طرز تهیه خوراک قارچ و سویا ساده و خوشمزه

طرز تهیه خوراک قارچ و سویا ساده و خوشمزه


27 دی 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک سویا و قارچ
خوراک قارچ با سویا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای با سویا و غذاهای بدون گوشت برای شام و غذاهای گیاهخواران برای ماه رمضان است که شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه آماده کنید. خوراک قارچ سویا هم یک غذا با برنج و قارچ خوشمزه است و هم می‌تواند به عنوان یک غذای نونی سرو شود. برای درست کردن خوراک سویا و قارچ ساده به چه مواد اولیه‌ای نیاز دارید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن خوراک قارچ و سویا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز درست کردن خوراک سویا و قارچ پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه خوراک سویا و قارچ

طرز تهیه خوراک سویا و قارچ

مواد لازم برای تهیه خوراک سویا و قارچ ساده (برای ۴ نفر)

  • سویا: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • هویج متوسط: ۴ عدد
  • قارچ درشت: ۱۰ عدد
  • آب نارنج یا لیمو ترش تازه: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خوراک سویا و قارچ

مراحل طرز تهیه خوراک سویا و قارچ
خوراک قارچ با سویا یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها برای وعده ناهار و لیست غذای شام است که با مواد اولیه ساده و در دسترسی آماده می‌شود. شما می‌توانید این غذای ساده برای ناهار را با مقداری سویا، قارچ و هویج و پیاز درست کنید. برای آشنایی با طرز تهیه خوراک سویا و قارچ در ادامه با ما همراه باشید.

مرحله اول؛ خیساندن سویا

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک سویا و قارچ باید سویاها را داخل آبکش بریزید و زیر آب بشویید. بعد از شستن سویا آن‌ها را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در آب ولرم و کمی نمک قرار دهید. سپس آب آن را خالی کنید. سویاها را کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ جوشاندن سویا

بعد از این که سویاها را برای ۱۵ دقیقه در آب نمک خیس دادید، در این مرحله از طرز تهیه خوراک قارچ و سویا نوبت به جوشاندن سویا می‌رسد. برای این کار باید سویاها را آبکش کنید و سپس در قابلمه آب بریزید و برای چند دقیقه سویا را بجوشانید.

مرحله سوم؛ فشار دادن و گرفتن آب سویا

در این مرحله از طریقه درست کردن خوراک سویا و قارچ ساده باید اجازه دهید سویا کمی خنک شود. سپس آن‌ها را آبکش کنید و با دست خوب فشار دهید تا آب اضافی از سویا خارج شود. برای خارج کردن آب اضافی سویاها می‌توانید آن‌ها را داخل پارچه بریزید و سپس به خوبی فشار دهید.

مرحله چهارم؛ تفت دادن پیاز و سویا

تفت دادن سویا
در چهارمین مرحله از طریقه درست کردن خوراک قارچ با سویا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. ابتدا پیازها را خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند. سویاها را به ماهیتابه اضافه کنید و در روغن تفت دهید. سپس مقداری فلفل به این ترکیب اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ تفت دادن همه مواد با هم

بعد از این که سویاها را در روغن تفت دادید، در این مرحله از طرز تهیه خوراک سویا و قارچ باید پیاز، هویج و قارچ را به صورت نگینی یا ریز خرد کنید و به سویا اضافه کنید و خوب تفت دهید.

مرحله ششم؛ طعم دار کردن خوراک قارچ و سویا

در این مرحله از آماده کردن خوراک سویا و قارچ باید ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید. سپس کمی آب نارنج، زردچوبه و کمی آب نیز به غذا اضافه کنید و حرارت گاز را کم کنید تا غذا به خوبی جا بیفتد.

مرحله هفتم؛ سرو کردن خوراک قارچ با سویا

در آخرین مرحله از طرز تهیه خوراک قارچ و سویا و بعد از آماده شدن غذا می‌توانید آن را در ظرف مناسب بریزید. سپس روی غذا را با کمی ریحان تازه تزیین کنید. شما می‌توانید خوراک قارچ و سویا را هم با نان و هم به عنوان غذا با برنج میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک سویا و قارچ ساده

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک سویا و قارچ ساده
  • برای خوش عطر و طعم شدن خوراک سویا و قارچ می‌توانید مقداری پودر آویشن یا سبزی خشک نیز به غذا اضافه کنید.
  • اضافه کردن کمی زعفران آب شده موجب می‌شود تا خوراک قارچ و سویای شما خوشمزه‌تر شود.
  • در طرز تهیه خوراک قارچ و سویا می‌توانید از انواع سبزیجات مثل فلفل دلمه، ذرت، سیب زمینی سرخ شده و نخود فرنگی نیز استفاده کنید.
  • برای خوش طعم تر شدن خوراک سویا و قارچ ساده می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی خرد شده استفاده کنید.
  • بسیاری از افراد برای استفاده از سویا ابتدا آن را چرخ می‌کنند. اما معمولاً برای تهیه خوراک قارچ و سویا نیازی به این کار نیست و می‌توانید از سویای دانه درشت استفاده کنید.
  • استفاده از جعفری خرد شده در این غذا طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.
  • خیساندن یک روش راحت و مؤثر برای گرفتن نفخ سویا است. از طرف دیگر این کار موجب می‌شود بافت سویا نرم و لطیف شود.
  • سویا سرشار از پروتئین و مواد مفید برای سلامت بدن است و استفاده از آن برای افراد گیاهخوار و کسانی که نباید گوشت قرمز مصرف کنند، گزینه فوق‌العاده‌ای است.
  • در طرز تهیه انواع خورشت با سویا می‌توانید در زمان خیساندن مقداری ادویه و نمک به آب آن اضافه کنید تا سویا طعم بهتری بگیرد.
  • برای تهیه این که خوراک سویا و قارچ ساده شما خوش طعم‌تر شود، پیشنهاد می‌شود از سیر رنده شده یا مقداری پودر سیر نیز در غذا استفاده کنید.
  • در صورتی که سویای شما درشت است و به چرخ گوشت دسترسی ندارید، می‌توانید سویای خیس خورده را روی تخته آشپزخانه بریزید و سپس با چاقوی تیز آن‌ها را خرد کنید.
  • اگر قصد دارید ساندویچ سویا با قارچ آماده کنید، برای خوش طعم شدن ساندویچ می‌توانید از سبزی خوردنی و گوجه فرنگی استفاده کنید.
  • سویا یک جایگزین مناسب و خوشمزه برای گوشت قرمز است و فواید زیادی برای بدن دارد. طرز تهیه خوراک سویا و قارچ بسیار ساده است و با مواد اولیه ساده‌ای آماده می‌شود. شما می‌توانید برای درست کردن این غذا از سبزیجات و طعم‌دهنده‌های مختلف استفاده کنید. فراموش نکنید که قبل از استفاده از سویا حتماً آن را در مقداری آب ولرم خیس کنید تا نرم شود. سپس سویا را خوب فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود.

سوالات متداول

روش خیساندن سویا چگونه است؟

برای خیساندن سویا در طرز تهیه خوراک سویا و قارچ باید ابتدا سویا را با آب بشویید. سپس آن را در آب ولرم و مقداری نمک خیس یا در صورت تمایل مقداری شیر خیس کنید. در انتها نیز سویاها را فشار دهید تا آب یا شیر اضافی از آن خارج شود.

در خوراک سویا و قارچ ساده به چه موادی احتیاج داریم؟

به منظور درست کردن خوراک سویا و قارچ ساده باید از سویا، پیاز، رب گوجه فرنگی، هویج، قارچ و آب نارنج یا آب لیمو ترش تازه استفاده کنید.

برای تهیه خوراک قارچ با سویا از چه طعم‌دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن خوراک قارچ با سویا می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از دارچین، زردچوبه، آویشن، زعفران و جعفری خرد شده استفاده کنید.

آیا خوراک قارچ و سویا تنها با نان سرو می‌شود؟

خیر شما می‌توانید خوراک قارچ با سویا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و آن را بسته به سلیقه خودتان و اعضای خانواده با برنج یا نان میل کنید.

آیا لازم است در طرز تهیه خوراک قارچ و سویا، حتماً سویا چرخ شود؟

بسیاری از افراد برای درست کردن اکثر غذاها با سویا ابتدا آن را با چرخگوشت چرخ می‌کنند. اما در طرز تهیه خوراک قارچ و سویا لازم به چرخ کردن سویا نیست و شما می‌توانید از سویای درشت برای این غذا استفاده کنید. در صورتی که سویای شما خیلی درشت است، می توانید آن را با چاقو کمی خرد کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر عربی ام علی به 2 روش با تمام فوت و فن ها

 

کالابرگ الکترونیک