طرز تهیه ترشی غوره به ۴ روش فوری بدون کپک + نکات طلایی

طرز تهیه ترشی غوره به ۴ روش فوری بدون کپک + نکات طلایی


22 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی غوره به ۴ روش فوری بدون کپک + نکات طلایی

ترشی غوره، غوره شور یا غوره غوره از ترشی‌های خوشمزه و پرطرفدار تابستانی است که به روش ساده‌ای می‌توان آن را به راحتی در خانه تهیه کرد. ترشی غوره با مواد مختلفی تهیه می‌شود و شما می‌توانید بر اساس مواد در دسترس و امکاناتی که دارید و همچنین بنابر ذائقه خود، به درست کردن آن اقدام کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه ترشی غوره به ۴ روش را به شما آموزش می‌دهیم. علاوه بر این، راه‌هایی را برای جلوگیری از کپک زدن ترشی غوره به شما خواهیم گفت.

 

 

۱- طرز تهیه ترشی غوره با آبغوره

 

طرز تهیه ترشی غوره با آبغوره

 

مواد لازم برای تهیه غوره غوره با آبغوره

 

• غوره: ۱ کیلوگرم
• آبغوره: به میزان لازم

 

مراحل تهیه ترشی غوره با آبغوره

 

در این روش، از آبغوره خانگی یا بازاری به عنوان مایعی که غوره‌ها در آن به عمل می‌آید، استفاده می‌شود. غوره‌ها در این روش، طعم آبغوره را می‌گیرند و مزه ترشی‌تان قوی‌تر می‌شود. اضافه کردن نمک هم بستگی به سلیقه خودتان دارد. برای طرز تهیه ترشی غوره با آبغوره، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: غوره‌ها را آماده کنید

 

برای طرز تهیه ترشی غوره با آب غوره، غوره‌ها را از ساقه و شاخه جدا و دانه کنید. سپس آنها را به خوبی بشویید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. بعد از اینکه غوره‌ها کاملا رطوبت خود را از دست دادند، آنها را در یک بطری شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید.

 

مرحله دوم: روی غوره‌ها را آبغوره بریزید

 

برای اطمینان از کپک نزدن غوره، آبغوره را به مدت ۵ دقیقه، روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بعد از سرد شدن آبغوره و بعد از اینکه بطری‌ها را پر از غوره کردید، آبغوره سرد شده را روی غوره‌ها بریزید تا حدی که روی آنها را بپوشاند. اگر آبغوره‌تان شور است، نیازی به اضافه کردن نمک بیشتر نیست، در غیر این صورت، بنا به ذائقه خود، مقداری نمک به ترشی‌ غوره اضافه کنید.

 

مرحله سوم: درب بطری را ببندید

 

وقتی بطری‌های ترشی غوره پر شدند و درب آنها را محکم بستید، آنها را در جای خنک و خشک قرار دهید تا آماده شوند. می‌توانید بعد از روز چهارم، بطری را در یخچال بگذارید ولی در تا زمان رسیدن ترشی غوره، درب بطری را باز نکنید تا کپک نزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوشی ساده کالیفرنیایی بدون جلبک و ماهی خام

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آبغوره

 

۲- طرز تهیه غوره شور با نمک

 

طرز تهیه غوره شور با نمک

 

مواد لازم برای ترشی غوره با آب نمک

 

• غوره: ۱ کیلوگرم
• نمک: ۳ قاشق غذاخوری
• آب جوشیده: به میزان کافی

 

مراحل طرز تهیه غوره غوره با آب نمک

 

برای درست کردن این مدل از ترشی با غوره، نیاز به آب نمک و مقداری غوره دارید. این روش از راحت‌ترین شیوه‌های درست کردن ترشی غوره است که طرفداران زیادی دارد. اگر می‌خواهید این چاشنی خوشمزه را در خانه درست کنید، مراحل طرز تهیه ترشی غوره با آب نمک را دنبال کنید.

 

مرحله اول: غوره‌ها را آماده کنید

 

برای اولین مرحله از طرز تهیه ترشی غوره، غوره‌ها را دانه کنید و شاخه‌های نازک را از غوره جدا کنید. آنها را در آبکش بریزید و کاملا بشویید. غوره‌ها را کنار بگذارید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند. برای اینکه کاملا رطوبت غوره‌ها گرفته شود، آنها را روی یک پارچه حوله‌ای بریزید و پخش کنید تا به غوره‌ها هوا بخورد.

 

مرحله دوم: غوره‌ها را در بطری بریزید

 

سپس به میزان لازم، آب بجوشانید و اجازه دهید کاملا سرد شود. غوره‌های رطوبت‌ گرفته شده را در بطری بریزید. روی هر بطری را به اندازه ۱ قاشق غذاخوری نمک بریزید. روی غوره‌ها را آب جوشیده سرد شده بریزید.

 

مرحله سوم: درب بطری‌ها را ببندید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی غوره، درب بطری را محکم ببندید تا هیچ هوایی به داخل آن نفوذ نکند. سپس آنها را در یک مکان خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید. به مدت ۲ هفته صبر کنید و در این فاصله درب بطری را باز نکنید. بعد از این مدت، می‌توانید غوره غوره را سرو کنید.

 

۳- طرز تهیه ترشی غوره با سرکه

 

طرز تهیه ترشی غوره با سرکه

 

 

مواد لازم برای تهیه غوره شور با سرکه

 

• غوره: ۱ کیلوگرم
• سرکه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نمک: ۱ قاشق غذاخوری
• آب جوشیده: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه ترشی غوره دانه دار

 

در این روش از طرز تهیه ترشی غوره بعد از آماده کردن غوره‌ها، باید آنها را در بطری بریزید و روی آنها را با سرکه، آب جوشیده و نمک بپوشانید. در آخر بطری‌ها را در مکان مناسب قرار دهید تا آماده شود. مراحل تهیه ترشی غوره با سرکه را در ادامه بخوانید.

 

مرحله اول: غوره‌ها را آماده کنید

 

در اولین قدم برای درست کردن ترشی غوره، غوره‌ها را دانه کنید و بشویید. آنها را بعد از آبکش کردن روی پارچه تمیز پخش کنید تا آب اضافی و رطوبتشان را از دست بدهند. سپس بطری‌ها را تمیز کنید تا رطوبت و آلودگی نداشته باشند. غوره‌های خشک شده را در بطری‌ها بریزید.

 

مرحله دوم: سرکه و آب جوشیده را اضافه کنید

 

به غوره‌های داخل بطری، به یک نسبت سرکه اضافه کنید و بعد روی آن را آب جوشیده سرد شده بریزید تا حدی که کاملا روی غوره‌ها را بپوشاند. در آخر نمک را به اندازه مساوی به بطری‌ها بیفزایید و درب بطری‌ها را کاملا ببندید تا هوا به آن‌ها نفوذ نکند. کمی بطری را تکان دهید تا نمک‌ها در آب حل بشوند. ترشی‌ غوره را در مکان مناسب قرار دهید تا وقتی که برسد و آماده سرو شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سس مایونز با تخم مرغ و بدون تخم مرغ رژیمی

 

۴- ترشی غوره با نمک و کات کبود

 

برای اینکه رنگ غوره‌ها کاملا سبز بماند چه کنیم؟

 

یکی از شیوه‌‌های طرز تهیه ترشی غوره، بدون تغییر رنگ غوره‌ها و برای اینکه رنگ غوره‌ها سبز بماند این است که از ترکیب نمک و کات کبود استفاده کنید. در این روش، ۳ قاشق غذاخوری نمک را با ۱/۲ قاشق چای‌خوری کات کبود در یک لیتر آب، حل کنید. سپس غوره‌هایی را که از قبل پاک کرده و شسته‌اید، در این محلول بریزید. به مدت ۲۴ ساعت صبر کنید تا غوره‌ها در این محلول بمانند. در مرحله بعد، آن‌ها را آبکش کرده و ۳ تا ۴ بار بشویید تا کات کبود و نمک از دانه‌های غوره خارج شوند.

غوره‌ها را بعد از آبکش کردن روی پارچه نخی یا حوله‌ای بریزید تا خشک شوند. سپس آنها را در بطری ریخته و رویشان را آبغوره و کمی نمک بریزید. می‌توانید چند حبه سیر هم به بطری اضافه کنید. در آخر درب بطری را ببندید و در جای مناسب قرار دهید تا برسد و آماده سرو شود.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی غوره

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی غوره

 

*برای طرز تهیه ترشی غوره، از غوره‌هایی استفاده کنید که سایزشان درشت است و لکه و خرابی ندارند.

*برای درست کردن ترشی غوره، بهتر است از غوره‌هایی که هسته ندارند، استفاده کنید.

*در طرز تهیه ترشی غوره، بعد از شستن غوره‌ها، قبل از اینکه غوره‌ها را ترشی کنید، حتما آنها را کاملا خشک کنید تا هیچ رطوبتی روی آنها نماند. این کار باعث می‌شود ترشی‌تان کپک نزند.

*سعی کنید بطری‌هایی را که در آن ترشی غوره درست می‌کنید، با سایز کوچک انتخاب کنید تا ترشی زودتر تمام شود و تعداد دفعات باز و بسته شدن درب بطری زیاد نباشد. این کار باعث پیشگیری از کپک زدن ترشی غوره می‌شود.

*از ترشی غوره برای طرز تهیه خورش غوره مسما با بادمجان یا دیگر خورش‌ها که با مرغ درست می‌شوند، مثل خورش سیب زمینی با مرغ، استفاده کنید.

*در هنگام اضافه کردن نمک به ترشی غوره، نباید میزان نمک را خیلی زیاد در نظر بگیرید و ترشی شور شود.

*برای طرز تهیه ترشی غوره با فلفل سبز، هم می‌توانید از فلفل‌های سبز شیرین و هم از فلفل‌های تند استفاده کنید. فقط در این روش باید فلفل‌ها هم مثل غوره‌ها، بعد از شستن کاملا خشک باشند. در هر بطری ترشی غوره، چند عدد فلفل هم قرار دهید تا هر دو با هم برسند. طرز تهیه ترشی غوره با فلفل دلمه هم مرسوم است.

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله خواص و مضرات آبغوره را هم مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

 

ترشی غوره چند روزه آماده می‌شود؟

ترشی غوره چند روزه آماده می‌شود؟

معمولا ترشی غوره یا شور غوره، به ۲ هفته زمان برای رسیده شدن نیاز دارد.

 

چه کار کنیم که ترشی غوره، کپک نزند؟

 

برای پیشگیری از کپک زدن ترشی غوره، باید حتما موارد زیر را رعایت کنید:

*غوره‌ها حتما قبل از ترشی شدن، خشک باشند.

*بطری که ترشی را در آن می‌ریزید، تمیز، خشک و بدون آلودگی باشد.

*در مدت زمانی که ترشی در حال رسیدن است، درب بطری را باز نکنید.

*بعد از باز کردن بطری و آماده شدن ترشی یا شور غوره، بطری را در یخچال قرار دهید.

*قاشقی که در ترشی استفاده می‌کنید، حتما باید تمیز و خشک باشد.

 

 

کالابرگ الکترونیک