طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای به ۲ روش رژیمی و مجلسی

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای به ۲ روش رژیمی و مجلسی


4 آبان 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای

سوپ فلفل دلمه‌ ای یکی از انواع سوپ خوشمزه و مقوی برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان است که به خاطر مواد مغذی موجود در فلفل دلمه‌ای برای درمان سرماخوردگی در پاییز و زمستان تهیه می‌شود. در طرز تهیه این سوپ، از فلفل دلمه‌ای سبز، زرد، قرمز و نارنجی می‌توان استفاده کرد. همچنین سوپ فلفل دلمه را با انواع گوشت یا عصاره آنها و حتی عصاره سبزیجات می‌توان درست کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای به ۲ روش را به همراه نکات پخت آن به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای رژیمی

 

سوپ فلفل دلمه ای رژیمی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه سوپ فلفل دلمه ای

 

• فلفل دلمه ای زرد: ۲ عدد
• فلفل دلمه ای قرمز: ۲ عدد
• سیر: ۲ حبه
• جو پرک: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• جعفری تازه: ۲۰۰ گرم (خرد و ساطوری شده)
• آب مرغ: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• هویج: ۲ عدد
• روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
• پودر فلفل پاپریکا: به میزان لازم

 

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با جو دو سر

 

برای طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با جو، اگر عصاره مرغ را از قبل تهیه نکرده‌اید، آن را درست کنید. سپس مواد را به ترتیب شسته و آماده کنید. فلفل دلمه‌ای را تفت دهید و دیگر مواد را اضافه کنید. برای آموزش این سوپ مرغ و فلفل دلمه ای، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: مواد سوپ فلفل دلمه را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه‌ای، فلفل‌ها را بشویید و با چاقو از وسط باز کنید. هسته‌های فلفل را بیرون بیاورید و آنها را به صورت نگینی خرد کنید. پوست حبه‌های سیر را بگیرید و آنها را ریز خرد کرده یا رنده کنید. بهتر است از جعفری تازه استفاده کنید. جعفری‌ها را بشویید و ساطوری کنید. هویج را هم بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. هر چه هویج‌ها ریزتر خرد شوند، بهتر می‌پزند.

حتما بخوانید  چگونه تلخی آش رشته را بگیریم | ۸ ترفند رفع تلخی آش رشته

 

مرحله دوم: آب مرغ و جو پرک را آماده کنید

 

در ادامه، یک تکه مرغ را با یک پیاز و مقداری پودر زردچوبه، کاری و پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه تفت دهید و به آن به اندازه ۳ تا ۴ لیوان آب اضافه کنید. اجازه دهید مرغ به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. بعد از پخت، مرغ را خارج کرده و عصاره آن را صاف کنید. از این عصاره در طرز تهیه سوپ فلفل دلمه با مرغ استفاده کنید. در این فاصله جو پرک را در مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید تا نرم شود. سپس جو پرک نرم شده را از صافی رد کنید.

 

مرحله سوم: فلفل دلمه‌ای را تفت دهید

 

در یک قابلمه، کمی روغن زیتون بریزید و بعد از گرم شدن، فلفل دلمه‌ای‌ها را در آن تفت دهید. سپس سیر پوره شده، فلفل سیاه، پاپریکا و کمی نمک به آن بیفزایید. همه مواد را به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا عطر سیر خارج شود. رب گوجه فرنگی را در این مرحله از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای اضافه کنید و تفت دهید تا هم رنگ باز کند و هم طعم خام آن گرفته شود.

 

مرحله چهارم: بقیه مواد را به سوپ فلفل دلمه ای اضافه کنید

 

هویج را هم به دیگر مواد تفت دهید و در آخر آب مرغ را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید مایه سوپ فلفل دلمه شروع به جوشیدن کند. سپس درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد سوپ بپزند و نرم شوند.

جو پرک آبکش شده و جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کنید و مواد را به طور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد. درنهایت سوپ را بچشید و ادویه‌ها را اندازه کنید. در آخر، حرارت را قطع کرده و آن را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی

 

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با شیر

 

طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با شیر

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه سوپ فلفل دلمه ای سبز

 

• فلفل دلمه ای سبز: ۲ عدد
• هویج خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
• سیر: ۲ حبه
• گوشت مرغ پخته شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب مرغ: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد: ۱ قاشق غذاخوری
• جعفری و سبزیجات معطر: به میزان دلخواه
• نمک، فلفل سیاه: به میزان لازم
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مراحل طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای با شیر

 

در این روش از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای مقوی برای درمان خانگی سرماخوردگی از شیر نیز در مواد سوپ فلفل دلمه استفاده می‌شود. هرچند برخی افراد برای غلظت بیشتر، کمی خامه نیز اضافه می‌کنند ولی افزودن خامه اختیاری است و می‌توانید برای غلیظ شدن، از کمی آرد حل شده در آب استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه این سوپ خوشمزه و متفاوت را بخوانید.

 

مرحله اول: مواد را آماده کنید

 

حتما بخوانید  3 طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز و سفید رستورانی و مجلسی

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای در شیر، مرغ را با مقداری پیاز و ادویه‌ بپزید. سیب زمینی را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. سیب زمینی را همراه با هویج به مرغ در حال پخت اضافه کنید تا کاملا بپزند و نرم شوند. بعد از پخت، مرغ را خارج کرده و ریش ریش کنید.

 

مرحله دوم: فلفل دلمه ای را اضافه کنید

 

فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و نگینی خرد کنید. سیر را هم پوست بگیرید و له کنید. بعد از پخت مرغ، سیر و فلفل دلمه‌‌ای را به مواد سوپ شیر بیفزایید. سپس آرد را در مقداری آب سرد حل کنید یا از شیر برای حل کردن آن، استفاده کنید. (هرگز آرد را مستقیما در سوپ نریزید چون گلوله گلوله می‌شود). شیر و آرد را هم به سوپ بیفزایید.

 

مرحله سوم: سوپ فلفل دلمه ای سبز را سرو کنید

 

وقتی همه مواد را به سوپ اضافه کردید، درب قابلمه را بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سوپ بپزد. وقتی سوپ پخت، سبزیجات، ادویه‌ها و آبلیمو را به آن اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سوپ به غلظت دلخواهتان برسد. سپس حرارت را قطع کرده و سوپ فلفل دلمه ای سبز (یا هر رنگ دیگری از فلفل دلمه) را به صورت گرم سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای برای سرماخوردگی

 

سوپ فلفل دلمه ای برای سرماخوردگی

 

*در طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای، می‌توانید از فلفل دلمه‌‌ای با رنگ‌های مختلف استفاده کنید. فقط قبل از استفاده، هسته آنها را جدا کنید.

*فلفل دلمه‌ای‌ها را زیاد تفت ندهید، چون این کار باعث تلخ شدن سوپ خواهد شد.

*می‌توانید برای عصاره سوپ فلفل دلمه‌ای، از عصاره مغز قلم، استاک سبزیجات و آب مرغ استفاده کنید. استفاده از مرغ در این سوپ اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید.

*برای طعم دهی بیشتر، می‌توانید از قارچ، ذرت پخته شده، نخود فرنگی و … نیز در سوپ مرغ و فلفل دلمه ای استفاده کنید.

*برای لعاب بیشتر، می‌توانید کمی برنج نیم‌دانه یا ورمیشل را هم به مواد سوپ بیفزایید. در غیر این صورت، به اندازه یک قاشق چای‌خوری آرد را در مقداری آب حل کرده و در ۱۰ دقیقه آخر، به سوپ اضافه کنید.

*به عنوان چاشنی، به سوپ فلفل دلمه ای کمی آبلیمو یا آب نارنج در ۵ دقیقه پایانی پخت، اضافه کنید.

*در صورت استفاده از شیر و خامه در سوپ فلفل دلمه ای، رب گوجه فرنگی را از مواد سوپ حذف کنید.

*اگر سوپ فلفل دلمه ای رژیمی درست می‌کنید خامه را از مواد سوپ حذف کنید.

 

سوالات متداول

 

چرا سوپ فلفل دلمه ای تلخ می‌شود؟

 

در حالت عادی سوپ فلفل دلمه‌ای تلخ نیست ولی اگر فلفل دلمه‌ای‌ها را با روغن، زیاد تفت دهید، طعم تلخ به خود می‌گیرند و کل سوپ تلخ می‌شود.

 

چه کار کنیم که سوپ فلفل دلمه ای غلیظ شود؟

 

برای غلیظ شدن سوپ فلفل دلمه‌ای می‌توانید از شیر و خامه در طرز تهیه سوپ فلفل دلمه ای استفاده کنید. استفاده از ورمیشل، برنج نیم دانه، جو پرک و آرد حل شده در آب نیز می‌تواند سوپ را غلیظ کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک