۲ طرز تهیه خورش لبو یا چغندر قرمز بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ

۲ طرز تهیه خورش لبو یا چغندر قرمز بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ


8 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش لبو یا چغندر قرمز بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ

خورش لبو از جمله غذاهای ایرانی خوشمزه‌ای است که می‌توانید با لبو درست کنید. خورش لبو یا خورش چغندر قرمز یکی از خورش‌های بسیار خوشمزه و خوش رنگ و لعاب است که طرز تهیه آن هم بسیار ساده است. برخی خورش لبو را با گوشت مرغ و برخی با گوشت قرمز می‌پزند. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه خورش لبو یا خورش چغندر قرمز به دو روش گوشت قرمز و گوشت مرغ را به عنوان یک غذای خوشمزه با لبو آموزش می‌دهیم.

 

 

طرز تهیه خورش لبو با گوشت قرمز

 

طرز تهیه خورش لبو بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ

 

مواد لازم

 

مغز ران گوسفند و یا گوساله: نیم کیلو

پیاز بزرگ: ۱ عدد

لبو: یک عدد

لواشک آلو: ۱۵۰ گرم

زعفران: به میزان لازم

شکر: ۳/۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مراحل تهیه خورش لبو با گوشت قرمز

 

طرز تهیه خورش لبو بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه خورش لبو با گوشت قرمز، ابتدا پیازها را نگینی خرد می‌کنید. پیازها را داخل قابلمه ریخته و با مقداری روغن و زردچوبه تفت می‌دهید. پس از آن گوشت قرمز را به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنید. گوشت قرمز را با پیاز و زردچوبه در داخل قابلمه تفت می‌دهید. بعد از اینکه رنگ گوشت قرمز تقریباً عوض شد، چند لیوان آب در داخل قابلمه می‌ریزید و در قابلمه را گذاشته صبر کنید تا گوشت‌ها کاملا پخته شوند.

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم از طرز تهیه خورش لبو، نوبت به پختن لبو می‌رسد. لبو را درون قابلمه انداخته و چند لیوان آب بریزید و اجازه دهید تا با آب کاملا بپزد. بعد از پخته شدن لبو، آن را درشت رنده کرده و یا به صورت خلالی درآورید. برخی ترجیح می‌دهند لبو را خرد کنند. از این روش نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

مرحله سوم

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش لبو، نوبت آن است تا گوشت و لبو را با هم مخلوط کنید. وقتی گوش کاملاً پخته شد، لبو را به همراه شکر و لواشک آلو و به همراه کمی نمک و فلفل درون قابلمه گوشت بریزید. اجازه ‌دهید تا خورش برای مدتی روی گاز بپزد تا کاملاً جا بیفتد. درست ۵ دقیقه مانده به مرحله سرو کمی زعفران را که دم کشیده بر روی خورش لبو بریزید. خورش لبو شما آماده سرو است.

 

طرز تهیه خورش لبو با گوشت مرغ

 

طرز تهیه خورش لبو بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ

 

مواد لازم

 

مرغ: یک عدد

پیاز: ۱ عدد

شکر: ۲ قاشق سوپ‌خوری

لبوی بزرگ: یک عدد

لواشک آلو: ۱۵۰ گرم

زردچوبه: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

مراحل تهیه خورش لبو با مرغ

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه خورش لبو با مرغ، پیاز را خرد کرده و درون قابلمه تفت دهید. سپس تکه‌های مرغ را به پیازها اضافه کنید. فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه کنید.مرغ‌ها را در داخل قابلمه تفت بدهید.

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم، پس از اینکه مرغ‌ها تفت داده شدند، کمی آب جوش روی مرغ ریخته و یک ساعت زمان دهید تا مرغ  شما کاملاً بپزد. وقتی آب داخل قابلمه کم شد و مرغ ها کاملا پخته شدند، لبوی خرد شده و یا رنده شده را به همراه کمی نمک فلفل و شکر به خورش اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. مدتی صبر کنید تا مواد داخل قابلمه بجوشند و کاملاً طعم لبو را به خود بگیرند.

 

مرحله آخر

 

حالا خورش لبو با گوشت مرغ آماده سرو است. شمل می‌توانید پیش از سرو خورش لبو کمی زعفران هم به آن اضافه کنید.

 

خواص خورش لبو

 

طرز تهیه خورش لبو بسیار خوشمزه با گوشت یا مرغ

 

خورش لبو یا چغندر قرمز از جمله غذاهای بسیار خوشمزهای است که ارزش غذایی بالایی دارد. مرغ یا گوشت موجود در خورش لبو پروتئین کافی را به بدن می‌رساند. اما خود لبو خواص بسیار زیادی دارد. یکی از فواید لبو ممانعت از چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی است. لبو باعث کاهش فشار خون شده و برای سلامت قلب بسیار مفید است.

 

میزان آنتی‌اکسیدان بالای موجود در لبو برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. لبو باعث بهبود وضعیت گوارش بدن و همچنین دفع راحت می‌شود. چرا که این ماده غذایی سرشار از فیبر است. یکی از خواص مهم لبو تقویت حافظه است. لبو همچنین باعث کاهش التهابات مزمن می‌شود. خوردن لبو به بسیاری از ورزشکاران توصیه می‌شود.چرا که علاوه بر تنظیم وزن، باعث مقاومت بدن در مقابل تمرینات ورزشی می‌شود. همچنین لبو به خاطر داشتن بتالائین مانع از بروز سرطان می‌شود. این ماده غذایی حاوی میزان بسیار زیادی ویتامین C و منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد معدنی است.

 

کالابرگ الکترونیک