طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس به ۲ روش در فر و قابلمه

طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس به ۲ روش در فر و قابلمه


14 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس به ۲ روش در فر و قابلمه

کوفته بوقلمون و گیلاس از انواع کوفته فرنگی است. شاید در نگاه اول ترکیب بوقلمون و گیلاس خیلی به هم نیاید ولی کوفته بوقلمون و گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که حتما به درست کردنش می‌ارزد و می‌تواند نظرتان را عوض کند. کوفته بوقلمون و گیلاس در لیست غذا برای شام مهمانی یک ایده‌ی عالی است. روش درست کردن این کوفته هم بسیار راحت و بی‌دردسر است و زمان زیادی هم برای پخت نیاز ندارد. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس در فر و در قابلمه و نکات مهم تهیه آن می‌پردازیم.

 

 

طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس (در فر)

 

طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

زمان مورد نیاز برای آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت غذا: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

 

  • گوشت بوقلمون چرخ‌شده: ۹۰۰ گرم
  •  پودر سوخاری‌: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  •  تخم مرغ: ۲ عدد
  •  سیر: ۶ حبه
  •  سس خردل‌: ۱ قاشق سوپ‌خوری
  • سس ورسترشایر: ۱ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پوست لیمو ترش: به میزان دلخواه
  • آویشن خشک: به میزان دلخواه
  • ریحان تازه یا خشک: به میزان دلخواه
  • پودر فلفل قرمز: به میزان دلخواه
  • گیلاس خشک بدون هسته‌: به میزان دلخواه
  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

 

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا باید مواد کوفته بوقلمون را تهیه کنید و آن را در یخچال استراحت دهید تا خودش را بگیرد. ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان به این کار اختصاص دهید. سپس کوفته‌ها را درست کنید و به شکل قلقلی در آورید. در هنگام گرد کردن کوفته‌ها یک گیلاس هم بین آن قرار دهید. در آخر کوفته‌ها را سرخ کنید و بعد در فر یا قابلمه بپزید.

 

مرحله اول: مواد کوفته بوقلمون را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس، ابتدا گوشت بدون استخوان یا فیله بوقلمون را چرخ کنید و آن را در یک ظرف یا کاسه مناسب بریزید. سیر و پوست لیمو را رنده کنید. می‌توانید یک پیاز را هم رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر

 

مرحله دوم: چاشنی‌ها را به مایه کوفته اضافه کنید

 

در این مرحله، تخم‌ مرغ‌ها را به همراه پودر سوخاری، پودر فلفل سیاه، نمک، آویشن خشک، ریحان خشک و فلفل قرمز به مایه کوفته اضافه کنید و همه مواد را کاملا با هم ورز دهید تا یکدست شوند. هر چه بیشتر مواد را ورز دهید، احتمال پاشیدن کوفته بوقلمون و گیلاس از هم در هنگام پخت، کمتر خواهد بود.

 

مرحله سوم: مایه کوفته را استراحت دهید

 

مایه کوفته را در وسط ظرف جمع کنید و روی ظرف را بپوشانید. ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد کوفته منسجم شوند و همه مواد، طعم یکدیگر را به خود بگیرند و یکدست شوند. سپس آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید. قبل از درست کردن کوفته‌های بوقلمون، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

 

مرحله چهارم: کوفته‌ها را درست کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس، به اندازه یک گردو از مایه کوفته بردارید و به شکل کوفته قلقلی در آورید. به این موضوع دقت کنید که هر چه کوفته‌‌هایتان کوچک‌تر باشند، زودتر می‌پزند و سرخ می‌شوند. وسط هر کدام از کوفته‌ها را یک گیلاس خشک قرار دهید. همه کوفته‌ها را به همین شکل درست کنید تا موادتان تمام شود.

 

مرحله پنجم: کوفته‌ها را سرخ کنید و بپزید

 

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید. همه کوفته‌ها را تا جایی که طلایی شوند، برشته کنید. سپس کوفته‌های بوقلمون و گیلاس را در سینی فر بچینید و در صورت دلخواه روی آنها را مقداری پنیر چدار یا پنیر پیتزا بپاشید. کوفته‌ها را داخل فر و در طبقه وسط بگذارید و درب آن را ببندید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کوفته‌ها مغز پخت شوند.

 

مرحله ششم: کوفته‌های بوقلمون و گیلاس را سرو کنید

 

کوفته‌ها را در آخرین مرحله از طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس از فر بیرون بیاورید و در ظرف بچینید. روی کوفته‌ها چند برگ ریحان بگذارید. کوفته‌ها را با سس ورشتایر و سس خردل یا انواع سس‌ دلخواه خود سرو کنید.

 

طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس در قابلمه

 

کوفته بوقلمون و گیلاس در قابلمه

 

در این روش از طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس، به جای اینکه کوفته‌ها را در فر بپزید، آنها را در قابلمه با مقداری سس (که با چاشنی‌های دلخواهتان درست می‌کنید) می‌پزید. این روش پخت، به زمان بیشتری نیاز دارد و بافت کوفته هم در این حالت نرم‌تر است.

 

مرحله اول: کوفته‌ها را بعد از آماده کردن، سرخ کنید

 

برای درست کردن کوفته بوقلمون و گیلاس بدون استفاده از فر و در قابلمه، کافی است کوفته‌ها را مثل روش قبل آماده کنید. مایه کوفته را با مواد لازم درست کنید و ورز دهید. سپس آن را استراحت داده و داخل هر کدام از کوفته‌ها را گیلاس خشک بگذارید. بعد از آماده کردن کوفته‌ها، آن‌ها را در یک تابه با روغن داغ سرخ و برشته کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه روغن دنبه بدون بو به ۲ روش + نکات طلایی آن

 

مرحله دوم: سس کوفته‌ها را درست کنید

 

در مرحله بعد، در یک قابلمه مقداری رب گوجه یا رب انار یا مخلوطی از هر دو را به اندازه دلخواه، مثلا از هر کدام یک قاشق را در یک لیوان آب جوش حل کنید و وقتی سس کوفته‌ رقیق شد، آن را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند.

 

مرحله سوم: کوفته‌ها را در سس بپزید

 

کوفته‌های سرخ شده را به آرامی در سس قرار دهید و درب قابلمه را روی آن بگذارید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید کوفته‌ها به مدت حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در سس بپزند. بعد از اینکه کوفته‌ها مغز پخت شدند و سس غلیظ شد، آن‌ها را در ظرف مناسب سرو کرده و روی آنها را با سبزی یا سس دلخواه تزیین کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص گوشت بوقلمون و طبع و مصلح آن

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

 

*بهتر است از گیلاس خشک در وسط کوفته بوقلمون و گیلاس استفاده کنید. چون گیلاس تازه آبدار است و در هنگام پخت، آب خود را به کوفته پس می‌دهد و ممکن است کوفته از هم باز شود. ولی اگر گیلاس خشک در دسترس نداشتید، می‌توانید از گیلاس تازه استفاده کنید.

*سس کوفته را می‌توانید با رب انار، رب نارنج، رب گوجه فرنگی، تمبر هندی و سس‌های دلخواه که با ذائقه‌ شما سازگار است، درست کنید.

*در صورتی که کوفته‌های بوقلمون را در قابلمه و با سس می‌پزید، می‌توانید به عنوان چاشنی، مقداری آبلیمو، آبغوره طبیعی یا آب نارنج اضافه کنید.

*اگر کوفته‌ها را در فر می‌پزید و در حالت عادی، در سس قرار ندارند، در هنگام سرو آن را با سس دلخواه مثل سس خردل، سس ورسترشایر یا سس فلفل تند و سبزی خوردن سرو کنید.

*کوفته‌ بوقلمون و گیلاس، یک غذای نونی خوشمزه برای ناهار یا شام است ولی در صورت دلخواه می‌توانید آن را با برنج هم سرو کنید.

 

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که کوفته از هم وا نرود؟

 

چه کار کنیم که کوفته بوقلمون از هم وا نرود؟

 

برای جلوگیری از وا رفتن کوفته بوقلمون:

۱- مواد کوفته را به خوبی ورز دهید. فراموش نکنید که هر چه بیشتر مواد را ورز دهید، انسجام آن‌ها بیشتر خواهد شد.
۲-قرار دادن مایه کوفته در یخچال و استراحت دادن آن، به جلوگیری از وارفتن کوفته‌ها کمک زیادی می‌کند.
۳-اگر از پیاز در کوفته استفاده می‌کنید، حتما آب آن را بگیرید.
۴- قرار دادن گیلاس خشک به جای گیلاس تازه، از نرم شدن و پاشیدن گیلاس جلوگیری می‌کند.
۵-بعد از آماده کردن کوفته بوقلمون و گیلاس آن را سرخ کنید.

 

داخل کوفته‌های بوقلمون را گیلاس خشک استفاده کنیم یا گیلاس تازه؟

 

بهتر است از گیلاس خشک برای داخل کوفته‌ها استفاده کنید. چون گیلاس تازه، آبدار است و بافت کوفته‌ها ممکن است شل و وارفته شود.

 

کالابرگ الکترونیک