۱۰ توصیه طب سنتی برای روزه داری آسان و سالم ماه رمضان

۱۰ توصیه طب سنتی برای روزه داری آسان و سالم ماه رمضان


3 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان

توصیه‌های طب سنتی برای ماه رمضان چیست؟ برای این که در ماه رمضان بتوانید روزه بگیرید و از برکات بی‌شمار این ماه بهره‌مند شوید، پیش از هر چیز باید در وضعیت سلامتی مناسبی قرار داشته باشید. برای سالم ماندن نیز باید علاوه بر توصیه‌های پزشکی ماه رمضان، توصیه های طب سنتی را هم جدی بگیرید تا به خاطر روزه گرفتن، سلامت‌تان به خطر نیفتد. در این مقاله از سرویس سلامت به توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان می‌پردازیم. همچنین باید و نبایدهای تغذیه‌‌ای طبق طب سنتی و اسلامی که باید در این ماه رعایت کنید، موضوع این مطلب خواهد بود. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

توصیه های طب سنتی در ماه رمضان برای افطار

 

توصیه های طب سنتی در ماه رمضان برای افطار

 

از آن‌جایی که وعده‌های غذایی در ماه رمضان به دو وعده غذای سحری و شام و افطار ماه رمضان محدود می‌شوند باید توصیه های طب سنتی در ماه رمضان را جدی بگیرید و مراقب رژیم غذایی‌تان باشید تا در حین یا بعد از ماه رمضان دچار بیماری، کاهش یا افزایش وزن نشوید.

 

مایعات و آب بنوشید

 

در هنگام روزه گرفتن،‌ بدن‌تان مقدار زیادی آب از دست خواهد داد. بنابراین باید مطمئن شوید که در هنگام افطار، به میزان کافی آب به بدنتان می‌رسد. کم شدن آب بدن خطرات زیادی برای سلامت کلی بدن و سیستم گوارش دارد.

توصیه می‌شود روزه خود را با آب گرم و آبلیمو به همراه نبات، خرما یا عسل باز کنید. اگر سردرد یا سرگیجه دارید، حتما خوردن یک شیرینی طبیعی مثل چند عدد خرما را در برنامه غذایی خود جای دهید.

شربت خاکشیر یا چای کمرنگ نیز به جای قهوه غلیظ و چای پررنگ برای افطار پیشنهاد می‌شود. همچنین بعد از افطار خوردن یک فنجان شیر و عسل مفید خواهد بود. در کل توصیه می‌شود مایعات را (نه بیش از حد) در فاصله افطار تا سحری مصرف کنید تا بدن‌تان با کمبود آب مواجه نشود.

 

سوپ و پیش غذا بخورید

 

در کنار مایعات طبیعی، خوردن استارتر یا پیش‌غذایی که مایع و آبدار باشد، هم برای گوارش راحت‌تر است و هم به آبرسانی بدن کمک می‌کند. خوردن یک کاسه سوپ یا آش برای افطار بسیار مناسب است چون معده در این حالت برای دریافت غذای اصلی آماده می‌شود. انواع سالاد نیز به خاطر وجود سبزیجات و فیبر فراوان منابع بسیار خوبی برای سلامت سیستم گوارش هستند.

حتما بخوانید  235 مورد از توصیه های پزشکی، دارویی و تغذیه در ماه رمضان

اگر در سالاد‌هایتان از سبزیجاتی که رنگ‌های مختلف دارند استفاده کنید، بهتر است. هر چند خوردن سوپ و سالاد برای افطار مفید است ولی از توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان، پرهیز از استفاده زیاد از نمک، ترشیجات و شیرینی‌جات در این وعده‌ها است.

 

وعده اصلی مقوی بخورید

 

برای وعده افطار و حتی سحری، تا حد ممکن از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید

 

برای وعده افطار و حتی سحری، تا حد ممکن از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید. سعی کنید در وعده افطار از مواد مغذی برای بدن مثل کربوهیدرات‌های پیچیده و مفید شامل برنج، سیب زمینی، پاستا و بلغور استفاده کنید. پروتئین‌هایی مثل گوشت قرمز، انواع گوشت سفید، مرغ و ماهی به همراه سبزیجات خام یا پخته از بهترین مواد غذایی برای رژیم ماه رمضان هستند.

فراموش نکنید که غذاهای سبک و کم‌چرب بهترین گزینه‌ها برای افطاری هستند. در این صورت با مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده و سوزش معده دچار دچار نخواهید شد. یکی از مهم‌ترین توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان خوردن وعده اصلی مثل پلو و چلو و انواع خورشت، دو ساعت بعد از افطار است تا از این طریق هضم غذا آسان شود.

 

راه‌های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان

 

عارضه یبوست یکی از مشکلات رایج گوارشی در ماه رمضان محسوب می‌شود. این عارضه به‌ خاطر از دست دادن آب بدن اتفاق می‌افتد. از طرفی برخی غذاها باعث دامن زدن به این مشکلات می‌شوند. اما از جمله توصیه های طب سنتی در ماه رمضان این است که در هنگام افطار آلو، انجیر خیس، گلابی، هندوانه، هلو و میوه‌های آبدار بخورید. کیوی هم از میوه‌هایی است که به پیشگیری و درمان یبوست کمک زیادی خواهد کرد.

توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان در وعده سحری

 

سحری در کنار افطار، از وعده‌‌های مهم و اصلی در ماه رمضان به حساب می‌آید که توصیه می‌شود به هیچ عنوان آن را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. بر اساس توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان، خوردن این وعده به خاطر این که در حالت کلی در این ماه وعده‌های اصلی کاهش می‌یابد، بسیار مهم است و می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک زیادی کند و از ضعف بدن و تحلیل رفتن عضلات پیشگیری خواهد شد. اما چه نکاتی را باید در وعده سحری رعایت کنید تا سلامت بدن‌تان تضمین شود؟

 

غذاهای مفید برای سحری

 

غذاهای مفید برای سحری

 

از آن‌جایی که سحری از وعده‌‌های مهم و اصلی در ماه رمضان است، خوردن یا نخوردن برخی غذاها در این وعده بسیار مهم است. برای پیشگیری از تشنگی در این ماه و حین روزه‌داری، سعی کنید غذاهای آبپز و خورشت‌های آبدار و کم نمک بخورید.

مصرف انواع فست فود، غذاها و مواد غذایی سرخ کرده مثل کوکو و بادمجان، سیر و پیاز، غذاهای شور و شیرینی‌جاتی مثل زولبیا و بامیه باعث می‌شود در طول روز بیشتر احساس تشنگی و ضعف کنید.

از توصیه های طب سنتی در ماه رمضان برای سحری این است که میوه‌های آبدار و سبزیجات را در این وعده جای دهید. فراموش نکنید که حتما لازم نیست در این وعده غذای سنگین بخورید. خوردن نان و پنیر و گردو به همراه یک لیوان شیر و چند حبه خرما هم می‌تواند یک سحری عالی باشد.

حتما بخوانید  14 روش خانگی تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بزرگسالان

 

کارهایی که بعد از خوردن سحری نباید انجام دهید

 

هرچند وعده غذایی سحری و این که چه بخورید و نخورید مهم است ولی برای اینکه بتوانید در زمان روزه گرفتن کمتر سختی بکشید، باید نکاتی را رعایت کنید که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

 

در وعده سحری پرخوری نکنید

 

مهم‌ترین نکته در مورد خوردن سحری، پرهیز از پرخوری است. فراموش نکنید که حتی اگر پرخوری کنید هم در پایان روز گرسنه خواهید بود. اما به هر حال این کار به مشکلات گوارشی دامن می‌زند و باعث سنگینی، نفخ معده، درد و سوءهاضمه خواهد شد.

 

بعد از سحری بلافاصله نخوابید

 

اگر به محض خوردن سحری به رختخواب بروید، مخصوصا اگر غذای سنگین و پرچرب خورده باشید، دچار رفلاکس و سوزش معده خواهید شد.

 

زمان مناسب برای نوشیدن مایعات

 

زمان مناسب برای نوشیدن مایعات

 

حتما می‌دانید که خوردن آب در حین غذا باعث ایجاد سیری زودرس می‌شود. در مورد قبل از غذا هم بهتر است آب را حداقل ۳۰ دقیقه پیش از خوردن سحری بنوشید. اما اگر می‌خواهید به صورت اصولی آب و نوشیدنی‌های مفید را در وعده سحری جای دهید، باید پس از تمام شدن غذا، آب بخورید.

بهتر است بدانید که مایعات در وعده سحری باید به مرور نوشیده شوند و در آن‌‌ها از قند طبیعی استفاده شده باشد. آبمیوه یا استفاده از عسل و همچنین شیره انگو و خرما به جای شکر برای وعده سحری بسیار مناسب است.

 

زمان مناسب برای خوردن سحری

 

توصیه کارشناسان سلامت این است که در ماه رمضان حتی‌الامکان زودتر به رختخواب بروید تا بتوانید زودتر هم بیدار شوید. حدود ۱/۵ ساعت تا اذان بهترین زمان برای بیداری است. در این فاصله می‌توانید زمان خوردن سحری را به خوبی مدیریت کنید. پیشنهاد می‌کنیم در مورد بهترین زمان سحری خوردن این مقاله را مطالعه کنید.

 

سحری را متنوع بخورید

 

این موضوع را فراموش نکنید که تنوع غذایی در رژیم غذایی سحر و حتی افطار بسیار مهم است. سعی کنید توصیه های طب سنتی برای ماه رمضان در مورد رژیم غذایی را جدی بگیرید و از مواد متنوع و مغذی زیادی در وعده‌ها و میان‌ وعده‌‌هایتان استفاده کنید. از یاد نبرید که در این ماه نباید غذاهایی بخورید که تفاوت زیادی با رژیم‌تان در دیگر ماه‌های سال داشته باشد.

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان برای بیدار برای خوردن سحری از نظر طب سنتی چه زمانی است؟

 

به توصیه کارشناسان، یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح زمان مناسبی برای بیدار شدن و خوردن سحری است.

 

براساس توصیه های طب سنتی در ماه رمضان چه غذاهایی بخوریم تا یبوست نگیریم؟

 

برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان، در هنگام افطار آلو، انجیر خیس، گلابی، هندوانه، هلو، کیوی و میوه‌های آبدار بخورید. خوردن شیر و مایعات هم در افطار و سحر از بروز یبوست جلوگیری خواهد کرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک