۲۰ راهکار شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان

۲۰ راهکار شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان


23 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 راهکار شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان
فهرست محتوا پنهان

شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان موضوعی است که به خصوص برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. تغییر در برنامه غذایی و کاهش مصرف آب در طول روز موجب ایجاد خشکی پوست و لب‌ها در ماه رمضان می‌شود و می‌تواند زمینه کدر شدن و جوش صورت را نیز فراهم کند. اما بهترین ترفندهای داشتن پوستی شاداب در رمضان چیست؟ برای حفظ شادابی پوست در ماه رمضان چه راهکارهایی مؤثر است؟ در این مقاله از سرویس سلامت می‌توانید طبق توصیه‌های پزشکی در ماه رمضان با روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شادابی و زیبایی پوست در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ترفندهای شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان

 

شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان

 

اگر در تمام طول سال مراقب پوست‌تان باشید و تنها یک ماه به آن بی‌توجهی کنید، خیلی زود عواقب آن را روی پوستتان مشاهده خواهید کرد. از آن جایی که در ماه رمضان فرد روزه‌دار در طول روز نباید از غذا و نوشیدنی‌ها استفاده کند، این موضوع می تواند به طور مستقیم روی پوست او تأثیر بگذارد.

اما چه روش‌هایی برای شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان وجود دارد؟ در ادامه این بخش می توانید با بهترین راهکاری‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان آشنا شوید.

 

۱- در فاصله وعده‌های افطار و سحری آب بیشتری بنوشید

 

در فاصله وعده‌های افطار و سحری آب بیشتری بنوشید

 

اگر روزه می‌گیرید، برای جبران کم آبی بدن در طول روز باید در زمان سحری و افطار آب بیشتری مصرف کنید. سعی کنید حتماً در یکی از وعده‌های غذایی خودتان از سوپ و آش استفاده کنید. نخوردن آب در طول روز نباید موجب کم آبی بدن شما شود، بنابراین حواستان باشد که در زمان سحری و افطار مجموع ۸ لیوان آب بنوشید تا پوست شما کدر و خشک نشود. از جمله خواض شربت گلاب و نیز فواید خاکشیر و تخم شربتی هم حفظ شادابی پوست در ماه رمضان است.

 

۲- در زمان سحری و افطار از میوه‌های تازه استفاده کنید

 

در زمان سحری و افطار از میوه‌های تازه استفاده کنید

 

راهکار بعدی برای مراقبت از پوست در ماه رمضان این است که در زمان سحری و افطار از میوه‌های تازه استفاده کنید. میوه‌ها منابع خوبی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند. برای شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان سعی کنید از میوه بیشتری استفاده کنید.

 

۳-  در ماه رمضان به اندازه و متعادل لبنیات مصرف کنید

 

مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی برای روزه داران بسیار ضروری است. پزشکان توصیه می‌کنند که هر فرد باید روزانه ۳ واحد از لبنیات استفاده کند. اما به هر حال فراموش نکنید که مصرف زیاد لبنیات موجب ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی می‌شود.

اگر دوست دارید در ماه رمضان پوست خوبی داشته باشید و دچار مشکلات پوستی نشوید، بهتر است به اندازه از لبنیات استفاده کنید . هر چند که آکنه به دلایل متعددی ایجاد می‌شود، اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف لبنیات می‌تواند موجب تحریک پوست و ایجاد آکنه شود. هورمون‌های موجود در شیر گاو موجب به هم ریختن تعادل هورمون‌ها در بدن ما می‌شوند و این موضوع موجب تشدید آکنه می‌شود.

حتما بخوانید  معرفی بهترین کرم های مرطوب کننده پوست صورت

معمولا همه محصولات لبنی به یک اندازه روی آکنه‌های پوستی تأثیر نمی‌گذارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد شیر بدون چربی بیشتر از هر نوع لبنیات دیگری روی جوش صورت تأثیر می‌گذارد.

 

۴- نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید

 

به منظور حفظ زیبایی پوست در ماه رمضان بهتر است در طول این ماه مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و نوشابه را کاهش دهید. این نوشیدنی‌ها نه تنها برای پوست مضر هستند، بلکه موجب رفع آب و مواد معدنی موجود در بدن می شوند و از این طریق نیز به پوست آسیب می‌زنند.

 

۵- برای برطرف کردن حلقه سیاه دور چشم از چای کیسه‌ای استفاده کنید

 

کم آبی بدن و همچنین احساس خستگی در طول روزه‌داری موجب می شود تا زیر چشم خیلی از روزه‌داران حلقه‌هایی سیاه رنگ و تیره ایجاد شود. برای برطرف کردن سیاهی زیر چشم می توانید چای کیسه‌ای را روی پلک‌های خودتان قرار دهید.

 

۶- استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

در طول ماه رمضان استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب می تواند سلامت پوست را به خطر بیندازد. برخورد اشعه ماوراءبنفش از خورشید موجب پیری پوست و ایجاد لکه‌هایی روی پوست می شود. از طرف دیگر نور خورشید موجب می شود پوست شما خشک و ترک خورده شود. از همین رو بهتر است برای مراقبت از پوست در ماه رمضان حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

 

۷- خواب کافی داشته باشید

 

خواب کافی تأثیر بسیاری بر ظاهر پوست ما دارد. کم خوابی و احساس خستگی موجب کدر شدن پوست و ظاهر شدن چین و چروک‌های پوستی می شود. برای حفظ شادابی پوست در ماه رمضان حتماً به اندازه استراحت کنید و زمان خوابتان را تنظیم کنید.

 

۸- بیش از حد آرایش نکنید

 

کم آبی بدن از یک طرف و احساس خستگی و گرسنگی از طرف دیگر می تواند به پوست شما تا حدی آسیب وارد کند. از همین رو سعی کنید و طول ماه رمضان کمتر مواد آرایشی به پوست خود بزنید تا پوست بیش از حد خشک نشود.

 

۹- از روغن‌ها و کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید

 

برای حفظ شادابی پوست در ماه رمضان از روغن‌ها و کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید

 

برای جلوگیری از خشکی و کدر شدن پوست در ماه رمضان حواستان به استفاده از روغن‌ها و کرم‌های مرطوب کننده پوست باشد. سعی کنید به طور مرتب و روزانه از یک کرم آبرسان و نرم کننده روی پوستتان استفاده کنید. این کار مانع خشک شدن پوست می شود و ظاهر شاداب‌تری به پوست شما می‌بخشد.

 

۱۰- از شستن بیش از حد پوست در ماه رمضان اجتناب کنید

 

از آن جایی که احتمال ایجاد خشکی پوست در ماه رمضان نسبت به سایز زمان‌ها بیشتر است، سعی کنید در این دوران کمتر پوست‌تان را بشویید و از شوینده‌های مناسب پوست خودتان استفاده کنید.

 

۱۱- استفاده از ماسک‌های پوستی را در ماه رمضان فراموش نکنید

 

استفاده از ماسک‌های پوستی را در ماه رمضان فراموش نکنید

 

برای داشتن پوست شاداب در ماه رمضان باید در طول این ماه حتماً به پوست‌تان به درستی رسیدگی کنید. برای حفظ سلامت پوست بهتر است در هفته حداقل دو بار از ماسک‌های پوستی استفاده کنید.

 

۱۲- استفاده از لایه بردارها را فراموش نکنید

 

برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و رفع خشکی و کدر شدن پوست حتماً در طول هفته چند بار از لایه‌بردار استفاده کنید. این کار موجب افزایش نرمی پوست و همچنین افزایش گردش خون در پوست می شود.

 

۱۳- از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید

 

در طول ماه رمضان از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید

 

اگر روزه می‌گیرید، بهتر است برای حفظ شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان حتماً از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. انواع توت‌ها، بادام، شکلات تلخ و انار حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و به سلامت پوست شما کمک می کنند.

 

۱۴- در وعده سحری و افطار آجیل میل کنید

 

آجیل و مغزها سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است و به دلیل داشتن ویتامین E به شدت برای پوست مفید است. سعی کنید در وعده سحری و افطار مقداری آجیل بدون نمک میل کنید تا پوست شما همیشه شاداب بماند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 13 ماسک هلو برای پوست صورت و سیاهی دور چشم

 

۱۵- در طول ماه رمضان شکر کمتری مصرف کنید

 

در طول ماه رمضان شکر کمتری مصرف کنید

 

خوردن شکر و مواد قندی موجب پیر شدن و خشکی پوست می شود. شکر کلاژن پوست را تخریب می‌کند و حالت الاستین و کشسانی پوست را کاهش می‌دهد. به منظور افزایش طراوت و شادابی پوست در ماه رمضان سعی کنید مصرف شیرینی‌جات را تا حد امکان کاهش دهید.

 

۱۶- فعالیت بدنی زیاد در ماه رمضان را فراموش کنید

 

ورزش کردن موجب تبخیر آب بدن می شود و این موضوع می تواند در ماه رمضان بدن را با کم آبی شدید مواجه کند. کم آبی نه تنها برای سلامت پوست شما مضر است، بلکه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی مثل سردرد شود.

 

۱۷- مصرف چربی و کربوهیدرات را کاهش دهید

 

خوردن غذاهای چرب و حاوی کربوهیدرات ساده و فرآوری شده هم برای سلامت بدن مضر است و هم می‌تواند موجب ایجاد جوش و مشکلات پوستی شود.

 

۱۸- از خوردن مواد معدنی غافل نشوید

 

در طول ماه رمضان سعی کنید غذاهای حاوی مواد معدنی مثل کرفس، لوبیا سبز، مارچوبه، خیار، توت فرنگی و انبه بیشتری مصرف کنید. مصرف این مواد موجب افزایش انعطاف پذیری و سلامت پوست می‌شود. از طرف دیگر خوردن غذاهای سالم در طول روزه‌داری می تواند از ایجاد آکنه پوستی جلوگیری کند و به حفظ کنترل چربی پوست کمک کند.

 

۱۹- غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید

 

نخوردن آب در طول روز در ماه رمضان می تواند موجب کم آبی بدن و ایجاد عارضه یبوست شود. یبوست ارتباط مستقیمی با سلامت پوست ما دارد. زمانی که فرد دچار یبوست می شود، بیشتر در معرض آکنه قرار دارد و پوست ظاهری کدری به خود می گیرد. برای رفع این مشکل باید در زمان سحری و افطار از سبزیجات حاوی فیبر، آجیل و میوه بیشتری استفاده کنید.

 

۲۰- مکمل‌های ویتامینی مصرف کنید

 

از مکمل‌های ویتامینی مصرف کنید

 

برای این که بدن شما در طول ماه رمضان با کمبود ویتامین مواجه نشود، می‌توانید از مکمل‌های مختلف استفاده کنید. اگر کمبود ویتامین یا آهن دارید حتماً در زمان سحری و افطار قرص‌های مکمل را مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.

 

بهترین مواد غذایی مناسب برای پوست که باید در ماه رمضان میل کنید

 

در دوران روزه‌داری سعی کنید از میوه‌های پر از ویتامین که حالت اسیدی کمتری دارند، بیشتر استفاده کنید. در ادامه می توانید با لیست بهترین خوراکی‌های ماه رمضان برای پوست آشنا شوید.

 

  • لیمو
  • هویج
  • گوجه فرنگی
  • آبمیوه‌های تازه
  • ماهی
  • سالاد
  • خیار
  • سبزی خوردن
  • آجیل و مغزها
  • عدس
  • لوبیا
  • هندوانه
  • توت فرنگی
  • گوشت قرمز بدون چربی
  • مرغ

 

 

فواید اسکراب لب برای جلوگیری از خشکی لب‌ها در ماه رمضان

 

فواید اسکراب لب برای جلوگیری از خشکی لب‌ها در ماه رمضان

 

علاوه بر به کار بردن راهکارهایی برای شادابی پوست در ماه رمضان در این دوران باید مراقب پوسته پوسته شدن و خشک شدن لب‌ها نیز باشید. استفاده از ماسک و اسکراب لب می‌تواند به رفع این مشکل کمک زیادی کند. اما ماسک لب چیکار میکنه و بهترین ماسک لب چه ویژگی دارد؟

ماسک لب نوعی ماسک است که می توانید آن را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کنید و یا خودتان با استفاده از روغن‌ها و میوه‌های طبیعی آن را آماده کنید. از طرف دیگر اسکراب لب با دارچین و عسل و اسکراب توت فرنگی نیز دو لایه بردار طبیعی و مؤثر برای از بین بردن پوسته‌های روی لب در ماه رمضان هستند.

 

 

سوالات متداول

 

برای شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان چه میزان آب باید مصرف شود؟

 

شما باید در زمان سحری و افطار مجموعا ۸ لیوان آب بنوشید تا پوست شما کدر و خشک نشود.

 

استفاده از لایه بردار چطور موجب شادابی پوست می‌شود؟

 

برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و رفع خشکی و کدر شدن پوست حتماً در طول هفته چند بار از لایه بردار استفاده کنید. این کار موجب افزایش نرمی پوست و همچنین افزایش گردش خون در پوست می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک