طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار در ۶ مرحله ساده

طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار در ۶ مرحله ساده


1 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزش تهیه

دلمه برگ مو با چاشنی رب انار از جمله غذاهای با رب انار خوشمزه و پرطرفداری است که اتفاقا به عنوان یک غذا با گوشت چرخ کرده هم دستور پخت آسانی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید انواع دلمه به عنوان یکی از محبوب‌ترین فینگر‌فودهای دنیا ریشه در آشپزی یونانی دارد و اصلا دلمه در یونان یک غذای سنتی محسوب می‌شود. در همه چیز درباره دلمه برگ مو بیشتر در این باره توضیح داده‌ایم. البته در شهرهایی مثل سنندج دلمه برگ مو جزو غذاهای شام شب یلدا و از جمله غذاهای اصلی عید در آذربایجان و غذاهای ماه رمضانی در تبریز است. برای تهیه دلمه برگ مو می‌توانید آن را با شکر و رب انار مزه‌دار کنید. شما می‌توانید به سادگی یک وعده دلمه برگ مو برای ۱۰ نفر یا بیشتر در عرض مدت زمانی کوتاه آماده کنید. در سرویس آشپزی دستور تهیه دلمه برگ مو با رب انار با طعم ملس را برای شما آماده کرده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار (برای ۶ تا ۱۰ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط نیم کیلوگرم
برنج خام ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی دلمه ۳۰۰ گرم (گشنیز، نعنا، جعفری، ترخون)
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد بزرگ
زردچوبه و فلفل سیاه از هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری
 نمک نصف قاشق چای‌خوری
برگ مو تازه یا کنسروی نیم کیلوگرم
کره یا روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
آب یا آب قلم ۱ استکان

 

نکته: مقدار سبزی دلمه برای ۳۰۰ گرم شامل ۲۰۰ گرم، جعفری، ۵۰ گرم گشنیز، ۳۰ گرم نعنا و ۲۰ گرم ترخون است.

مواد لازم برای چاشنی دلمه برگ مو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱/۴ قاشق غذاخوری
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
سرکه ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)
آب ۱ استکان

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت دلمه برگ مو با رب انار: ۲ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم دلمه برگ مو با گوشت چرخ کرده و رب انار: حدود ۱۶۷ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی با چاشنی رب انار

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی و ملس با چاشنی رب انار+ترکیب مواد داخل دلمه

برای درست کردن دلمه برگ مو با رب انار، مثل طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی باید ابتدا برگ‌های مو را آماده کنید. مواد داخل دلمه را هم درست کنید. برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار و ملس مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ خیساندن برنج و برگ مو

برای درست کردن دلمه برگ مو با چاشنی رب انار، ابتدا برنج را خیس کنید. لپه را هم خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر از کنسرو برگ مو استفاده می‌کنید حتما برگ موها را به مدت ۲ تا سه ساعت در آب خنک بخیسانید. برگ موهای کنسروی نمک زیای دارند و شور هستند. بعد از این مدت برگ موها را با آب بشویید و در یک آبکش کنار بگذارید تا آب‌شان گرفته شود.

در صورت تمایل می‌توانید لپه و برنج ایرانی و خارجی باکیفیت را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن دلمه برگ مو

بعد از خیساندن لپه و برنج، آنها را از آب بکشید و در دو ظرف یا قابلمه جداگانه، با مقداری آب بپزید تا جداگانه نیم‌پز شوند؛ نه خیلی نرم و نه خیلی سفت، برنج باید دان باشد. سپس یکی از پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری کره یا روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا کره ذوب شود. پیاز را در کره تفت دهید تا سبک شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن عوض شود.

گوشت چرخ کرده، کره، روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد آماده را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن مایه دلمه

سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و سبزی دلمه را اضافه کنید و تفت دهید تا ادویه‌ها به خورد گوشت چرخ‌کرده بروند. صبر کنید تا آب سبزی‌های دلمه گرفته شود. سپس برنج و لپه را هم اضافه کنید. طعم‌ها که به خورد هم رفتند، شعله را خاموش کنید تا کمی مایه دلمه از دما بیفتد. در ابن فاصله، برگ‌های مو را روی یک سطح بچینید طوری که رگبرگ آنها به بالا و سمت خودتان باشد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه شکلات نارگیلی بونتی با کرم شانتی و شیر عسلی بدون فر

انواع ادویه غذا را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: پیچاندن دلمه برگ مو

از مایه دلمه برگ مو، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری، وسط برگ مو بریزید و کناره‌‌های برگ را روی مواد بگذارید. بعد از قسمت پایین شروع به پیچیدن برگ مو کنید. مراقب باشید روی برگ‌ها، بریدگی یا سوراخ نباشد، چون بعد از پختن حجیم مواد می‌شوند و از برگ بیرون می‌ریزند.

مرحله پنجم؛ پختن دلمه برگ مو

کف یک قابلمه را با ۲ تا ۳ لایه برگ مو بپوشانید و دلمه‌ها را روی آنها بچینید. روی دلمه‌ها یک بشقاب سرامیک سنگین و یک وزنه مثل سنگ ترازو بگذارید که در زمان پخت وا نروند. یک استکان آب یا آب قلم اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا دلمه‌های برگ مو به مدت ۱ ساعت بپزند.

مرحله ششم: چاشنی رب انار را به دلمه اضافه کنید

بعد از ۱ ساعت، چاشنی دلمه را با رب انار درست کنید. برای تهیه چاشنی یا شهد دلمه در یک تابه کره را کمی آب کنید و رب انار (طرز تهیه رب‌ انار)، نمک، سرکه، شکر و آب را به آن اضافه کنید. شهد دلمه را روی دلمه‌ها بریزید و ۴۵ دقیقه یا نیم ساعت دیگر صبر کنید تا چاشنی به خورد دلمه‌ها برود.

برای تهیه رب انار، رب گوجه، نمک، شکر و سرکه می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله آخر: دلمه برگ مو را سرو کنید

۱ ساعت که از پخت دلمه برگ مو گذشت، شعله را خاموش کرده و دلمه را سرو کنید. این دلمه برگ مو به خاطر اضافه کردن چاشنی رب‌ انار ملس است، اگر طعم ملس را نمی‌پسندید رب‌ انار را حذف کنید.

نکاتی برای انتخاب برگ دلمه مو

نکاتی برای انتخاب برگ دلمه مو

  • برای تهیه دلمه برگ مو خانگی چه برای رولی پیچیدن دلمه و چه طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای بهتر است از برگ‌های ترد و جوان درخت مو که به اندازه کف دست هستند، استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که برگ‌های خیلی بزرگ برای درست کردن دلمه برگ موی خانگی مناسب نیستند. برگ‌های بزرگ معمولاً ضخیم هستند و لطافت خودشان را از دست داده‌اند.
  • از برگ‌های خیلی کوچک برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار و سایر انواع دلمه برگ مو استفاده نکنید، زیرا این برگ‌ها در زمان پیچیدن پاره می‌شوند. در صورتی که برگ‌ها خیلی کوچک هستند، می‌توانید دو برگ کوچک را کنار هم قرار دهید و سپس دلمه را آماده کنید.
  • برخی افراد برای سس دلمه برگ مو مثل طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. طرز تهیه رب گوجه فرنگی را بلد هستید؟

ترکیب سبزی دلمه برگ مو چیست؟

برخی افراد برای تهیه دلمه خانگی تنها از سبزی جعفری یا ترکیب جعفری و پیازچه خرد شده استفاده می‌کنند. اما در اکثر شهرها برای ترکیب سبزی دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی از سبزیجات معطر کوهی و همچنین جعفری، نعناع، مرزه، شوید، ترخون و پیازچه خرد شده استفاده می‌شود.

برای اینکه دقیق‌تر ترکیب سبزی انواع دلمه را بدانید روی لینک مطلب کلیک کنید.

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی با رب انار

فوت و فن‌های درست کردن دلمه برگ مو مجلسی

  • اگر از برگ تازه مو استفاده می‌کنید ۲ تا سه دقیقه در آب بجوشانید تا کمی نرم شوند و موقع پیچیدن شکسته نشوند.
  • زرشک و کشمش هم جزو مواد محبوب برای درست کردن دلمه برگ مو با رب انار هستند. زرشک را کمی خیس کنید و به مواد دلمه اضافه کنید. برای اضافه کردن کشمش به مواد دلمه آن را با کمی پیاز، زردچوبه و دارچین تفت دهید و به مواد دلمه برگ مو اضافه کنید.
  • قبل از چیدن دلمه‌ برگ مو کف قابلمه را با چند عدد برگ مو بپوشانید تا دلمه‌ها در زمان پخت به کف قابلمه نچسبند.
  • نخود لپه یکی از موادی است که معمولا برای پختن دلمه برگ مو با رب انار از آن استفاده می‌شود. اگر طعم لپه را در دلمه می‌پسندید قبل از اضافه کردن به مواد دلمه آن را بپزید. حتما لپه‌ها را یک تا دو روز قبل از درست کردن دلمه بخیسانید و بعد بپزید تا نفخ لپه گرفته شود. اگر فرصت ندارید ۱ تا ۲ ساعت هم برای خیس خوردن لپه کافی است.

دستور تهیه دلمه برگ مو ملس

  • اگر قصد دارید برنج را به جز خیس کردن، بپزید یادتان باشد که برنج دلمه نباید زیاد پخته شود. برنج باید فقط چند جوش بخورد و به اصطلاح دانه باشد. برنج را حتما آبکش کنید.
  • می‌توانید مثل دلمه برگ مو ترکیه ای به جای برنج از بلغور گندم یا کینوا هم در طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار استفاده کنید.
  • طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی به همین ترتیب و با گوشت چرخ کرده است. طرز تهیه دلمه خوزستانی هم به همین ترتیب است و گاهی هم بدون گوشت چرخکرده درست می‌شود.
  • برخی به جای رب انار از رب گوجه به عنوان چاشنی دلمه برگ مو استفاده می‌کنند.
  • در صورت تمایل کمی از شهد دلمه را با مواد مایه دلمه برگ مو مخلوط کنید تا مواد دلمه طعم لذیذتری به خود بگیرند.
  • آبی که به دلمه اضافه می‌کنید باید خیلی کم باشد در حدی که از سطح دلمه‌ها در قابلمه پایین‌تر باشد و به هیچ‌وجه روی دلمه‌ها را نپوشاند.
  • بهتر است برای تهیه دلمه از برگ‌های ترد و جوان استفاده کنید. اگر فصل برگ مو تازه نیست از کنسرو برگ مو استفاده کنید.
  • برای پیچیدن دلمه، مواد را روی قسمت پشت برگ دلمه بچینید زیرا قسمت صاف و براق دلمه باید قسمت بیرونی دلمه باشد.
  • قبل از سرو دلمه‌ها در ظرف حتما باید شعله گاز را خاموش کرده و دلمه‌ها کمی سرد شده باشند تا وا نروند.
  • در طرز تهیه دلمه برگ مو  با رب انار خانگی می‌توانید به جای گوشت از سویا و یا ترکیب سویا و گوشت نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار و کشمش به مواد دلمه کشمش تفت داده شده اضافه کنید.
  • یکی از روش‌های درست کردن سس دلمه خانگی استفاده از ترکیب سرکه و شکر است. برای درست کردن دلمه برگ مو با سرکه و شکر باید سرکه و شکر را بدون رب انار ترکیب کنید و سپس روی دلمه‌ها بریزید و اجازه دهید دلمه با حرارت ملایم داخل این ترکیب پخته شود.
  • طرز تهیه دلمه برگ مو برای ۴ نفر با درست کردن این دلمه برگ مو برای ۱۰ نفر یا ۲۰ نفر فرقی ندارد. فقط اگر قصد درست کردن دلمه برگ مو با رب انار برای ۲۰ نفر را دارید، می‌توانید مقدار مواد لازم را در این دستور را ۲ برابر کنید.
  • اضافه کردن لپه به طرز تهیه دلمه ساده خانگی با رب انار کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید دلمه را بدون لپه نیز آماده کنید.
  • طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت هم مرسوم است.
  • پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش تهیه دلمه برگ مو اصفهانی را هم مطالعه کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی که یک دلمه ایرانی و مجلسی خوشمزه دیگر است را هم بخوانید.
حتما بخوانید  طرز تهیه دنت توت فرنگی خانگی در ۳۰ دقیقه با طعم بازاری

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دلمه برگ مو با رب انار

چاشنی دلمه برگ مو چی بزنیم؟

معروف‌ترین چاشنی برای دلمه برگ مو «سکنجبین» است. می‌توانید در این چاشنی از شکر هم استفاده کنید تا ترشی دلمه‌ها را ملایم‌تر کند. اگر می‌خواهید طعم شیرینی دلمه شما بیشتر باشد می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری به مقدار شکر اضافه کنید.

یا اینکه اگر دوست دارید طعم دلمه شما ترش‌تر باشد می‌توانید مقدار سرکه را بیشتر در نظر بگیرید تا دلمه ترش‌تری داشته باشید. البته رب انار، رب آلوچه، آبغوره و آبلیمو هم از دیگر چاشنی‌های دلمه برگ مو هستند که در شهرهای مختلف استفاده می‌شوند.

برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟

اگر می‌خواهید برگ‌های انگور ترد و نرم شوند، پس از اینکه دلمه‌ها آماده شدند، آنها را داخل یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید. مایکروویو را روشن کنید و دلمه‌ها را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه داخل آن قرار دهید، سپس به همان صورت دلمه‌ها را سرو کنید.

در صورت نبود مایکروویو می‌توانید از فر یا حتی آون توستر نیز استفاده کنید. ترد شدن دلمه‌ها علاوه بر این‌که باعث می‌شود موقع خوردن دلمه احساس بهتری داشته باشید، به مجلسی‌تر شدن ظاهر دلمه هم کمک می‌کند.

چرا دلمه برگ مو باز می‌شود؟

۱- میزان آب یا سسی که به دلمه اضافه کرده‌اید، زیاد بوده است.

۲- اگر کف قابلمه را برگ مو بچینید و بعد روی آنها دلمه‌ها را قرار دهید، احتمال وا رفتن دلمه بسیار کم می‌شود.

چرا دلمه برگ مو سفت می‌شود؟

دلیل سفت شدن دلمه برگ مو این است که میزان چربی گوشتی که در آن به کار برده‌اید، کم بوده است. هر چه گوشت چربی متعادل‌تری داشته باشد، دلمه نرم‌تر می‌شود.

چرا دلمه خشک می‌شود؟

۱- چربی گوشت چرخ کرده کم بوده است.

۲- مواد دلمه را زیاد ورز یا در تابه تفت داده‌اید.

 

محصولات مرتبط