۲۰ مورد از بهترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها در فصل گرما

۲۰ مورد از بهترین و بدترین خوراکی ها و نوشیدنی ها در فصل گرما


20 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 مورد از بهترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما

با بهترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما آشنا هستید؟ بسیاری افراد با آغاز فصل تابستان و بالا رفتن دمای هوا، دچار کم اشتهایی می‌شوند یا ذائقه آنها در خوردن غذا تغییر می‌کند. معمولا در فصل تابستان غذاهای ساده و لبنیات، طرفداران بیشتری دارد. این در حالی است که میل به خوردن غذاهای سنگین مثل آبگوشت و انواع خورش‌ بیشتر است. در مورد نوشیدنی‌ها هم همین موضوع صدق می‌کند که در تابستان بیشتر نوشیدنی‌های خنک رفع درمان کم آبی بدن و شربت ضد عطش می‌چسبد. ما در این مقاله از مجله کوروش بهترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما را به شما معرفی می‌کنیم. با سرویس سلامت همراه باشید.

 

 

بهترین خوراکی ها در فصل گرما

 

بهترین خوراکی ها در فصل گرما

 

در لیست بهترین و بدترین خوراکی ها در فصل تابستان، کارشناسان به خوردن بعضی مواد غذایی توصیه می‌کنند. این مواد غذایی معمولا مناسب فصل هستند و با شرایط آب و هوایی فصل تابستان سازگاری دارند. مهم‌ترین نکته در مورد رعایت اصول تغذیه سالم در فصل تابستان، خوردن مواد غذایی است که رطوبت کافی را به بدن برسانند و به خنک کردن آن کمک کنند. در ادامه با بهترین خوراکی‌ها در فصل گرما آشنا شوید.

 

انواع لبنیات

 

در فصل تابستان خوردن غذاهایی مثل آب دوغ خیار، انواع پنیر صبحانه با هندوانه، انواع ماست و به طور کلی محصولات لبنی می‌تواند تا حد زیادی به رفع عطش کمک کند. مثلا ماست سرشار از پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات است که علاوه بر اینکه باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارشی مفید است. ترکیب ماست با خیار هم می‌تواند به عنوان یک دسر سالم در کنار دیگر مواد غذایی به هضم غذا کمک کند و آبرسانی بدن را به خوبی انجام دهد.

 

صبحانه‌های متنوع با پنیر

 

پنیر به همراه انواع سبزیجات، خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و خربزه از بهترین خوراکی‌ها و وعده‌های غذایی در فصل تابستان و هوای گرم است. افزودن نعناع خشک یا زیره هم می‌تواند علاوه بر خوشمزه‌تر کردن طعم آن، به فواید تغذیه‌ای آن اضافه کند. وعده‌هایی که در آن‌ها از پنیر استفاده می‌شود، معمولا مناسب صبحانه و شام‌های سبک و سالم هستند.

 

انواع سبزیجات

 

تابستان، فصل فراوانی انواع سبزیجات و صیفی‌جات است و به راحتی می‌توانید به میوه‌ها و سبزیجات تازه و باکیفیت دسترسی داشته باشید. انواع سبزی خوردنی بهترین خوراکی ها در فصل گرما هستند که می‌توانید آن‌ها را در کنار وعده‌‌های غذایی اصلی سرو کنید یا همراه با صبحانه بخورید. همچنین می‌توانید از آن‌ها در طرز تهیه انواع سالاد استفاده کنید. حتی با آن‌ها می‌توانید اسموتی‌ درست کنید یا انواع آبمیوه و شیک را تزیین کنید.

حتما بخوانید  30 خواص هلو برای سلامت بدن | مضرات، طبع و مصلح هلو

 

هندوانه، خربزه و انواع ملون

 

هندوانه و میوه های تابستانی برای رفع عطش

 

در میان بهترین خوراکی ها در فصل گرما،‌ میوه‌های مناسب فصل تابستان، علاوه بر متنوع بودن، مقدار زیادی آب به بدن می‌رسانند. میوه‌های آبدار برای رفع کم آبی بدن می‌توانند به هیدراته شدن و آبرسانی بدن کمک کنند. از بهترین میوه‌های تابستانی که در فصل گرما و تابستان، طرفداران زیادی دارد می‌توان به هندوانه، خربزه، طالبی و ملون اشاره کرد.

از آنجایی که حدود ۹۲ درصد از حجم هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، می‌تواند سموم بدن را به خوبی خارج و آن را ضدعفونی کند. خربزه، طالبی و ملون هم از جمله میوه‌های تابستانی هستند که خاصیت آرام‌بخشی دارند و برای پایین آوردن فشار خون مناسب هستند. علاوه بر این، به عنوان یک میوه ملین شناخته می‌شوند.

این میوه‌های آبدار تابستانی علاوه بر این که آب زیادی به بدن می‌رسانند، سرشار از فیبر هستند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. می‌توان از آن‌ها برای تهیه آبمیوه، شربت، اسموتی، شیک و نوشیدنی‌های ضدعطش تابستانی استفاده کرد.

 

انگور

 

از دیگر میوه‌های تابستانی مفید برای سلامتی، انگور است که با تصفیه خون، باعث ایجاد شادابی می‌شود. برای افرادی که دچار کم‌خونی هستند، خوردن این میوه توصیه می‌شود. همچنین به خاطر محتوای بالای فیبر، می‌تواند عملکرد روده‌ها و دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از عارضه یبوست پیشگیری کند. انواع مختلف انگور همچنین دارای مقادیر مناسبی از شکر و قند طبیعی هستند که می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را فراهم آورند.

 

دیگر میوه‌های تابستانی

 

میوه‌های تابستانی برای فصل گرما

 

کارشناسان طب سنتی توصیه می‌کنند که در هر فصل میوه‌های همان فصل را بخورید. مثلا میوه‌های فصل پاییز و زمستان مثل انواع مرکبات، نارنگی و پرتقال، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ث هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. از آن‌جایی که در فصل‌های سرد سال احتمال سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی بالاتر است، خوردن این میوه‌ها و سبزیجات مناسب فصل توصیه می‌شود.

اما در مورد فصل تابستان و هوای گرم هم، توصیه کارشناسان تغذیه و متخصصان طب سنتی این است که به خاطر گرمای هوا، تا جای ممکن از میوه‌های آبدار تابستانی بخورید تا بدنتان با کمبود آب مواجه نشود. همچنین این میوه‌ها فیبر زیادی دارند و برای دستگاه گوارش مفید هستند. انواع میوه‌های مفید تابستانی شامل گیلاس، آلبالو، آلو زرد، ‌زردآلو، آلو سیاه، هلو، شلیل، انجیر، گلابی و … می‌شوند که به شکل‌های مختلف می‌توانید از آن‌ها در رژیم غذایی استفاده کنید.

 

نوشیدنی‌های خنک و ضدعطش تابستانی

 

در کنار انواع میوه‌های آبدار و ضد عطش تابستانی، مصرف نوشیدنی‌های خنک کننده از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع شربت‌ تابستانی مثل شربت آبلیمو، خاکشیر، سکنجبین، شربت گلاب، شربت انگور و … به عنوان نوشیدنی‌‌های تابستانی برای روزهای گرم سال می‌توانید در برنامه غذایی‌تان جای دهید.

این نوشیدنی‌ها و شربت‌ها به هیدراته کردن بدن کمک می‌کنند و می‌توانید‌ آنها را به عنوان یک میان وعده یا نوشیدنی بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی مصرف کنید. اسموتی‌ها و آبمیوه‌های تابستانی هم از بهترین خوراکی ها در فصل گرما به حساب می‌آیند.

 

بدترین خوراکی ها در فصل گرما

 

بدترین خوراکی ها در فصل گرما

 

همان‌طور که گفتیم توصیه می‌شود که در فصل گرما، خوراکی‌هایی که خاصیت خنک کنندگی دارند، مصرف کنید. خوردن غذاهایی که گرمای بدن را آزاد می‌کنند و باعث افزایش دمای بدن می‌شوند و خوراکی‌هایی که باعث کم آبی بدن می‌شوند، برای فصل تابستان مناسب نیستند.

حتما بخوانید  11 دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

 

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خیلی سرد و شیرین

 

هر چند خوردن انواع بستنی و نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های خیلی سرد حسابی می‌چسبد، ولی خوردن آن‌ها باعث ایجاد شوک به بدن می‌شود. بهتر است نوشیدنی‌های خیلی سرد و تگری را با نوشیدنی‌هایی که به دمای محیط رسیده‌اند یا دمنوش‌های مفید، جایگزین کنید.

همچنین نوشیدنی‌های سرشار از شکر، باعث کاهش آب بدن می‌شوند و برای سلامتی مضر هستند. از جمله این نوشیدنی‌های مضر می‌توان به نوشابه، آب‌های طعم‌دار، اسموتی‌های خیلی شیرین صنعتی و شربت‌های کارخانه‌ای اشاره کرد.

 

قهوه

 

قهوه از جمله نوشیدنی‌هایی است که خوردن زیاد آن باعث کاهش آب بدن می‌شود. همچنین خوردن آن باعث اسیدی شدن معده شده و حتی می‌تواند شما را عصبی و تحریک‌پذیر کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که آن را با چای کمرنگ و چای سبز جایگزین کنید.

 

غذاهای سرخ کردنی

 

غذاهای سرخ کردنی و مضر برای تابستان

 

در لیست بدترین خوراکی ها برای فصل گرما، غذاهای سرخ کردنی هستند. این غذاها باعث آزاد شدن دمای بدن می‌شوند و احساس عطش و کم‌آبی بدن خواهید کرد. در ضمن غذاهای چرب، هضم سختی دارند و باعث ایجاد خستگی خواهند شد.

 

انواع شیرینی

 

در کنار نوشیدنی‌های شیرین، تنقلات شیرین مثل آبنبات‌ها، شیرینی‌ها، انواع شکلات، آبنبات و … جزو مواد غذایی دیر هضم هستند که دمای بدن را بالا می‌برند و باعث کاهش آب بدن می‌شوند. همین موضوع هم باعث می‌شود بعد از خوردن این خوراکی‌ها احساس تشنگی و کم آبی بدن داشته باشید.

 

تنقلات شور و چرب

 

تنقلات شور باعث تشنگی می شوند

 

انواع تنقلات مثل چیپس، پفک، اسنک و تخمه‌ها، علاوه بر چربی بالا، محتوای سدیم و نمک زیادی دارد که هم باعث ایجاد تشنگی می‌شود و هم دمای بدن را بالا می‌برند. همچنین این تنقلات دیر هضم هستند و موجب بروز مشکلات گوارشی زیادی می‌شوند.

 

گوشت و ادویه‌های تند

 

کافی است تجربه خوردن ادویه‌های تند را داشته باشید تا متوجه شوید که چطور می‌توانند دمای بدنتان را بالا ببرند و عملکرد دستگاه گوارشتان را با اختلال مواجه کنند. همچنین خوردن گوشت قرمز که چربی زیاد و آب کمی دارد، به خاطر هضم سخت، چندان مناسب فصول گرم سال نیست. بهتر است مصرف انواع گوشت قرمز را در فصل تابستان کاهش دهید و آنها را با گوشت سفید و بوقلمون جایگزین کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص گوشت بوقلمون و طبع و مصلح آن

 

سوالات متداول

 

بهترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما چه ویژگی‌هایی دارند

 

بهترین و بدترین خوراکی ها در فصل گرما چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

بهترین خوراکی‌ها باعث آبرسانی به بدن و رفع کم آبی در فصل گرما می‌شوند و بدترین خوراکی‌ها دمای بدن را بالا می‌برند، باعث کم ‌آبی بدن می‌شوند و دیر هضم هستند.

 

چه میوه‌هایی را در فصل گرما بخوریم؟

 

میوه‌های مناسب فصل گرما که معمولا آبدار هستند مثل هندوانه، خربزه، انواع آلو، انگور، گلابی و … از جمله بهترین میوه‌ها برای آبرسانی بدن در تابستان هستند.

 

کالابرگ الکترونیک