۵۵ خواص کدو سبز و عوارض عجیب آن + طبع، مصلح و کالری

۵۵ خواص کدو سبز و عوارض عجیب آن + طبع، مصلح و کالری


5 آذر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
55 خواص کدو سبز و عوارض عجیب آن + طبع، مصلح و کالری کدو سبز
فهرست محتوا پنهان

کدو سبز یکی از سالم‌ترین انواع سبزیجات برای سلامت بدن است که به دلیل ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد، برای بدن بسیار مفید است. مصرف کدو سبز می‌تواند به کاهش وزن، کاهش قند خون، بهبود بینایی و سلامت استخوان‌ها کمک کند. اما خواص و فواید کدو سبز تنها به همین چند مورد ختم نمی‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با انواع خواص کدو سبز برای سلامتی بدن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خاصیت شگفت‌انگیز کدو سبز و بهترین روش استفاده از کدو سبز پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی کدو سبز

 

ارزش غذایی کدو سبز

 

کدو سبز نوعی کدو از خانواده کدو حلوایی است که در رنگ‌های زرد، سبز روشن و سبز تیره وجود دارد. شکل این کدو بسیار شبیه به خیار است و دانه‌های متعددی در داخل آن وجود دارد. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کدو سبز در دنیا کشورهای ژاپن، چین، رومانی، ایتالیا، ترکیه و مصر هستند. این گیاه در تمام طول سال رشد می‌کند و هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود.

کدو سبز سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های متنوع نظیر پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، فیبر، ویتامین C، ریبوفلاوین، ویتامین E، A، B6، K، سدیم، روی و آهن است. هر ۱۰۰ گرم کدو سبز خام حاوی ۱۷ کالری است. در ادامه می‌توانید با جزئیات ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کدو سبز بیشتر آشنا شوید.

 

  • پروتئین: ۱/۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۳/۱۱ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • کلسیم: ۱۶ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۸ میلی‌گرم
  • آهن: ۰/۳۷ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۲۶۱ میلی‌گرم
  • سدیم: ۸ میلی‌گرم
  • روی: ۰/۳۲ میلی‌گرم
  • ویتامین C: 17/9 میلی‌گرم
  • مس: ۰/۰۵ میلی‌گرم
  • منگنز: ۰/۱۸ میلی‌گرم

 

طبع و مصلح کدو سبز

 

طبع کدو سبز در طب سنتی سرد و تر است و از همین رو مصرف آن در روزهای گرم تابستان بسیار مفید است. افراد بلغمی و سرد مزاج باید از مصرف بیش از حد کدو سبز اجتناب کنند. بهترین مصلحات کدو سبز نعنا، روغن زیتون، فلفل، آبغوره طبیعی، زیره سیاه و سبز و نمک هستند.

 

خواص کدو سبز برای سلامت

 

خواص کدو سبز برای سلامت

 

کدو سبز خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد و یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین انواع سبزیجات است. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص کدو سبز برای بدن آشنا شوید.

 

۱- خواص کدو سبز خام برای دیابت

 

کدو سبز دارای شاخص گلیسمی پایینی است و از همین رو مصرف آن موجب افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود. این ماده غذایی سرشار از فیبر و مواد معدنی است و از همین رو مصرف آن می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت کمک کند.

 

۲- خواص کدو سبز برای کاهش وزن

 

کدو سبز کالری پایینی دارد و یکی از بهترین سبزیجات برای کمک به کاهش وزن و لاغری است. فیبر موجود در کدو سبز موجب می‌شود تا بعد از خوردن آن برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید و از دریافت کالری بیشتر اجتناب کنید. ۱ عدد کدو سبز ۳۳ کالری دارد اما می‌تواند شما را برای مدت زیادی سیر نگه دارد.

 

۳- فواید کدو سبز برای سلامت قلب

 

کدو سبز سرشار از پتاسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و از همین رو به حفاظت از سلامت قلب کمک می‌کند. این سبزی مفید کلسترول، سدیم و کالری پایینی دارد و از همین رو اضافه کردن آن به رژیم غذایی هفتگی موجب می‌شود تا در دراز مدت به بیماری‌های قلبی، کلسترول و فشار خون بالا مبتلا نشوید و بدن و قلب سالم‌تری داشته باشید.

 

۴- تقویت سیستم ایمنی بدن با کدو سبز

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با کدو سبز

 

یکی از مهم‌ترین خواص و فواید کدو سبز برای سلامتی تقویت سیستم دفاعی بدن است. کدو سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر «لوتئین» و «زاگزانتین» است و به دلیل غنی بودن از ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C و ویتامین A می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت و بیماری کمک کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی + ترکیب ادویه مخصوص

 

۵- خواص کدو سبز برای تقویت مغز و اعصاب

 

کدو سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان، اسید آمینه و اسیدهای چرب امگا ۳ است و از همین رو مصرف آن می‌تواند از مغز در برابر اثرات مخرب محافظت کند. مصرف کدو سبز موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود و خطر سکته مغزی، زوال شناختی و حتی بیماری آلزایمر را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

 

۶- کاهش کلسترول خون با خوردن کدو سبز

 

یکی دیگر از خواص و فواید کدو سبز کاهش کلسترول خون است. مصرف کدو سبز موجب افزایش لیپوپروتئین‌ها با چگالی بالا و همچنین کلسترول خوب خون می‌شود و کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. این ماده غذایی مفید با کاهش فشار خون بالا و کنترل کلسترول مانع بروز حملات قلبی و سکته قلبی می‌شود.

 

۷- سلامت چشم‌ها با مصرف کدو سبز

 

استفاده از کدو سبز در رژیم غذایی از بروز مشکلات چشمی و بینایی جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از کدو سبز استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید و «دژنراسیون ماکولا» مبتلا می‌شود. به علاوه کدو سبز سرشار از ویتامین A، لوتئین، زاگزانتین و سلنیوم است که همگی برای سلامت چشم‌ و تقویت بینایی مفید هستند.

 

۸- سلامت روده‌ها با خوردن کدو سبز

 

سلامت روده‌ها از خواص کدو سبز

 

از مهم‌ترین خواص و فواید کدو سبز می‌توان به سلامت روده‌ها اشاره کرد. کدو سبز سرشار از فیبر است و در بدن به عنوان یک پروبیوتیک عمل می‌کند و رشد باکتری‌های مفید را در روده افزایش می‌دهد. مصرف کدو سبز به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و از عارضه یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

 

۹- جلوگیری از ابتلا به سرطان

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کدو سبز می‌تواند خطر ابتلا به انواع «سرطان کولورکتال» و سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش دهد. کدو سبز حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است و از همین رو جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن را می‌گیرد و در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

 

۱۰- کدو سبز برای سلامت استخوان‌ها

 

کدو سبز حاوی اسیدهای آمینه، کلسیم، منیزیم و ویتامین K است که برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌های بدن ضروری هستند. افرادی که در رژیم غذایی خود از کدو سبز به صورت خام و پخته استفاده می‌کنند، معمولاً استخوان‌های قوی‌تری دارند.

 

۱۱- فواید کدو سبز برای سلامت دهان و دندان

 

کدو سبز سرشار از فیبر، ویتامین C و آب است و برای سلامت لثه‌ها بسیار مفید است. مصرف کدو سبز مانع کرم خوردگی و پوسیدگی دندان‌ می‌شود و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کند.

 

۱۲- خواص کدو سبز در بارداری

 

خواص کدو سبز در بارداری

 

کدو سبز یکی از مفیدترین سبزیجات برای مصرف خانم‌های باردار است. این ماده غذایی سرشار از «کولین» و «فولات» است که برای رشد سیستم عصبی نوزاد ضروری هستند. از طرف دیگر کدو سبز ویتامین‌ها و مواد مغذی متنوعی دارد که می‌تواند به حفظ سلامت مادر و جنین کمک کند.

 

۱۳- جلوگیری از التهاب در بدن با مصرف کدو سبز

 

کدو سبز مقدار آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و از مهم‌ترین خواص و فواید کدو سبز می‌توان به جلوگیری از ایجاد التهاب در بدن اشاره کرد. افزایش التهاب در بدن موجب بروز بیماری‌های مختلفی نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان، آلرژی و سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شود. کدو سبز جزو بهترین مواد غذایی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک محسوب می‌شود.

 

۱۴- خواص کدو سبز برای پوست صورت

 

از دیگر خواص و فواید کدو سبز می‌توان به حفظ سلامت پوست اشاره کرد. کدو سبز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و از همین رو مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو سبز مانع پیری پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود و به افزایش خاصیت کشسانی و آبرسانی پوست کمک می‌کند.

کدو سبز حاوی «ریبوفلاوین» است که همراه با ویتامین C موجب سنتز کلاژن می‌شوند و برای حفظ سلامت پوست، مفاصل و رگ‌های خونی مفید هستند. «لوتئین» موجود در کدو سبز نیز موجب کاهش التهاب پوست می‌شود و از پوست ما در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند.

 

۱۵- خواص کدو سبز برای مردان

 

خواص کدو سبز برای مردان

 

کدو سبز دارای خواص ویژه‌ای است که می‌تواند به درمان «هیپرتروفی خوش‌خیم پروستات» در مردان کمک کند. در این بیماری پروستات بزرگ می‌شود و عملکرد جنسی و ادراری فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. کدو سبز به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های مفید می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

 

۱۶- فواید کدو سبز برای بهبود هضم غذا

 

مصرف کدو سبز می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. در هر ۱۰۰ گرم کدو سبز ۹۴/۸ گرم آب وجود دارد و آب می‌تواند به بهبود هضم کمک زیادی کند. از طرف دیگر مصرف کدو سبز برای عملکرد بهینه سیستم گوارش و همچنین نرم شدن مدفوع نیز بسیار مفید است و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

فیبرهای محلول و نامحلول موجود در کدو سبز به سلامت روده و بهبود هضم کمک می‌کنند و موجب حرکت راحت مدفوع در روده‌ها می‌شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو کنگر خوشمزه و بدون گوشت به روشی ساده

 

۱۷- کمک به درمان آسم با کدو سبز

 

یکی از خواص و فواید کدو سبز کمک به درمان آسم است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین C موجود در کدو سبز می‌تواند به درمان آسم و همچنین کاهش التهاب در بدن کم کند. مصرف این ماده غذایی نه تنها به درمان حملات آسم کمک می‌کند، بلکه موجب کاهش حساسیت بیش از حد «برونش» می‌شود.

 

۱۸- کاهش فشار خون با کدو سبز

 

کدو سبز سرشار از پتاسیم است و یکی از بهترین غذاها برای کنترل فشار خون بالا محسوب می‌شود. جالب است بدانید که مقدار پتاسیم موجود در کدو سبز از میوه موز بیشتر است. مصرف کدو سبز موجب کاهش قطر رگ‌های خونی و کنترل فشار خون می‌شود. پتاسیم از الکترولیت‌های ضروری بدن انسان است که به تعادل سدیم کمک می‌کند و جلوی افزایش فشار خون را می‌گیرد.

 

۱۹- بهبود عملکرد تیروئید با مصرف کدو سبز

 

کدو سبز سرشار از منگنز است و یک ماده معدنی مفید برای بهبود عملکرد غده تیروئید محسوب می‌شود. مصرف کدو سبز می‌تواند به سلامت غده تیروئید و عملکرد بهینه آن در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید کمک زیادی کند.

 

۲۰- خواص کدو سبز برای کودکان

 

خواص کدو سبز برای کودکان

 

کدو سبز یک ماده غذایی فوق‌العاده سالم برای حفظ سلامت کودکان و کمک به رشد آن‌ها محسوب می‌شود. مصرف کدو سبز بدون پوست می‌تواند به درمان اسهال در کودکان کمک کند.

کودکانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات مفیدی مثل کدو سبز استفاده می‌کنند، معمولاً بدن سالم‌تری دارند و کمتر به کمبود ویتامین و مواد مغذی مبتلا می‌شوند. مصرف کدو سبز به بهبود رشد مغز در کودکان کمک می‌کند و در سلامت استخوان‌ها و همچنین پیشگیری از کم خونی در کودکان نیز مؤثر است.

 

۲۱- خواص کدو سبز برای جلوگیری از ابتلا به نقرس

 

یکی از جالب‌ترین خواص و فواید کدو سبز جلوگیری از ابتلا به بیماری نقرس است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین C است که می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری نقرس را کاهش دهد. از طرف دیگر کدو سبز می‌تواند به بهبود و درمان نقرس در افراد مبتلا به این بیماری نیز کمک کند.

مصرف کدو سبز از تجمع بیش از حد اسید اوریک در بدن جلوگیری می‌کند و نقش مؤثری بر درمان این بیماری دارد.

 

۲۲- مزیت درمانی کدو سبز برای کبد

 

کدو سبز دارای مقدار زیادی سدیم است که به قلیایی شدن بدن و همچنین سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. مصرف کدو سبز می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند و سموم کبد را از بین ببرد. برای درمان کبد چرب بهتر است از کدو سبز ارگانیک با پوست آن به صورت خام استفاده کنید.

 

۲۳- خواص کدو سبز برای رحم زنان

 

یکی از خواص و فواید کدو سبز سلامت رحم در خانم‌ها است. کدو سبز به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری که دارد برای سلامت رحم مفید است. خانم‌هایی که در رژیم غذایی خود از کدو سبز استفاده می‌کنند، معمولاً در دوران قاعدگی کمتر به افسردگی و مشکلات دیگر دچار می‌شوند.

 

۲۴- خواص کدو سبز برای اعصاب

 

اگر در مورد خاصیت شگفت‌انگیز کدو سبز برای اعصاب چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که مصرف این ماده غذایی موجب افزایش احساس آرامش در بدن می‌شود و از عصبانیت جلوگیری می‌کند. مصرف کدو سبز برای کودکانی که به بیش فعالی مبتلا هستند نیز بسیار مفید است و به آرامش بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

مضرات و عوارض کدو سبز

 

مضرات و عوارض کدو سبز

 

  • مصرف بیش از حد کدو سبز برای افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند، مناسب نیست. از طرف دیگر افرادی که از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند، باید در مصرف کدو سبز محتاط باشند.
  • برخی افراد ممکن است با مصرف کدو سبز دچار علائم حساسیت و آلرژی شوند. رایج‌ترین علائم حساسیت به کدو سبز شامل خارش پوستی و تهوع است.
  • کدو سبز سرشار از «بتاکاروتن» است که فواید زیادی برای بدن دارد. اما مقادیر زیاد بتاکاروتن برای خانم‌های باردار، خانم‌های شیرده و افرادی که سیگار می‌کشند و یا کسانی که تحت آنژیوپلاستی قرارگرفته‌اند مناسب نیست و از همین رو این افراد نباید از کدو سبز به مقدار بیش از حد استفاده کنند.

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین خواص کدو سبز خام با ماست چیست؟

 

مصرف کدو سبز با ماست می‌تواند به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک کند و در کاهش وزن نیز بسیار مؤثر است. استفاده از این ترکیب سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و یک روش ساده و مؤثر برای رفع یبوست، جلوگیری از ریزه‌خواری و در نتیجه کاهش وزن و همچنین افزایش متابولیسم بدن است.

 

خواص کدو سبز پخته شده بیشتر است یا خام؟

 

برای بهره‌مند شدن از انواع خواص کدو سبز می‌توانید آن را هم به صورت پخته شده و هم خام مصرف کنید. اما به هر حال بهترین روش مصرف کدو سبز به صورت خام و یا بخارپز شده است.

 

منابع: medicinenet، organicfacts، medicalnewstoday، stylecraze

کالابرگ الکترونیک