۱۱ تا از بهترین نوشیدنی های خانگی درمان فوری کم آبی بدن

۱۱ تا از بهترین نوشیدنی های خانگی درمان فوری کم آبی بدن


14 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 تا از بهترین نوشیدنی های خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن

بهترین نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی بدن چیست؟ خستگی، گیجی، سردرد و بی‌حالی تنها بخشی از علائم ناخوشایند کم آبی بدن هستند. کم آبی در بدن زمانی اتفاق می‌افتد که میزان دفع مایعات بدن بیشتر از جذب مایعات باشد. در این شرایط اندام‌ها و بافت‌های حیاتی بدن قادر به انجام امور روزمره خود نیستند و با مشکل مواجه می‌شوند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با بهترین نوشیدنی‌ها برای کمبود آب بدن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی بدن پاسخ خواهیم داد.

 

انواع نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن

 

انواع نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن

 

رفع کم آبی بدن با درمان‌های خانگی بسیار راحت است. زمانی که بدن شما کم آب می‌شود، شما باید دور غذاهای مضر برای فصل تابستان را خط بکشید و از نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که هر چه سریع‌تر این کم آبی را جبران کند و مایعات از دست رفته بدن را تأمین نماید. همانطور که می‌دانید حدود ۶۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده و تقریباً همه اندام‌های حیاتی بدن با کمک آب فعالیت می‌کنند، و از همین رو مصرف به اندازه آب و مایعات می‌تواند به عملکرد طبیعی بدن کمک کند.

بهترین نوشیدنی‌ها برای کمبود آب بدن نوشیدنی‌هایی هستند که بدون گاز، الکل و کافئین باشند تا خیلی زود علائم کم آبی را جبران کنند. اما برای درمان کم آبی بدن چه نوشیدنی بخوریم؟ در ادامه می‌توانید با چند نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی آشنا شوید.

 

۱- نوشیدنی آب هندوانه و لیمو را امتحان کنید

 

نوشیدنی آب هندوانه و لیمو را امتحان کنید

 

در لیست بهترین و بدترین خوراکی‌ها در فصل تابستان «هندوانه» جزو بهترین‌هاست. هندوانه یکی از آبدارترین و بهترین میوه‌ها برای درمان کم آبی بدن در خانه است. درست کردن این نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن بسیار مؤثر است و می‌تواند در مدت زمانی کوتاه بدن شما را آبرسانی و خنک کند.

از طرف دیگر مصرف آب هندوانه با لیموترش تازه می‌تواند از بروز علائم گرمازدگی و کم آبی بدن نیز جلوگیری کند. ویتامین C موجود در این نوشیدنی می‌تواند الکترولیت‌های ضروری بدن را تأمین کند و علائم کم آبی را در بدن کاهش دهد. برای درست کردن این نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن باید ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب هندوانه را با ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. سپس این نوشیدنی خنک را در لیوان بریزید و میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع اسموتی هندوانه

 

۲- از آب غافل نشوید

 

از آب غافل نشوید

 

شاید آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های زیادی برای درمان کم آبی وجود داشته باشد، اما بهتر است بدانید که هیچ جایگزینی برای «آب آشامیدنی» وجود ندارد. شما باید روزانه حداقل ۴ تا ۶ لیوان آب میل کنید. در شرایطی که در بیرون از منزل و در معرض هوای گرم هستید یا فعالیت بدنی زیادی دارید، مقدار مصرف آب نیز باید بیشتر شود. برای اثربخشی بیشتر پیشنهاد می‌شود از برش‌های لیموترش یا تکه‌های میوه در آب استفاده کنید.

حتما بخوانید  7 اصل تغذیه پیش از ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

 

۳- برای جبران کم آبی بدن شیر بنوشید

 

برای جبران کم آبی شیر بنوشید

 

تحقیقات نشان می‌دهد که شیر بهترین نوشیدنی برای کمبود آب بدن است. ورزشکارانی که سخت ورزش می‌کنند و افرادی که در معرض تعریق زیاد قرار دارند، باید برای جلوگیری از کم‌آبی بدن روزانه ۲ لیوان شیر مصرف کنند. پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی موجود در شیر می‌تواند بدن را ریکاوری کند و علائم کم آبی را در بدن کاهش دهد.

 

۴- شربت‌های سنتی را امتحان کنید

 

شربت‌های سنتی را امتحان کنید

 

شربت‌های سنتی مثل شربت سکنجبین و خیار، شربت خاکشیر، شربت بهار نارنج و شربت بیدمشک و گلاب در دسته بهترین نوشیدنی‌ها برای جبران کمبود آب بدن قرار دارند. در فصل‌های گرم سال بهتر است این شربت‌ها را با شیرینی کم آماده کنید و میل کنید. شربت‌های سنتی خیلی زود شما را سیراب می‌کنند و علائم کم آبی بدن را برطرف می‌کنند.

 

۵- چای سبز بنوشید

 

چای سبز بنوشید

 

چای سبز بهترین نوشیدنی برای کمبود آب بدن است که به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به سلامت عمومی بدن نیز کمک می‌کند. هر چند که چای سبز کافئین دارد و مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین برای درمان کم آبی مناسب نیست، اما مقدار کافئین چای سبز از چای سیاه کمتر است.

از طرف دیگر اگر چای سبز را ۵ دقیقه بعد از دم کردن میل کنید و آن را به صورت رقیق‌تر آماده کنید، فواید زیادی برای درمان کم آبی بدن خواهد داشت.

 

۶- آب کرفس را امتحان کنید

 

از جمله خواص کرفس این است که یکی از بهترین انواع سبزیجات برای تأمین مواد مغذی بدن و جبران کم آبی است. برگ و ساقه کرفس تازه حاوی مقداری زیادی کلسیم، فولیک اسید، منیزیم، آهن، فسفر و اسیدهای آمینه مفید است. مصرف آب کرفس می‌تواند به درمان کم آبی بدن کمک کند و موجب بهبود سلامت بدن شود.

 

۷- آب نارگیل بنوشید

 

آب نارگیل بنوشید

 

کم آبی بدن همیشه با کاهش میزان الکترولیت‌های بدن همراه است. در‌واقع با عرق کردن و ادرار الکترولیت‌های بدن که برای عملکرد طبیعی اندام‌های بدن ضروری هستند، خارج می‌شوند. از رایج‌ترین الکترولیت‌های ضروری بدن می‌توان به سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد. «آب نارگیل» سرشار از الکترولیت و کربوهیدرات‌های مفید است و از همین رو نوشیدن یک لیوان از آن می‌تواند به رفع کم آبی و تأمین الکترولیت‌ها کمک کند.

 

۸- آب طالبی و ملون بنوشید

 

آب طالبی و ملون بنوشید

 

نوشیدن آب انواع خربزه، طالبی و ملون نیز یک روش مؤثر دیگر برای درمان فوری کم آبی بدن است. برای درست کردن آب طالبی یا ملون باید آن را برای چند ساعت در یخچال یا فریزر قرار دهید تا خنک شود. سپس می‌توانید طالبی را خرد کنید و با مخلوط‌کن یا گوشتکوب برقی میکس کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع اسموتی با طالبی

 

۹- برای درمان کم آبی اسموتی بنوشید

 

برای درمان کم آبی اسموتی بنوشید

 

انواع اسموتی بهترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن است. این نوشیدنی‌ها به راحتی آب از دست رفته بدن را جبران می‌کند و موجب خنک شدن بدن و تأمین ویتامین‌ها می‌شود. برای تهیه انواع اسموتی می‌توانید از مقداری شیر گاو یا شیر نارگیل استفاده کنید و آن را از ترکیب میوه‌های مختلف میکس شده آماده کنید.

حتما بخوانید  8 روش تشخیص رب گوجه فرنگی سالم از تقلبی

 

۱۰- آب گوشت میل کنید

 

نوشیدن آب انواع گوشت و مرغ نیز به دلیل داشتن مایعات و الکترولیت‌های ضروری می‌تواند به درمان فوری کم آبی بدن کمک کند. برای تهیه آب یا استاک گوشت می‌توانید از مقداری گوشت به همراه استخوان و همچنین مقداری سبزیجات مقوی استفاده کنید تا نوشیدنی مفید و لذیذتری داشته باشید.

 

۱۱- دتاکس واتر

 

دتاکس واتر (دیتاکس واتر) یا آب سم زدا نوعی نوشیدنی خنک برای رفع کم آبی فوری بدن است که این روزها بیشتر از همیشه طرفدار پیدا کرده است. این آب با خیس کردن انواع میوه و سبزیجات پر از فایده در خود، سرشار از ویتامین‌های مفید برای بدن است. از طرف دیگر به دلیل میکس نشدن میوه در آب، این نوشیدنی کالری فوق‌العاده پایینی دارد و تنها خواص آن‌ها را به خود جذب کرده است.

احتمالاً خیلی از افراد دوست دارند بدانند که اصلاً دتاکس واتر چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است. دیتاکس واتر در واقع آبی است که انواع میوه و سبزیجات تازه به آن اضافه شده و به آن آب طعم‌دار یا آب سم زدایی بدن نیز گفته می‌شود.

این نوشیدنی علاوه بر درمان کم آبی بدن برای رژیم‌های سم‌زدایی و پاکسازی بدن بسیاری مفید است و به دلیل نداشتن کالری یک نوشیدنی مفید برای کاهش وزن هم محسوب می‌شود.

 

علت عدم جذب آب در بدن

 

علت عدم جذب آب در بدن

 

زمانی که ما یک لیوان آب می‌نوشیم، بعد از چند ثانیه آب از دهان وارد معده و سپس وارد روده می‌شود و به آرامی جذب می‌شود. به همین دلیل بعد از نوشیدن آب ممکن است بلافاصله احساس رفع عطش نکنید. برای جذب سریع آب در بدن بهتر است آن را ناشتا بنوشید. آب ناشتا بعد از حدود ۵ دقیقه جذب بدن می‌شود.

اگر آب را بعد از یک غذای سنگین بنوشید، جذب آن بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد. از همین رو متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که برای جذب آب، آن را یک ساعت قبل از غذا میل کنید. از طرف دیگر نارسایی کلیه و بروز اختلال در عملکرد این عضو حیاتی بدن نیز موجب احتباس آب در بدن و همچنین تورم دست و پاها می‌شود و این موضوع نیز موجب کاهش جذب آب می‌شود.

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان برای نوشیدن آب چه موقعی است؟

 

برای اینکه آب بهتر جذب بدن شده و بدن با کمبود آب مواجه نشود، بهتر است آب را به صورت ناشتا یا یک ساعت قبل از غذا خوردن میل کنید.

 

آیا چای آب بدن را کم میکند؟

 

نوشیدن چای سیاه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند موجب تشدید کم آبی بدن و دفع مایعات شود.

 

بهترین روش درمان کم آبی بدن چیست؟

 

بهترین روش انتخاب یک نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن است. برای این امر می‌توانید آب هندوانه و لیمو، انواع نوشیدنی‌های سنتی، شیر، چای سبز، آب نارگیل و از همه مهم‌تر آب آشامیدنی را امتحان کنید.

 

کالابرگ الکترونیک