طرز تهیه والک پلو (سیرک پلو) مجلسی تهرانی به ۳ روش خوشمزه

طرز تهیه والک پلو (سیرک پلو) مجلسی تهرانی به ۳ روش خوشمزه


9 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه والک پلو (سیرک پلو) مجلسی تهرانی به 3 روش خوشمزه

والک پلو غذای اصیل تهران، شمیرانات و کرج است. والک یک نوع سبزی محلی و کوهی در تهران و اطراف کوهپایه‌های البرز است که برگی دراز و بویی شبیه به سیر دارد، به همین خاطر به والک پلو سیرک پلو هم می‌گویند. این گیاه خواص بی‌نظیری برای تصفیه خون و ناراحتی‌های گوارشی دارد. از این گیاه به روش‌های مختلفی برای درست کردن پلو مخلوط و خورشت والک استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید طرز تهیه والک پلو مجلسی تهرانی به ۳ روش با مرغ، گوشت چرخ کرده و ماهی را مطالعه کنید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه والک پلو تهرانی

 

طرز تهیه والک پلو مجلسی

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه والک پلو  (۴ نفر)

 

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن سرخ کردنی: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • والک: نیم کیلوگرم
  • ساقه سیر: ۲ عدد
  • زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه پلویی: به مقدار لازم
  • سیر: یک حبه
  • زعفران: به مقدار لازم
  • سیب زمینی: به مقدار لازم برای ته دیگ

 

مراحل طرز تهیه والک پلو شمیران

برای درست کردن والک پلو، باید والک‌ها را شسته و بعد از خشک شدن، کمی تفت دهید. والک‌ها را به برنج آبکش شده اضافه کنید و اجازه دهید برنج و والک با هم بپزند. والک پلو را می‌توانید با گوشت چرخ کرده، مرغ یا ماهی سرخ شده سرو کنید.

 

مرحله اول؛ برگ‌های والک را بشویید و خرد کنید

 

طرز تهیه والک پلو یا سیرک پلو مجلسی تهرانی با انواع گوشت، مرغ یا ماهی

 

طرز تهیه والک پلو مجلسی یا سیرک پلو به این صورت است که ابتدا باید برگ‌های والک را تمیز کرده و بشویید. بعد از تمیز شدن والک‌ها اجازه دهید آب آن‌ها خارج شود و سبزی را خرد کنید. توجه داشته باشید که نباید والک را خیلی ریز خرد کنید.

حتما بخوانید  بهترین روشهای شستن و تمیز کردن انواع لکه مبل سفید و فرش روشن

 

مرحله دوم؛ برنج را خیس کنید

 

برنج را بشویید و برای مدت ۲ ساعت در آب و مقداری نمک بخیسانید. شما می‌توانید والک پلو را با مرغ، گوشت یا ماهی سرو کنید، اما در هر صورت طرز تهیه این غذا به یک صورت انجام می‌شود. ابتدا والک پلو را آماده می‌کنید و بعد مرغ، گوشت یا ماهی را در کنار پلو سرو می‌کنید.

 

مرحله سوم؛ والک را در روغن تفت دهید

 

در مرحله سوم از طرز تهیه والک پلو مجلسی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و با شعله ملایم روی گاز قرار دهید. والک را داخل ماهیتابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. ساقه‌های سیر را بشویید و خرد کنید و به والک‌ها اضافه کنید. مقداری ادویه و سیر خرد رنده شده به سبزیجات اضافه کنید و خوب هم بزنید تا طعم خامی سبزی و ادویه گرفته شود.

 

مرحله چهارم؛ برنج را بپزید و آبکش کنید

 

در یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و با شعله متوسط روی گاز قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید، سپس برنج‌هایی را که از قبل حدود ۲ ساعت در آب خیسانده‌اید، در آب جوش بریزید. مقداری صبر کنید تا دانه‌های برنج دو ترک بردارند و برای آبکش کردن آماده شود. سپس برنج را آبکش کنید.

 

مرحله پنجم؛ والک پلو را دم کنید

 

طرز تهیه سیرک والک پلو مجلسی به روش تهرانی

 

در این مرحله از طرز تهیه والک پلو تهرانی بعد از آبکش کردن برنج کمی صبر کنید تا آب آن کاملاً خارج شود. سپس برنج را به سبزیجات تفت خورده و مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. در این مرحله می‌توانید کمی زعفران آب شده نیز به برنج اضافه کنید تا ظاهر والک پلو زیباتر شود و عطر و طعم بهتری به خود بگیرد.

ته قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی حلقه‌ای به همراه مقداری زعفران ته آن بچینید. سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ته دیگ

 

مرحله ششم؛ والک پلو را با گوشت چرخ کرده قلقلی، مرغ یا ماهی سرو کنید

 

بعد از اینکه برنج آماده شد، اگر دوست دارید این غذا را با گوشت چرخ کرده سرو کنید، می‌توانید. مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و ادویه ترکیب کنید و بعد به صورت قلقلی درآورید. سپس قلقلی‌های گوشت را در روغن سرخ کنید و والک پلوی خود را با این گوشت‌ها تزئین کنید.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه ماسک ماست و هویج برای لک، چاقی و روشن شدن پوست

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید این برنج را در کنار ماهی سرخ کرده به سبک سبزی پلو با ماهی یا مرغ سرخ کرده زعفرانی نیز سرو کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه والک پلو مجلسی

 

طرز تهیه والک پلو مجلسی با مرغ، گوشت چرخ کرده یا ماهی و فوت و فن های آن

 

*برای تهیه والک پلو تنها باید از برگ گیاه والک استفاده کنید.

 

*به جز تهران و البرز از والک در کرمانشاه و زنجان هم استفاده می‌شود.

 

*سبزی کوهی والک بافت بسیار لطیفی دارد، به یاد داشته باشید که آن را بیش از حد روی گاز تفت ندهید تا له نشود. از طرف دیگر سعی کنید بلافاصله بعد از شستن از سبزی استفاده کنید تا پلاسیده و خراب نشود.

 

*برخی افراد برای خوش طعم‌تر شدن این غذا، بعد از آبکشی برنج مقداری سماق نیز به آن اضافه می‌کنند.

 

*برای نگهداری سبزی والک می‌توانید آن را بعد از پخت در فریزر نگهداری کنید.

 

*اگر دوست داشته باشید می‌توانید بعد از آبکش کردن برنج والک پلو، از مرغ سرخ شده زعفرانی بین برنج نیز استفاده کنید و پلو را همراه با مرغ سرخ کرده زعفرانی دم بگذارید.

 

*برخی افراد در زمان پخت سبزیجات به این غذا یک پیاز یا پیازچه خرد شده نیز اضافه می‌کنند.

 

*برای تهیه والک پلو می‌توانید از سبزی والک خشک نیز استفاده کنید.

 

 

خواص والک پلو

 

خواص والک پلو

 

والک پلو به خاطر استفاده از والک، یکی از غذاهای مفید و مقوی برای سلامتی است. والک سرشار از ویتامین ث است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین برای از بین بردن حالت اسیدی خون، والک یک گیاه مفید است. در طب سنتی، خواص والک را شامل ادرار آور بودن، قلیایی کردن خون و کمک به بهبود تنگی نفس می‌دانند. 

 

والک پلو غذای کجاست؟

 

والک پلو یک غذای اصالتا تهرانی و متعلق به منطقه شمیران قدیم است. گیاه والک از گیاه‌های بومی دامنه‌های البرز و ارتفاعات شمیرانات است. البته این گیاه در کرمانشاه و زنجان هم یافت می‌شود.

 

انواع غذا با والک کوهی

 

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که با والک چه غذاهایی درست می‌شود، بد نیست بدانید که از این سبزی پرخاصیت علاوه بر والک پلو، در غذاهای مختلف مثل کوکو والک، خورش والک و آش والک هم استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک