۲ طرز تهیه گلت توت فرنگی در فر و قابلمه به روش قنادی

۲ طرز تهیه گلت توت فرنگی در فر و قابلمه به روش قنادی


16 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گلت توت فرنگی
فهرست محتوا پنهان

گلت توت فرنگی یکی از خوشمزه‌ترین و خوش آب و رنگ‌ترین شیرینی‌های فرانسوی است. این دسر با توت فرنگی از نظر کلی شبیه تارت یا پای است و در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد. البته، دستور تهیه خمیر این خوراکی دلپذیر با تارت فرق می‌کند. به‌علاوه برای درست کردن گلت توت فرنگی نیازی به قالب ندارید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه گلت توت فرنگی به چند روش در فر و بدون فر و همچنین روش تهیه گلت توت فرنگی با خمیر هزارلا را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر گلت توت فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر قند ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱۵۰ گرم
آب یخ ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای تهیه مواد میانی یا فیلینگ گلت توت فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
توت فرنگی تازه یا منجمد ۴۰۰ گرم
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم برای رومال گلت توت فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
پرک بادام به مقدار دلخواه

 

مدت زمان لازم برای تهیه خمیر گلت توت فرنگی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت خمیر گلت توت فرنگی در یخچال: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای تهیه فیلینگ گلت توت فرنگی: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت گلت توت فرنگی در یخچال: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت گلت توت فرنگی: ۴۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی

مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی

مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی را دنبال کنید و از نوش جان کردن این دسر فرانسوی به روش قنادی لذت ببرید.

مرحله اول: پودر قند و آرد را ترکیب کنید

برای درست کردن خمیر گلت توت فرنگی ابتدا باید آرد، وانیل و پودر قند را در کاسه مناسبی بریزید و به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کنید.

برای خرید آرد، قند و وانیل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: کره را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه گلت توت فرنگی، لازم است کره را از یخچال خارج کرده و به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس، قطعات کره سرد را به کاسه حاوی پودر قند و آرد اضافه کرده و با کمک هم‌زن دستی، غذاساز، همزن برقی یا حتی چنگال به‌خوبی ترکیب کنید.

توجه داشته باشید، این ترکیب را نباید با دست هم بزنید. دلیلش هم این است که این خمیر باید خنک باشد. بنابراین، حرارت دستان شما نباید به کره منتقل شود و آن را گرم کند.

برای خرید کره می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: آب سرد را اضافه کنید

تا این‌جای کار، خمیرتان به‌صورت غیر منسجم در آمده و حالتی شبیه نان خرد شده به خودش گرفته است. حالا، وقت آن است که آب سرد را ذره ذره به این ترکیب بیفزایید و به آرامی هم بزنید. توجه داشته باشید، میزان آب لازم برای منسجم کردن خمیر بسته به نوع و کیفیت آرد متفاوت خواهد بود. بنابراین، هرگز آن را یک‌باره به موادتان اضافه نکنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه میلک شیک زردآلو کافی شاپی با زردآلو تازه و خشک

مرحله چهارم: خمیر گلت را استراحت دهید

پس از اضافه کردن آب و هم زدن خمیر، این ترکیب به یک ماده نرم و لطیف تبدیل می‌شود. اکنون، زمان آن است که به آرامی و با کمک انگشتان‌تان خمیر را جمع کنید و داخل یک کیسه فریزر قرار دهید. سپس، آن را برای مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و کاملا خنک شود.

مرحله پنجم: توت فرنگی‌ها را آماده کنید

پس از آماده کردن خمیر، نوبت به تهیه مواد میانی یا فیلینگ گلت توت فرنگی می‌رسد. برای این منظور، ابتدا باید توت فرنگی‌ها را به‌خوبی بشویید و پس از آبکش کردن، مدتی صبر کنید تا کاملا خشک شوند. سپس، آن‌ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. یادتان باشد، برای درست کردن این دسر نیازی نیست توت فرنگی را ریز کنید.

برای درست کردن فیلینگ از توت فرنگی منجمد هم می‌توانید استفاده کنید، در این صورت توت فرنگی را یخ‌زدایی کنید و برای درست کردن فیلینگ استفاده کنید.

مرحله ششم: مایه میانی گلت توت فرنگی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه گلت توت فرنگی، لازم است میوه‌های شسته و نصف شده را همراه با شکر و نشاسته ذرت در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله قرار دهید.

برای خرید شکر و نشاسته ذرت می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: اجازه بدهید مایه توت فرنگی غلیظ شود

با حرارت دادن این ترکیب، توت فرنگی‌ها به‌تدریج آب می‌اندازند. سپس، حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا مخلوط میوه، شکر و نشاسته ذرت کاملا غلیظ شود. این‌جاست که باید قابلمه را از روی شعله بردارید و در گوشه‌ای قرار دهید تا سس توت فرنگی کاملا خنک شود.

مرحله هشتم: خمیر گلت را پهن کنید

پس از آن‌که خمیرتان به مدت یک ساعت در یخچال استراحت کرد باید آن را خارج کرده و روی کاغذ روغنی باز کنید. این کار را با کمک وردنه انجام دهید. توجه داشته باشید، ضخامت خمیر باید حدود ۳ میلی‌متر باشد. سپس، خمیر گلت را در ابعاد و شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله نهم: مایه فیلینگ توت فرنگی را روی خمیر بریزید

در این بخش، لازم است کاغذ روغنی حاوی خمیر برش خورده را داخل سینی فر قرار دهید. سپس بسته به ابعاد قطعات خمیر، مقدار مناسبی از مایه گلت توت فرنگی را در وسط خمیر بریزید. مراقب باشید مایه فیلینگ یا همان سس توت فرنگی کاملا خنک شده باشد. در عین حال، توجه داشته باشید که این سس باید با لبه‌های خمیر گلت حدود ۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

مرحله دهم: لبه خمیر گلت را برگردانید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه گلت توت فرنگی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. در مرحله قبل، حدود ۵ سانتی‌متر از اطراف خمیر را خالی گذاشتید. اکنون وقت آن است که این لبه‌ها را به شکلی برگردانید که مقداری از سس میانی را پوشش دهد. پس از انجام این کار، سینی فر را در یخچال قرار دهید و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید.

مرحله یازدهم: فر را آماده کنید

پس از گذشت نیم ساعت، گلت توت فرنگی را از یخچال خارج کنید. سپس، فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه بدهید کاملا گرم شود.

مرحله دوازدهم: گلت‌ توت فرنگی را رومال کنید

در این فرصت، ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کرده و زرده را در ظرف مناسبی با شیر ترکیب کنید. سپس، با استفاده از فرچه یا قلم‌موی آشپزی این مخلوط را با دقت روی قسمت برگردان خمیر گلت توت فرنگی بمالید و اصطلاحا، خمیر را رومال کنید.

برای خرید تخم مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های کوروش اقدام کنید.

مرحله سیزدهم: گلت توت فرنگی را تزیین کنید

در مرحله آخر طرز تهیه گلت توت فرنگی نوبت به تزیین آن می‌رسد. برای این منظور، می‌توانید از پرک بادام استفاده کنید. توجه داشته باشید، تزیین گلت هیچ الگوی خاصی ندارد. بنابراین، بسته به سلیقه و ذائقه خود و عزیزان‌تان می‌توانید سطح خمیر را با مقداری پرک بادام یا خامه فرم گرفته به دلخواه پوشش دهید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و رازهای خوشمزه شدن آن

مرحله آخر: گلت توت فرنگی را داخل فر قرار دهید

در این زمان، انتظار می‌رود فر شما کاملا داغ شده باشد. اکنون زمان آن است که سینی حاوی گلت توت فرنگی تزیین شده را داخل فر قرار دهید و حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا پخته و طلایی شود. سپس، این شیرینی فرانسوی خوشمزه را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن به دلخواه برش بزنید و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت توت فرنگی بدون فر و یخچالی

سایر روش‌های درست کردن گلت توت فرنگی

روش تهیه گلت توت فرنگی با خمیر هزارلا

طرز تهیه گلت با خمیر هزارلا

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه گلت توت فرنگی با «خمیر هزارلا» هم شبیه همان چیزی است که در بالا گفتیم. با این تفاوت که شما به سادگی می‌توانید یک بسته خمیر هزارلا را جایگزین خمیر خانگی کرده و در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید. برای این منظور، لازم است خمیر را از بسته خارج کرده و با کمک وردنه تا جایی پهن کنید که قطرش به نیم سانتی‌متر برسد. سپس، باقی مراحل را عینا مانند دستور بالا دنبال کنید.

برای خرید انواع خمیر نیمه آماده از جمله خمیر هزارلا می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های کوروش اقدام کنید.

طرز تهیه گلت توت فرنگی بدون فر در قابلمه

طرز تهیه گلت توت فرنگی بدون فر

برای تهیه گلت توت فرنگی بدون فر، ابتدا لازم است کلیه مراحل مربوط به درست کردن خمیر خانگی گلت و مایه میانی آن را دنبال کنید. پس از پر کردن خمیر و آماده‌سازی گلت، داخل یک قابلمه با ابعاد مناسب مقدار کمی آب بریزید. قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید. حالا، ظرف کوچک‌تری را انتخاب کنید و برعکس داخل قابلمه بگذارید تا به‌صورت یک پایه عمل کند.

سپس، ظرف حاوی گلت توت فرنگی را روی پایه بگذارید و پس از قرار دادن دمکنی، درب قابلمه را ببندید. حدود نیم ساعت صبر کنید تا خمیر گلت در قابلمه بپزد و گلت توت فرنگی در قابلمه آماده شود.

دقت کنید، آب قابلمه زیاد نباشد؛ وگرنه در هنگام جوشیدن ممکن است بخشی از آن روی گلت بریزد. یادتان باشد، در روش بدون فر لازم نیست خمیر گلت توت فرنگی را رومالی کنید.

نکات مهم در طرز تهیه گلت توت فرنگی

نکات مهم در طرز تهیه گلت توت فرنگی

  • در صورت تمایل، برای درست کردن خمیر گلت به‌جای آب سرد می‌توانید به همان اندازه از شیر خنک استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید از ترکیب کرم کاستارد و توت فرنگی یا کرم توت فرنگی برای پر کردن خمیر گلت استفاده کنید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید این دسر فرانسوی و پرطرفدار را با استفاده از کرم بادام یا ترکیب سیب و دارچین درست کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه گلت سیب و دارچین را بخوانید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید خمیر گلت توت فرنگی را تا ۳ روز در یخچال نگهدارید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید این دسر خوشمزه را همراه با بستنی (طرز تهیه انواع بستنی) سرو کنید. انواع بستنی را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش بخردی.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن گلت توت فرنگی

فوت و فن‌های طرز تهیه گلت توت فرنگی

چرا نباید خمیر گلت توت فرنگی را ورز بدهیم؟

خمیر گلت توت فرنگی را به‌هیچ عنوان ورز ندهید. در غیر این صورت، خمیر پس از پخته شدن سفت خواهد شد.

آیا برای پختن گلت توت فرنگی می‌توان از فر برقی استفاده کرد؟

بله. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم دمای فر برقی را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

آیا گلت توت فرنگی همان گلت پادشاه است؟

خیر. طرز تهیه گلت پادشاه اندکی متفاوت است و بیش‌تر می‌توان آن را مشابه طرز تهیه گلت بادام دانست.

تلفظ صحیح گلت چیست؟

گلت توت فرنگی به انگلیسی (Strawberry Galette) نوشته می‌شود. اگر درباره تلفظ گلت توت فرنگی تردید دارید کافی است به نگارش انگلیسی آن دقت کرده و این کلمه را مانند «دَنِت» تلفظ کنید.

 

کالابرگ الکترونیک