۱۲ طرز پخت برنج در کشورهای مختلف دنیا از آسیا تا اروپا و آمریکا

۱۲ طرز پخت برنج در کشورهای مختلف دنیا از آسیا تا اروپا و آمریکا


10 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز پخت برنج در کشورهای مختلف
فهرست محتوا پنهان

روش‌های پخت برنج در کشورهای مختلف دنیا با هم متفاوت است. برنج یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در بسیاری از کشورهای آسیایی محسوب می‌شود. معمولاً طرز پخت برنج در کشورهای مختلف، متفاوت است و شکل‌های متنوعی دارد. اما آیا می‌دانید در اروپا برنج را به چه روشی پخت می‌کنند؟ برنج در فرهنگ دیگر کشورها چقدر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ غذا با برنج در کشورهای مختلف محبوب است. به همین دلیل در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه برنج به روش‌ کشورهای مختلف آشنا شوید.

 

 

برنج در فرهنگ دیگر کشورها

 

برنج در فرهنگ دیگر کشورها

 

برنج یک ماده غذایی پرمصرف در سراسر دنیا به خصوص آسیا است که از آن برای درست کردن انواع غذاهای مختلف استفاده می‌شود. منشأ اصلی برنج کشور چین است و بیشتر از ۱۰ هزار سال است که برنج در این کشور کشت می‌شود. معمولاً چینی‌ها و ژاپنی‌ها برنج را به صورت دمی و کوفته آماده می‌کنند.

 

در ایران با برنج انواع چلو و پلو می‌پزند و برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه مردم است. در هند مردم بیشتر برنج را به صورت سرخ شده و پخته شده همراه با ادویه‌های تند مصرف می‌کنند. ژاپنی‌ها برنج را با سبزیجات آب پز می‌خورند.

 

پاکستان و بنگلادش دو کشور دیگر هستند که برنج زیادی مصرف می‌کنند و غذاهای متنوعی با برنج درست می‌کنند. در ترکیه، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از برنج به روش‌های متفاوت استفاده می‌شود. موضوع مهمی که در مورد برنج در فرهنگ دیگر کشورها وجود دارد این است که تنها به نحوه پخت آن خلاصه نمی‌شود. برنج در کشورهای مختلف با مواد متفاوتی ترکیب می‌شود و از همین رو طعم و مزه متفاوتی نیز دارد.

 

 

پخت برنج در کشورهای اروپایی

 

پخت برنج در کشورهای اروپایی

 

در کشورهای اروپایی برنج را به چه روشی پخت می‌کنند؟ آیا چیزی در مورد روش پخت برنج در اروپا می‌دانید؟ همانطور که گفته شد طرز پخت برنج در کشورهای مختلف متفاوت است. اروپایی‌ها معمولاً برای درست کردن برنج از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

 

ریزوتو یک غذای معروف ایتالیایی است که از قرن ۱۴ درست می‌شد و برنج یکی از مواد اولیه این غذا محسوب می‌شود. در اسپانیا برنج از قرن ۸ میلادی برای درست کردن غذاهای مختلف مثل پائلا یا پایلا استفاده می‌شود.

مردم اروپای جنوب شرقی مثل کشورهای رومانی، یونان و بوسنی معمولاً برنج را به صورت پلو آماده می‌کنند. جالب است بدانید که اهالی کشورهای مختلف اروپایی امروزه علاقه زیادی به برنج دارند و در بسیاری از کشورها به خصوص انگلیس نسل‌های جوان از برنج نیز در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند.

 

 

طرز پخت برنج در کشور استرالیا

 

در استرالیا معمولاً از برنج برای تهیه دسر فرنی و پوره استفاده می‌کنند. برنج استرالیا معمولاً به صورت ریز و قرمز رنگ است و شباهت زیادی به بذر علف دارد. برای پخت برنج به سبک مردم استرالیا باید بدانید که معمولاً برنج مخصوص این کشور را با آب بیشتر و شبیه به فرنی که برای کودکان آماده می‌شود، می‌پزند و یا برنج را در انواع سوپ و غذاهای آبکی استفاده می‌کنند.

 

 

روش پخت برنج در آسیا

 

روش پخت برنج در آسیا

 

آسیایی‌ها معمولاً بیشتر از مردم تمام دنیا برنج مصرف می‌کنند. ایران، افغانستان، پاکستان، هند، ژاپن، کره و چین از کشورهایی هستند که معمولاً در طرز تهیه بسیاری از غذاها و برای اکثر وعده‌های غذایی برنج مصرف می‌کنند. مردم کشورهای آسیایی معمولاً برنج را به صورت جوشاندن، برنج آبکش، برنج کته، بخارپز و سرخ شده استفاده می‌کنند.

 

در اکثر کشورهای آسیایی برنج همانند ما ایرانی‌ها داخل آب پخت می‌شود. برای این کار برنج با کمی آب روی حرارت قرار می‌گیرد. زمانی که آب برنج کم شد باید شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برای حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد. در ترکیه هم با برنج انواع پلو مثل نخود پلو محبوب است.

حتما بخوانید  خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه برنج سرخ شده چینی

 

طرز تهیه برنج سرخ شده چینی

 

برنج سرخ شده چینی یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت و خوردن برنج در چین است. خاستگاه برنج در چین است و مردم این کشور به روش‌های مختلفی از برنج استفاده می‌کنند. برای درست کردن برنج سرخ شده چینی از سس سویا استفاده می‌شود. اما در طرز تهیه برنج سرخ شده بدون سس سویا می‌توانید آن را حذف کنید. در ادامه می‌توانید با یکی از روش‌های درست کردن برنج سرخ شده چینی آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای طرز تهیه برنج سرخ شده چینی

 

  • برنج پخته شده بدون نمک و روغن: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سس سویا: ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • سبزیجات خرد شده مخلوط (پیازچه، هویج، کدو خورشتی و نخود فرنگی): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن: ۴ قاشق غذاخوری
  • ادویه: به مقدار لازم
  • پاپریکا و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه برنج سرخ شده چینی

 

در طرز تهیه برنج سرخ شده چینی معمولاً روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. شما برای درست کردن برنج سرخ شده چینی به مقداری برنج پخته شده و سبزیجات نیاز دارید. این غذا در چین بسیار محبوب است و طرفداران زیادی در دنیا دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه برنج سرخ شده ساده به روش چینی آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ سرخ کردن تخم مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه برنج سرخ شده چینی باید تخم مرغ را در یک تابه روغن سرخ کنید و خوب هم بزنید تا کاملاً به صورت ریز ریز سرخ شود.

 

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن سبزیجات با تخم مرغ

 

در این مرحله از طرز تهیه برنج سرخ شده ساده به روش چینی باید سبزیجات را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. کمی سس سویا به سبزیجات بزنید و تخم مرغ را نیز با سبزیجات ترکیب کنید.

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن برنج با سایر مواد

 

بعد از این که سبزیجات را تفت دادید، برنج پخته شده را با سایر سبزیجات ترکیب نمایید. در انتها ادویه‌ها را اضافه کنید و غذا را سرو کنید.

 

 

طرز تهیه برنج کره‌ای

 

طرز تهیه برنج کره‌ای

 

یکی دیگر از کشورهایی که مردم آن علاقه زیادی به خوردن برنج دارند، کره جنوبی است. برنج کره‌ای عطر و طعم زیادی دارد و از همین رو جایگزین مناسبی برای برنج ایرانی نیز محسوب می‌شود. کره‌ای‌ها هم برنج را به صورت پخته و هم به صورت سرخ شده آماده می‌کنند. طرز تهیه برنج سرخ شده کره‌ای که یکی از غذاهای معروف کره‌ای است نیز شباهت زیادی به طرز تهیه برنج سرخ شده چینی دارد. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه برنج کره‌ای آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه برنج به روش کره‌ای

 

  • آب مرغ: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کره: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه برنج به روش کره‌ای

 

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج

 

در اولین مرحله از طرز تهیه برنج کره‌ای باید برنج را با دقت بشویید. سپس مقداری آب و نمک داخل ظرف برنج بریزید و اجازه دهید حداقل برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خیس بخورد.

 

 

مرحله دوم؛ داغ کردن کره

 

در این مرحله از طرز تهیه برنج کره‌ای باید کره پاستوریزه را داخل یک ماهیتابه کوچک بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب شود. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید کره برای ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد تا رنگ آن کمی تیره شود.

 

 

مرحله سوم؛ پخت و دم گذاشتن برنج

 

بعد از خیساندن برنج در این مرحله از پخت برنج کره‌ای باید برنج را با مقداری آب روز شعله گاز قرار دهید. اجازه دهید آب برنج بخار شود و برای دم کشیدن آماده شود.

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن کره به برنج در حال دم کشیدن

 

در نهایت باید کره داغ شده را روی برنج بریزید و برنج را کمی زیر و رو کنید. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

 

طرز پخت برنج به شیوه هندی

 

طرز پخت برنج به شیوه هندی

 

یکی دیگر از کشورهایی که مردم آن به خوردن برنج علاقه دارند، هندی‌ها هستند. معمولاً هندی‌ها برای پخت برنج آن را با ادویه‌های مختلف ترکیب می‌کنند و به آن بریانی یا بیریانی می‌گویند. در ادامه می‌توانید با طرز پخت برنج به روش هندی آشنا شوید.

 

 

مواد لازم در طرز تهیه برنج به روش هندی

 

  • برنج هندی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری
  • گل میخک: ۲ عدد
  • دانه هل و چوب دارچین: به مقدار لازم
  • سیر، دانه خردل، زیره سبز و چیلی: به مقدار لازم
  • زردچوبه: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه برنج به روش هندی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا مسقطی لاری شفاف | راز کشدار شدن مسقطی

مرحله اول؛ جوشاندن برنج

 

در اولین مرحله از طرز تهیه برنج به روش هندی باید برنج را با ۸ لیوان آب و مقداری نمک روی حرارت قرار دهید. بعد از جوشاندن برنج گل میخک، هل و چوب دارچین را به برنج اضافه کنید و صبر کنید تا برنج برای ۱۰ دقیقه بجوشد.

 

 

مرحله دوم؛ دم کردن برنج

 

بعد از این که آب برنج مقداری کم شد، باید شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج با شعله ملایم دم بکشد. سپس برنج را داخل آبکش بریزید. سپس دانه هل، چوب دارچین و میخک را از داخل برنج بردارید و روی برنج کمی آب بریزید و اجازه دهید آب برنج تخلیه شود.

 

 

مرحله سوم، مزه دار کردن برنج

 

بعد از این که برنج را زیر آب شستید، باید در یک ماهیتابه بزرگ مقداری روغن بریزید. سپس دانه خردل، زیره سبز و چیلی خرد شده را به آن اضافه کنید. پیاز را در روغن همراه با ادویه‌های دیگر سرخ کنید . سیر را هم برای ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید. در نهایت می‌توانید برنج را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی زردچوبه نیز به برنج بزنید تا رنگ بگیرد. اجازه دهید برنج برای ۳ دقیقه داخل ماهیتابه بماند تا به خوبی طعم بگیرد.

 

 

طرز تهیه برنج سرخ شده در اندونزی و مالزی

 

مردم اندونزی و مالزی معمولاً برنج را به صورت سرخ شده استفاده می‌کنند و به زبان محلی به آن «ناسی گورنگ» می‌گویند. برنجی سرخ شده اندونزی و مالزی یک برنج ساده نیست و معمولاً همراه با سبزیجات و گوشت، میگو و مرغ سرو می‌شود و با سیر، موسیر و چیلی مزه‌دار می‌شود.

 

 

طرز تهیه برنج در اسپانیا

 

در اسپانیا با برنج غذایی به نام پائلا درست می‌شود. این غذا متعلق به منطقه والنسیای اسپانیا است و معمولاً با برنج سفید دانه گرد آماده می‌شود. برای این غذا برنج با لوبیا سبز، زعفران و رزماری ترکیب می‌شود و در کنار غذاهای دریایی، گوشت و غذاهای مختلف سرو می‌شود.

 

 

طرز پخت برنج در آفریقای غربی

 

طرز پخت برنج در آفریقای غربی

 

یکی از محبوب‌ترین غذاهای آفریقای غربی که با برنج آماده می‌شود، «برنج جولوف« نام دارد. این غذا از ترکیب برنج با پیاز، ادویه‌جات، زنجبیل، جوز هندی، زیره، گوجه فرنگی تازه و رب گوجه فرنگی آماده می‌شود. رنگ این برنج به دلیل وجود گوجه فرنگی و رب گوجه قرمز است و در کنار گوشت، ماهی و سبزیجات سرو می‌شود.

 

 

طرز پخت برنج در ایتالیا

 

مردم ایتالیا یک غذای معروف به نام ریزوتو دارند که با برنج آماده می‌شود. این غذا متعلق به شمال ایتالیا است و برای درست کردن آن از برنج دانه کوتاه استفاده می‌شود. ریزوتو یک غذای خاص و خوشمزه ایتالیایی است که پیشنهاد می‌شود حتماً امتحان کنید و طعم لذیذ آن را برای یک بار هم که شده بچشید.

 

 

طرز تهیه برنج در فیلیپین

 

طرز تهیه برنج در فیلیپین

 

مردم فیلیپین روش مخصوصی برای خوردن برنج دارند. فیلیپینی‌ها معمولاً با برنج یک فرنی خوشمزه آماده می‌کنند و سپس آن را با مقداری شکلات میل می‌کنند. برای درست کردن این دسر برنج آن‌قدر با شیر و پودر کاکائو و شکر می‌جوشد که بافتی پودینگ مانند پیدا می‌کند. سپس همراه با شکلات سرو می‌شود.

 

 

طرز تهیه برنج در دانمارک

 

مردم دانمارک نیز روش جذابی برای خوردن برنج دارند. در دانمارک یک پودینگ خوشمزه با برنج آماده می‌کنند. مردم دانمارک این پودینگ را بیشتر با نزدیک شدن به کریسمس آماده می‌کنند. برای تهیه این پودینگ باید برنج را با شیر، نمک و شکر بجوشانید و سپس اجازه دهید سرد شود و با شکر و دارچین تزیین و با مربای آلبالو میل کنید. جالب است بدانید که بسیاری از دانمارکی‌ها این پودینگ را در روز ۲۳ دسامبر آماده می‌کنند و برای شام میل می‌کنند و بقیه آن را برای شب کریسمس نگه می‌دارند.

 

 

نکاتی در مورد طرز پخت برنج در کشورهای مختلف

 

  • در مالزی برای پخت برنج معمولاً از ترکیب آب مرغ، زنجبیل، سس فلفل، سس سویا، موسیر سرخ شده و روغن کنجد استفاده می‌شود.
  • در طرز تهیه برنج به شیوه فیلیپینی معمولاً از ترکیب برنج و رشته پلویی استفاده می‌شود.
  • طرز پخت برنج در کشورهای مختلف متفاوت است. در آمریکای لاتین برای درست کردن برنج از ترکیب کره، پیاز سفید خرد شده و سیر استفاده می‌شود.

 

 

سوالات متداول

 

طرز پخت برنج در کشورهای مختلف چه تفاوتی دارد؟

 

معمولاً طرز پخت برنج در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی از کشورها برنج را به صورت سرخ شده مصرف می‌کنند. برخی دیگر آن را به صورت پخته شده و یا در ترکیب با انواع سبزیجات مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

 

در اروپا برنج را به چه روشی طبخ می‌کنند؟

 

مردم اروپای جنوب شرقی مثل کشورهای رومانی، یونان و بوسنی معمولاً برنج را به صورت پلو آماده می‌کنند. ایتالیایی‌ها ریزوتو می‌خورند که یک برنج دانه کوتاه است و پائلا یک غذای محبوب اسپانیایی با برنج است.

 

 

کالابرگ الکترونیک