۵ مدل طرز تهیه مربای لبو براق و خوشرنگ با آهک و بدون آهک

۵ مدل طرز تهیه مربای لبو براق و خوشرنگ با آهک و بدون آهک


14 دی 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 طرز تهیه مربای لبو براق و خوشرنگ با آهک و بدون آهک
فهرست محتوا پنهان

مربای لبو از انواع مربای خوشمزه و مجلسی برای روزهای سرد پاییز و زمستان است. درست کردن مربای لبو قرمز و خوشرنگ خانگی یکی از بهترین دسرها با لبو برای استفاده از خواص لبو است. کامل‌ترین و بهترین طرز تهیه مربای لبو خانگی قرمز و خوشمزه و نکات مهم تهیه مربای لبو خوشرنگ، براق و شیشه‌ای را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه مربای لبو خانگی قرمز و خوشمزه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو جوان و متوسط ۱ کیلوگرم
شکر ۸۰۰ گرم
آب به مقدار لازم
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
پودر پکتین یا پودر ژلاتین ۱ قاشق مرباخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای لبو بدون آهک: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربا لبو قرمز و شیشه‌ای

برای درست کردن مربای چغندر قرمز براق و خوشرنگ نیاز به یک کیلوگرم لبو دارید. یعنی لبوها بعد از شستن و پوست گرفتن و خرد شدن، رنده شدن یا قالب زدن باید یک کیلوگرم باشند. بهترین و شیرین‌ترین نوع لبو برای درست کردن انواع ترشی لبو، مربای لبو و شربت لبو، لبوهای گرد و قرمز در اندازه متوسط و جوان است.

مراحل طرز تهیه مربا لبو قرمز و شیشه‌ای

مرحله اول: لبوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربا لبوی خوشمزه و خانگی باید لبوها را بشویید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی و حبه قندی یا با قالب برش بزنید. در صورت تمایل می‌توانید لبوها را برای مربا رنده کنید.

مرحله دوم: شربت مربای لبو را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه مربای لبو باید شکر را با ترازوی آشپزخانه اندازه کنید. برای یک کیلوگرم لبو ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرم شکر کافی است. شکرها را با لیوان فرانسوی دسته‌دار اندازه بگیرید.

هر لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل ۲۳۰ گرم شکر است. به ازای هر لیوان شکر یک لیوان آب هم اضافه کنید. آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به دمای جوش برسد. وقتی آب به دمای جوش رسید، شکر را اضافه کنید.

می‌توانید شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: لبوها را اضافه کنید

اجازه دهید مخلوط آب و شکر هم به دمای جوش برسد. در این حالت مقداری جرم روی این ترکیب جمع می‌شود، این جرم را با یک قاشق کاملا تمیز جمع کنید و دور بریزید. اجازه دهید آب و شکر به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه روی شعله متوسط گاز بجوشد تا غلیظ شود و قوام پیدا کند. حالا لبوها را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لبوها شعله گاز را زیاد کنید تا لبوها کف کنند.

مرحله سوم: پودر پکتین را به روش بن ماری حل کنید

کف روی لبوها را هم با قاشق تمیز جمع کنید و دور بریزید تا مربا سرریز نکند. ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان برای پخت لبوها روی شعله متوسط گاز کافی است. پودر پکتین را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. حالا آن را روی بخار آب سماور یا کتری بگذارید تا به روش بن ماری کاملا در آب حل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شور غوره خانگی به 3 روش + فوت و فن شور غوره

مرحله چهارم: پودر پکتین و وانیل را به مربای لبو اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه مربای لبو خوشمزه و مجلسی باید محلول پکتین را به همراه وانیل به مربای لبو در حال پخت اضافه کنید. این کار را در ۵ دقیقه پایانی پخت مربا انجام دهید تا رایحه وانیل در مربا حفظ شود

*به جای پکتین می‌توانید از ۱ قاشق مرباخوری پودر ژلاتین هم استفاده کنید. پودر ژلاتین را به روش بن ماری حل کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت به همراه وانیل به مربا لبو اضافه کنید.

می‌توانید پودر ژلاتین و وانیل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه مربای لبو با آهک

برای اینکه لبوها بعد از مربا شدن، فرم خودشان را حفظ کنند و در حین پخت له نشوند، از طرز تهیه مربای لبو با آب آهک می‌توانید استفاده کنید. در این روش، ۵۰۰ گرم آهک تصفیه شده را با ۱/۵ لیتر آب مخلوط کنید و بعد آن را کنار بگذارید تا آهک‌ها کاملا ته نشین شوند و آب زلال روی آن قرار بگیرد.

آب زلال را در یک ظرف بریزید و لبوهای خرد شده را در آن به مدت ۴ تا ۵ ساعت قرار دهید. لبوها را آبکشی کنید. این لبوها را برای مربا کردن استفاده کنید. در ادامه مراحل از روش بالا برای درست کردن مربا کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

مواد لازم برای تهیه مربای لبو و هویج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
هویج نیم کیلوگرم
لبو نیم کیلوگرم
آب ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای لبو و هویج: ۱۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای لبو و هویج

مراحل طرز تهیه مربای لبو و هویج

مربای لبو و هویج یکی از خوشمزه‌ترین مرباهای ترکیبی است که به خاطر ترکیب هویج و لبو رنگ فوق‌العاده جذابی دارد. برای تهیه این مربا شما تنها به مقداری لبو، هویج، گلاب و وانیل نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با مراحل پخت مربای لبو و هویج آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن هویج و لبو

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای لبو و هویج باید هویج‌ها و لبوها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را رنده کنید و همراه با شکر در قابلمه بریزید. یک ساعت صبر کنید و سپس آب را اضافه کنید و قابلمه را روی گاز قرار دهید تا بجوشد.

مرحله دوم؛ آماده شدن مربا لبو با هویج

بعد از این که مربا را روی حرارت قرار دادید، باید شعله گاز را کم کنید و با کمک یک ملاقه تمیز کف روی قابلمه را بردارید. اجازه دهید مربا برای حدود ۲ ساعت بجوشد تا کاملاً غلیظ شود. در نیم ساعت آخر پخت مربا و زمانی که شیره به غلظت مناسب رسید، گلاب، وانیل و آب لیموترش یا آبلیمو را اضافه کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. مربای شما آماده است.

گلاب و آبلیمو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه مربا لبو با شیره انگور

طرز تهیه مربای لبو خانگی قرمز و خوشمزه

در این روش پخت مربای لبو باید به ازای هر ۳ لبوی متوسط، ۲ قاشق شیره انگور (خواص شیره انگور) استفاده کنید. (البته به میزان شیرینی لبوی شما هم بستگی دارد) مربای لبو با شیره انگور قوام خوبی می‌گیرد. برای تهیه مربای لبو به این روش، باید ابتدا لبوها را با آب بپزید و بعد از نرم شدن، دوباره با شیره انگور بپزید.

پختن را تا حدی ادامه دهید که شیره انگور جذب لبوها شود و به اندازه کافی قوام پیدا کند. مقدار کمی از شیره باید در آخر روی لبوها بماند و شیره کاملا خشک نشود. همچنین شیره نباید آبکی باشد چون احتمال شکرک و کپک زدن مربا بالا می‌رود. بعد از سرد شدن، مربای لبو را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز، استریل و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

حتما بخوانید  5 طرز تهیه دمنوش رزماری | طبع، مصلح و بهترین زمان خوردن

نکات مهم پخت مربای لبو براق بدون شکرک و کپک

نکات مهم پخت مربای لبو براق بدون شکرک و کپک

  • برای این‌که مربا لبو خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.
  • حین درست شدن مربای لبو به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.
  • اگر مربای لبو کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
  • اگر به مربای لبو در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.
  • در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌ جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد و شربت مربای لبو مثل سایر انواع مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مربا مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.
  • برای درست کردن مربای لبو به شکل گل، باید لبوها را با قالب گل رز یا هر گلی که دوست دارید، فرم دهید، سپس آن‌ها را در آب آهک قرار دهید (رجوع کنید به طرز تهیه مربای لبو با آب آهک). سپس آن‌ها را از آب آهک بیرون بیاورید و بشویید و با لبوها، مربا درست کنید.
  • در طرز تهیه مربای لبو قرمز خانگی می‌توانید به جای پودر ژلاتین از لعاب مقداری دانه به نیز برای غلیظ شدن مربا استفاده کنید.
  • در طرز تهیه مربای لبو خوشمزه و مجلسی به‌هیچ‌عنوان از شکر کمتری استفاده نکنید، زیرا کم ریختن شکر موجب کپک زدن مربا می‌شود.
  • به منظور جلوگیری از شکرک زدن مربای لبو در مراحل انتهای پخت، مقداری آب لیمو ترش یا کمی اسید سیتریک به مربا اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مربا لبو

به جای پکتین در طرز تهیه مربای لبو از چه چیزی استفاده کنیم؟

به جای پکتین در طرز تهیه مربای لبو از چه چیزی استفاده کنیم؟

اگر پکتین در دسترس نداشتید، می‌توانید از ژلاتین استفاده کنید. در این روش نیز ژلاتین را با آب سرد یا ولرم مخلوط کنید و بعد آن را به شیوه بن ماری روی حرارت غیر مستقیم بگذارید. بعد از حل شدن ورق یا پودر ژلاتین، در ۵ دقیقه پایانی آن را به مربا اضافه کنید.

می‌توانید از دانه به، دانه سیب یا دانه گلابی هم استفاده کنید. در این صورت، دانه‌ها را بکوبید و در یک پارچه تمیز بریزید و گره بزنید. سپس آن را داخل مربای در حال جوشیدن قرار دهید تا در حین پخت، لعاب بیندازد.

نشانه لبوی خوب برای تهیه مربا چیست؟

برای تهیه مربا با لبو، از لبوهایی استفاده کنید که شیرین هستند. برای تشخیص شیرین بودن لبوها، لبوهایی را انتخاب کنید که گرد و قرمز هستند. لبوهای کشیده و بیضی شکل، معمولا به اندازه کافی شیرین نیستند.

طرز تهیه مربای لبو رنده شده چگونه است؟

برای تهیه مربا لبوی رنده شده باید به جای خرد کردن لبوها آن‌ها را رنده و برای تهیه مربا استفاده کنید.

راز شفافیت مربا لبو چیست؟

برای شفاف شدن مربا لبو می‌توانید مقداری پودر ژله یا ژلاتین به آن اضافه کنید تا مربای شما ظاهر و مزه بهتری پیدا کند.

برای افزایش ماندگاری مربای چغندر قرمز چه کار کنیم؟

برای این که ماندگاری مربا لبوی شما بیشتر شود باید مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید.

بهترین زمان ماندگاری مربا لبو چقدر است؟

می‌توانید مربا لبو را تا ۱ ماه در یخچال نگهداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک