۲۰ طرز تهیه ماسک خیار برای چروک، جوش سرسیاه، جای جوش و …

۲۰ طرز تهیه ماسک خیار برای چروک، جوش سرسیاه، جای جوش و …


20 آذر 1401 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۰ طرز تهیه ماسک خیار برای چروک، جوش سرسیاه، جای جوش و ...
فهرست محتوا پنهان

برای بهره بردن از خواص و فواید خیار، حتما لازم نیست آن را بخورید، می‌توانید از ماسک خیار برای زیبایی و سلامت پوست نیز استفاده کنید. انواع ماسک‌ خیار خانگی هم راحت تهیه می‌شوند و هم کم‌هزینه هستند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش طرز تهیه ماسک خیار به روش‌ها و با مواد مختلف می‌پردازیم تا به آسانی و با بودجه کم، این ماسک‌های خانگی را درست و استفاده کنید.

 

 

انواع ماسک با خیار برای انواع پوست و مصارف مختلف

 

انواع ماسک با خیار برای انواع پوست و مصارف مختلف

 

۱- کمپرس خیار سرد به عنوان ماسک روزانه

 

یکی از مزیت‌های خیار این است که نیازی به فرآوری یا آماده‌سازی ندارد ولی به راحتی با چین و چروک مبارزه می‌کند. کافی است یک خیار را برش دهید تا آماده شود. کمپرس خیار سرد روشی موثر برای مبارزه با چین و چروک‌های ریز پوست است و جزو ماسک‌های خیار است که هر روز می‌توانید استفاده کنید. همچنین برای کاهش التهاب پوست خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

مواد لازم:

• خیار: ۱ عدد

 

روش تهیه ماسک خیار به تنهایی

 

یک خیار را به صورت طولی، برش دهید. برش‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال یا ۵ دقیقه در فریزر قرار دهید. بهتر است دراز بکشید تا صورت موازی با زمین باشد. خیارهای سرد را روی پوست خود قرار دهید و استراحت کنید.

خیارها را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود نگه دارید. سپس به سادگی برش‌های خیار را دور بریزید. حتی نیاز به شستن پوستتان هم نیست. استفاده از خیار سرد به عنوان کمپرس به اندازه کافی بی‌خطر است و می‌توانید آن را هر روز انجام دهید تا پوست خود را صاف و جوان نگه دارید.

 

۲- ماسک آب خیار برای رفع افتادگی پوست

 

ماسک آب خیار برای رفع افتادگی پوست

 

از آب خیار به عنوان یک ماسک برای روی صورت، گردن و سایر نقاط بدن، به منظور جلوگیری از افتادگی پوست و کند کردن روند پیری پوست استفاده کرد. این ماسک را هم می‌توانید به صورت روزانه استفاده کنید.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماسک خیار

 

برای درست کردن این ماسک خیار، یک خیار را بشویید و آن را رنده کنید. آب خیار را با استفاده از آبکش جدا کنید. سپس آب خیار را روی پوست تمیز بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. بعد قسمتی از بدن که ماسک را استفاده کرده‌اید، با آب خنک بشویید و با حوله خشک کنید.

 

۳- ماسک پوره خیار برای کاهش التهاب

 

ماسک پوره خیار برای کاهش التهاب

 

این ماسک خیار به رطوبت رسانی پوست کمک کرده و چین‌ و چروک‌های پوستی را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید از خیار برای کاهش التهاب استفاده کنید، بهتر است آن را قبل از استفاده به عنوان ماسک، در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماسک خیار پوره شده برای چین و چروک صورت

 

یک خیار را رنده کنید یا آن را در مخلوط‌کن بیندازید تا پوره شود. سپس پوره خیار را مستقیما روی پوست گردن و صورت خود بمالید. ۱۵ دقیقه بعد، پوره‌ها را بردارید و پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۴- ماسک خیار و آلوئه ورا برای آبرسانی پوست

 

این ماسک خیار مناسب پوست‌های معمولی، چرب و خشک بوده ولی به خاطر آبرسانی و التیام‌بخشی، روی پوست‌های خشک تاثیر بیشتری دارد. همچنین با آن روند پیری پوست، کند خواهد شد.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک عدد
• ژل آلوئه ورا: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک خیار با آلوئه‌ورا

 

نصف خیار را بعد از شستن برش بزنید و در مخلوط‌کن بریزید. ژله‌ آلوئه‌ورا را هم اضافه کنید. وقتی مخلوط یکدست شد، آن را روی پوست صورت تمیز و بدون چربی بزنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد ماسک خیار و آلوورا را با آب ولرم یا سرد بشویید و خشک کنید.

حتما بخوانید  7 روش درمان تیرگی پوست در بارداری | رابطه رنگ پوست و جنسیت جنین

 

۵- ماسک خیار و ماست برای بستن روزنه‌های پوست

 

ماسک خیار و ماست برای بستن روزنه‌های پوست

 

برای پوست‌های حساس و تحریک شده، این ماسک بسیار مناسب است. ماسک ماست و خیار، منافذ باز پوست را می‌بندد، تورم را از بین می‌برد، به پوست رطوبت می‌رساند و برای کاهش تورم و التهاب مناسب است.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک خیار
• ماست ساده: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک ماست و خیار

 

برای درست کردن این ماسک خیار، نصف خیار را بعد از شستن، رنده کنید و در یک کاسه به همراه ماست مخلوط کنید. بعد از یکدست شدن، آن را روی پوست صورت خود بمالید. ۱۵ دقیقه بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید.

 

۶- ماسک خیار و گلاب برای روشن کردن پوست

 

ماسک خیار و گلاب برای روشن کردن پوست

 

اگر به دنبال مبارزه با عفونت، برگرداندن رنگ طبیعی پوست و کاهش تغییر رنگ پوست هستید، این ماسک خیار را امتحان کنید.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک عدد
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک خیار و گلاب

 

برای درست کردن این ماسک گلاب و خیار، خیار را رنده کرده و گلاب را به آن اضافه کنید. وقتی مخلوط یکدست شد، آن را روی پوست تمیز بمالید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد صورتتان را بشویید و خشک کنید.

 

۷- ماسک خیار و جو دوسر برای رفع جوش

 

ماسک خیار و جو دوسر برای رفع جوش

 

اگر می‌خواهید با آکنه‌های پوستی مبارزه کنید، ماسک خیار و جو دوسر را امتحان کنید تا پوست شفاف، تمیز و باطراوتی داشته باشید.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک عدد
• جو دوسر: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک خیار و جو دوسر برای جوش

 

برای درست کردن ماسک جو دوسر و خیار باید خیار رنده شده و جو دو سر را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا جو نرم شود. سپس مخلوط را روی پوست خود به صورت دورانی ماساژ دهید. ۱۵ دقیقه بعد، پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۸- ماسک خیار برای چاقی صورت

 

اگر احساس می‌کنید صورتتان به مرور زمان لاغر شده است، ماسک خیار و آرد را می‌توانی امتحان کنید تا صورتی پر و درخشان داشته باشید.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۲ قاشق غذاخوری
• آرد: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک خیار و آرد

 

عصاره خیار را بگیرید و در یک کاسه با آرد مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد. این خمیر را روی پوست بدون چرب و تمیز بزنید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد، آن را بشویید و خشک کنید.

 

۹- ماسک خیار و سیب زمینی برای روشن کردن پوست

 

ماسک خیار و سیب زمینی برای روشن کردن پوست

 

برای روشن شدن پوست می‌توانید از ماسک خیار و سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی سرشار از نشاسته است و به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

 

مواد لازم:

 

آب خیار: ۱ قاشق غذاخوری
آب سیب زمینی: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه ماسک خیار برای شادابی پوست

 

ماسک سیب زمینی و خیار برای سفیدی پوست حسابی کارساز است. برای درست کردن این ماسک ابتدا هر کدام را جداگانه رنده کنید و آب آنها را بگیرید. از هر کدام از عصاره‌ها، به اندازه یک قاشق غذاخوری، با هم ترکیب کنید. سپس آن را روی پوست خود ماساژ دهید. ۱۵ دقیقه بعد، پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۱۰- طرز تهیه ماسک خیار برای لک صورت

 

ترکیب خیار و لیموترش می‌تواند با کنترل چربی پوست، ویتامین ث را نیز تامین کند. ماسک لیموترش و خیار همراه با عسل، پوستی شاداب و بدون لکه را به شما هدیه خواهد داد. برای نتیجه‌گیری بهتر و تاثیر بیشتر، این ماسک را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار استفاده کنید.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک خیار
• آب لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک خیار برای رفع لکه‌های پوستی

 

برای درست کردن این ماسک، خیار را رنده کنید. آبلیمو و عسل را هم به آن بیفزایید. همه را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید و بعد بشویید.

 

۱۱- ماسک خیار و هویج برای آبرسانی پوست

 

ماسک خیار و هویج برای آبرسانی پوست

 

کسانی که پوستی خشک دارند، از این ماسک برای آبرسانی و رطوبت‌رسانی به پوست خشک در زمستان و سایر فصول سال می‌توانند استفاده کنند. البته ماسک خیار و هویج مناسب همه انواع پوست‌ها از خشک تا نرمال و چرب است.

 

مواد لازم:

 

• آب هویج: ۱ قاشق غذاخوری
• خیار رنده شده: ۱ قاشق غذاخوری
• خامه ترش: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک خیار و هویج

 

برای تهیه این ماسک خیار، همه مواد را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. وقتی ماسک یکدست شد، آن را روی پوست تمیز بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

 

۱۲- ماسک خیار و عسل برای درمان آفتاب سوختگی

 

این ماسک با لایه‌برداری پوست، لکه‌های ناشی از جوش و آفتاب سوختگی را درمان می‌کند. همچنین برای پاکسازی منافذ پوست، درمان جوش و شاداب و مرطوب کردن آن مفید است.

 

مواد لازم:

 

• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
• جو دو سر: ۱ قاشق غذاخوری
• خیار: ۱ قاشق غذاخوری رنده شده

 

طرز تهیه ماسک خیار

 

جو دوسر و پوره خیار را با هم مخلوط کرده و عسل را اضافه کنید. همه مواد را مخلوط کنید و روی پوستتان بمالید. ۱۵ دقیقه بعد، پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۱۳- ماسک خیار و روغن نارگیل برای جوش

 

ماسک خیار و روغن نارگیل برای جوش

 

برای درمان مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، اگزما و جوش صورت می‌توانید از این ماسک با خیار و روغن نارگیل استفاده کنید. ماسک خیار و روغن نارگیل به رطوبت‌رسانی پوست کمک کرده و خشکی پوست را برطرف می‌کند.

 

 

مواد لازم:

• خیار: ۱عدد
• روغن نارگیل: ۱ قاشق چای‌خوری

حتما بخوانید  بهترین روش‌ های درمان خانگی و سنتی ترک پاشنه پا

 

طرز تهیه ماسک خیار و روغن نارگیل

 

در یک ظرف، خیار را رنده کنید و روغن نارگیل را به آن بیفزایید. مواد را با هم ترکیب کرده و روی پوست تمیز خود بمالید. ۱۵ دقیقه بعد پوست خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

۱۴- ماسک خیار، شیر و شکر برای لایه‌برداری

 

از شکر قهوه‌ای در ماسک، به عنوان لایه‌بردار استفاده می‌شود. خیار نیز باعث رطوبت‌رسانی و شادابی پوست می‌شود.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک عدد کامل
• شیر: ۱/۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر قهوه‌ای: ۱ قاشق غذاخوری
• عسل: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک لایه بردار با خیار

 

در یک کاسه مواد را با هم مخلوط کرده و روی پوست تمیز خود به صورت دورانی، ماساژ دهید. ۱۵ دقیقه بعد می‌توانید صورت خود را بشویید و با حوله نرم خشک کنید.

 

۱۵- ماسک خیار و کشک برای چروک پوست

 

ماسک خیار و کشک برای چروک پوست

 

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید از ترکیب خیار و کشک برای از بین بردن چروک‌های پوستی استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای ناشی از آفتاب‌سوختگی نیز این ماسک مناسب لکه‌های قهوه‌ای است.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۴ یک عدد
• کشک: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک کشک و خیار

 

برای تهیه این ماسک، خیار را رنده کرده و در یک کاسه با کشک مایع مخلوط کنید تا یکدست شود. ماسک را ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب گرم بشویید و خشک کنید.

 

۱۶- ماسک خیار و زردچوبه برای رفع لک جوش

 

پودر زردچوبه از ادویه‌های مناسب برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی است. استفاده از این ادویه در ماسک خیار، می‌تواند به رفع لکه‌های پوستی کمک کند.

 

مواد لازم:

 

• آب خیار تازه: ۴ قاشق غذاخوری
• زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
• آبلیمو تازه: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک ضد لک با خیار

 

برای درست کردن ماسک زردچوبه و خیار در یک کاسه همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا ترکیب و یکدست شوند. سپس آن را روی پوست خود بمالید. ۱۵ دقیقه بعد، ماسک را بشویید و خشک کنید.

 

۱۷- ماسک خیار و جوش شیرین برای رفع جوش

 

ماسک خیار و جوش شیرین برای رفع جوش

 

اگر به خاطر داشتن پوست چرب، با جوش‌های سر سفید و  جوش سر سیاه دست و پنجه نرم می‌کنید، این ماسک را امتحان کنید.

 

مواد لازم:

 

• آب خیار: ۲ قاشق غذاخوری
• جوش شیرین: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک خیار با جوش شیرین

 

برای تهیه این ماسک، آب خیار و جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد. این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و بعد آن را بشویید و خشک کنید.

 

۱۸- ماسک خیار و نعناع برای درخشان کردن پوست

 

نعناع می‌تواند در برطرف کردن جوش و آکنه موثر باشد و پوست را روشن و سفت کند. همچنین در جوانسازی و کاهش سرعت فرآیند پیری پوست تاثیرگذار است. بعد از استفاده از این ماسک خیار، پوستی شفاف و درخشان خواهید داشت.

 

مواد لازم:

 

• آب خیار: ۱ قاشق غذاخوری
• عصاره نعناع: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک خیار و نعناع برای روشن کردن پوست

 

برای درست کردن این ماسک آب خیار و آب نعناع را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورتتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان باشد. سپس آن را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

۱۹- ماسک خیار و سیب برای جوانسازی پوست

 

ماسک خیار و سیب برای جوانسازی پوست

 

ماسک خیار و سیب درختی برای پوست‌های حساس، خاصیت تسکین دهندگی دارد و به داشتن پوستی جوان و شاداب، کمک جوان می‌کند.

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک عدد
• سیب: ۱/۲ یک عدد
• جو دوسر: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک جوانساز با خیار

 

برای درست کردن این ماسک، خیار و سیب را پوره کنید. جو دوسر را به آن‌ها اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا خمیری نرم به دست آید. این ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید. سپس بعد از ۲۰ دقیقه، ماسک را با آب گرم بشویید و صورتتان را خشک کنید.

 

۲۰- ماسک خیار و تخم‌مرغ برای سفت کردن پوست

 

ماسک خیار و تخم‌مرغ برای سفت کردن پوست

 

این ماسک سفیده تخم مرغ و خیار به محکم‌تر شدن پوست کمک می‌کند و خاصیت ضدپیری دارد. انواع ماسک با سفیده تخم مرغ می‌توانند به کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست کمک کنند.

 

 

مواد لازم:

 

• خیار: ۱/۲ یک عدد
• سفیده‌ تخم‌مرغ: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماسک ضد پیری با خیار و سفیده تخم مرغ

 

خیار را رنده کنید. یک سفیده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. این دو را به خوبی با همدیگر مخلوط کنید. ماسک را روی صورت و گردنتان بمالید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان بماند تا خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

 

نکته: بعد از استفاده از ماسک خیار و شستن صورت حتما از کرم مرطوب کننده صورت مخصوص نوع پوست خود استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

مضرات ماسک خیار چیست؟

 

در حالت کلی ماسک خیار جزو ماسک‌های بی‌ضرر به حساب می‌آید. اما در موارد محدود ممکن است در صورت ترکیب شدن با مواد دیگر، حساسیت آلرژیک نشان دهد، مثل قرمزی، سوزش یا خارش پوست. به همین خاطر توصیه می‌شود که قبل از استفاده از آن، مقداری از ماسک را روی ساعد یا بازوی خود تست کنید.

 

ماسک خیار برای چی خوبه؟

 

خیار دارای خواص ضد التهابی است، به علاوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین C و اسید فولیک است که آن را به یک ماده عالی برای یک ماسک صورت تبدیل می‌کند. ماسک خیار برای رفع جوش، از بین بردن لکه و جای جوش، رفع تیرگی‌های پوست، جوانسازی، آبرسانی و لایه‌برداری پوست مناسب است.

 

 

منابع: siobeauty / stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک