مقدار مجاز مصرف روزانه روغن زیتون چقدر است؟

مقدار مجاز مصرف روزانه روغن زیتون چقدر است؟


18 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مقدار مصرف روزانه روغن زیتون

روزانه چقدر روغن زیتون بخوریم؟ مقدار مصرف روزانه روغن زیتون به چه عواملی بستگی دارد؟ آیا نوشیدن روغن زیتون کار درستی است؟ برای لاغری، دیابت نوع ۲، درمان یبوست و مشکلات قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت روان چقدر روغن زیتون بخوریم؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می توانید با مقدار مصرف مجاز روزانه روغن زیتون در موارد مختلف آشنا شوید. همچنین به سوالات متداول در مورد مصرف روغن زیتون پاسخ خواهیم داد.

 

 

مقدار مصرف روزانه روغن زیتون به چه عواملی بستگی دارد؟

 

مقدار مصرف روزانه روغن زیتون به چه عواملی بستگی دارد؟

 

مقدار دقیق برای خوردن روغن زیتون به منابع چربی که در طول روز مصرف می کنید، اندازه و سطح فعالیت بدنی و همچنین شرایط بدنی شما بستگی دارد. به طور کلی باید بدانید که تاکنون هیچ مطالعه در مورد میزان ایده آل مصرف روغن زیتون در طول روز انجام نشده است. از همین رو مانند هر غذای دیگری باید از روغن زیتون نیز به اندازه و با توجه به رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی خود استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: کالری روغن زیتون چقدر است؟

 

 

مقدار مصرف روزانه روغن زیتون برای لاغری

 

اگر به دنبال پیدا کردن روشی برای تخمین مقدار و طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری هستید باید بدانید که بهترین زمان خوردن روغن زیتون برای لاغری صبح ها به همراه صبحانه است. برای این کار باید هر روز به اندازه ۱/۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر میل کنید. مطالعات نشان می دهد نوشیدن روغن زیتون در وعده صبحانه به صورت ناشتا می‌ تواند به کاهش وزن و کاهش فشارخون کمک زیادی کند.

 

 

مقدار مصرف روزانه روغن زیتون برای سلامت روان

 

تحقیقات نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه و مصرف سبزیجات، غلات، ماهی، لوبیا و خوردن دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز می تواند علائم افسردگی را پس از سه هفته در جوانان مبتلا به فسردگی کاهش دهد.

 

 

 

مقدار و طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست

 

مقدار و طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست

 

نوشیدن روزانه حدود یک و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر به سلامت روده ها و همچنین رفع یبوست کمک می کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون برای یبوست صبح ها به صورت ناشتا است. از فواید خوردن روغن زیتون ناشتا می توان به بهبود حرکات روده و رفع مشکلات روده نیز اشاره کرد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورشت فسنجان با رب ازگیل به روغن افتاده و خوشمزه

 

 

بیشتر بخوانید: خواص عجیب زیتون برای معده و دستگاه گوارش

 

 

مقدار مجاز خوردن روزانه روغن زیتون برای بهبود سیستم ایمنی بدن

 

مطالعات نشان می ‌دهد که مصرف سه قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز به جای مصرف کره، روغن سویا و یا روغن ذرت می ‌تواند تا ۵۳ درصد سیستم ایمنی بدن را قوی تر کند.

 

 

مقدار مصرف مجاز روزانه روغن زیتون برای سلامت قلب

 

مطالعات نشان می ‌دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای به اضافه ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز پیروی می‌ کنند تا ۳۱ درصد کمتر در معرض مشکلات قلبی و مرگ بر اثر بیماری های قلبی قرار دارند. بررسی ها نشان می دهد بروز مشکلات قلبی در این افراد حتی نسبت به افرادی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می ‌کنند نیز کمتر است.

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا اظهار می ‌کند که مصرف یک و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی را تا میزان زیادی کاهش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون از سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند؟

 

 

طریقه مصرف و فواید خوردن روغن زیتون برای کنترل و جلوگیری از دیابت نوع ۲

 

طریقه مصرف و فواید خوردن روغن زیتون برای کنترل و جلوگیری از دیابت نوع ۲

 

بررسی ها نشان می دهند افرادی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در طول روز مصرف می کنند، کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. استفاده از چربی هایی همانند مارگارین، کره و سس مایونز می تواند از ۵ تا ۱۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. توصیه می‌شود برای جلوگیری و کنترل دیابت هر فرد روزانه از ۱ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کند.

 

 

روزانه چقدر باید روغن زیتون مصرف کنیم؟

 

روزانه چقدر باید روغن زیتون مصرف کنیم؟

 

همان طور که گفته شد مقدار مصرف روزانه روغن زیتون به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی متخصصین توصیه می کنند که هر فرد روزانه می تواند ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری روزانه خود را از چربی استفاده کند. از همین رو اگر یک فرد ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف کند، می تواند روزانه تا ۷۰ کالری از چربی ها نیز استفاده کند.

 

باید در نظر داشته باشید که بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می کنیم حاوی چربی هستند. هر قاشق غذاخوری از روغن زیتون نیز شامل ۱۲۰ کالری است. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع و مقدار کالری مصرفی روزانه خودتان می توانید مقدار تقریبی مصرف روغن زیتون در طول روز را تخمین بزنید.

 

 

آیا نوشیدن روغن زیتون کار درستی است؟

 

آیا نوشیدن روغن زیتون کار درستی است؟

 

بسیاری از مردم کشورهای مدیترانه ای هر روز صبح یک چهارم فنجان روغن زیتون فرابکر با آب گرم و آبلیموی تازه می نوشند. به طور کلی توصیه می شود که روغن زیتون حداکثر ۵ تا ۷ قاشق چایخوری در روز مصرف شود. اما واقعیت این است که هیچ مدرک علمی مبنی بر مضر بودن مصرف بیشتر روغن زیتون وجود ندارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۰ مدل از مشهورترین انواع سس پاستا با مرغ

 

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ درباره رژیم غذایی مدیترانه ای انجام شد نشان داد افرادی که از این رژیم پیروی می کنند، معمولاً کمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. با این باید بدانید که یک چهارم فنجان روغن زیتون حدود ۴۸۰ کالری دارد که می تواند موجب افزایش کالری مصرفی روزانه شود.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- روزانه چقدر روغن زیتون بخوریم؟

 

تحقیقات نشان می دهد که هر فرد می تواند روزانه از ۱ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر استفاده کند.

 

 

۲- آیا نوشیدن روغن زیتون مفید است؟

 

نوشیدن روغن زیتون اگر به مقدار محدود باشد و از روغن زیتون درجه یک و فرابکر استفاده شود، فواید زیادی برای بدن دارد.

 

 

۳- چرا باید روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید؟

 

مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. روغن زیتون به بهبود حرکات روده و سلامت عمومی بدن نیز کمک کند.

 

 

۴- طریقه مصرف روغن زیتون برای لاغری چگونه است؟

 

به منظور کاهش وزن با روغن زیتون بهتر است هر روز صبح حدود ۱/۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون همراه با صبحانه میل کنید.

 

 

۵- طریقه مصرف روغن زیتون برای یبوست چگونه است؟

 

برای درمان یبوست با روغن زیتون بهتر است صبح ها به صورت ناشتا ۱/۵ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر مصرف کنید.

 

 

۶- طریقه مصرف روغن زیتون در برنج چگونه است؟

 

روغن زیتون فرابکرعطر و بوی خاصی دارد. اگر با عطر این روغن مشکلی ندارید، می توانید ۱/۵ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به برنج اضافه کنید. در غیر این صورت بهتر است روغن زیتون تصفیه شده و بدون بو را برای این کار مصرف نمایید.

 

 

۷- بهترین زمان مصرف روغن زیتون چه زمانی است؟

 

زمان و طریقه مصرف روغن زیتون به شرایط و نوع کاربرد آن بستگی دارد. شما می توانید از این روغن در هر زمانی که دوست دارید استفاده کنید. برای رفع یبوست بهتر است از روغن زیتون به صورت ناشتا و برای لاغری همراه با صبحانه استفاده شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

هرچند خوردن و مصرف روغن زیتون فواید زیادی برای سلامت بدن دارد، اما از آن جایی که چربی و کالری بالایی دارد، بهتر است به اندازه و حداکثر تا ۴ قاشق غذاخوری در روز مصرف شود. توجه داشته باشید که طریقه خوردن و استفاده از روغن زیتون برای زخم معده با طریقه و زمان و مقدار مجاز مصرف روغن زیتون برای لاغری متفاوت است. از همین رو باید این روغن را به روش صحیح و مقدار مجاز و در زمان مناسب مصرف کنید.

 

 

منابع: oliveoil، livestrong

کالابرگ الکترونیک