل با جزییات پخت این غذای محلی قدیمی متعلق به استان‌های شرقی ایران روی لینک مقاله طرز تهیه چنگال (چنگالی) کلیک کنید.

پلو مخلوط مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/پلو مخلوط مشهدی

«پلو مخلوط مشهدی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع پلوهای مخلوط یا قاطی پلوهای ایرانی است که با استفاده از سبزیجات مختلف و گوشت مرغ، کوفته قلقلی یا گوشت قرمز تکه‌ای طبخ می‌شود.

قبل از شروع به آشپزی برای درست کردن این غذای محلی مشهدی، برنج، خلال پسته و زرشک را بخیسانید. برای این منظور، ابتدا باید برنج را بشویید و همراه با مقداری آب ولرم و نمک در قابلمه مناسبی بریزید. حدود ۱ ساعت صبر کنید تا کاملا خیس بخورد و برای پخت و قد کشیدن آماده شود. خلال پسته را هم همراه با مقداری گلاب یا آب خیس کنید. زرشک را نیز بشویید و همراه با مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید و سپس آبکش کنید.

سینه مرغ شسته و خشک شده بدون پوست و استخوان را هم به صورت نگینی خرد کنید. سپس، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود. سیر رنده شده را نیز در تابه بریزید و همراه با پیاز برای مدت کوتاهی تفت دهید. بوی سیر که بلند شد، قطعات مرغ نگینی خرد شده را همراه با نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر دارچین به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا طلایی شوند.

برای آشنایی با جزییات و ادامه مراحل پخت این غذای سنتی لذیذ مشهدی روی لینک طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی کلیک کنید.

رشته پلو مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/رشته پلو مشهدی

«رشته پلو مشهدی» یکی از محبوب‌ترین غذاهای مجلسی و سنتی خراسان است که در دامغان و شاهرود هم طبخ می‌شود. رشته پلو مجلسی مشهدی جزو رشته پلوهای اصیل ایرانی است که با سینه مرغ یا ران مرغ درست می‌شود و کمتر کسی دست رد به آن می‌زند.

برای درست کردن این غذای مشهدی با مرغ، در ابتدای کار، برنج‌ها را پاک کنید، بشویید و در مقداری آب ولرم و نمک، به مدت ۱ تا ۲ ساعت، بسته به کهنه یا تازه بودن برنج، آنها را بخیسانید. زعفران را با کمی قند بسایید و در یک لیوان بریزید.

روی زعفران، یک تکه یخ و کمی آب جوش بریزید و صبر کنید تا زعفران رنگ باز کند. تکه‌های ران یا سینه مرغ را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی آنها گرفته شود. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس مرغ‌ها را به آرامی در قابلمه بگذارید.

هر دو طرف مرغ‌ها را سرخ کنید و از قابلمه بیرون بیاورید. سپس مرغ‌های سرخ شده را در قابلمه روی پیاز داغ‌ها بگذارید. نصف زردچوبه و مقداری فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود. بعد به اندازه ۱ لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ‌ها به مدت نیم ساعت بپزند.

برای آشنایی با مراحل پخت و جزییات بیشتر درباره این غذای مجلسی خراسان روی لینک مقاله طرز تهیه رشته پلو مشهدی کلیک کنید.

یتیمچه مشهدی (نیشابوری)

طرز تهیه انواع غذای مشهدی/یتیمچه مشهدی (نیشابوری)

«یتیمچه مشهدی» یک غذای فوری و بدون گوشت است که به دو شکل ساده و مجلسی طبخ می‌شود. نوع مجلسی این غذای ساده مشهدی به اسم «یتیمچه نیشابوری» معروف است و با مواد اولیه متنوع‌تری درست می‌شود. در مجموع، یتیمچه یک غذای خوشمزه و فوری برای شام و نهار است که معمولا بدون گوشت درست می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه یتیمچه نیشابوری (مشهدی)، باید نخود و لوبیا را از شب قبل بخیسانید تا هم نفخ‌شان گرفته شود و هم در مدت زمان کوتاه‌تری بپزند. عدس برای خیس خوردن به زمان طولانی نیاز ندارد. بنابراین، کافی است یک ساعت قبل از پخت یتیمچه مشهدی، عدس را بخیسانید. اگر هم برای این کار وقت ندارید، عدس بدون خیس خوردن هم خیلی زود می‌پزد و نفخ زیادی ندارد.

در فاصله پختن حبوبات، باید بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس، بادمجان‌های بدون پوست را به‌صورت حلقه‌ای یا در ابعاد دلخواه خرد کنید و در قابلمه حاوی آب و نمک بریزید. سپس، آب قابلمه را خالی کرده و قطعات بادمجان را آبکشی کنید. در ادامه، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. قطعات بادمجان را در تابه قرار دهید و سرخ کنید.

برای آشنایی با جزییات دقیق و باقی مراحل پخت این غذای ساده و فوری خراسانی روی لینک مقاله طرز تهیه یتیمچه مشهدی (نیشابوری) کلیک کنید.

آش ماست مشهدی

طرز تهیه انواع غذای مشهدی/آش ماست مشهدی

«آش ماست مشهدی» یا «آش ماستی» یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین غذاهای محلی مشهدی است که البته به روش‌های دیگر در هر گوشه ایران با جزییات خاص و متفاوتی طبخ می‌شود. در خراسان به آش ماست «ماستوه» می‌گویند و در نقاط مختلف این استان، آش ماست را به روش‌های مختلفی آماده می‌کنند.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش ماست مجلسی مشهد، باید سینه مرغ را بشویید و همراه با یک عدد پیاز، برگ بو و مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه در قابلمه مناسبی بریزید. سپس، به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب هم به این ترکیب اضافه کنید.

درب قابلمه را ببندید و آن را برای چند دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید تا بجوشد. پس از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید مرغ کاملا بپزد. پیشنهاد می‌کنیم، پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت کامل در قابلمه بگذارید. به این ترتیب، پس از پختن مرغ به راحتی می‌توانید تفاله پیاز و برگ بو را از آب مرغ جدا کنید.

لپه را نیز همراه با مقداری آب در قابلمه جاداری بریزید و صبر کنید تا بجوشد. سپس، آب قابلمه را خالی کنید و دوباره روی لپه‌ها آب تمیز بریزید. پس از جوشیدن آب برای بار دوم، باز هم آب لپه را دور بریزید. به این ترتیب، کف ناشی از جوشیدن لپه و همچنین، بخش زیادی از نفخ، بو و طعم خامی آن گرفته می‌شود. در نهایت، برای سومین بار دست به‌کار شوید و مقداری آب و روغن را به قابلمه حاوی لپه اضافه کنید. حالا، منتظر بمانید تا لپه‌ کاملا بپزد و آب درون قابلمه تقریبا کشیده شود.

برای آشنایی با باقی مراحل و جزییات پخت این آش خوشمزه مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه آش ماست مشهدی کلیک کنید.

مرغ شاندیزی (مرغ مشهدی)

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/مرغ شاندیزی

طرز تهیه «مرغ شاندیزی» یا «مرغ مشهدی» یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های پخت مرغ به روش مشهدی است. در طرز تهیه مرغ مشهدی رستورانی مثل طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم، از رب گوجه فرنگی برای طبخ مرغ استفاده نمی‌شود. در عین حال، طعم مرغ به خاطر پیاز داغ فراوان بسیار خوشمزه و بدون بو است.

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که زمان پخت این مرغ معروف مشهدی، طولانی‌ خواهد بود چون مرغ به اصطلاح باید دم بکشد. چلو مرغ شاندیزی یا مرغ مشهدی را می‌توانید برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود با برنج سفید یا زعفرانی سرو کنید.

برای درست کردن مرغ مشهدی شاندیزی، در ابتدا تکه‌های مرغ را بشویید. بهتر است تکه‌های مرغ درشت باشند. مرغ‌ها را در آبکش بگذارید تا خونابه آنها خارج شود. سپس پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. فلفل دلمه‌ای و هویج‌ها را هم بشویید و کنار بگذارید.

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای خلالی خرد شده را در روغن بریزید و شروع به تفت دادن کنید تا کاملا نرم، سبک و شیشه‌ای شوند. بعد تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و نصف پیازهای سرخ شده را روی مرغ‌ها بریزید. شعله را کم کنید تا مرغ‌ها با پیاز آب بیندازند و عطر و طعم پیازها به خورد مرغ‌ها برود. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، فلفل سیاه، زردچوبه و زیره را اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات کامل پخت این غذای لذیذ مشهدی که در رستوران‌های معروف وکیل آباد مشهد هم سرو می‌شود روی لینک مقاله طرز تهیه مرغ شاندیزی کلیک کنید.

اشکنه قروت مشهدی (بیرجندی)

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/اشکنه قروت مشهدی (بیرجندی)

«اشکنه قروت» یکی از غذاهای ساده و سبک ایرانی است که در اکثر شهرهای استان خراسان از جمله مشهد، گناباد و بیرجند با دستورهای مشابه درست می‌شود.

برای درست کردن اشکنه قروت می‌توانید کشک را به صورت آماده تهیه کنید یا خودتان آن را در خانه درست کنید. این اشکنه مقوی و پرکالری را می‌توانید در مهمانی‌ها به عنوان پیش‌ غذا هم سرو کنید.

برای تهیه اشکنه قروت، به دو روش می‌توانید تخمه خربزه را آماده کنید. استفاده از تخمه خربزه کاملا اختیاری است و می‌توانید آن را از دستور تهیه این اشکنه خراسانی، حذف کنید.

روش اول این است که تخمه‌ها را در تابه تفت دهید و سپس آن‌ها را آسیاب کنید. تخمه خربزه آسیاب شده را مستقیما در اشکنه به کار ببرید.

روش دوم این است که تخمه خربزه آسیاب شده را با نصف لیوان آب سرد مخلوط کرده و هم بزنید تا رنگ آب، کرمی شود. سپس مایه به دست آمده را از صافی رد کنید و محلول شیری رنگ را به اشکنه اضافه کنید. سپس، پیاز و سیر شسته و خرد شده را با کره یا روغن محلی تفت دهید.

حتما بخوانید  ۶ روش خانگی برای درمان چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی دور چشم

برای مطالعه ادامه مراحل پخت این غذای سنتی مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه اشکنه قروت مشهدی (بیرجندی) کلیک کنید.

عدس پلو مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/عدس پلو مشهدی با رب

«عدس پلو مشهدی» یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهدی است که تفاوت عمده آن با سایر انواع عدس پلو به استفاده از رب گوجه فرنگی در مواد اولیه آن برمی‌گردد.

عدس پلو مشهدی با رب و مرغ درست می‌شود و با کشمش و پیاز داغ طعم لذیذی می‌گیرد. برای تهیه این غذای برنجی مشهدی در قدم اول باید برنج و عدس را در آب بخیسانید. عدس را حدودا یک ساعت قبل از پخت در آب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. برنج را هم یک ساعت قبل از پخت در آب و نمک قرار دهید. اضافه کردن نمک کمک می‌کند تا برنج در هنگام پخت نرم و شفته نشود.

کشمش پلویی را نیز در آب قرار دهید و چند بار آب آن را عوض کنید. در فاصله‌ای که برنج و عدس باید خیس بخورند شما می‌توانید مرغ را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و همراه با یک پیاز چرخ کنید. سپس، مرغ چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید.

برای مطالعه باقی مراحل پخت و آشنایی با جزییات طبخ این غذای معروف مشهدی با مرغ و برنج روی لینک مقاله طرز تهیه عدس پلو مشهدی کلیک کنید.

کباب فلفلی مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/کباب فلفلی مشهدی

«کباب فلفلی» یکی از کباب‌های سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر مشهد برمی‌گردد. برای پخت این کباب لذیذ و فوری مشهدی نیازی به منقل و ذغال نیست. کباب فلفلی یک کباب سریع و ساده است که مانند کباب تابه‌ای روی گاز طبخ می‌شود.

برای طبخ این غذا، ابتدا باید بسته به مقدار گوشت چند عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. پیازها را با به صورت درشت رنده کنید. در این مرحله از طرز تهیه کباب فلفلی آنچه اهمیت دارد این است که آب پیاز به خوبی گرفته شود. پیازهای رنده شده را در دستانتان فشرده کنید تا آب اضافه آن کاملا خارج شود و تفاله پیاز باقی بماند.

گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب بریزید. سپس به آن جعفری یا ریحان خرد شده، به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده اضافه کنید. این مواد را با گوشت چرخ کرده ترکیب کنید تا عطر و طعم مواد به خورد گوشت چرخ کرده برود. سپس تفاله پیاز را به ترکیب گوشت و ادویه و چاشنی‌ها اضافه کنید. مایه گوشت کباب فلفلی را به مدت ۱۰ دقیقه حسابی ورز دهید تا کاملا منسجم و چسبناک شود.

برای آشنایی کامل با مراحل پخت این کباب مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه کباب فلفلی مشهدی کلیک کنید.

ساطری پلو خراسانی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/ساطری پلو خراسانی

«ساطری‌ پلو» یکی از غذاهای ایرانی با گوشت چرخ کرده و متعلق به استان خراسان است که در طرز تهیه آن از گوشت قلقلی و کشمش استفاده می‌شود. این پلوی خوشمزه مجلسی معمولا با گوشت قلقلی مرغ یا گوشت قرمز پخته می‌شود. اما در صورت تمایل، می‌توانید در طرز تهیه این پلوی مخلوط خوشمزه مشهدی از گوشت مرغ یا بوقلمون چرخ‌کرده هم استفاده کنید.

برای تهیه این غذای مشهدی، پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. با دست آب پیاز را بگیرید و تفاله آن را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. سپس، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و جعفری خرد شده را هم روی ترکیب گوشت چرخ کرده و تفاله پیاز بریزید.

مایه گوشت چرخ کرده را با دست ورز دهید تا یکدست شود. هر چه مواد را بیشتر ورز دهید، انسجام بیشتری پیدا می‌کند. بعد از آماده کردن مایه گوشت قلقلی، روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت دهید تا به انسجام کافی برسد.

برای مطالعه باقی مراحل پخت این پلو مخلوط خوشمزه روی لینک طرز تهیه ساطری پلو خراسانی کلیک کنید.

قورمه مشهدی

طرز تهیه انواع غذای مشهدی/قورمه مشهدی

آیا تا حالا «قورمه مشهدی» خورده‌اید؟ درواقع قورمه گوشت یکی از غذاهای قدیمی و اصیل ایرانی است که در زمان‌های قدیم برای بالا بردن ماندگاری گوشت تهیه می‌شده است. قورمه عشایر، قورمه ترکمنی و قورمه مشهدی در میان انواع قورمه گوشت بسیار مشهور هستند. این غذای مشهدی بسیار مقوی و سیر کننده بوده و روش تهیه آن بسیار آسان است.

برای طرز تهیه قورمه سنتی، ابتدا گوشت گوسفندی و دنبه‌ها را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. گوشت‌های گوسفندی را روی تخته آشپزی، به اندازه کوچک و در اندازه چنجه‌ای (در حد و اندازه‌ گردو) خرد کنید. دنبه‌ها را هم به همان اندازه خرد کنید.

پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. در یک قابلمه، کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام ادویه‌ها گرفته شود.

بعد از تفت خوردن پیاز و ادویه‌ها، گوشت و دنبه را در قابلمه بریزید و با پیازها تفت دهید. تفت دادن را تا وقتی ادامه دهید که رنگ گوشت تغییر کند و سفید شود.

برای آشنایی با جزییات بیشتر و باقی مراحل پخت این غذای اصیل مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه قورمه مشهدی کلیک کنید.

کباب مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/کباب مشهدی

«کباب مشهدی» یا «کباب دیگی» به روش مشهدی یکی دیگر از غذاهای سنتی و معروف مشهدی است که روش درست کردن آن شباهت زیادی به طرز تهیه کباب تابه‌ای دارد؛ با این تفاوت که در این کباب سنتی، مواد به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند. در ضمن طرز تهیه کباب مشهدی و طرز تهیه کباب همدانی دیگی شبیه هم است، فقط کباب همدانی با گوشت تکه‌ای و کباب مشهدی با گوشت چرخ کرده درست می‌شود.

کباب مشهدی را می‌توانید با برنج یا نان سرو کنید. در ابتدا، یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید. قسمت‌ انتها (ریشه پیاز) را جدا نکنید تا در زمان رنده کردن، لایه‌های پیاز از هم نپاشند. پیاز را رنده کنید. با دست آب پیاز را بگیرید. تفاله پیاز را با گوشت چرخ کرده را در کاسه بریزید و نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر را اضافه کنید.

مواد را با هم به مدت ۵ دقیقه (یا بیشتر) ورز دهید تا کاملا مایه کباب با هم مخلوط و منسجم شوند. مایه کباب را وسط کاسه جمع کنید و روی آن را با یک کیسه فریزری بپوشانید یا درب ظرف را ببندید. ظرف را در یخچال بگذارید و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه استراحت دهید تا چسبندگی مایه کباب زیاد شود و طعم‌ها به خورد هم بروند.

برای آشنایی با جزییات بیشتر و باقی مراحل پخت این غذای آسان و لذیذ مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه کباب مشهدی کلیک کنید.

شله مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/شله مشهدی مجلسی

«شله مشهدی» یا به قول مشهدی‌ها «شله» مشهورترین غذای نذری و هیئتی محرم مشهدی‌ها به خصوص در روزهای آخر دهه محرم و همچنین ماه رمضان است. شله مشهدی اصیل در واقع یک پیاله آش است که روی آن چند قاشق قیمه مشهدی ریخته شده است.

برای درست کردن شله مشهدی ابتدا باید از شب قبل تمام حبوبات به علاوه بلغور گندم و برنج را بخیسانید. آب حبوبات را چند بار عوض کنید. قبل از پختن شله حبوبات را جداگانه بپزید. در یک قابلمه جداگانه گوشت را نیز به همراه پیازهای نگینی خرده شده بپزید.

گوشت شله مشهدی خوب باید بپزد تا حسابی له شود و سپس آن را ریش ریش کنید. بلغور گندم را هم در قابلمه دیگری بپزید روی حرارت ملایم بپزید تا لعاب‌دار شود. مقدار آب برای پختن بلغور گندم باید فقط دو بند انگشت بالاتر از بلغورها باشد. وقتی بلغورها لعاب انداختند برنج را هم به آن‌ها اضافه کنید.

برای مطالعه جزییات دقیق و باقی مراحل پخت این غذای معروف مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه شله مشهدی مجلسی و هیئتی کلیک کنید.

آش بلغور شیر

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/آش بلغور شیر

«آش بلغور شیر» یکی از آش‌های خوشمزه اصالتا خراسانی است که در شهرهای مختلف استان خراسان با اندکی تغییر در جزییات تهیه می‌شود‌.

برای مثال طرز تهیه بلغور شیر نیشابوری یا طرز تهیه بلغور شیر تربت حیدریه بسیار شبیه هم است و این به دلیل استفاده از بلغور شیری است که برای تهیه این آش استفاده می‌شود. همچنین برای تهیه این آش برخلاف بسیاری از آش های سنتی ایرانی از سبزی استفاده نمی‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش بلغور شیر باید قرص‌های آماده بلغور مشهدی را داخل یک کاسه مناسب ریخته و روی آن شیر بریزید تا قرص‌های بلغور کاملا در شیر خیس بخورند و نرم شوند.

اگر دسترسی به بلغور مشهدی ندارید، خودتان می‌توانید در منزل قرص‌های بلغور را تهیه کنید. برای این منظور باید از چند روز قبل مقداری بلغور گندم را با شیر بپزید. بعد از اینکه ترکیب بلغور گندم و شیر کاملا پخته و سفت شد، اجازه دهید تا خنک شود.

سپس مقداری از این ترکیب را برداشته به شکل ترخینه کوچک (مثل ترخینه‌های آش ترخینه) درآورید. قرص‌های بلغور آماده شده را به مدت چند روز در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

سپس، پیاز را شسته و خلالی یا نگینی خرد کرده و در روغن داغ تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند، مقداری زردچوبه به پیاز داغ اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دیگر همه مواد را تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود.

برای مشاهده جزییات دقیق و باقی مراحل پخت این آش متفاوت مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه آش بلغور شیر به روش خراسانی (مشهدی) کلیک کنید.

آش دندونی مشهدی (آش دنیک)

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/آش دندونی مشهدی (آش دنیک)

«آش دندونی مشهدی» یا به قول مشهدی‌ها «آش دنیک» از آش‌های سنتی و قدیمی ایرانی است که بعد از جوانه زدن اولین دندان نوزاد پخته می‌شود و به این مناسبت مراسم دورهمی گرفته می‌شود. در اغلب شهرهای استان خراسان مثل مشهد، بجنورد، بیرجند، سبزوار هم پختن آش دندونی، مرسوم است.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دندونی مشهدی، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، نخود، گندم و جو پوست کنده را تمیز کنید و هر کدام را جداگانه بشویید. سپس در ظرف‌های جدا، آنها را خیس کنید و اجازه دهید حداقل یک شب تا صبح، یا به مدت ۲۴ ساعت خیس بخورند. در این فاصله آب آن‌ها را چند بار با آب تازه عوض کنید.

عدس و برنج نیازی به خیس کردن ندارند. از شب قبل می‌توانید قلم را بپزید و آماده کنید تا کارتان سریع‌تر پیش برود. اگر از قبل عصاره قلم دارید، نیازی به گرفتن عصاره نیست ولی برای اینکه عصاره قلم را بگیرید، تکه‌های قلم را در یک قابلمه روی حرارت بگذارید و روی آن را آب بریزید.

پیازها را به ۴ قسمت خرد کنید و به قلم اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. کف روی قابلمه را با قاشق جدا کنید و دور بریزید. وقتی آب قلم صاف شد، مقداری زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا قلم یک شب تا صبح روی حرارت بسیار ملایم بپزد و عصاره خود را پس بدهد.

سپس حرارت را خاموش کرده و محتویات داخل قابلمه را از آبکش رد کنید. استخوان‌ها را جدا کرده و از این عصاره برای داخل آش استفاده کنید.

برای مشاهده جزییات دقیق و باقی مراحل پخت این آش مشهدی روی لینک طرز تهیه آش دندونی مشهدی (آش دنیک) کلیک کنید.

حلیم مشهدی (نیشابوری)

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/حلیم مشهدی یا نیشابوری

«حلیم مشهدی» یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهد و نیشابور است که معمولا به عنوان غذای افطاری در ماه رمضان سرو می‌شود و طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. این حلیم خوشمزه هم به صورت ساده تهیه می‌شود و هم برای تزیین آن از خورش قیمه استفاده می‌کنند.

برای تهیه حلیم مشهدی ابتدا باید گندم را از شب قبل بخیسانید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید. این کار موجب می‌شود تا گندم بهتر بپزد. در ادامه آن را در یک قابلمه بریزید و همراه با کمی نمک، زردچوبه و آب روی حرارت قرار دهید تا پخته شود. به خاطر داشته باشید که در زمان پخت گندم باید شعله گاز را کم کنید و مدام آن را هم بزنید تا ته نگیرد و لعاب‌دار شود.

در این مرحله باید گوشت را همراه با یک عدد پیاز چهار قاچ شده و مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک در قابلمه بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا گوشت کاملا بپزد. اگر فرصت کافی برای پخت گوشت ندارید، می‌توانید از زودپز استفاده کنید.

بعد از این که گوشت به طور کامل پخت و نرم شد، صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس آن را از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید و با گوشت‌کوب کمی بکوبید تا بافت آن کاملا باز شود. برای تهیه این حلیم باید گوشت را به اندازه‌ای بپزید که راحت له شود. آب گوشت را هم صاف کنید و کنار بگذارید.

برای آشنایی با جزییات دقیق و باقی مراحل پخت این حلیم ساده و لذیذ روی لینک مقاله طرز تهیه حلیم مشهدی کلیک کنید.

خورش قیمه مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/خورش قیمه مشهدی

«خورش قیمه مشهدی» که به قیمه حرم امام رضا هم مشهور است، یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان خراسان و شهر مشهد است که شباهت زیادی به انواع مختلف خورش قیمه خودمان دارد، اما با ادویه‌هایی متفاوت و عطر و بویی خاص و ناب آماده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیمه مشهدی، باید لپه‌ها را برای چند ساعت با آب ولرم بخیسانید. لپه‌ها را در یک قابلمه آب بریزید و بپزید. پیازها را هم به صورت خلالی خرد کنید.

سپس، مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را تفت دهید. زمانی که پیازها سبک شدند، زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از این که پیاز تا حدودی سرخ شد، در این مرحله از طرز تهیه قیمه مشهدی باید گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید.

کمی گوشت را سرخ کنید تا تغییر رنگ دهد و سپس فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل و جوز هندی را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و اجازه دهید گوشت با ادویه‌ها کاملا سرخ شود.

برای آشنایی کامل با جزییات و باقی مراحل پخت این غذای خوشمزه مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) کلیک کنید.

قابلی پلو (کابلی پلو)

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/قابلی پلو (کابلی پلو)

پلوی افغانی موسوم به «قابلی پلو» یا «کابلی پلو» یک پلو قاطی و غذای مجلسی و مهمانی اهالی افغانستان با ریشه کابلی است. قابلی پلو در کشور ازبکستان هم یک پلوی مجلسی مرسوم است و البته در شهرهای شمالی خراسان ایران هم به خصوص در شب یلدا به عنوان یک غذای زمستانی با طبع گرم و غذای شب عید نوروز طبخ می‌شود.

به نظر می‌رسد طرز تهیه قابلی پلو ازبکی و افغانی تا حدودی مشابه چلو گوشت و قیمه نثار قزوینی ایرانی است، البته با ادویه‌ای متفاوت. برای تهیه این پلوی مخلوط با گوشت، ابتدا برنج را پاک کنید و در آب و نمک، به مدت ۱ ساعت بخیسانید. گوشت را هم بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهد.

گوشت‌ها را به صورت مکعبی و در قطعات ۳ سانتی‌متری خرد کنید. پیازها را پوست بگیرید و به صورت درشت خرد کنید. خلال پسته و بادام را هم در مقداری آب یا گلاب خیس کنید.

در یک قابلمه مناسب، مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روی شعله گاز بگذارید. پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید. سپس گوشت‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند.

در ادامه ادویه قابلی پلو (هل سبز، دارچین، میخک، زیره، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز، جوز هندی و برگ بو) را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

برای آشنایی کامل با جزییات و مراحل پخت این غذای مجلسی مشهدی روی لینک طرز تهیه قابلی پلو (کابلی پلو) کلیک کنید.

آش زرشک خراسانی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/آش زرشک خراسانی

«آش زرشک» یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در خراسان شمالی، مازندران، لرستان و طالقان به روش‌های نسبتا متفاوتی طبخ می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه رولی و خلالی بدون تلخی

در اولین مرحله از طرز تهیه آش زرشک مشهدی باید حبوبات را از شب قبل بخیسانید. تا حسابی نفخ‌شان گرفته شود. اگر زرشک تازه ندارید و می‌خواهید از زرشک خشک استفاده کنید زرشک‌ها را هم به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید.

حالا، آب حبوبات خیس خورده و شب مانده را خالی کرده و آن‌ها را کاملا آبکشی کنید. ترکیب نخود، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را با هم در یک قابلمه مناسب بریزید و پس از افزودن ۳ الی ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش، قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید.

در فاصله پختن حبوبات، پیاز را به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، در یک قابلمه جادار و مناسب که می‌خواهید آش را در آن بار بگذارید بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. سپس، مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و پیاز خرد شده را تفت دهید.

برای مطالعه جزییات و مراحل پخت این آش متفاوت مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه آش زرشک خراسانی لذیذ و مقوی کلیک کنید.

ماهیچه پسران کریم

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/ماهیچه پسران کریم

آیا تا حالا «ماهیچه شاندیزی» یا «ماهیچه به روش پسران کریم» پخته‌اید؟ اصلا درباره تفاوت پخت ماهیچه پسران کریم با روش‌های متداول پخت ماهیچه چیزی می‌دانید؟ ماهیچه شاندیز یکی از معروف‌ترین غذاهای مجلسی مشهد است.

پخت ماهیچه شاندیزی برای اینکه هم لذیذ و هم نرم باشد، قلق‌های خاص خودش را دارد و مجموعه رستوران‌های پسران کریم، این فوت و فن‌ها را به خوبی می‌دانند. در مدل پخت ماهیچه مشهدی به روش پسران کریم، از هیچ آبی استفاده نمی‌شود و ماهیچه با آب میان بافتی خودش و آب پیاز و پیاز داغ فراوان می‌پزد و نرم و طعم‌دار می‌شود.

برای پخت ماهیچه به روش پسران کریم، ابتدا گوشت را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. زعفران را با شکر یا نمک بسایید و در یک لیوان بریزید. یک تکه یخ و کمی آب جوش روی آن بریزید. روی لیوان یک نعلبکی بگذارید و اجازه دهید زعفران رنگ باز کند.

پیازها را هم پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. سپس ۴ حبه سیر را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید. برای شروع کار، یک قابلمه مناسب را روی حرارت بگذارید و کره و کمی روغن مایع را در آن بریزید. کره که ذوب شد، ماهیچه‌ها را در قابلمه بگذارید و روی آنها ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از زعفران دم کرده را بریزید.

اجازه دهید ماهیچه‌ها در کره و روغن و با زعفران کمی تفت بخورند و طلایی شوند. هر دو طرف ماهیچه‌ها که سرخ شدند، آنها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. نصف پیازهای خرد کرده را در قابلمه بریزید و آنها را تفت دهید تا نرم شوند. نیازی نیست پیازها کاملا سرخ شوند و کافی است کاراملی و کمی آبدار شوند. سپس، ماهیچه‌های سرخ شده با زعفران را روی پیازها بچینید.

برای مشاهده جزییات و مراحل پخت این غذای رستورانی مشهدی و شاندیزی روی لینک مقاله طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم کلیک کنید.

آش لخشک خراسانی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/آش لخشک خراسانی

«آش لخشک» که به «آش لخشه» و «آش لاخشه» هم معروف است یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌های سنتی خراسان است. در طرز تهیه آش لخشک مشهدی از حبوبات کمی استفاده می‌شود و به جای رشته در این آش از رشته‌هایی خانگی که به آن‌ها «لخشک» گفته می‌شود، استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش لخشک مشهدی باید عدس را برای یک ساعت بخیسانید. سپس عدس‌ها را همراه با آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید به خوبی بپزند و نرم شوند. بعد از پخت عدس‌ها باید پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس آن را در روغن سرخ کنید تا طلایی شود.

بعد از این که پیاز سرخ شد، سیرها را رنده کنید و همراه با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به پیازها اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا عطر سیر و ادویه‌ها خارج شود. در یک تابه جداگانه هم مقداری روغن بریزید و سپس نعناع خشک را به آن اضافه کنید. فقط چند ثانیه نعناع خشک را تفت دهید که نسوزد و طعم تلخی پیدا نکند.

برای مشاهده جزییات و ادامه مراحل پخت این آش اصیل خراسانی روی لینک مقاله طرز تهیه آش لخشک خراسانی کلیک کنید.

کباب شیشلیک شاندیز

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/کباب شیشلیک شاندیز

«کباب شیشلیک شاندیز» یکی از لذیذترین انواع کباب ایرانی و جزو معروف ترین غذاهای مشهدی است. خاستگاه شیشلیک اصالتا به قفقاز، اروپای مرکزی و آسیای غربی و مرکزی می‌رسد. روس‌ها و ترک‌ها در طرز تهیه کباب شیشلیک گوسفندی بسیار ماهرند و به آن «شاشلیک» می‌گویند.

این کباب استثنایی در اصل هم از ۶ تکه (نه بیشتر) گوشت بره تهیه می‌شود. در طرز تهیه کباب شیشلیک، ابتدا دنده‌ها را تمیز کنید و بخش‌های اضافی آن را بگیرید. سپس، دنده‌ها را بشویید و با دستمال خشک کنید.

یک ظرف با اندازه مناسب را انتخاب کنید و دنده‌های تمیز و شسته را در آن بریزید. پیازها را رنده کنید. آب پیازها را به ظرف اضافه کنید. سپس به آن، آبلیمو، زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه بیفزایید و این مواد را با دست روی تمام دنده‌ها پخش کنید، به طوری که دنده‌ها به آن آغشته شوند.

در صورت تمایل می‌توانید از یک یا ۲ قاشق غذاخوری ماست هم در طرز تهیه کباب شیشلیک استفاده کنید. روی ظرف با سلفون بپوشانید یا درب ظرف را روی آن قرار دهید و در یخچال بگذارید. دنده‌های مرینیت شده باید ۱۲ ساعت در یخچال استراحت کنند تا کاملا نرم و طعم‌دار شوند.

برای مشاهده جزییات و مراحل پخت این کباب بی‌رقیب مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه کباب شیشلیک شاندیز کلیک کنید.

 

کباب حسینی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/کباب حسینی

«کباب حسینی» یک کباب سنتی ایرانی است و از زمان‌های بسیار قدیم به روش‌های مختلف با گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت چرخ کرده و گوشت بوقلمون یا مرغ طبخ می‌شود. کباب حسینی مشهدی و هندی از انواع مشهور کباب حسینی محسوب می‌شوند.

در گذشته برای درست کردن این غذای ایرانی به جای سیخ چوبی، از چوب درخت انار استفاده می‌کردند. برای تهیه کباب حسینی، ابتدا مواد کباب را آماده کنید. پیازها را پوست بگیرید. یکی از آنها را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یکی را رنده کنید.

فلفل دلمه‌ای را هم بشویید و هسته‌های وسط آن را بیرون بیاورید. فلفل‌ دلمه را به قطعات درشت (مکعب‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری) خرد کنید. سپس، گوجه فرنگی را بشویید و ۴ قسمت کنید. دنبه گوسفندی را نیز بشویید و مکعبی خرد کنید.

گوشت راسته گوسفندی را هم به قطعات با اندازه مکعب‌های ۲ سانتی‌متری برش دهید. همه این مواد را کنار بگذارید. سیخ‌های چوبی را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید. سیرها را پوست بگیرید و رنده یا له کنید. رزماری‌ها را بشویید. زعفران را هم دم کنید. تکه‌های گوشت را در یک ظرف بریزید. سیرهای له شده، زعفران دم کرده، آب پیاز، یک سیر رنده شده، فلفل سیاه، نمک و شاخه‌های رزماری را به گوشت‌ها اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط کنید تا روی آن‌ها را بپوشاند.

برای مشاهده جزییات کامل و مراحل پخت این کباب سنتی مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه کباب حسینی کلیک کنید.

کوکو شیرین مشهدی

طرز تهیه انواع غذا مشهدی/کوکو شیرین مشهدی

طرز تهیه «کوکو شیرین مشهدی» هم تا حدودی شبیه «کوکو شیرین قزوین» است. این غذای مشهدی نونی و بدون گوشت که در برخی مواقع به عنوان یک دسر یا پیش غذای مشهدی هم سرو می‌شود، طعم متفاوتی دارد و ظرف یک ساعت آماده می‌شود.

در اولین مرحله و قبل از شروع به کار سیب زمینی‌ها را آب‌پز یا بخارپز کنید و پوست بگیرید. سپس، سیب زمینی‌های پخته شده و بدون پوست را با کمک غذاساز یا گوشتکوب برقی کاملا پوره کنید. در فاصله پخت سیب زمینی‌ها باید شیره یا شهد کوکو را آماده کنید.

برای این منظور، آب و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا مایع داخل قابلمه بجوشد و شکر کاملا ذوب شود. در ادامه، زعفران دم کرده را هم به این ترکیب اضافه کنید و اجازه بدهید شربت کمی غلیظ شود.

سپس، جوهر لیمو را با دو قاشق آب ترکیب کرده و به مواد اضافه کنید. در نهایت گلاب و زعفران را به شهد اضافه کنید و هم بزنید. به جای خاموش کردن شعله گاز بهتر است حرارت را به اندازه‌ای ملایم کنید که شیره از قل قل بیفتد و فقط تا زمان آماده شدن کوکو گرم بماند.

برای مشاهده جزییات کامل و مراحل پخت این غذای نونی و بدون گوشت مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی کلیک کنید.

 

دیگچه مشهدی

طرز تهیه انواع دسر مشهدی/دیگچه مشهدی

«دیگچه» از جمله مشهورترین و محبوب‌ترین دسرهای ایرانی با ریشه مشهدی است. دیگچه مشهدی یک دسر مقوی با پایه برنج است که هم با زعفران به صورت تک رنگ تهیه می‌شود و هم به صورت دو رنگ و سه رنگ.

برای درست کردن دیگچه مشهدی ابتدا برنج را به مدت ۲ الی سه ساعت خیس کنید. سپس برنج را با ۲ یا سه لیوان آب و بدون روغن و نمک بپزید. آب برنج کاملا باید کشیده شود پس درب قابلمه را باز بگذارید.

در مرحله بعد، باید نیمی از شیر را به برنج پخته شده اضافه کنید. باز هم اجازه دهید برنج با شیر خوب بپزد و شیر کاملا به خورد برنج برود. برنج باید کاملا شفته شود. هر چه مقدار شیر بیشتر باشد بهتر است چون در پایان بافت دیگچه ژله‌ای و لرزان می‌شود.

برای مطالعه جزییات و مراحل پخت این دسر سنتی مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه دیگچه مشهدی کلیک کنید.

حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی

طرز تهیه انواع دسر مشهدی/حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی

«حلوا بربری» یا «حلوای خاوری» که به آن حلوای جوانه گندم نیز گفته می‌شود، یک نوع حلوای خوشمزه و پر زحمت است که برای پخت به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد.

این حلوا معمولا داخل قابلمه‌های مسی یا چدنی درست می‌شود و اگر با روغن محلی پخته شود، طعم لذیذتری خواهد داشت. خانواده‌های مشهدی‌ حلوا جوانه گندم را معمولا به عنوان نذری نیز پخت می‌کنند.

برای تهیه این حلو، ابتدا در یک قابلمه مسی آرد گندم و جوانه گندم را با مقداری آب ولرم ترکیب کنید. حدود یک سوم از روغن را به آردها اضافه کنید و مواد را به طور منظم هم بزنید. آب را به آرامی و در چند مرحله به آرد اضافه کنید و مدام هم بزنید.

آن‌قدر آرد اضافه کنید که یک خمیر شل مثل ماست درست شود. آن‌قدر این خمیر را هم بزنید تا هیچ گلوله آردی در آن باقی نماند. قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید و مدام هم بزنید. زمانی که حلوا شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و به هم زدن ادامه می‌دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل پخت این دسر سنتی روی لینک مقاله طرز تهیه حلوا بربری کلیک کنید.

شیرینی مربایی (شیرینی مشهدی)

طرز تهیه انواع شیرینی مشهدی/شیرینی مربایی

«شیرینی مربایی» که به «شیرینی خشک آلمانی» یا «شیرینی مشهدی» هم معروف است یکی از محبوب‌ترین انواع شیرینی مشهد است. ترکیه‌ای‌ها به این شیرینی «قرابیه مارمالادی» می‌گویند و در برخی جاها هم به «شیرینی شاه‌پسند» معروف است.

شیرینی مشهدی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های عید نوروز هم به حساب می‌آید. این شیرینی عید با ماندگاری بالا با مواد مختلفی مانند پودر پسته و شکلات آب شده، مغز بادام و مارمالاد و مرباهای مختلف مزه‌دار می‌شود.

برای درست کردن شیرینی مشهدی بهتر است ابتدا شربت آن را آماده کنید. برای تهیه یک شربت قوام آمده و غلیظ، ابتدا ۶ پیمانه شکر نرم و الک شده را به همراه ۳ لیوان آب، مقدار بسیار کمی جوهر لیمو و ۸ دانه هل سبز در یک قابلمه بریزید.

این ترکیب را روی شعله ملایم قرار دهید و آرام هم بزنید تا شربت قوام پیدا کنید. وقتی که شربت کمی قوام پیدا کرد ۲ لیوان گلاب به شربت اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. گلاب نباید زیاد روی حرارت بماند چون عطر و بویش را از دست می‌دهد. بعد از ۲ الی سه دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در دمای اتاق سرد شود.

برای مشاهده ادامه مراحل و جزییات پخت این شیرینی معروف مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی مشهدی کلیک کنید.

نان چریش

طرز تهیه انواع شیرینی مشهدی/نان چریش

طرز تهیه «نان چریش» یا «نون سبزی محلی خراسان شمالی» اصلا سخت نیست و در فر یا تنور امکان‌پذیر است. خمیر این نان یا فتیر محلی حجیم و خوشمزه و در مدت زمان کوتاهی آماده شده و با ترکیب سبزی چریش، پیاز و دنبه پر یا مخلوط می‌شود.

خوب است بدانید، چریش نوعی گیاه معطر است که برگ‌هایی شبیه تره دارد و بیشتر در کوهستان‌های اطراف خراسان رشد می‌کند. در اولین مرحله از طرز تهیه این نان محلی خراسان شمالی باید خمیر مایه را همراه با شکر در کاسه مناسبی بریزید و آب ولرم را هم به این ترکیب اضافه کنید.

این مواد را با کمک یک قاشق چوبی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. توجه داشته باشید، برای هم زدن خمیر مایه هرگز از قاشق فلزی استفاده نکنید؛ وگرنه، پف نمی‌کند. سپس، درب ظرف حاوی خمیر مایه را بپوشانید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کند و کاملا به عمل آید.

پس از به عمل آمدن خمیر مایه، کاسه جادار و مناسبی را انتخاب کنید و آرد و نمک را در آن بریزید. سپس، مخلوط خمیر مایه به عمل آمده، شکر و آب را به محتویات کاسه اضافه کنید.

برای مطالعه جزییات و ادامه مراحل پخت این نان محلی مشهدی روی لینک مقاله طرز تهیه نان چریش کلیک کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع غذای سنتی مشهدی

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع غذای سنتی مشهدی

معروف‌ترین غذای مشهدی چیست؟

شله یا شوله نوعی آش است که به عنوان معروف‌ترین غذای محلی مشهدی به خصوص در ایام محرم به عنوان غذای نذری شناخته می‌شود. قدمت پخت شله مشهدی احتمالا به دوره قاجار برمی‌گردد. بد نیست بدانید مشهدی‌ها شله را با نوشابه کوکا میل می‌کنند.

معروف‌ترین دسر مشهدی چیست؟

دیگچه یکی از مشهورترین انواع دسر مشهدی است که خصوصا در مراسم مذهبی و برای افطار ماه رمضان طبخ می‌شود.

معروف‌ترین آش مشهدی چیست؟

آش شله یا همان شله مشهدی را می‌توان به عنوان مشهورترین و پر طرفدارترین غذای سنتی مشهد معرفی کرد. مشهدی‌ها این آش را بیش‌تر در ماه محرم و ماه رمضان به عنوان نذری می‌پزند.

محبوب‌ترین شیرینی مشهدی چیست؟

شیرینی مربایی یا شیرینی مشهدی از مشهورترین انواع شیرینی مشهدی به حساب می‌آید.

معروف‌ترین کباب مشهدی چه نام دارد؟

کباب شیشلیک شاندیز از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع کباب مشهدی است که در سراسر دنیا طرفداران پر و پا قرصی دارد.

 

محصولات مرتبط