طرز تهیه شله زرد نذری با تزیین برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر + فیلم

طرز تهیه شله زرد نذری با تزیین برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر + فیلم


22 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی + فیلم آموزش تهیه
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی و نکات مهم آب ننداختن شله

طرز تهیه شله زرد نذری و مجلسی را بلد هستید؟ نکات طلایی پختن شله‌ زرد نذری زعفرانی به روش حرفه‌ای برای مراسم بزرگ به عنوان یک نذری ساده را می‌دانید؟ طرز تهیه شله زرد نذری برای ۵۰ و ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر و …، تزیین شله زرد مجلسی، نکات مهم آب نینداختن شله زرد و رعایت نسبت دقیق مواد برای طرز پخت اصولی هر مقدار شله زرد به عنوان غذای نذری محرم و نذری کم هزینه ماه رمضان که می‌خواهید به تعداد نفرات بپزید را در مجله کوروش بخوانید. فیلم طرز تهیه شله زرد مجلسی را هم در همین مقاله از سرویس آشپزی تماشا کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی (برای ۵۰ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه یا دانه ریز مرغوب ۲ کیلوگرم
آب ۵۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۴ کیلوگرم
خلال بادام ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۱۵۰ گرم
زعفران دم‌کرده غلیظ یک بسته نیم مثقالی
پودر هل ۲ قاشق چای‌خوری
گلاب ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین شله زرد به مقدار دلخواه

 

*برای تهیه شله زرد نذری برای ۱۰۰ نفر مواد گفته شده در این دستور را ۲ برابر کنید. مثلا برای شله زرد نذری برای ۱۰۰ نفر شما به ۴ کیلوگرم برنج و ۸ کیلوگرم شکر نیاز دارید. اگر می‌خواهید شله زرد نذری برای ۲۰۰ نفر درست کنید مواد لازم در این دستور را ۴ برابر کنید. مثلا شما برای ۲۰۰ نفر به ۸ کیلوگرم برنج و ۱۶ کیلوگرم شکر برای شله زرد نذری نیاز دارید.

میزان کالری شله زرد در ۱۰۰ گرم: ۴۲۸ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت شله زرد: ۳ ساعت

مراحل پخت شله زرد حرفه‌ای به روش نذری

شله زرد مجلسی

برای درست کردن شله زرد عالی مجلسی، باید برنج را از قبل در آب و در صورت دلخواه کمی زعفران خیس کنید. درضمن مقدار موادی که در اینجا برای طرز تهیه شعله زرد می‌گوییم، متناسب پخت برای ۵۰ نفر است. شما برای تهیه شله‌ زرد زعفرانی نذری و مجلسی به تعداد بیشتر می‌توانید این مواد را به نسبت تعداد نفرات چند برابر کنید. یا اینکه برای نفرات کمتر مقدار را کمتر کنید.

مرحله اول؛ خیس کردن خلال بادام و برنج

در اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد زعفرانی، خلال بادام را از شب قبل در گلاب خیس کنید. برنج را هم از شب قبل خوب بشورید تا آب آن زلال شود و سپس در آب و کمی زعفران دم کرده غلیظ خیس کنید تا خوشرنگ شود.

مرحله دوم؛ پختن برنج شله زرد

برای پخت شله زرد برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و روی آن آب بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح «شفته» و «شکفته» شود.

شما می‌توانید برنج ایرانی، خلال بادام و انواع عرقیات مثل گلاب را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ بار گذاشتن شله زرد

طرز تهیه و تزیین شله زرد نذری مجلسی زعفرانی برای 50 نفر

بعد از حدود یک‌ ساعت، ابتدا زعفران را به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید تا برنج رنگ بگیرد. ۱۰ دقیقه بعد شکر را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. سپس کره را هم اضافه کنید. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شعله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می‌توانید به برنج، آب اضافه کنید. اگر هم مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار شود. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید، چون خود شکر آب می‌اندازد.

در صورت تمایل می‌توانید آب، کره، شکر و زعفران را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ پختن و جا افتادن شله زرد

کل زمان لازم برای پخت شله‌ زرد ۲ تا سه ساعت است. زمانی که شله‌ زرد به غلظت دلخواهتان رسید پودر هل، گلاب و خلال بادام را اضافه کنید تا عطر شله زرد بلند شود.

مرحله پنجم؛ دم کردن شله زرد

در مرحله آخر و وقتی که شله‌ زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش‌کن را زیر قابلمه شله‌ زرد بگذارید. روی درب قابلمه شله‌ زرد را هم با دم‌کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان برای دم کردن شله زرد کافی است. دم‌کنی باعث می‌شود آب شله‌ زرد کاملا کشیده و بخار شود. به این ترتیب شله‌ زرد دیگر آب نخواهد انداخت. وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را ۲۰ دقیقه دیگر روی شله‌ زرد باقی بگذارید. سپس شله زرد را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

پختن و جا افتادن و تزیین شله زرد

روش تهیه شله زرد ژله ای نذری

طرز تهیه شله زرد ژله ای

برای تهیه شله زرد ژله‌ای و شفاف با پودر ژلاتین، همه مراحل را مانند روش قبل انجام دهید و بعد از اینکه گلاب و خلال بادام را اضافه کردید، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کنید. ظرف حاوی ژلاتین حل شده را روی بخار قرار دهید تا کاملا حل شود.

حتما بخوانید  ۸ مدل ماسک ماست و تخم‌ مرغ برای پوست شفاف و موی پرپشت

سپس این محلول را به شله زرد اضافه کنید. کمی که شله زرد جوشید، آن را دم کنید. حدود ۳۰ دقیقه دیگر شله زرد را با شعله کم، دم کنید. بعد زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شله زرد از دما بیفتد و سرد شود.

در صورت تمایل پودر ژلاتین را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه فرنی ساده و زعفرانی «

روش تهیه شله زرد قالبی نذری

روش تهیه شله زرد قالبی نذری

برای تهیه شله زرد به صورت قالبی، کافی است بعد از پخت و دم کشیدن شله زرد، آن را در قالب مورد نظرتان بریزید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود و خودش را بگیرد. بهترین قالب برای تهیه شله زرد قالبی، قالب سیلیکونی است که شله زرد به آن نمی‌چسبد و هنگام خارج کردن از قالب، به راحتی جدا می‌شود. بعد از خارج کردن شله زرد از قالب، آن را با مواد دلخواه تزیین کنید.

ایده‌های تزیین شله زرد مجلسی و نذری

تزیین شله زرد مجلسی و نذری معمولا با دارچین، خلال پسته، خلال بادام و جملات و تصاویر مذهبی انجام می‌شود. می‌توانید دارچین و خلال پسته را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه بامیه با طعم قنادی «

تزیین شله زرد نذری با شابلون

تزیین شله زرد با شابلون

یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌ها برای تزیین شله زرد، استفاده از شابلون به خصوص برای طرح‌های سنتی و جملات مذهبی است. برای این کار باید شله زرد را در کاسه‌های مورد نظرتان بریزید و کمی صبر کنید تا سرد شود. سرد شدن شله زرد موجب سفت شدن لایه روی آن می‌شود و در این شرایط تزیین کردن آن بسیار ساده‌تر می‌شود.

برای شروع باید مطمئن شوید که روی شله زرد شما سفت شده و حالت آبکی و چسبنده ندارد. سپس شابلون را روی ظرف شله زرد قرار دهید. دارچین را با کمک یک نمکپاش روی شابلون بریزید تا طرح مورد نظر روی سطح شله زرد ایجاد شود. در انتها شابلون را به آرامی از روی شله زرد بردارید. با این روش هم تزیینات شما حرفه‌ای‌تر می‌شود و هم می‌توانید با سرعت بیشتری شله زردها را تزیین کنید.

تزیین شله زرد با دارچین و خلال پسته و بادام

ایده های تزیین شله زرد با دارچین و خلال پسته و بادام

تزیین شله زرد با گل محمدی

ایده های تزیین شله زرد با گل محمدی

تزیین شله زرد با گل محمدی

تزیین شله زرد با دارچین

تزیین شله زرد با پودر نارگیل و دارچین

تزیین شله زرد با دارچین

تزیین شله زرد تک نفره

ایده تزیین شله زرد تک نفره

تزیین مجلسی شله زرد تک نفره

 فوت و فن‌های طرز پخت اصولی شله زرد نذری و مجلسی 

 فوت و فن‌های طرز پخت اصولی شله زرد نذری مجلسی زعفرانی

تخفیفات لبنیات افق کوروش
  • در روش درست کردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید چون خود شکر آب می‌اندازد.
  • کره از ته گرفتن شله زرد جلوگیری می‌کند.
  • در روش درست کردن شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی و مجلسی در حجم و مقدار زیاد، نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می‌خواهید شله‌زرد درست کنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.
  • در طرز پخت اصولی شله ‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشک شوند. وقتی که برنج‌ها کاملا خشک شد با کف دست برنج‌ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران دم کرده را روی برنج‌هایی که با دست سابیده و خرد کرده‌اید بریزید.
  • یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله ‌زرد استفاده کنید زمان پخت آن برای شله ‌زرد زیاد می‌شود. علاوه بر این برنج‌ها از وسط نصف می‌شوند و ظاهر خوبی به شله ‌زرد نمی‌دهند.

طرز تهیه شله زرد فوری

  • طرز تهیه شله زرد با آرد برنج هم مرسوم است اما روش درست کردن شله زرد خوشمزه مجلسی با برنج نیم دانه مرسوم‌تر است.
  • برای تزیین ساده شله زرد از خلال پسته و بادام، دارچین یا مقداری پودر نارگیل، گل محمدی پودر شده یا درسته استفاده کنید.
  • طرز تهیه شله زرد فوری هم جالب است. شله زرد فوری را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید. طبق دستور روی بسته آن را در عرض ۲۰ یا ۳۰ دقیقه آماده کنید.
  • یادتان باشد طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر یا شله زرد برای ۲ نفر یا ۱۰ نفر، ۱۵ نفر، ۳۰ نفر، یا ۷۰ نفر یا حتی ۲۰۰ نفر به همین ترتیب است. اما باید به تعداد نفرات مواد را چند برابر کنید. مثلا برای درست کردن شله زرد برای ۱۰ نفر مقدار همین مواد گفته شده در این مقاله را به یک پنجم کاهش دهید یا برای ۲۰۰ نفر این مقدار مواد را ۴ برابر کنید.
  • برای درست کردن شله زرد باید از یک پیمانه مشخص برای همه مواد لازم آن استفاده کنید. مثلاً اگر برای برنج از یک پیمانه استفاده کردید، برای اندازه‌گیری مقدار شکر و آب هم همان پیمانه را به کار ببرید.
  • در صورت استفاده از برنج نیم دانه در طرز تهیه شله زرد مجلسی می‌توانید تنها ۲ تا ۳ ساعت زودتر برنج را خیس کنید. زیرا این برنج‌ها بسیار سریع‌تر از برنج کامل و معمولی باز می‌شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند.

طرز تهیه و نکات طلایی شله زرد

  • توجه داشته باشید که برای درست کردن شله زرد باید شکر را درست بعد از وا رفتن و شفته شدن برنج به آن اضافه کنید. در صورتی که برنج هنوز به خوبی پخته و له نشده باشد و شکر را اضافه کنید، مرحله پخت برنج کامل نخواهد شد.
  • برای جلوگیری از ته گرفتن برنج در شله زرد بعد از اضافه کردن شکر باید تا حدود ۱۵ دقیقه مدام شله زرد را هم بزنید.
  • برای درست کردن شله زرد در فر باید اجازه دهید برنج با آب فراوان روی گاز پخته شود. سپس شکر، گلاب و همه مواد را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. در نهایت می‌توانید شله زرد را داخل ظرف مخصوص فر بریزید. شله زرد را برای ۳۰ دقیقه در طبقه پایین فر قرار دهید تا آماده شود.
  • به منظور برآورد مقدار آب مورد نیاز برای پخت شله زرد باید بدانید که معمولاً اگر برنج خوب خیس خورده باشد، حدود ۶ برابر بیشتر از مقدار برنج، به آب نیاز دارید.

 

تزیین شله زرد نذری

  • برای درست کردن شله زرد می‌توانید به جای استفاده از پودر هل، از عرق هل نیز استفاده کنید. می‌توانید هل را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.
  • نکته مهم در طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی: بهترین هل برای شله ‌زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی‌پزی است. در صورت استفاده از دانه هل، آن را بکوبید و به روش بن‌ماری و به صورت غیر‌مستقیم و با بخار آب دم کنید. روش کار به این صورت است که در یک ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یک ظرف کوچک‌تر و نشکن هل‌های کوبیده شده را با مقدار کمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ‌تر که آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی که آب ظرف بزرگ‌تر به جوش آمد و بخار کرد، بخار این آب سبب می‌شود که هل در آب تقطیر شود و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف کنید و به شله‌زرد اضافه کنید.
حتما بخوانید  ۱۱ دلیل کف نکردن قهوه ترک و قهوه اسپرسو و روش های رفع آن

ترفندهای پخت شله زرد

  • در طرز تهیه شله زرد مجلسی اگر برنج شما بعد از پخت هنوز زیر دندان می‌آید و خوب له نشده است، می‌توانید از گوشت‌کوب برقی برای له کردن برنج استفاده کنید.
  • اضافه کردن بادام در پخت شله زرد حرفه ای اختیاری است، اما این کار موجب خوشمزه شدن شله زرد شما می‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از ریختن خلال بادام در شله زرد آن را در مقداری گلاب بخیسانید و بعد به شله زرد اضافه کنید؛ این کار موجب نرم شدن خلال بادام می‌شود.
  • اضافه کردن مقداری نمک به شله زرد موجب می‌شود تا شیرینی آن بیشتر شود.

 چکار کنیم که شله‌ زرد آب نیندازد؟

 چکار کنیم که شله‌ زرد آب نیندازد؟

حالا که روش درست کردن شله زرد خوشمزه را یاد گرفتید باید فوت و فن‌های بعدی آن را هم بلد باشید.

  • اگر شله زرد شما هم بعد از مدتی آب می‌اندازد چاره کار این است که در مرحله آخر و وقتی که شله‌ زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش‌کن را زیر قابلمه شله‌ زرد بگذارید. روی در قابلمه شله‌ زرد را هم با دم‌کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید. دم‌کنی باعث می‌شود آب شله‌ زرد کاملا کشیده و بخار شود. به این ترتیب شله‌ زرد دیگر آب نخواهد انداخت. وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را ۲۰ دقیقه دیگر روی شله‌ زرد باقی بگذارید. سپس شله زرد را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.
  • در طرز تهیه شله زرد و برای اینکه شله زرد قوام کافی داشته باشد باید اجازه دهید برنج کاملا غلیظ شود و بعد شکر را اضافه کنید؛ اضافه کردن شکر موجب شل شدن شله زرد می‌شود.

تاریخچه شله زرد؛ چینی‌ها اولین خالقان شله زرد

تاریخچه شله زرد؛ چینی‌ها اولین خالقان شله زرد

شله زرد از جمله دسرهای ایرانی  است که معمولا در مراسم مذهبی و برای به جا آوردن رسم نذری پخته می‌شود. شله زرد جزو غذاهای سفره افطار هم هست. همچنین شله زرد جزو غذاهای ماه رمضانی محبوب سفره افطار در شهرهای مختلف ایران از جمله کرمان است.

راستی می‌دانستید اولین کسانی که شله زرد درست کردند چینی‌ها بودند؟ البته نه چیزی شبیه شله زرد بومی ما، اما اولین بار مردم کشور چین خوراک برنج آبدار، کره، ادویه و دانینه را درست کردند که پدربزرگ شله زرد امروزی خودمان است.

سوالات متداول

زمان پخت شله زرد چقدر است؟

زمان پخت شله زرد چقدر است؟

مدت زمان پخت شله زرد بنا بر اندازه مواد، میزان خیس کردن برنج، مقدار آبی که برای پخت به آن اضافه می‌کنید و حرارتی که روی آن شله زرد را می‌پزید، متغیر است. ولی به طور معمول مدت زمان پخت شله زرد، حدود ۳ ساعت تخمین زده می‌شود.

برای درست کردن شله زرد، برنج باید را با چه میزان آب پخت تا نرم شود؟

مقدار آب مورد نیاز برای پخت شله زرد البته در صورتی‌ که برنج از قبل به خوبی خیس خورده باشد، حدود ۶ برابر بیشتر از مقدار برنج است.

بهترین برنج برای درست کردن شله زرد چیست؟

سعی کنید حتما از برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر و طعم خوبی داشته باشد. برنج نیم‌دانه یا خرده برنج گزینه بهتری است. در صورت استفاده از برنج نیم دانه در طرز تهیه شله زرد مجلسی می‌توانید تنها ۲ تا ۳ ساعت قبل از پخت، برنج را خیس کنید. چون این برنج‌ها بسیار سریع‌تر از برنج کامل و معمولی باز می‌شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند. بعد از پخت هم شله زردتان ظاهر زیباتری خواهد داشت.

چه زمان زعفران را به شله زرد اضافه کنیم؟

زعفران را باید قبل از اضافه کردن شکر به شله زرد اضافه کنید. درواقع ۱ ساعت بعد از پخت برنج می‌توانید زعفران را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه بعد شکر را اضافه کنید. اضافه کردن زعفران بعد از شکر موجب می‌شود شله زرد شما خوشرنگ نشود.

چه کار کنیم که شله زرد بعد از پخت ترک نخورد و آب نیندازد؟

بعد از پخت شله زرد باید حرارت را خاموش کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا ۱۵ دقیقه با حرارت خودش دم بکشد. این کار از ترک خوردن شله زرد و آب انداختن آن جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه شله زرد نذری برای ۳۰ نفر چگونه است؟

در طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۲۰ نفر یا ۳۰ نفر قبل از هر چیزی باید از یک قابلمه مناسب استفاده کنید تا شله زرد فضای کافی برای پخت داشته باشد. می‌توانید مواد لازم برای تهیه شله زرد در این مقاله را حدودا نصف کنید تا مقدار شله زرد شما کمتر شود.

روش تهیه خلال بادام خانگی برای تهیه شله زرد نذری چگونه است؟

مهم نیست در فکر طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۱۰ نفر هستید یا قصد دارید این دسر را برای ۲ نفر درست کنید، به هر حال خلال بادام طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد. برای درست کردن خلال بادام در خانه باید از بادام تازه یا بادامی که چند ساعت در آب گرم خیسانده شده استفاده کنید. برای شروع پوست بادام را جدا کنید، سپس آن‌ها را با یک چاقوی تیز به صورت خلالی برش دهید. بعد از برش دادن بادام‌ها آن‌ها را چند روز در سینی و زیر نور آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شوند و خلال بادام آماده شود.

سوالات متداول در مورد پخت شله زرد حرفه ای

اگر شله زرد سفت شد چکار کنیم؟

اگر شله زرد شما بیش از حد سفت شد، می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و سپس چند دقیقه دیگر شعله زرد را بجوشانید.

در طرز تهیه شله زرد، برای دو کیلو برنج چقدر شکر لازم است؟

در طرز تهیه شله زرد برای ۲ کیلو برنج باید از ۴ کیلوگرم شکر استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات در پخت شله زرد حرفه‌ای چیست؟

در طرز تهیه شله زرد حرفه‌ای باید از گلاب و زعفران درجه یک استفاده کنید و اجازه دهید شله زرد شما به اندازه‌ای بجوشد که برنج کاملا یکدست شود.

 

کالابرگ الکترونیک