ایده نذری محرم | لیست غذاهای نذری برای تاسوعا و عاشورا + فیلم

ایده نذری محرم | لیست غذاهای نذری برای تاسوعا و عاشورا + فیلم


21 تیر 1403 . زمان مطالعه: 20 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ایده نذری محرم | لیست غذاهای نذری برای تاسوعا و عاشورا

بهترین ایده نذری محرم چیه؟ مطمئنا وقتی پای ادای نذرتان به میان می‌آید، می‌خواهید در ماه محرم و صفر به خصوص برای نذری تاسوعا و عاشورا و دیگر مناسبت‌های مذهبی در حد توان خود سنگ تمام بگذارید. در چنین شرایطی، بسته به وضعیت اقتصادی، محدودیت زمان و شرایط منحصر به‌فردی که دارید ممکن است یک نذری فوری را انتخاب کنید یا به سراغ پیچیده‌ترین و محبوب‌ترین انواع غذای نذری محرم بروید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه چند مدل نذری ارزان و همچنین، چند غذای پرطرفدار و اندکی پرهزینه‌تر را برای ماه محرم و صفر به شما آموزش بدهیم تا به این سوال پاسخ دهیم که نذری چی بدم؟

لیست ایده های نذری محرم برای تاسوعا و عاشورا و ماه صفر

لیست ایده های نذری محرم برای عاشورا و تاسوعا و ماه صفر

نذری برای عاشورا و تاسوعا چی بدم؟ با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای محرم و مراسم عزاداری ماه صفر این سوال که نذری چی بدم؟ سوال بسیاری خانواده‌هاست. نذری‌های ساده، انواع نذری خشک، ایده پک نذری، نوشیدنی‌ها و شربت‌های نذری محرم، غذای نذری کم هزینه محرم و … جزو معروف ترین ایده نذری محرم و صفر در شهرهای مختلف ایران محسوب می‌شوند. از نظر شما بهترین ایده برای نذری محرم و صفر چیست؟

نذری چی بدیم که هم آبرومند باشه و هم کم هزینه و خوشمزه و ساده. ساندویچ نذری محرم چی بدیم؟ در این مقاله قصد داریم چند ایده نذری محرم را به شما معرفی می‌کنیم تا دست شما برای انتخاب نذری محرم و صفر باز باشد.

در ضمن شما برای درست کردن انواع نذری به موادی مثل نان، ماکارونی، عصاره گوشت و مرغ، رشته پلویی، شیر، رشته آش، کشک، سویا، گوشت مرغ، عدس، رب گوجه، لوبیا چیتی، بلغور گندم، برنج، روغن، آرد برنج، نشاسته، چاشنی و ادویه جات مختلف، شکر، عرقیات گیاهی، شربت، گوشت چرخ کرده، گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوساله و … نیاز دارید.

برای خرید تمامی این مواد و طیف گسترده‌ای از دیگر مایحتاج خود می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

موارد زیر از محبوب‌ترین انواع غذای نذری محرم از جمله نذری جالب، نذری ارزان و فوری، غذاهای نذری ساده و کم هزینه به حساب می‌آیند:

غذای نذری ارزان برای محرم چی درست کنم؟

نذری ارزان برای محرم چی درست کنم؟

نذری دادن یکی از بهترین کارهایی است که معمولا در ماه محرم و دیگر مناسبت‌های مذهبی انجام می‌گیرد. با نذر کردن و ادای نذرتان، شما ارتباط صمیمانه‌تر و خالصانه‌تری با جهان هستی برقرار می‌کنید. این روزها، شرایط اقتصادی و همچنین، کمبود وقت موجب شده اغلب افراد به‌دنبال نذری ارزان قیمت و نیز غذاهای نذری فوری باشند.

البته، افراد بسیار زیادی هم هستند که همچنان، غذاهای پر و پیمان و پر هزینه را برای نذری دادن انتخاب می‌کنند. برای گروه اول، خبر خوب این است که نذری اقتصادی فهرست بلندبالایی دارد. بنابراین، شما با صرف اندکی سلیقه و خلاقیت می‌توانید انواع غذاهای نذری مقرون به‌صرفه را با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

مثلا کباب کوبیده را با با سنگدان مرغ درست کنید، یا کباب کوبیده را با ترکیب سویا و گوشت چرخ کرده آماده کنید. همچین غذاهای قیمت مناسب‌تری مثل کوبیده مرغ، حلیم گیاهی و بدون گوشت، حلیم با مرغ، رشته پلو ساده و خالی بدون گوشت، کتلت بدون گوشت و انواع فرنی تنها چند نمونه نذری ارزان هستند که درست کردن آن‌ها نیازی به صرف هزینه زیادی ندارد.

برای آگاهی از لیست کامل انواع غذاهای نذری ارزان و آبرومند روی لینک نذری کم هزینه برای محرم کلیک کنید و فیلم طرز تهیه غذاهای نذری را هم تماشا کنید.

انواع شربت نذری

انواع شربت یک نذری فوری و ارزان برای ماه محرم

«شربت نذری» یکی از رایج‌ترین انواع نذری فوری و مقرون به‌صرفه است. پخش کردن انواع شربت با طعم‌های مختلف در ماه محرم و رمضان به‌ ویژه در روزهای گرم سال رواج داد. برای مثال، «شربت تخم شربتی» از انواع شربت نذری محرم است که معمولا بیشتر از سایر انواع شربت نذری طرفدار دارد. این شربت هم به صورت ساده و هم زعفرانی آماده می‌شود و برای روزهای گرم تابستان و پذیرایی در مجالس محرم گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، «شربت خاکشیر» هم یکی از محبوب‌ترین انواع شربت نذری محرم است که به‌ویژه برای جلوگیری از گرمازدگی و رفع عطش در مراسم ماه محرم بین عزاداران پخش می‌شود و هرینه درست کردن آن هم چندان زیاد نیست.

بسته به فصل، شما حتی می‌توانید شربت آلبالو، شربت سکنجبین یا بهار نارنج را هم به‌عنوان یک نذری فوری و اقتصادی انتخاب کنید.

برای آگاهی از لیست کامل انواع شربت‌های نذری و روش درست کردن آن‌ها روی لینک طرز تهیه انواع شربت نذری محرم کلیک کنید.

حلیم نذری

حلیم گندم بهترین ایده نذری محرم

حلیم گندم نذری جزو قدیمی‌ترین نذری‌های ایرانی است. در واقع حلیم گندم با گوشت یکی از پرطرفدارترین و مقوی‌ترین انواع حلیم است که در شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در ماه محرم و رمضان برای غذای نذری پخته می‌شود.

این غذای نذری باکیفیت و مقوی با استفاده از گندم پوست کنده، گوشت گردن، سرسینه و دنده گوسفندی، دارچین و کنجد و برخی دیگر از مواد اولیه تهیه می‌شود. اصلی‌ترین دستور پخت حلیم گندم نذری از قدیم‌الایام با گوشت قرمز یا همان «گوشت گوسفندی» بوده است.

اگر چه طرز تهیه حلیم نذری بدون گوشت قرمز و با گوشت بوقلمون و گوشت مرغ هم طرفداران زیادی دارد. نکته اصلی این است که درست کردن حلیم کشدار نیازمند صرف وقت و هزینه قابل توجهی است. بنابراین، اگر به‌دنبال یک نذری قیمت مناسب و فوری هستید، این غذا گزینه مناسبی برای شما به حساب نمی‌آید و بهتر است برای نذری حلیم مرغ درست کنید.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه حلیم گندم نذری و حلیم مرغ کلیک کنید

حلوا نذری

حلوا بهترین ایده نذری محرم

در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و مناسبت‌های مذهبی و چه برای مجلس ختم و غذاهای نذری محرم «حلوا» پای ثابت بوده است. حلوا یک نذری ارزان و فوری است.

برای تهیه حلوا نذری به مواد اولیه‌ای مانند آرد گندم، روغن، شکر، زعفران، هل، گلاب و دارچین و خلال پسته و بادام نیاز دارید. خوب است بدانید، حلوایتان هر چه لطیف‌تر باشد، بهتر است. برای لطیف شدن بافت حلوا زعفرانی باید آرد را حداقل ۳ بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن کاملا گرفته شود. کره را هم باید از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید به دمای محیط برسد.

توجه داشته باشید، بهترین آرد برای تهیه حلوای زعفرانی، آرد گندم است. البته، می‌توانید از ترکیب آرد سفید و آرد نان سنگک هم استفاده کنید. بسیاری از افراد به‌ جای شکر در تهیه حلوا زعفرانی از شیره انگور یا شیره خرما استفاده می‌کنند. ولی در این صورت، رنگ حلوا تیره می‌شود.

برای آگاهی از مراحل پخت و جزییات بیشتر این نذری اقتصادی و فوری که در عرض یک ساعت حاضر می‌شود روی لینک طرز تهیه حلوا نذری کلیک کنید.

انواع ساندویچ نذری

نذری ارزان قیمت و فوری مانند انواع ساندویچ

ساندویچ‌ها یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین انواع نذری‌ فوری و ارزان محرم و سایر مناسبت‌های مذهبی در بین ایرانی‌ها هستند که به خاطر راحت‌تر بودن روش تهیه و همچنین اقتصادی بودن، در ایستگاه‌های صلواتی یا نذری یا در مناسبت‌های مذهبی از جمله عزاداری ماه محرم، به عنوان غذای نذری بین مردم قسمت می‌شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ را به این روش رستورانی امتحان کن

بسته به بودجه، می‌توانید انواع ساندویچ‌ سرد یا ساندویچ‌ گرم را به‌عنوان ایده نذری محرم انتخاب کنید. ساندویچ فلافل، سوسیس بندری، کباب لقمه، کوکو سبزی، هات داگ، ساندویچ مرغ  و حتی نان و پنیر و سبزی از بهترین گزینه‌های نذری کم هزینه به حساب می‌آیند. برای آگاهی از لیست ساندویچ‌های نذری، مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه انواع ساندویچ نذری کلیک کنید.

 

قیمه نذری هیئتی

خورشت قیمه رایج‌ترین ایده نذری محرم

«خورش قیمه نذری و هیئتی» از جمله محبوب‌ترین غذاهای نذری ماه محرم و ۲۸ صفر است که برای تعداد زیاد درست می‌شود و به آن قیمه هیئتی هم می‌گویند. خورشت قیمه نذری هم درست مانند قیمه معمولی درست می‌شود. تنها تفاوت‌شان این است که حجم قیمه نذری به مراتب بیشتر است.

بنابراین، مثل درست کردن قیمه مجلسی برای درست کردن خورشت قیمه نذری هم ابتدا باید لپه خام را بشویید و آن را برای چند ساعت تا یک روز بخیسانید. در این مدت، لازم است چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید تا نفخ لپه از بین برود و مراحل پخت آن بهتر و راحت‌تر انجام شود.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

گوشت قیمه را هم از یک روز قبل خرد کنید. گوشت قیمه هیئتی بهتر است گوشت گوسفند نذری باشد. برای داشتن یک قیمه شفاف و خوشرنگ هیئتی در هنگام پخت گوشت و لپه حتما باید کف جمع شده در روی قابلمه را بگیرید و دور بریزید.

بسیاری از افراد برای خوشمزه‌تر شدن و خوش عطر و بو شدن قیمه نذری امام حسین، به آن هل، گلاب و دارچین اضافه می‌کنند. یادتان باشد، با اضافه کردن پودر دارچین رنگ خورش قیمه نذری تیره می‌شود. اگر دوست دارید یک خورش قیمه نذری روشن و شفاف داشته باشید از چوب دارچین استفاده کنید.

برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه قیمه نذری امام حسین کلیک کنید.

 

قورمه سبزی نذری و هیئتی

خورشت قورمه سبزی، قدیمی‌ترین ایده نذری محرم

«قورمه سبزی نذری» جزو محبوب‌ترین غذاهای نذری و بهترین ایده نذری محرم، ماه رمضان و سایر مناسبت‌های مذهبی است. برای تهیه خورش قورمه سبزی نذری و هیئتی معمولا از گوشت گوسفندی با مقداری دنبه و استخوان استفاده می‌شود.

یادتان باشد، در ابتدای کار لیمو عمانی قورمه سبزی را سوراخ کنید و یک ساعت در آب جوش بخیسانید تا طعم قرمه سبزی نذری تلخ نشود. در تهیه قورمه سبزی حرفه‌ای نذری در حجم بالا باید نسبت مواد را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید، استفاده از گوشت بیشتر و آب قلم موجب خوشمزه شدن قورمه سبزی هیئتی امام حسین خواهد شد.

یکی از ترفندهای خوشمزه‌تر شدن قرمه سبزی نذری امام حسین این است که در هنگام سرخ کردن گوشت، بخشی از سبزی قورمه را هم همراه با آن تفت دهید. حواستان باشد، سبزی را زیادی سرخ نکنید. در غیر این صورت، سبزی سیاه و تلخ می‌شود. همچنین باید سبزی قورمه امام حسین را با روغن جامد تفت دهید و خورش را شب تا صبح روی شعله ملایم گاز بپزید.

برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر قورمه سبزی نذری امام حسینی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی نذری کلیک کنید.

 

آش رشته نذری

آش رشته یک نذری ارزان برای ماه محرم

«آش رشته نذری» هم بهترین ایده نذری محرم و صفر است. این نذری نسبتا اقتصادی و ارزان در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود و هواداران پروپاقرصی دارد. برای درست کردن آش رشته نذری خوشمزه و جا افتاده در حجم زیاد باید برخی نکات و ریزه‌‌کاری‌های حرفه‌ای را رعایت کنید. برای مثال، بهتر است نخود و لوبیا را با هم خیس کنید و برای خیساندن عدس از ظرف دیگری استفاده کنید.

اگر زمان کافی برای خیس کردن حبوبات ندارید، لازم است حداقل ۲ ساعت آن‌ها را در آب خیس کنید. در این مدت باید چند بار آب حبوبات را عوض کنید. فرقی ندارد آش رشته نذری را برای دو نفر می‌پزید یا برای ۴۰ یا ۵۰ نفر یا ۲۰۰ و ۳۰۰ نفر؛ در هر صورت، باید ترکیب سبزی آش رشته را رعایت کنید. سبزی آش رشته از ترکیب تره، گشنیز، جعفری و اسفناج با نسبت مساوی تشکیل می‌شود.

توجه داشته باشید، آش رشته بعد از سرد شدن کمی غلیظ و سفت می‌شود. بنابراین از زیاد جوشاندن آش خودداری کنید و همیشه آش رشته را کمی رقیق‌تر از چیزی که دوست دارید، از روی شعله گاز بردارید. گاهی اوقات افزودن مقدار اضافی رشته نیز می‌تواند موجب خمیر شدن آش رشته شود. سعی کنید رشته را آرام آرام به آش اضافه کنید تا حجم آن بیش از اندازه زیاد نشود. برای تزیین آش رشته نذری هم پیاز داغ فراوان، نعناع داغ، کشک زعفرانی و سیر داغ غافل نشوید.

برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه آش رشته نذری کلیک کنید.

زرشک پلو با مرغ نذری

زرشک پلو با مرغ بهترین ایده نذری محرم

«زرشک پلو با مرغ نذری» یکی از غذاهای مرسوم نذری برای مراسم شب‌های قدر، ماه محرم، ماه رمضان و سایر مناسبت‌های مذهبی است. به همین خاطر وقتی زرشک پلو نذری در حجم زیاد درست می‌شود، باید مراقب اندازه‌ها و حتی مدل سرو آن باشید چون حتما دلتان نمی‌خواهد نتیجه کارتان، عالی درنیاید.

درست کردن زرشک پلو با مرغ برای نذری، کار سختی نیست ولی باید مراحل پخت را با دقت و حوصله انجام دهید. همچنین، استفاده از قابلمه‌ها و دیگ‌های مناسب و بزرگ برای پخت کارتان را راحت‌تر می‌کند. همچنین باید ابتدا سینه‌ها و سپس ران‌ها را در دیگ نذری بچینید.

برای تزیین زرشک پلو نذری، علاوه بر زرشک می‌توانید از خلال پسته و بادام هم استفاده کنید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم خلال‌ پسته و بادام را در مقداری گلاب بخیسانید و آبکش کنید. سپس، آن‌ها را کمی تفت دهید و روی زرشک‌ پلو بریزید.

در صورت استفاده از دارچین، توصیه می‌کنیم چوب دارچین را جایگزین پودر دارچین کنید تا رنگ غذا تیره نشود. در هنگام سرو غذا هم حتما چوب دارچین را خارج کنید.

برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه زرشک پلو نذری کلیک کنید.

 

 

شیر برنج نذری

شیر برنج یک نذری فوری و ارزان

«شیر برنج نذری» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نذری ایرانی است که در بسیاری از کشورهای دیگر هم طبخ می‌شود. این نذری ساده و خوشمزه می‌تواند مناسب‌ترین ایده نذری محرم باشد.

برای درست کردن شیر‌ برنج نذری، پیشنهاد می‌کنیم از برنج نیم دانه استفاده کنید تا هم شیر برنج هیئتی لعاب‌دارتر شود و هم زودتر و بهتر بپزد.  پیش از پختن شیر برنج نذری، حتما برنج را به مدت یکی دو ساعت با مقداری نمک در آب خیس کنید. سپس، آب برنج را خالی کنید و دوباره مقداری آب در قابلمه بریزید.

اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود. اگر برنج هنوز له نشده بود و دانه بود باز هم مقداری آب اضافه کنید. برنج برای شیربرنج باید له شده باشد و آب برنج کاملا بخار شود. در صورت تمایل، در طرز تهیه شیر برنج نذری و هیئتی می‌توانید از خامه یا زعفران هم استفاده کنید.

برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه شیر برنج نذری کلیک کنید.

 

شله زرد نذری

شله زرد، ایده نذری محرم

اگر دنبال ایده نذری محرم هستید، پیشنهاد می‌کنیم «شله زرد نذری» را هم در نظر داشته باشید. شله زرد نذری از روزگاران قدیم تا به امروز، پای ثابت مراسم محرم، ماه رمضان و کلیه مناسبت‌های مذهبی بوده است. برای تهیه شله زرد نذری و هیئتی امام حسینی، باید برنج نیم دانه را از شب قبل در آب و کمی زعفران بخیسانید.

خلال بادام را هم از شب قبل در گلاب خیس کنید. یادتان باشد، برنج شله زرد باید کاملا شفته و وا رفته شود. شله زرد نذری را معمولا با گل محمدی، خلال پسته و دارچین تزیین می‌کنند. در هنگام درست کردن شله زرد حتما شکر را بعد از پختن برنج اضافه کنید؛ چون خود شکر آب می‌اندازد و بافت شله زرد را به هم می‌ریزد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان کدو حلوایی در فر و بدون فر به سبک شمالی

برای پخت شله زرد هیئتی در حجم زیاد، باید مقدار شکر دو برابر برنج و مقدار آب پنج برابر برنج باشد. بنابراین، فرقی ندارد برای چند نفر شله زرد درست می‌کنید؛ در هر صورت، باید این نسبت‌ها را رعایت کنید.

برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه شله زرد نذری کلیک کنید.

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار کشدار بهترین ایده نذری محرم

«آش شله قلمکار» یکی از لذیذترین انواع آش ایرانی است و از رایج‌ترین موارد ایده نذری محرم و ماه رمضان به حساب می‌آید. این آش خوشمزه و مقوی با استفاده از گوشت قلوه‌گاه یا سردست گوسفندی، آب قلم، انواع حبوبات، انواع ادویه‌ها، مقدار مناسبی سبزی آش و بسیاری مواد دیگر تهیه می‌شود.

برای درست کردن یک آش شله قلمکار کشدار و جا افتاده هیئتی باید موقع پخت، آش را به‌طور مداوم هم بزنید. به این ترتیب، از ته گرفتن آش شله قلمکار هم جلوگیری می‌کنید. یک نکته دیگر این‌که برای کش‌دار شدن، آش شله قلمکار باید به مدت ۵ تا ۶ ساعت روی حرارت ملایم پخته شود.

همچنین له کردن حبوبات و گوشت به کشدار شدن آش شله قلمکار کمک زیادی می‌کند. برای بهتر شدن عطر و طعم این غذا، پیشنهاد می‌کنیم مقداری ترخون و مرزه را هم به ترکیب سبزی آش شله قلمکار اضافه کنید. برای آگاهی از مراحل تهیه و جزییات بیشتر روی لینک طرز تهیه آش شله قلمکار کلیک کنید.

شربت‌های نذری کم هزینه برای محرم

شربت‌های نذری کم هزینه برای محرم

شربت نذری کم هزینه و ارزان چی بدم؟ اگر شما هم می‌خواهید برای ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) یا دیگر مناسبت‌های مذهبی شربت نذری بدهید، در کل شربت‌ها گزینه‌های اقتصادی و مقرون به صرفه‌تری نسبت به انواع غذای نذری کم هزینه و انواع ساندویچ نذری کم هزینه هستند.

انواع نوشیدنی شربت‌ها می‌توانند یک گزینه عالی برای نذری ساده و ارزان به حساب بیایند. هر چند شربت‌های زیادی را می‌توانید نذری بدهید ولی اگر می‌خواهید نذری‌تان با هزینه کم تهیه شود، می‌توانید از میان انواع شربت های کم هزینه نذری، یک یا چند گزینه را انتخاب کنید.

این شربت‌ها درست کردنشان آسان است و روش درست کردنشان اصلا فرمول سخت و پیچیده‌ای ندارد. نیازی نیست وقت زیادی صرف تهیه این شربت‌های نذری کنید. انواع نوشیدنی نذری محرم به آسانی قابل پخش کردن هستند و برای رفع عطش عزاداران در هیئت‌ها و کوچه و خیابان مخصوصا در فصل تابستان بسیار مناسبند.

برای مطالعه طرز تهیه انواع شربت کم هزینه برای محرم برای حجم بالا (۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر و ۳۰۰ نفر) روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شله مشهدی نذری

ایده غذای نذری محرم، شله مشهدی

«شله مشهدی» مشهورترین غذای نذری و هیئتی محرم و صفر به خصوص در روزهای آخر دهه محرم و همچنین ماه رمضان است. شله مشهدی اصیل که مصداق ریختن قیمه‌ها این بار در آش‌هاست ترکیب جالبی دارد؛ یک پیاله آش که روی آن چند قاشق قیمه مشهدی ریخته شده است، ترکیبی عجیب اما بسیار خوشمزه.

غذای نذری شله مشهدی با حبوبات و گوشت درست می‌شود. بعد از پخت و آماده شدن هم روی آن با قیمه نذری تزیین می‌شود. استفاده از قیمه این غذا را متمایز می‌کند. این آش غلیظ را باید بعد از پخت به مدت ۱ ساعت دم کنید و در این مدت حواستان را جمع کنید تا ته نگیرد. پس حتما مراقب حرارت ملایم شعله گاز حین پخت شله مشهدی باشید.

ادویه شله مشهدی هم زردچوبه، چوب دارچین، فلفل قرمز و کمی جوز هندی رنده شده است. برای درست کردن یک شله مشهدی هیئتی خوشمزه اجازه دهید شله مشهدی به مدت ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزد تا حسابی جا بیفتد و غلیظ شود.

برای مطالعه طرز تهیه شله مشهدی نذری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

قیمه نجفی نذری

قیمه نجفی مشهورترین غذای نذری محرم و صفر

«قیمه نجفی»، قیمه عربی یا قیمه عراقی که به آن «قیمه علاچی» هم گفته می‌شود جزو انواع قیمه مجلسی است و به عنوان غذای نذری محرم در کشور عراق و شهرهای جنوبی ایران بسیار محبوب است. مواد اصلی قیمه نجفی اربعین، نخود و گوشت قرمز است و با برنج سرو می‌شود. این قیمه هیچ شباهتی به قیمه نذری خودمان که تا به حال خورده‌اید، ندارد.

قیمه نجفی بیشتر شبیه گوشت کوبیده آبگوشت ساده خودمان است. این غذای خوشمزه و مقوی معمولا به عنوان نذری در ماه‌های محرم و صفر به خصوص در روز عاشورا، در شهرهای نجف، کربلا و … پخته و بین مردم تقسیم می‌شود. در کاظمین هم یک قیمه شبیه قیمه نجفی البته با گوشت چرخ کرده پخته می‌شود.

قیمه نجفی را در قم، شهر ری (دولت آباد) و در حسینیه کربلایی‌ها در بازار تهران می‌توانید در ماه‌های عزاداری محرم و صفر میل کنید. در شهرستان‌های جنوبی مثل بوشهر و جهرم (استان فارس) هم قیمه نجفی با دستور پخت مشابه، تهیه می‌شود و طرفداران خودش را دارد.

برای مطالعه طرز تهیه قیمه نجفی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره ایده نذری محرم

سوالات متداول درباره ایده نذری محرم

نذری ارزان و متفاوت چی درست کنم؟

چای، شیر کاکائو نذری، قهوه آماده، نان و پنیر و انواع شربت را می‌توان به‌عنوان نذری فوری و متفاوت معرفی کرد.

غذای نذری را چند روز می‌شود در یخچال نگهداری کرد؟

به‌ویژه در فصل تابستان، تحت هیچ شرایطی غذای نذری را بیشتر از دو روز در یخچال نگهداری نکنید.

آیا قند و نمک یا موارد مشابه را هم می‌توان به‌ عنوان نذری پخش کرد؟

بله. پخش کردن نان، آب خنک، قند، نمک و خرما از روزگاران قدیم در بین ایرانی‌ها رایج بوده است. خصوصا، توزیع نمک نذری در بین ایرانیان از جایگاه و حرمت خاصی برخوردار است.

میوه نذری را چطور باید توزیع کنیم؟

بسته به بودجه، شما می‌توانید یک یا چند نوع میوه مختلف را انتخاب کنید. سپس، چند عدد میوه را در کیسه فریزر یا بسته‌بندی مناسب قرار دهید و بسته‌ها را بین نیازمندان پخش کنید.

 

 

محصولات مرتبط