طرز تهیه گرد غوره مرحله به مرحله با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه گرد غوره مرحله به مرحله با تمام فوت و فن ها


4 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گرد غوره

گرد غوره خانگی چیست؟ طرز تهیه گرد غوره یا پودر غوره در خانه آسان است. گرد غوره در واقع یکی از پرکاربردترین و مفیدترین ادویه‌هایی است که شما می‌توانید برای طعم بخشیدن به انواع غذا از آن استفاده کنید. اما آیا می‌دانید گرد غوره در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ چطور می‌توان با استفاده از غوره تازه، گرد غوره درست کرد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن گرد غوره برای مزه‌دار کردن غذاها آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد گرد غوره پاسخ خواهیم داد.

 

 

گرد غوره چیست؟

 

گرد غوره چیست؟

 

گرد غوره درواقع پودر غوره خشک شده است که از میوه نارس انواع انگور بدون هسته تهیه می‌شود. درست کردن پودر غوره در خانه بسیار راحت است و شما می‌توانید از آن به عنوان یک چاشنی مفید و پر از خاصیت در غذاها استفاده کنید.

 

خواص گرد غوره برای سلامت بدن

 

گرد غوره خواص بی‌شماری برای بدن دارد. در ادامه به برخی از خاصیت‌های این ادویه مفید و ترش مزه اشاره شده است:

 

  • تسکین درد مفاصل
  • کاهش فشار خون
  • کاهنده چربی و کلسترول خون
  • کاهش تری گلیسیرید خون
  • دفع حرارت بدن
  • کمک به درمان کبد چرب
  • از بین بردن چربی دور شکم
  • کمک به کاهش وزن
  • درمان چاقی مفرط
  • تقویت کننده معده
  • درمان رفلاکس اسیدی معده
  • از بین بردن عفونت‌های مجاری گوارشی
  • مبارزه با تومورهای سرطانی
  • ضدعفونی کننده روده
  • ادرار آور
  • افزایش جذب آهن
  • رفع عطش
  • سرشار از ویتامین C
  • درمان سیاتیک و رماتیسم
  • دفع کرم روده

 

مضرات گرد غوره

 

مضرات گرد غوره

 

هر چند که گرد غوره سرشار از خواص فراوان است، اما به هر حال استفاده بیش از حد آن می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض و مضرات گرد غوره آشنا شوید.

 

  • کاهش میل جنسی
  • دلپیچه و دل درد
  • کم خونی در دوران قاعدگی
  • مضر برای افراد مبتلا به سردی کبد

 

طبع گرد غوره

 

گرد غوره طبع سردی دارد، از همین رو پیشنهاد می‌شود افراد بلغمی به مقدار زیاد از آن استفاده نکنند. افراد سرد مزاج بهتر است از گرد غوره در کنار عسل و نبات یا زیره استفاده کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس بوفالو به 2 روش رستورانی

 

طرز تهیه گرد غوره

 

طرز تهیه گرد غوره

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه گرد غوره خانگی

 

  • غوره عسگری: ۱ کیلوگرم

 

مراحل طرز تهیه گرد غوره

 

مراحل طرز تهیه گرد غوره

 

«غوره» در واقع به انگور نرسیده یا کال گفته می‌شود که طعمی ترش دارد و برای مزه‌دار کردن انواع خورش و خوراک بسیار کاربردی است. معمولاً در طرز تهیه خورش غوره مسما، خورش بادمجان و انواع خوراک از آبغوره یا گرد غوره استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحی غوره‌های تازه را به یک ادویه کاربردی و ترش مزه تبدیل کنید.

گرد غوره علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد برای کاهش فشار خون، تسکین درد مفاصل، و کاهش چربی خون مفید است و به کم شدن چربی دور شکم نیز کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه گرد غوره برای مزه‌دار کردن انواع خوراک و غذاهای مختلف آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ جدا کردن غوره‌ها از خوشه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه گرد غوره باید غوره‌ها را دانه دانه کنید و از خوشه جدا نمایید. در این مرحله باید همه شاخ و برگ‌های اضافی داخل ظرف غوره‌ها را جدا کنید و غوره‌ها را داخل سبدی مجزا بریزید.

 

مرحله دوم؛ شستن غوره‌ها

 

بعد از تمیز کردن غوره‌ها در این مرحله از طرز تهیه گرد غوره باید غوره‌ها را با آب فراوان بشویید. سپس آن‌ها را برای چند دقیقه داخل سبد بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

 

مرحله سوم؛ پهن کردن غوره‌ها در هوای آزاد

 

در این مرحله از طرز تهیه گرد غوره خانگی باید غوره‌های شسته شده را داخل یک سینی بزرگ بریزید و سپس سینی را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. معمولاً برای خشک شدن غوره‌ها به چند روز تا یک هفته زمان نیاز است.

 

مرحله چهارم؛ پودر کردن غوره‌ها

 

بعد از این که غوره‌ها به طور کامل در مقابل آفتاب خشک شدند، باید آن‌ها را داخل دستگاه آسیاب بریزید و کاملاً پودر کنید. سپس پودر غوره را در ظرفی در بسته بریزید و از آن برای طعم بخشیدن به غذاها استفاده نمایید.

 

فوت و فن‌ها و نکات طرز تهیه گرد غوره خانگی

 

فوت و فن‌ها و نکات طرز تهیه گرد غوره خانگی

 

*در طرز تهیه گرد غوره خانگی بهتر است از غوره انگور عسگری یا انگور سفید استفاده کنید. در واقع غوره‌هایی که هسته دارند معمولاً بعد از خشک شدن کمی تلخ می‌شوند، بنابراین سعی کنید از غوره‌های بدون دانه برای این کار استفاده نمایید.

*بعد از خشک کردن غوره‌ها پیشنهاد می‌شود آن‌ها را با آب فراوان بشویید تا گرد و خاک روی غوره‌ها تمیز شوند. سپس می‌توانید غوره‌ها را با دستمال خشک کنید و برای چند ساعت در اتاق بگذارید تا دوباره خشک شوند.

*برای درست کردن پودر غوره انگور خانگی حتماً اجازه دهید غوره‌ها به طور کامل خشک شوند. استفاده از غوره‌ای که کاملاً خشک نیست برای تهیه گرد غوره مناسب نیست و موجب کپک زدن آن می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت به 2 روش خشک و مایع

*برای خوش طعم شدن گرد غوره می‌توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید. این کار موجب افزایش ماندگاری گرد غوره نیز می‌شود.

*برای خشک کردن غوره‌ها به هیچ عنوان آن‌ها را روی هم نریزید. اجازه دهید غوره‌ها فضای کافی برای خشک شدن داشته باشند.

*در صورتی که به هر دلیلی به آفتاب دسترسی ندارید، می‌توانید برای خشک کردن غوره‌ها از شوفاژ یا بخاری و حتی فر نیز استفاده کنید.

*در صورتی که دوست دارید پودر غوره شما یکدست و نرم شود، می‌توانید بعد از آسیاب کردن غوره‌ها آن را الک کنید.

*اگر غوره‌ها را با خوشه آن خشک کنید باید بعد از خشک شدن غوره‌ها شاخه‌های غوره را از آن جدا کنید.

*هر چند که سماق یک ادویه متفاوت از گرد غوره است، اما گرد غوره شباهت زیادی به سماق دارد. شما می‌توانید بعد از طرز تهیه سماق با غوره آن را همانند سماق روی کباب بریزید و برای طعم دادن به سالاد و غذاهای مختلف استفاده کنید.

 

گرد غوره در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

 

شما می‌توانید برای ترش کردن مزه انواع خورش‌ها، سالاد و غذاهای سنتی از گرد غوره استفاده کنید. معمولاً از پودر غوره برای طعم دادن به خورش قیمه، قورمه سبزی، آبگوشت، کوفته، انواع کباب، کتلت گوشت، ماکارونی، کلم پلو، لوبیا پلو و سالاد شیرازی استفاده می‌شود.

از طرف دیگر عده زیادی نیز از گرد غوره برای تهیه دمنوش چربی سوز استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که طبع گرد غوره سرد است و از همین رو مصرف این ادویه برای افراد بلغمی مناسب نیست. از طرف دیگر افراد مبتلا به زخم معده و خانم‌های باردار نباید از گرد غوره استفاده کنند.

اگر تا به حال طرز تهیه مرغ با غوره را امتحان نکرده‌اید و از این چاشنی برای طعم بخشیدن به خورش‌ها و خوراک‌های مختلف استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود حتماً آن را تست کنید. همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، دستور پخت گرد غوره بسیار راحت است و شما می‌توانید به سادگی آن را در خانه آماده کنید و از مزایای آن برای سلامتی هم بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول

 

چرا در طرز تهیه گرد غوره از نمک استفاده می‌شود؟

 

استفاده از نمک برای تهیه گرد غوره خانگی کاملاً اختیاری است، اما این کار موجب خوش طعم شدن گرد غوره و افزایش ماندگاری آن می‌شود.

 

مصرف بیش از حد گرد غوره خانگی چه عوارضی دارد؟

 

استفاده بیش از اندازه از گرد غوره موجب کاهش میل جنسی، دلپیچه و دل درد و کم خونی در دوران قاعدگی می‌شود و برای افراد مبتلا به سردی کبد نیز مضر است.

 

 

کالابرگ الکترونیک