۳ مدل طرز تهیه ترشی چند میوه مجلسی با میوه های تازه و خشک

۳ مدل طرز تهیه ترشی چند میوه مجلسی با میوه های تازه و خشک


29 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترشی چند میوه
فهرست محتوا پنهان

ترشی چند میوه یا ترشی هفت میوه از آن دسته ترشی‌های میوه مجلسی است که با خوردن آن با یک تیر، چند نشان می‌زنید. در این ترشی، طعم‌های مختلف میوه‌های تابستانی یا پاییزی و حتی میوه‌های خشک را تجربه خواهید کرد. به عنوان چاشنی هم می‌توانید، سرکه یا رب انار را در طرز تهیه ترشی هفت میوه به کار ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، به طرز تهیه ترشی هفت میوه یا ترشی چند میوه به ۳ روش و نکات و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی چند میوه پاییزی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پرتقال ۲ عدد
سیب ۲ عدد
کیوی ۳ عدد
انار ۱ عدد
انگور قرمز یا سفید ۱ خوشه
گلابی ۲ عدد
ازگیل ۱۰ عدد
سرکه سفید به مقدار لازم
نمک ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان آماده‌سازی ترشی میوه پاییزی: ۱ روز

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه با میوه‌های پاییزی

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه با میوه‌های پاییزی

با فرا رسیدن فصل پاییزی، می‌توانید از فرصت استفاده کرده و ترشی هفت میوه درست کنید. این میوه‌ها به صورت تازه، ترشی می‌شوند و می‌توانید ادویه‌های مختلف را هم در آن به کار ببرید. مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: میوه‌ها را بشویید و خشک کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی هفت میوه، ابتدا همه میوه‌ها را کاملا بشویید و با دستمال نخی تمیز، خشک کنید. میوه‌ها هیچ رطوبتی نباید داشته باشند. می‌توانید به مدت ۱ ساعت میوه‌ها را در محیط و با فاصله روی پارچه نخی بگذارید تا نم آنها گرفته شود. سپس آنها را خرد کنید.

مرحله دوم: میوه‌ها را خرد کنید

در این مرحله، می‌توانید برخی میوه‌ها مثل گلابی، سیب و کیوی را با پوست خرد کنید یا پوست آنها را بگیرید. این میوه‌ها را خرد کنید. ازگیل‌ها را نصف کنید و هسته آنها را بیرون بیاورید و در یک ظرف بریزید. انار را پوست بگیرید و دانه کنید. انگورهای سیاه یا سفید (بهتر است مثل طرز تهیه ترشی انگور در این ترشی هم انگور شانی باشد) را دانه کنید. پرتقال را پوست بگیرید و هر پر پرتقال را خرد کنید. همه میوه‌ها را به همین شکل آماده کرده و با هم به آرامی مخلوط کنید تا له نشوند.

مرحله سوم: صبر کنید ترشی هفت میوه برسد

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی هفت میوه پاییزی، مخلوط میوه‌ها را در شیشه‌های تمیز، خشک و استریل شده بریزید. در یک کاسه، سرکه را با نمک و شکر مخلوط کنید و کمی روی حرارت بگذارید تا دانه‌های نمک و شکر حل شوند. سپس حرارت را قطع کرده و صبر کنید مایه سرکه سرد شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک جا افتاده و لعابدار به روش رستوران

سرکه را روی میوه‌ها بریزید، در حدی که روی آنها را بپوشاند. درب شیشه‌های ترشی را محکم ببندید. می‌توانید ۲۴ ساعت بعد، ترشی را سرو کنید ولی هر چه بیشتر صبر کنید، ترشی طعم بهتری خواهد گرفت و به اصطلاح ترشی می‌رسد. نشانه‌های رسیدن ترشی را می‌دانید؟

برای خرید انواع سرکه، نمک و شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی ازگیل خوشمزه

مواد لازم برای تهیه ترشی هفت میوه تابستانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب گلاب ۲ عدد
هلو ۲ عدد
شلیل ۲ عدد
زردآلو ۴ عدد
هویج ۲ عدد
خیار ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه متوسط
گلپر و سیاه دانه از هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری
دانه فلفل سیاه و نمک به مقدار دلخواه
سرکه سفید یا قرمز به مقدار لازم
انبه سفت و رسیده ۱ عدد

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان آماده‌سازی ترشی هفت میوه تابستانی: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه تابستانی

مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه تابستانی

این ترشی هفت میوه تابستانی را می‌توانید مثل ترشی لیته میوه با میوه‌های تازه تابستانی درست کنید و از طعم لذیذ آن در تمام طول سال لذت ببرید. برای تهیه این ترشی چند میوه، روش زیر را انجام دهید.

مرحله اول: میوه‌ها را بشویید

در اولین قدم از تهیه ترشی هفت میوه، همه میوه‌ها شامل سیب، هلو، شلیل، هویج، خیار، انبه و زردآلو را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. اگر کمی خیس یا دارای رطوبت باشند، ترشی‌تان کپک می‌زند. 

مرحله دوم: میوه‌ها را خرد کنید

در این مرحله پوست انبه را بگیرید و هسته آن را جدا کنید. انبه‌ را خرد کنید. البته می‌توانید انبه را با پوست هم ترشی کنید. زردآلو‌ها را هم نصف کرده و هسته آنها را بگیرید. میوه‌های دیگر شامل شلیل، سیب، هلو، هویج و خیار را هم خرد کنید. همه میوه‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید.

گلپر، سیاه دانه، دانه‌های فلفل سیاه، نمک و سیرهای پوست گرفته شده را به میوه‌ها اضافه کنید. میوه‌ها را به آرامی با هم مخلوط کنید تا له نشوند. سپس شیشه‌های ترشی را آماده کنید.

در صورت تمایل گلپر و سیاه دانه را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: ترشی چند میوه را آماده کنید

در آخرین مرحله از ترشی میوه تابستانی، میوه‌ها را در شیشه‌های تمیز، خشک و استریل بریزید. روی میوه‌ها مقداری سرکه بریزید تا حدی که سرکه روی میوه‌ها را بپوشاند. سپس درب شیشه‌های ترشی را محکم ببندید و آن‌ها را در محیط خشک و خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود. ترشی چند میوه تابستانی را بعد از یک هفته می‌توانید سرو کنید. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه ترشی چند میوه با میوه های خشک و رب انار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلو سیاه ۲ کیلوگرم
قیسی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آلبالو خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آلوچه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری
رب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه ۳ قاشق غذاخوری
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی با میوه خشک: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط با میوه‌های خشک

مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط با میوه‌های خشک

در این روش از طرز تهیه ترشی هفت میوه یا «ترشک چند میوه» از مخلوط میوه‌‌های خشک استفاده می‌شود و می‌توانید در هر فصلی از سال آن را تهیه و سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی هفت میوه با رب انار را بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نانایمو بار (دسر کانادایی) با پایه ویفر به صورت یخچالی و بدون فر

مرحله اول: مواد ترشی را آماده کنید

برای تهیه ترشی چند میوه با رب انار، اگر از آلوی خشک استفاده می‌کنید، آلوها را در یک ظرف بریزید و به مدت ۲ تا ۴ ساعت بخیسانید تا نرم شوند. اگر هم از آلوی تازه استفاده می‌کنید، آنها را بشویید و با ۱ لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا بپزند و نرم شوند. سپس آنها را در آبکش بریزید و پوست آنها را بگیرید. با دست، آلوها را بمالید تا هسته آنها از گوشتشان جدا شود.

مرحله دوم: مواد ترشی میوه را بپزید

در این مرحله، آلوهای صاف شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. به آلوها رب انار و شکر را اضافه کنید. آلوچه، آلبالو خشکه، برگه قیسی و دانه‌های انار را به همراه سرکه به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید همه میوه‌ها با سرکه و چاشنی‌ها قل بخورد. در صورت دلخواه، میزان رب انار یا شکر را اضافه کنید.

در صورت تمایل رب انار و شکر را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: ترشی میوه خشک را آماده کنید

در آخرین مرحله، وقتی غلظت و طعم ترشی هفت میوه به اندازه دلخواهتان رسید، آنها را کنار بگذارید تا از دما بیفتند. سپس ترشی را در بطری‌های دربسته و در جای خشک و  خنک نگه دارید. ترشی شما به محض خنک شدن، آماده سرو است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه به روش بندرعباسی

نکات طرز تهیه ترشی هفت میوه یا ترشی چند میوه

نکات طرز تهیه ترشی هفت میوه یا ترشی چند میوه

  • بهترین زمان استفاده از ترشی چند میوه، حداقل بعد از گذشت یک هفته از تهیه آن است. هر چه ترشی بیشتر بماند، طعم‌ها بیشتر به خورد میوه‌ها می‌رود و خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای گرفتن تیزی طعم سرکه، می‌توانید از کمی شکر، نبات یا شیره خرما استفاده کنید. برای خرید این شیره خرما و نبات، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن ترشی چند میوه (مخصوصا به ترشی هفت میوه با میوه‌های خشک) مقداری زرشک یا رب زرشک اضافه کنید. زرشک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.
  • می‌دانید بهترین سرکه برای درست کردن انواع ترشی کدام است؟
  • در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن ترشی چند میوه

در طرز تهیه ترشی چند میوه، از چه میوه‌هایی استفاده می‌شود؟

هر چند اسم این ترشی، ترشی هفت میوه است ولی می‌توانید تعداد میوه‌ها را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. در طرز تهیه ترشی چند میوه با میوه خشک از میوه‌های خشک مثل قیسی، برگه زردآلو، آلبالو و … می‌توان استفاده کرد یا میوه‌های تازه تابستانی یا پاییزی مثل به، سیب، گیلاس و … می‌توانید در آن به کار ببرید.

ادویه و سبزی ترشی چند میوه چیست؟

استفاده از ادویه‌های مختلف مثل گلپر، تخم گشنیز، دارچین و سبزیجات متنوع مثل نعناع خشک، ترخون، شوید و … در طرز تهیه ترشی چند میوه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

برای طرز تهیه ترشی چند میوه، سرکه سفید بهتر است یا سرکه قرمز؟

به طور متداول، از سرکه سفید در طرز تهیه ترشی چند میوه استفاده می‌شود ولی اگر مشکلی با تغییر رنگ ترشی ندارید و نمی‌خواهید ترشی‌تان طعم تیزی بدهد، می‌توانید از سرکه قرمز استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک