چگونه تلخی آش رشته را بگیریم | ۸ ترفند رفع تلخی آش رشته

چگونه تلخی آش رشته را بگیریم | ۸ ترفند رفع تلخی آش رشته


7 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گرفتن تلخی آش رشته

گرفتن تلخی آش رشته و دیگر غذاها، یکی از مهارت‌هایی است که لازم است یک آشپز حرفه‌ای بلد باشد. به دلایل مختلف ممکن است آش رشته شما تلخ یا شور شود و قطعا بعد از زحمت زیادی که برای غذایتان کشیده‌اید، دلتان نمی‌خواهد آن را دور بریزید. پس باید به دنبال چاره‌ای برای از بین بردن تلخی آش رشته باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به راه‌های رفع تلخی آش رشته و دلیل تلخ شدن آش رشته می‌پردازیم.

چرا آش رشته تلخ می‌شود؟

چرا آش رشته تلخ می‌شود؟

آش رشته از آن غذاهایی است که ممکن است بعد از پخت، تلخ بشود. البته اگر اصول صحیح طرز تهیه آش رشته را به خوبی رعایت کرده باشید، این اتفاق رخ نمی‌دهد ولی قبل از این که به فکر چاره برای رفع تلخی آش رشته بیفتید، بهتر است در مورد علت تلخ شدن آش رشته بدانید تا در دفعات آینده، دیگر با این مشکل مواجه نشوید. آش رشته نذری و آش رشته رستورانی به دلایل مختلف ممکن است تلخ شود. پس اگر آش‌تان تلخ شده، باید ببینید دلیل آن کدام‌یک از موارد زیر است.

۱- استفاده زیاد از زردچوبه

هر چند «زردچوبه» یکی از ادویه‌هایی است که می‌تواند عطر و طعم خوبی به آش رشته بدهد و آن را هم خوشرنگ کند، ولی استفاده بیش از حد، از زردچوبه در زمان پخت آش رشته، موجب تلخی آش می‌شود. اگر در همان ابتدای پخت، پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) را با زردچوبه تفت می‌دهید یا به همراه کشک، مقداری زردچوبه مخلوط می‌کنید، میزان آن را کم در نظر بگیرید چون در طعم نهایی تاثیر مستقیمی روی طعم آش رشته می‌گذارد.

برای خرید انواع ادویه مثل زردچوبه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۲- استفاده زیاد از تره

«تره» جزو ترکیبات سبزی آش رشته است و نسبت آن را با دیگر سبزی‌های آش رشته مثل شوید، گشنیز، جعفری و اسفناج (یا برگ چغندر) هم‌اندازه می‌گیرند. اما اگر حجم زیادی از سبزی آش رشته استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود، تره را کمتر در نظر بگیرید و میزان اسفناج را بیشتر کنید. مثلا به جای ۲۰۰ گرم تره و ۲۰۰ گرم اسفناج، بهتر است ۱۰۰ گرم تره و ۳۰۰ گرم اسفناج (یا برگ چغندر) در آش رشته بریزید.

در کل تره عطر خوبی به آش رشته می‌دهد ولی در اثر پختن و اگر حجم آن زیاد باشد، ممکن است آش‌تان تلخ شود.

برای خرید سبزی آش منجمد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۳- استفاده از شنبلیله و ترخون

«ترخون» و «شنبلیله» جزو ترکیبات اصلی سبزی آش رشته نیستند، فقط برخی مواقع به خاطر اینکه آش، خوش‌عطر شود، به غذا اضافه می‌شوند (مخصوصا در مراحل پایانی پخت و به صورت تفت داده شده در روغن). اما توصیه این است که این سبزی‌های معطر را به میزان بسیار کم به آش رشته اضافه کنید تا تلخ نشود.

حتما بخوانید  11 دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

۴- استفاده بیش از حد از سبزی آش رشته

دلیل تلخی آش رشته، استفاده بیش از حد از سبزی آش رشته

در حالت کلی، سبزی آش رشته می‌تواند به خوش‌عطر و خوشمزه شدن غذا بسیار کمک کند ولی این در صورتی است که میزان سبزی آش، به‌اندازه باشد. مثلا برای تهیه آش رشته برای ۱۰ نفر، به ۱ کیلوگرم سبزی آش رشته نیاز دارید. اگر سبزی آش زیادتر باشد، بعد از پخت، طعم آن غالب می‌شود و آش‌تان به تلخی می‌زند.

۵- استفاده زیاد از نعناع داغ

معمولا علاوه بر تزیین آش رشته با نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ)، مقداری از آن را هم با آش رشته (مخصوصا در مراحل پایانی پخت و قبل از سرو)، مخلوط می‌کنند. اما اگر اندازه آن زیاد باشد، آش رشته تلخ می‌شود.

انواع سبزی خشک مثل نعناع خشک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

۶- تفت دادن زیاد پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ

حتما می‌دانید که برای درست کردن نعناع داغ، فقط کافی است چند ثانیه نعناع‌ خشک در تابه با روغن تفت بخورد و اگر نعناع زیاد سرخ شود، می‌سوزد و تلخ می‌شود. در مورد پیاز داغ هم باید بعد از طلایی شدن، از روی حرارت برداشته شود.

سیر هم جزو سبزیجاتی است که به صورت سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) در آش رشته استفاده می‌شود و در اثر تفت خوردن با روغن، زود می‌سوزد و حتی اگر نسوزد و زیادی سرخ شود، تلخ می‌شود. اگر همه این مواد (پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ) را زیادی تفت دهید و یا به مقدار زیاد در آش رشته استفاده کنید، آش‌تان تلخ خواهد شد.

پیاز داغ منجمد و سیر داغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

۷- استفاده از کشک نامرغوب

بهترین کشک برای استفاده در آش رشته، کشک سابیده است ولی اگر از کشک‌های کارخانه‌ای یا کشک‌های محلی استفاده می‌کنید، حتما از سالم و باکیفیت بودن آن مطمئن شوید، چون اگر کشک‌تان نامرغوب باشد، طعم آش‌تان تلخ می‌شود.

برای خرید کشک باکیفیت می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چطور آش رشته لعابدار درست کنیم؟

راه های گرفتن تلخی آش رشته

راه های گرفتن تلخی آش رشته

اگر هر یک از موارد بالا را رعایت نکرده باشید و آش رشته‌تان تلخ شده است، می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه می‌آید، برای رفع تلخی آش رشته خود استفاده کنید.

۱- استفاده از برخی چاشنی‌های ترش

چاشنی‌های غذا می‌توانند برای خوش‌طعم کردن آن‌ها به کار بروند ولی یک کاربرد دیگر هم دارند و آن‌ هم رفع تلخی آش رشته و حتی یکی از ترفندهای رفع شوری و تندی آش رشته است. اما بهترین چاشنی برای این کار، آبغوره، آبلیمو و آب نارنج است. مراقب باشید اندازه این چاشنی‌ها را در غذا، خیلی زیاد نکنید چون به مشکل ترشی زیاد آش رشته برمی‌خورید.

انواع چاشنی‌های غذا مثل آبغوره، آبلیمو و آب نارنج را به صورت حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۲- استفاده از ماست

ماست ساده و بدون نمک می‌تواند نقش یک خنثی کننده تلخی آش را به خوبی بازی کند. در عین حال، طعم آش را چندان تغییر نمی‌دهد. اگر به آشتان هنوز کشک اضافه نکرده‌اید، آن را با ماست جایگزین کنید. یا اینکه در کنار کمی کشک، ماست هم به کار ببرید.

حتما بخوانید  8 تا از بهترین روش‌ های نگهداری سیب زمینی خام و پخته

ماست را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۳- زعفران دم کرده

افزودن زعفران دم کرده در اواخر پخت آش رشته، می‌تواند تلخی آش رشته را بگیرد.

«زعفران دم کرده» جزو مواردی است که تقریبا با طعم اکثر غذاهای ایرانی سازگاری دارد. افزودن مقداری زعفران دم کرده در اواخر پخت آش رشته، می‌تواند تلخی آش رشته را بگیرد.

برای خرید زعفران باکیفیت ایرانی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۴- به آش نمک بزنید

افزودن نمک می‌تواند طعم تلخی آش رشته را پنهان کند. اگر در انتهای پخت، به خاطر سوختن یا ته گرفتن مواد آش، غذایتان به تلخی می‌‌زد، با احتیاط، مقداری نمک به آش رشته اضافه کنید.

نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۵- مواد اولیه آش را بیشتر کنید

بسته به این که کدام مورد از موارد دلیل تلخی آش رشته را انجام داده باشید، می‌توانید مواد را بیشتر کنید. مثلا اگر میزان سبزی و نعناع داغ زیاد بوده، مقداری حبوبات پخته یا کنسروی به غذا اضافه کنید. این کار به متعادل‌تر شدن طعم آش کمک زیادی می‌کند. اضافه کردن رشته آش هم یک راه دیگر برای رفع تلخی آش رشته است.

انواع حبوبات، کنسرو حبوبات و رشته آشی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۶- آب آش رشته را بیشتر کنید

اگر آش رشته تلخ شد، اضافه کردن مقداری آب جوش می‌تواند به کمک شما بیاید. رقیق کردن مواد آش با آب بیشتر، باعث از بین رفتن طعم‌های زننده می‌شود. در ضمن نگران آبکی شدن آش نباشید. می‌تواند با برخی ترفندها مثل اضافه کردن رشته آشی یا سبزی بیشتر، آش رشته لعاب دار و غلیظ داشته باشید.

۷- کمی جوش شیرین اضافه کنید

در کل افزودن جوش شیرین زیاد به غذاها، باعث ایجاد حساسیت و درد معده می‌شود اما اگر آش رشته‌تان تلخ شد، می‌توانید به اندازه ۱/۴ قاشق غذاخوری، جوش شیرین به آن اضافه کنید تا طعم تلخی را خنثی کند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای تهیه جوش شیرین می‌توانید خرید حضوری یا اینترنتی خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

۸- اضافه کردن سیب زمینی و هویج

سیب زمینی و هویج، هم شوری زیاد غذا را می‌گیرند و هم تلخی آن را. برای رفع تلخی آش رشته هم ۱ یا ۲ عدد سیب زمینی یا هویج را به صورت درسته یا قاچ شده از وسط، داخل آش بیندازید و بعد از پخت، آنها را از آش بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

سوالات متداول

چرا آش رشته‌ام تلخ شده است؟

چرا آش رشته‌ام تلخ شده است؟

علت تلخی آش رشته به زیاد بودن برخی ادویه‌ها مثل زردچوبه، عدم رعایت تناسب و میزان سبزی آش رشته، سوختن غذا، سوختن پیاز داغ و نعناع داغ،‌ کیفیت پایین کشک و … برمی‌گردد.

چی کار کنیم که تلخی آش رشته گرفته شود؟

بسته به موادی که در دسترس دارید، می‌توانید میزان مواد اولیه را بیشتر کنید، چاشنی‌هایی مثل آب نارنج، آبغوره و آبلیمو، نمک یا موادی مثل سیب زمینی، جوش شیرین، هویج، زعفران و … می‌توانند به از بین بردن تلخی آش رشته کمک کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک